Borterstmark del 2

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Fråga de Lokala ungdomarna om de har sett min bror som heter Bud, antagligen för att hans pappa var brevbärare.

Frame 18.png

– Ehhhhh... näru, nån sån pajsare ha vi'nte sett, sörru.

Den unge mannen sneglar på sina vänner, som ivrigt skakar på huvudet för att bekräfta hans utsaga.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> "Han skulle ut till Sundströms gamla hus på Granvägen 30. Vet ni hur jag kan ta mig ut dit för att leta efter honom och kanske övernatta där?"

Frame 19.png

– Ehhhh... Nope, aldrig hört talas om! Ledsen, bruden, men vi måste dra nu. Morsning!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Frågar även om PostMord har någon filial i Borterstmark eller vilken butik som är postombud, och tänker för mig själv att de givetvis måste ha något med att göra att Bud saknas eller veta mer.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Går över till tjejen med laptopen.
- Här sitter du och jobbar. Har du sett min bror som heter Bud? Antagligen för att hans pappa var brevbärare...


Frame 20.png

Tjejen tittar upp och fixerar dig med sina enorma ögon.

– Nej! Säger hon glatt. – Är han försvunnen?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> "Han skulle ut till Sundströms gamla hus på Granvägen 30. Vet ni hur jag kan ta mig ut dit för att leta efter honom och kanske övernatta där?"

Frame 21.png

– Vet ej! Jag är inte härifrån, jag är bara här för att göra fältarbete för min doktorsavhandling om bygdens legender och folklore. Det är mycket intressant! Visste du att Borterstmarken har varit skådeplats för mystiska försvinnanden så långt tillbaka i tiden som 1600-talet? Se här!

Hon vrider sin laptop mot dig. På skärmen ser du en artikel från Aftonbladets webupplaga, daterad till för några år sedan. Rubriken: Tältare försvunna i Avlidens kommun.

– Och det här är bara det senaste i raden av exempel! Som sagt, det finns dokumenterade fall tillbaka till 1600-talet, och legender och vandringssägner som är ännu äldre!
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
> "Han skulle ut till Sundströms gamla hus på Granvägen 30. Vet ni hur jag kan ta mig ut dit för att leta efter honom och kanske övernatta där?"

View attachment 14781

– Vet ej! Jag är inte härifrån, jag är bara här för att göra fältarbete för min doktorsavhandling om bygdens legender och folklore. Det är mycket intressant! Visste du att Borterstmarken har varit skådeplats för mystiska försvinnanden så långt tillbaka i tiden som 1600-talet? Se här!

Hon vrider sin laptop mot dig. På skärmen ser du en artikel från Aftonbladets webupplaga, daterad till för några år sedan. Rubriken: Tältare försvunna i Avlidens kommun.

– Och det här är bara det senaste i raden av exempel! Som sagt, det finns dokumenterade fall tillbaka till 1600-talet, och legender och vandringssägner som är ännu äldre!
Jag säger: "Vad intressant! Är alla de här försvinnandena ouppklarade?"
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jaha då kanske du skulle vilja göra en fältstudie. Kan jag slå mig ner? (Väntar inte på svar. Utan sätter mig.)
Som sagt har jag inte hört av min bror sen han åkte upp hit i förra veckan. Han är å andra sidan en riktig knickedick, så han skulle lika gärna kunnat satt igång ett renoveringsprojekt eller en rollspelsgrupp och därför inte hört av sig. Men vi skulle kunna ta en taxi bort till huset och kolla. Killen på macken sa att taxichauffören kunde möjligtvis hittas här.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Jag säger: "Vad intressant! Är alla de här försvinnandena ouppklarade?"

– Javisst! Det är det som gör det så fascinerande! Men ska man tro vissa gamla samiska legender, så är de bortrövade av onda trollkarlar!

Hon skrattar till. Sedan mulnar hennes ansikte.

– Tyvärr har min vistelse här inte gett den avkastning jag hade hoppats på. Ortsbefolkningen har visat sig synnerligen omeddelsam. Kanske får jag bygga avhandlingen helt på arkivmaterial.

Hon suckar.

> Jaha då kanske du skulle vilja göra en fältstudie. Kan jag slå mig ner? (Väntar inte på svar. Utan sätter mig.)
Som sagt har jag inte hört av min bror sen han åkte upp hit i förra veckan. Han är å andra sidan en riktig knickedick, så han skulle lika gärna kunnat satt igång ett renoveringsprojekt eller en rollspelsgrupp och därför inte hört av sig. Men vi skulle kunna ta en taxi bort till huset och kolla. Killen på macken sa att taxichauffören kunde möjligtvis hittas här.


Frame 22.png

– Ja, vad spännande! Nån taxichaufför känner jag inte till, men vi kan fråga Jonna och Kenneth där i baren. De är härifrån, så de borde veta.

Alice har anslutit sig till ditt sällskap. Om du vill ge kommandon direkt till Alice, inled kommandot med "Alice:".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
För att klargöra: Den "du" som omnämndes i förra inläggets sista stycke är du spelaren, inte du rollpersonen. Som spelare kan du alltså kontrollera alla medlemmar av ditt följe direkt, utan att göra det via rollpersonen. Du kan alltså skriva: "Alice: Fråga Jonna och Kenneth om de kan köra oss till huset".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Alice: Fråga Jonna och Kenneth om de kan köra oss till huset.

Frame 23.png

Jonna och Kenneth är försjunkna i samtal, men tittar upp när ni närmar er. De ser ut att vara i trettioårsåldern.

– Hej! Säger Alice. – Vi skulle behöva skjuts. Är det nån av er som kan köra oss?

– Ledsen, raring. Svarar Jonna. – Jag behöver vakta baren.

– Vars är det ni ska? Frågar Kenneth. Alice sneglar på dig, och du sufflerar.

– Granvägen 30. Sundströms gamla kåk.

Och du förklarar, för vad som känns som hundrade gången, historien med din försvunne bror. Jonnas panna skrynklas i en orolig grimas, men Kenneth säger:

– Äh, vafan! Klart jag kan köra er ut till den där gamla ödekåken.

– Kenneth, du har druckit. Säger Jonna.

– Äh, bara ett par stycken...

– Tre.

– Ett par stycken, och dessutom är det aldrig nån trafik på den där vägen. Det är lungt! Vad säger ni, tjejer, ska vi åka?
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Ser leende på Kenneth.

- Synd att låta Jonna vara orolig för dig Kenneth, det är inte så himlade brått. Vi kanske kan få be om skjuts imorgon?

Vänder mig till Jonna med ett leende och litet bedjande i blicken.

- Eller vad säger du?

Vänder sen blicken till Alice med ett frågande ögonbryn.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Säger: Jättesnällt! Tre öl är inga öl, inga problem för mig.

Frame 24.png

Jonna ger dig ett plågat ögonkast, men Kenneth reser sig från barstolen, vinglar till, rätar på sig, och tar sedan täten ut ur lokalen.

Där ute har solen hunnit börja snudda trädtopparna i väst. Skuggorna är längre, och det har blivit märkbart kyligare. Ännu lär dock många timmar återstå tills mörkret faller denna norrländska augustidag.

Kenneth leder er till sidan av kåken, där en bil står parkerad.

– Hoppa in!
 
Top