Borterstmark del 2

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,570
Location
Oktoberlandet
Pizzan är ju smaskens men vad mätt jag börjar bli.
Sparar halva i ett par servetter och smyger ner i ett fack på ryggan.
Kanske bra som matsäck till senare idag eller bjuda nån hungrig stackare på mumsigt käk.

Tackar för maten och spatserar mätt vidare mot bensinmacken.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Jag vrider på pizzan för att se om pizzabagaren har skrivit ett hemligt meddelande till mig med skinkan och ananasen.

Frame 7.png

Om det finns något hemligt meddelande så är det för hemligt för dig, för du upptäcker inget. Pizzabagaren betraktar dina åtbörder med höjt ögonbryn.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
- Förlåt en söderböna, men jag brukar alltid vrida pizzan för att uppnå en den perfektion som en Hawaii kan uppnå. Svamlar jag samtidigt som jag tittar ut genom fönstret för att inte i onödan reta gallfeber på den ogästvänlige pizzzabagaren
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,114
Pizzan är ju smaskens men vad mätt jag börjar bli.
Sparar halva i ett par servetter och smyger ner i ett fack på ryggan.
Kanske bra som matsäck till senare idag eller bjuda nån hungrig stackare på mumsigt käk.

Tackar för maten och spatserar mätt vidare mot bensinmacken.
Jag gör det här.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> - Förlåt en söderböna, men jag brukar alltid vrida pizzan för att uppnå en den perfektion som en Hawaii kan uppnå. Svamlar jag samtidigt som jag tittar ut genom fönstret för att inte i onödan reta gallfeber på den ogästvänlige pizzzabagaren

Pizzamannen grymtar oartikulerat till svar och försvinner tillbaka in bakom sin disk.

> Sparar halva i ett par servetter och smyger ner i ett fack på ryggan.

Du har placerat pizzarester i din Packning.

> Tackar för maten och spatserar mätt vidare mot bensinmacken.

Frame 8.png

Du kliver in på bensinstationens lilla butik, vars väggar och hyllor är belamrade med allsköns bråte. Butiksbiträdet hälsar dig med en uttråkad min. Han ser ut att kunna vara vad som helst mellan 18 och 45 år gammal.
 
Last edited:

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Jag lägger upp en dubbel-Dajm och en flaska Djungelolja på disken, ber om en stock med Grovsnus ("lös" förstås) och frågar var toan är. På toaletten byter jag kläder till friluftsbyxor, kängor och den t-shirt som rimmar bäst med lokalfärgen. Vidare hänger jag fast slidkniven i bältet, stoppar försvarssprej i ena benfickan och Sverker Sörlins Framtidslandet, i nyutgåva från Teg Publishing, i andra. Plånboken hamnar i bakfickan och en dosa Grov i höger fram. Sen går jag och betalar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Jag lägger upp en dubbel-Dajm och en flaska Djungelolja på disken, ber om en stock med Grovsnus ("lös" förstås) och frågar var toan är. På toaletten byter jag kläder till friluftsbyxor, kängor och den t-shirt som rimmar bäst med lokalfärgen. Vidare hänger jag fast slidkniven i bältet, stoppar försvarssprej i ena benfickan och Sverker Sörlins Framtidslandet, i nyutgåva från Teg Publishing, i andra. Plånboken hamnar i bakfickan och en dosa Grov i höger fram. Sen går jag och betalar.

Frame 9.png


– Det blir 680 kronor tack, säger biträdet med nasal röst.

Du har köpt en stock grov lös, en flaska djungelolja och en dubbel-daim för 680 Kr. Du har nu kvar 2170 Kr på ditt bankkonto och 500 Kr i kontanter.

– Jaha, är du här för att fiska eller? Tillägger han medan du drar ditt kort.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
"Fiske? En annan dag kanske... Men nu skulle jag behöva en taxi, eller något. Jag behöver ta mig till Borterstmark 471. Är det långt att promenera?", frågar jag.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> "Fiske? En annan dag kanske... Men nu skulle jag behöva en taxi, eller något. Jag behöver ta mig till Borterstmark 471. Är det långt att promenera?", frågar jag.

