Nekromanti Bort med dem...

Re: Kevin Costner med Mad Max-komplex?

Japp, gjorde det i filmen också...
 
Re: Kevin Costner med Mad Max-komplex?

En aning...ungefär samma orsak som att jag vill ha bort havsalverna...de känns fel...det gick bra så länge jag bara ville ha ett alternativ till Ereb Altor, men nu är det sheisse...
 
Någon som har ett förslag på vad som kan fylla den platsen?

Människor? Eller kanske någon sorts fisk- eller ödlevarelser?
 
Reptilaktiga varelser kan vara något. Comodo varander på två ben, lever mycket av fisk, bor på öar har ganska bra skepp men har jägare som spenderar mycket tid med att simma (jaga). Minnst bronsvapen och rustningar (om de har några), de känner till järn, men det används mest i skeppskonstruktion. De använder sig av byteshandel med fasta värden som bygger på musslor.

Måste skriva lite...
 
Havsormar!

Stora intelligenta magikunniga havsormar som härskar över haven? Intelligenatare varelser som då och då söker kontakt med människorna av andra anledningar att käka upp dem, med hjälp av/genom med på magisk hjälpt förändrade människor som de har skapat just för detta syftem att sköta kontakter med de myror som befolkar ytan eller något eller utföra tjänser på landytan åt dem. Eller nått...

/Elin spinner vidare
 
slemmiga amfibier

Kanske något amfibiskt folk som levet i undervattenshyddor i stora drivande tångbälten och kapar skepp för att få pengar att köpa bättre verktyg än de opraktiska snäckskalsknivarna. De kan träna hajar som husdjur och ha vapen spetsade med gift från igelkottsfiskar.

Vet inte varför egentligen, men det känns som en intressant möjlighet att vakna mitt i natten av att skeppet kränger konstigt och mötas av blöta slemmiga varelser med simhud när man går upp på däck för att kontrollera vad som hänt :gremsmile:

Är kast-bläckfisk ett praktiskt vapen tro? :gremgrin:
 
Det finns en orsak till att det finns så få folk på Jorden som lever 100% av sin tid till havs.

Det är ganska ont om eldsprutande drakar också, med lika goda skäl :gremsmile:
 
Någon som har ett förslag på vad som kan fylla den platsen?

Jo; tom luft. Varför ska man ha så många klassiska, uttjatade, långtrågiga (och långörade) varelser? De finns ju i alla andra rollspel.
Gör dina egna varelser, eller spela utan andra varelser än människan.
 
Spinner vidare på det här tror jag (halvlång)...

Det finns tre, kanske fyra, städer på deras öar. I övrigt bor de flesta i små byar som består av en tre till tolv familjer.

Den äldsta staden var ursprungligen en mänskligkoloni där Reptomännen levde i slaveri. När det mänskliga riket som kontrollerade staden råkade i krig med ett stort rike där hemma så kallades en del av garnisionen tillbaka till hemlandet. Strax efteråt gjorde reptomännen uppror (de männskliga herrarna var ungefär 1/3 så många) och döda/fördrev människorna. De fick sina kunskaper om båtbygge från sina forna herrar då många av slavarna arbetade i varvt/varven. De hade vissa kunskaper innom "murarkonsten" sedan tidigare efter som de byggde sin tempel av sten.

De tillber Stormhärskaren (en nyckfull gudomlighet som även är deras "lyckogud" och handelsmännens beskyddare) och Havens härskarinna (mkt viktigt att vara på god fot med henne eftersom hon är deras beskyddare av jägare och pärlfiskare). Det finns även en del mindre gudomligheter, men de är inte viktiga just nu.

Byggnadskonsten i byarna är låg och likaså kulturen (hyddor och stenverktyg/liten mängd bronsverktyg). I städerna bygger de i trä och sten, och använder Bronsvapen samt järnverktyg.

Tempel byggs alltid av sten även av de primitiva stammarna och funkar som fredliga mötesplatser mellan "klaner".

De har tre "kast" Pärldykarna, Jägarna och Krigarna (inga utanför städerna). De baseras på den längd en vuxen individ har uppnått (korta blir pärldykare, medellånga blir jägare och långa blir krigare). Honor är något kortare än hanar och kan inte bli något annat än pärldykare (med få undantag). Jägare och Krigare som överlevt länge/uppnått högre erfarenhet fungerar som lagmän, präster, handelsmän osv.

Deras krigare är experter på att göra överaskningsanfall på dåligt befästa kuststäder/byar. De skickar först iväg en attackstyrka som simmar iland och gör ett anfall, sedan landsätts resten för att avsluta anfallet och därefter påbörja plundring.


Kanske fortsätter på det här senare...
 
Tarzan

Läste ett nummer av Tarzan för många satans år sedan, där en galen upptäcksresande kunde locka på hela "bälten" med otroligt giftiga brännmaneter med en pipa.

Låter sjukt kanske, men tänk dig en strandlevande kultur (troligtvis primitiv) som styrs av druider med snäckskalshorn. När de blåser i dem kommer manethorderna för offrena som slängs i av prästerna.
 
Växelvarma eller varmblodiga?

Växelvarma
låg energi åtgång
Klarar inte av att vara norrut på vinter
Förmodligen lätt klädda (om några kläder alls)

Varmblodiga
Högre energi åtgång
Klarar vintern
Förmodligen använder de då kläder av samma skäl som vi gör det (undantaget blyghet)

Svårt val...
 
Nån vän till mig pratade en gång om sjö-zigenare. De åkte runt i Indonesien på flottar och levde på byteshandel och fiske... De var tydligen lika dåligt ansedda som vanliga romer och hade en otroligt märklig cargo-religion, de dyrkade prins Charles eller något... Kommer inte ihåg...

I fantasy kan det vara nån slags uttermänniskor som bor på flottar som driver runt mellan öar. Lever mycket på pirateri och sånt...
 
hmmmmmm...men jag tror att jag bestämt mig för reptomännen...kan finnas något människofolk som gör något sådant, men då får de funka mer som ett slags utfyllnad...
 
Re: Växelvarma eller varmblodiga?

Förmodligen använder de då kläder av samma skäl som vi gör det (undantaget blyghet)

Varmblodiga djur klarar värme bättre än kallblodiga. Skälet till att vi bär kläder är vår långa, slanka kroppshydda, som är anpassad för sydliga klimat.
 
Re: Växelvarma eller varmblodiga?

Skälet till att vi bär kläder är vår långa, slanka kroppshydda, som är anpassad för sydliga klimat.

Så du tycker att korta, feta personer borde gå omkring näck? :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:
 
Re: Växelvarma eller varmblodiga?

Ett annat skäl för att bära kläder är att det även skyddar mot solen (hmmmm...just ja, det var en sak jag glömt tidigare). Sedan har det på senare tid (inte senare tid som det senaste årtusendet eller så, utan en aning längre tillbaka) blivit en sätt att visa status/grupptillhörighet.

Det viktiga är om jag ska göra dem varmblodiga eller inte...
 
Re: Växelvarma eller varmblodiga?

Ett annat skäl för att bära kläder är att det även skyddar mot solen

Tja, det är ju upp till dig var du skall förlägga din reptilcivilisation. Kom dock ihåg att tropikerna är jordens reptiltätaste klimatzon.
 
Re: Växelvarma eller varmblodiga?

Så du tycker att korta, feta personer borde gå omkring näck?

Sannerligen! Kläder är ju en värdefull resurs som man inte kan förslösa på personer som klarar sig lika bra utan! :gremtongue:
 
Back
Top