Borde Mutant vara "Powered by Dragonbane"?

Det håller jag inte alls med om. Mutant är det spel där År Noll-motorn fungerar allra bäst, i och med dess resurshantering och degenerativa mutationer. Vilket inte är så förvånande eftersom det är vad reglerna först skapades för.

Men monsterattacker som i DoD och Svärdets sång skulle jag gärna se i Mutant, oavsett hur reglerna ser ut i övrigt.

Har svårt att se att ett nytt Mutant skulle frångå (Mutant) År noll-motorn.

För mig som började med Mutant när det var BRP-baserat vore det istället fullt rimligt. :) Med tanke på Drakar och Demoners framgångar både nationellt och internationellt skulle ett byte av regelsystem även kunna gynna Mutant rent försäljningsmässigt.

Alltså det beror väl 100% på vad FL vill göra med varumärket. Järnringen är ju en del av ligan nu, och till Mutant: Hindenburg kom både mer av det pyriska, och om jag inte missminner mig en BRP-motor.

Jag håller med om att MY0 är en av de bästa implementationerna av Y0. Om man vill bygga vidare på eller uppdatera det spelkonceptet är Y0 given.

Så frågan är vad de vill uppnå - tillbaka till Pyri är kanske den naturligaste (men inte givna) kandidaten för Dragonbane.

Jag tror det finns utrymme för lite Mirth and Mayhem även inom post-apokalyps. Hur väl År Noll-motorn än fungerar för sitt namngivande system så verkar intresset och marknaden för Mutant År Noll inte riktigt finnas längre.

Nu gillar jag Mutant år noll som det är men om man gjorde en reset kan det vara bra att det i en annan riktning med en annan känsla.

Nä, jag tycker Mutant kan få ha sitt eget system. Att DoD ska bli en "one size fits all" precis som D&D 5e, är inte ett recept för framgång, utan leder bara till mer urvattning och mellanmjölk. Alla spel har olika förutsättningar och krav.

Jag tror det finns utrymme för lite Mirth and Mayhem även inom post-apokalyps. Hur väl År Noll-motorn än fungerar för sitt namngivande system så verkar intresset och marknaden för Mutant År Noll inte riktigt finnas längre.
Är inte Alien RPG ett av Ligans bäst säljande spel? Det visar ju ändå på intresse om något.

Jag fattar att folk gillar Dragonbane, och att många passar på att rida på intresset, men det vore nog bra om inte alla storsatsningar har samma system. Likriktningen av framför allt svenskt spelskapande har i mitt tycke ökat sedan nya DoD kom ut. Jag älskar nya Ereb Altorboxen, men kommer nog inte att använda den med DoD-systemet. Det är kul att Fria Ligan öppnat sina produktlinjer för tredjehandsproducenter, och Dragonbaneprylar verkar sälja bra, men det vore kul med lite andra idéer... Äsch, det här blev både osammanhängande och inte särskilt övertygande, men det är nog vad jag tycker likväl.

Jag fattar att folk gillar Dragonbane, och att många passar på att rida på intresset, men det vore nog bra om inte alla storsatsningar har samma system. Likriktningen av framför allt svenskt spelskapande har i mitt tycke ökat sedan nya DoD kom ut. Jag älskar nya Ereb Altorboxen, men kommer nog inte att använda den med DoD-systemet. Det är kul att Fria Ligan öppnat sina produktlinjer för tredjehandsproducenter, och Dragonbaneprylar verkar sälja bra, men det vore kul med lite andra idéer... Äsch, det här blev både osammanhängande och inte särskilt övertygande, men det är nog vad jag tycker likväl.
En risk blir ju att spelskapare använder ett regelsystem eftersom det är populärt snarare än att deras idé faktiskt är optimerat för de reglerna.

I en annan tråd påpekade @Rangertheman hur många Shadowdark-supplement mest rider på varumärket och att de nästan har pregat in sitt äventyr/idé i Shadowdark för att det ska sälja bättre.

År noll-motorn finns i väldigt många rollspel. Alien. Bladerunner. Coriolis. Electric State. Svärdets sång. Tales From the Loop. Twilight 2000. Nordiska väsen. Walking Dead. Plus ett gäng spel från andra spelskapare än Fria Ligan. Att göra ett nytt Mutant baserat på Dragonbane känns därför snarare som att minska likriktningen tycker jag. :)

År noll-motorn finns i väldigt många rollspel. Alien. Bladerunner. Coriolis. Electric State. Svärdets sång. Tales From the Loop. Twilight 2000. Nordiska väsen. Walking Dead. Plus ett gäng spel från andra spelskapare än Fria Ligan. Att göra ett nytt Mutant baserat på Dragonbane känns därför snarare som att minska likriktningen tycker jag. :)
Ja, du har en poäng. Å andra sidan har kanske År noll-motorn också överanvänts lite? Finns dock såklart en poäng med att spelarna snabbt känner igen sig i systemet och lättare kan plocka upp nya produkter. Förmodligen är mitt problem att jag är lite för gammal och crunchberoende och gillar att rollpersonerna blir ordentligt olika varandra.

Förmodligen är mitt problem att jag är lite för gammal och crunchberoende och gillar att rollpersonerna blir ordentligt olika varandra.

Inte säker på att jag hänger med i ditt resonemang. Jag upplever att rollpersonerna blir mer lika i spel som använder År noll-motorn än i nya Drakar och Demoner. Detta då År noll-spelen har färre egenskaper, färre färdigheter och lägre "tak" på färdigheterna. Menar du att du vill ha ett nytt Mutans som varken använder År noll-motorn eller Drakar och Demoners regelsystem?

Jag är ju personligen inget större fan av YZE och störde mig på att alla Ligans spel var YZE-varianter. Skulle uppleva lite samma sak om de gjorde en tvärsväng och ersatte allt med DoD i längden - dock är vi i inte i närheten av det än, både Trudvang och Stormbringer är ju spinoffer mer än egna spel, tänker jag.

När det gäller Mutant så är det givetvis en bra fit och en bra spin historisk - men tror det skulle vara en känslig fråga i fandomen, då det var den licensen som började lägga grunden för Ligans internationella popularitet. Sedan tror jag Tomas är väldigt fäst vid YZE, likt MJH är fäst vid Symbaroums regelsystem.

Det troligaste är ändå PBD (Powered by Dragonbane) används likt de 2 DoD-linjer som är utlysta, eller för helt nya saker - Starbane blev tex mycket mer sannolikt igen ;)

DoD23-motorn är inte YZE, men den är nog egentligen mer YZE än BRP skulle jag säga. Eller kanske 50/50. En hybrid.

Så om och när FL bestämmer sig för att uppdatera Mutant År Noll, så hoppas jag att de inte låter sig hindras av vad som kommit tidigare, utan i stället inspireras av allt som funkar/har funkat så bra med båda motorerna. Plus att de lägger till nya idéer och inspiration.

Det kanske blir en tredje motor: "YZE Mach 2"

Back