Frame 10.png

Butiksbiträdet ser ut som ett frågetecken, och du inser att lokalbefolkningen kanske inte nödvändigtvis känner trakten i termer av Lantmäteriets fastighetsbeteckningar. Du förtydligar:

– Granvägen 30.

Din nye bekantskap spärrar upp ögonen.

– Men... det är ju Sundströms gamla spökhus! Vad ska du där och göra? Hur som helst är det en bra bit ut i spenaten – tar säkert två timmar att knalla, ännu mer om du ska släpa på den där väskan.

Han funderar ett slag.

– Jag tror Kenneth – ja, Kenneth Jonsson, alltså – brukar köra taxi ibland. Den här tiden en fredag borde han sitta nere på Wärdshuset. Du kan ju gå dit och kolla. Fast frågan är om han är i skick att köra nånstans...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> "Berätta mer! Vad menar du med att det är ett spökhus?"

Frame 11.png

– Ja, ärligt talat vet jag inte så mycket om saken. Jag är nyinflyttad. Eller, ja, det var ju tio år sen, men...

Ett stråk av vemod drar över mannens ansikte.

– Hur som helst, jag vet inte så mycket, men man hör ju saker...

Han lutar sig konspiratiskt framåt och sänker rösten, trots att ni är ensamma i lokalen.

– Ärligt talat, om jag var du skulle jag vara försiktig med vem jag snackade om Sundströms kåken med. Folk här är lite konstiga kring det där. Särskilt det äldre gardet.

– Ungdomarna är lite mer frispråkiga. Det var tydligen en kille för några år sen som skulle bryta sig in där på fyllan. Dom hittade honom tre veckor senare, uppsliten från kuken till nyllet. Snuten sa att det var en björnattack, men vem vet...
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> ”Vad är det där?” frågar jag och pekar på det ledsna huvudet på nedersta hyllan.

Frame 12.png

– Det där? Jaha, ja, det är en sån där Surpuppa, eller vad dom nu kallas. Jag begriper det inte själv, men ungarna älskar det, tydligen.

Du stirrar in i Surpuppans becksvarta ögon. Där finns varken medlidande eller hat, endast tomhet.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
> ”Vad är det där?” frågar jag och pekar på det ledsna huvudet på nedersta hyllan.

View attachment 14673

– Det där? Jaha, ja, det är en sån där Surpuppa, eller vad dom nu kallas. Jag begriper det inte själv, men ungarna älskar det, tydligen.

Du stirrar in i Surpuppans becksvarta ögon. Där finns varken medlidande eller hat, endast tomhet.
”Vad gör man med den? Äter man den? Blir den någonsin glad? Vad kostar den?”
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> ”Vad gör man med den? Äter man den? Blir den någonsin glad? Vad kostar den?”

Frame 9.png


– Den enda av de frågorna jag kan svaret på är den sista, och det är: 350 Kr.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,114
"Du, förresten, har du möjligtvis tändvätska, tändstickor och bensin på dunk? Jag kom precis på att min kära bror kanske är upptagen med att höströja i trädgården, och skulle behöva elda upp lite kvistar och ris."
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
> Jag googlar ”surpuppa köpa” på mobiltelefonen.

frame 13.png

Du tar upp din trogna mobil ur ryggsäckens ytterfack, klickar på Surf-appens ikon, och skriver in den avsedda söksträngen.

Du möts av ett förvirrande sammelsurium av bilder, länkar och annonser. Surpuppan, som du hittills aldrig hört talas om, verkar vara ett enormt fenomen. De finns i otaliga färger, storlekar och utföranden, och har sin egen animerade teveserie, samlarkort och frukostflingor.

Vad priset anbelangar verkar 350 kronor ligga nånstans i mitten av spektrat. Det finns budgetversioner för ner mot hundralappen, och unika samlarversioner för upp mot flera tusen.
 
Top