Nekromanti Bort med Småpraten (och låt IRC ta över)

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Alla vi som är extra närvarande på diverse chattstationer kopplade till det här forumet har sedan förra kraschen flyttat över allt snack till IRC. Som man kan se på att det finns en IRC-flik däroppe är det inga som helst problem att låta en inlänkad webbklient agera chatt, och då IRCen blivit den mest aktiva platsen för småsnack tycker jag den också ska bli den officiella.

Jag föreslår därför att vi avlivar den redan döende småpraten, vars existens just nu inte duger till annat än att förvirra de som inte fattar vart snacket tagit vägen, och döper om IRC-fliken ttill "Småpraten" (eller "Vrållådan"!) istället.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håller med. Även om jag helst
hade sett en bättre lösning som inte kräver login och som inte har en history som försvinner i omgångar.

Edit: Kanske döpa om ircen också, eller åtminstone länkfliken till "småprat", så den får legitimitet s a s.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Funkar för mig. IRC är kraftfullare och standardiserat (eller åtminstone dokumenterat i en packe RFC-er). Man kan dessutom välja klient själv, vilket alltid är trevligt. Känns smidigare än att hitta på något eget webbaserat, speciellt som webben egentligen är fruktansvärt olämpad för den typen av realtidskommunikation (den bygger på en "request-response"-modell, snarare än en "push"-modell (ja, jag vet att det går att fulhacka sig runt det, men det är fulhack)).

IRC har dessutom fördelen att det alltid funkar. Man behöver inte ens en klient, det går utmärkt med en ren telnet-anslutning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Yo abundant of dataskillz-ppl, ska det vara så bökigt att man först loggar in i ett fönster för att därefter behöva klicka på en länk för att kunna se vad folk har tjötat för att därefter behöva gå tillbaka för att kunna skriva sitt hjärtas mening angående en liten detalj i Holmes vs OD&D?

Eller är det bara jag som suger på det härna html-WIN95-megabit/Hz?

(För isåfall tycker jag att vrållådan funkade så mycket bättre...det ska vara enkelt att leva:) )
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
(Och alla är inte krank/Troberg/Krille/Spider/Lupus)
((Jag satte alla mina skillpoints på saxofon, forskning och finna dolda ting, ska jag straffas så här hårt för det?))
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag tycker det var bättre på förra forumet eller som det fungerar på punkforumet. Det är en barriär med något som kräver separat inloggning, och en separat flik som inte får stängas. Det är också tråkigt att det inte går att se tidigare inlägg om en inte var inloggad (fast det fanns visst någon bot-lösning på det, men som inte fungerade just nu?), sen gillade jag också det flyktiga i vrållådan där inte allt loggades (men just det förstår jag ju kan vara ett problem för modereringar och så).

Sen är det klart, att som vrållådan (inte) fungerar nu så är irc bättre, men jag tycker inte att det är en långsiktig lösning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Björn den gode;n51132 said:
Jag tycker det var bättre på förra forumet eller som det fungerar på punkforumet. Det är en barriär med något som kräver separat inloggning, och en separat flik som inte får stängas. Det är också tråkigt att det inte går att se tidigare inlägg om en inte var inloggad (fast det fanns visst någon bot-lösning på det, men som inte fungerade just nu?), sen gillade jag också det flyktiga i vrållådan där inte allt loggades (men just det förstår jag ju kan vara ett problem för modereringar och så).

Sen är det klart, att som vrållådan (inte) fungerar nu så är irc bättre, men jag tycker inte att det är en långsiktig lösning.

+1

Borde det inte gå att få en autoinlogg på ircen via sitt nick?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Björn den gode;n51132 said:
Jag tycker det var bättre på förra forumet eller som det fungerar på punkforumet. Det är en barriär med något som kräver separat inloggning, och en separat flik som inte får stängas. Det är också tråkigt att det inte går att se tidigare inlägg om en inte var inloggad (fast det fanns visst någon bot-lösning på det, men som inte fungerade just nu?), sen gillade jag också det flyktiga i vrållådan där inte allt loggades (men just det förstår jag ju kan vara ett problem för modereringar och så).

Sen är det klart, att som vrållådan (inte) fungerar nu så är irc bättre, men jag tycker inte att det är en långsiktig lösning.

Håller med. IRCen är mer en nödlösning i brist på bättre. Men helst vill man ha en vanlig vrållåda som inte äter upp inlägg eller innebär en massa krångel som ircen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
..eftersom jag alltid MÅSTE vara sist på bollen så vill jag bara skriva att om det är som Björn den Gode skriver:

Sen är det klart, att som vrållådan (inte) fungerar nu så är irc bättre, ...
så tycker jag förstås att en fungerande irc > ej fungerande vrållåda(el dyl)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
IRC hade nog gjort att många nya användare eller personer som inte är här mycket aldrig akulle installera klienten som behövs och skriva nåt.
Gamla forumet hade enligt mig en perfekt vrållåda, being it back!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Björn den gode;n51132 said:
Jag tycker det var bättre på förra forumet eller som det fungerar på punkforumet. Det är en barriär med något som kräver separat inloggning, och en separat flik som inte får stängas. Det är också tråkigt att det inte går att se tidigare inlägg om en inte var inloggad (fast det fanns visst någon bot-lösning på det, men som inte fungerade just nu?), sen gillade jag också det flyktiga i vrållådan där inte allt loggades (men just det förstår jag ju kan vara ett problem för modereringar och så).

Sen är det klart, att som vrållådan (inte) fungerar nu så är irc bättre, men jag tycker inte att det är en långsiktig lösning.
Ville bara klargöra att den historik som finns på IRC nu loggar de senaste 100 inläggen (uppdateras i realtid) och det är alltså inte så att allt loggas. Det är allas vår Björn Wärmedal som fixat boten super_anna som sköter vår logg. Utan super_anna finns ingen historik alls på IRC. Här är en länk till IRC-historiken.

Anchorman;n51165 said:
IRC hade nog gjort att många nya användare eller personer som inte är här mycket aldrig akulle installera klienten som behövs och skriva nåt.
Gamla forumet hade enligt mig en perfekt vrållåda, being it back!
Som det är nu behövs ingen klient för att vara med i IRC:en. Det finns en webklient som du hittar till höger om fliken för den nuvarande småpraten. Där är det bara att ange ett nick och ansluta.

Själv börjar jag så smått fatta tycke för IRC:en. :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Teknikgruppen bad mig meddela (då de själva är lite upptagna) att de passade på att haffa Bill Gates när han var i Stockholm häromdagen, tiggde pengar av honom för att utveckla ett biokompatibelt chip (liknande de som kan styra proteser) som vi kommer att användas för uppkoppling mot chatten framöver.

Det kommer att skjutas in under huden, i nacken. (Den som vill kan betala för att få biolumincenta dioder inbyggda på chipet, så att de kan ses glöda under huden i halvmörker. Tatueringar av typen "Intel inside" etc bekostas enskilt.)

Chipet kommer att kopplas till trigemini- och glossopharyngius nerverna (kranialnerv 5 och 9) och läser alltså av de signaler som skickas till tungan och stämbanden. Så för att kunna säga något på chatten, måste vi lära oss att subvokalisera.

Förutom det har chipet också en liten 3G och Blutooth-sändare/mottagare.

En nackdel är att det sannolikt blir så att VARJE sak vi någonsin säger (om vi har 3G-kontakt) läggs ut i chatten. (Folk får väldigt gärna kapsla in sina sovrum i faraday-burar, tack på förhand!)

Ett särskilt tack ska riktas till krank. Om det inte hade gått att få pengar av Bill Gates, hade han lovat att pantsätta sina ägodelar och ta ett andra jobb för att få bli Sveriges första "chatt-cyborg". (Det kommer han nu att få bli ändå. Så som bonus kan vi alla läsa hans lektioner i realtid framöver... Krank har, väldigt meta, lovat att göra detta till ämnet för en separat lektion.)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Den stora selling pointen för IRCen för mig är att den inte käkar inlägg. Däremot vill jag helst ha en chatt som kan petas in på samma sida som resten av forumet och som man både slipper logga in i och stödjer Ü (jag känner mig kränkt av att behöva gå under nicket Ubereil på ircen) och det vet jag inte om IRCen lämpar sig för. Men med tanke på att det för tillfället står mellan en låda som käkar meddelanden och IRCen så föredrar jag IRCen.

Übereil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1. Så att alla förstår: Man behöver INTE installera någon klient. Man behöver INTE gå till en annan webbplats. Man behöver inte kunna några "datagrejjer". Allt man behöver kunna är att skriva in sitt användarnamn och klicka på en knapp där det står "Join Chat" och sen är man igång. Skillnaden mot Småpraten är i praktiken försumbar.

2. Mitt förslag är egentligen inte alls baserat på vilken lösning som är "bäst", utan baserad på var folk faktiskt ÄR. IRCen har upp till hundratals inlägg om dagen. Småpraten har kanske 2-3 vrål om dagen om ens, och de går mest ut på att förklara att allt snack äger rum på IRC nu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi har ännu inte tagit beslut i frågan om att eventuellt stänga av småpraten och bara använda IRCn.
Men skulle vi fatta det beslutet så kan vi verkställa det på c:a 30 sekunder.

När det gäller frågan vad man göra åt den nuvarande småpraten är vårt mål att den i framtiden ska fungera som på gamla forumet. D.v.s. att den ska ligga i högerkolumnen och att man inte behöver logga in sig separat för att småprata. Tyvärr saknas en sådan lösning till vBulletin 5 som vi använder idag. Det är en av många anledningar till att vi ska byta forumsplattform. Eftersom vi kommer att lägga all energi på att migrera forumet till en ny plattform kommer vi inte att "fixa" den nuvarande småpraten, utan småpratsproblemet kommer att lösa sig självt när vi byter plattform.

/Teknikergruppen
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
anth;n51226 said:
Vi har ännu inte tagit beslut i frågan om att eventuellt stänga av småpraten och bara använda IRCn.
Men skulle vi fatta det beslutet så kan vi verkställa det på c:a 30 sekunder.

När det gäller frågan vad man göra åt den nuvarande småpraten är vårt mål att den i framtiden ska fungera som på gamla forumet. D.v.s. att den ska ligga i högerkolumnen och att man inte behöver logga in sig separat för att småprata. Tyvärr saknas en sådan lösning till vBulletin 5 som vi använder idag. Det är en av många anledningar till att vi ska byta forumsplattform. Eftersom vi kommer att lägga all energi på att migrera forumet till en ny plattform kommer vi inte att "fixa" den nuvarande småpraten, utan småpratsproblemet kommer att lösa sig självt när vi byter plattform.

/Teknikergruppen

När detta forum var nytt låg ju småpraten på förstasidan, men Spider flyttade det för att det var ivägen när han skulle göra nåt. Kan man inte bara flytta tillbaka det?
 
Top