Nekromanti Boktips, tack.

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Kora...zzzzzz

Koranen är lika trist som Bibeln, och dessutom mer svårläst eftersom den är på vers.
Den är dessutom ännu mera svårläst då muslimer brukar hävda att den bara går att läsa på arabiska. Enligt dem finns det inga översättningar, bara tolkningar på andra språk.

avsnittet med leviten och hans bihustru är så perverst att ingen tror på mig när jag återberättar det!
Var det inte det som Pox blev åtalade för att de gjorde i serieform?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pox och Bibeln

"Var det inte det som Pox blev åtalade för att de gjorde i serieform?"

Nä, det var avsnittet med midjaniterna (Dom 6-8), som iofs också är rätt fläskigt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kora...zzzzzz

Koranen är lika trist som Bibeln, och dessutom mer svårläst eftersom den är på vers.

Bibeln är faktiskt ballare läsning än många andra religiösa skrifter (åtminstone monoteistiska skrifter; hinduiska verk innehåller en stor del hjältesagor och blodiga bataljer, liksom hos asarna och Olympens gudar). Jag testade att läsa vad som återstår av de zoroastriska urkunderna (Zarathustra, ni vet) en gång, och det var rent mördande tråkig läsning.
I synnerhet lagtexterna: "Vad ska man göra med en som gör såhär?" "Han ska ha si många piskrapp." "Men om han gör sådär, vad ska man göra med honom då?" "Då ska han ha så många piskrapp." Mose lagar har iaf lite variation.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Pox och Bibeln

"Var det inte det som Pox blev åtalade för att de gjorde i serieform?"

Nä, det var avsnittet med midjaniterna (Dom 6-8), som iofs också är rätt fläskigt.
Jag skulle svara "Ja, det är det avsnittet!" på trobergs fråga, men jag kan ha förväxlat stycken i Bibeln. Det avsnitt jag avser ingår i alla fall i det nummer av Pox som åtalades. Skriven av Neil Gaiman om jag inte har fel. Det är det enda nummer av Pox jag köpt (visserligen ett omtryck, men ändå).

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaoo, kan tippsa om Svärdet & Spiran, boken är den första i av 2 böcker.. Kommer tyvärr inte ihåg författaren...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Yeah!

Simon Singh har skrivit ett par biografiska böcker på numerologi och matematik, och de två jag rekommenderar är Fermats gåta och Kodboken *snipp* Den andra boken handlar om koder, från de enklaste förskjutningskrypton till framtidens fysiskt oknäckbara kvantkrypton. Däremellan får vi in mannen med järnmasken, Enigma, navajoindianer samt Linear-B och hireoglyfer.
Mycket läsvärd bok. Både intressant, spännande och lärorik. Jagtyckte speciellt att vägen fram till dagens teknik och knäckandet av enigma + navajokoden var intressanta. Gick till och med så långt att jag laddade ned ett krypteringsprogram där man kan kryptera alltifrån e-post till textfiler, jag blev alltså såld. Använder dock inte programmet, umgås inte direkt i kretsar som behöver bruka krypterade mail.

/Balderk, inte lika intresserad av matematik dock, så Fermats Gåta låter avlägsen (visst, koder och schiffer är ju till stor del matematik, men de är mer spännande!)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag hittade faktiskt några Ellroy böcker idag på akademibokhandeln som stod undangömda på ett täle jag aldrig lyckats titta på förut. Riktigt trevlig upplevelse var det. På engelska dessutom. Så nu på fredag bär det ner på stan och shoppa American Tabloid!
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
segare böcker finns inte

har du provat Eldens hemlighet (av Henning mankell)?
gör inte det, om titeln låter inspirerande...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
försökte mig på en mankell bok en gång kom inte speciellt långt i den heller
båda herrarna mankell och guillou är torra som fnösken på intresse sidan för min del

//Netfeed, som fick alla hamiltonböckerna i födelsdagspresent en gång
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Helt ospecificerat slänger jag fram:

Världens dåligaste språk av Fredrik Lindström.

A dry white season (En torr vit årstid heter den på svenska, men inte fan tycker jag att vintern präglas av torrhet) av André Brink.

...och Problemlösning enligt Puh, av två konstiga människor jag inte minns namnet på.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
snälla nån.. vilken torr människa kan tycka att guillou är lika torr som mankell!?
läs tempelriddartrilogin! den är grymt spännande, inspirerande och allt annat man kan tänka sig... även om den kan vara ganska trist ibland..

tålamod är en dygd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"läs tempelriddartrilogin! den är grymt spännande, inspirerande och allt annat man kan tänka sig... även om den kan vara ganska trist ibland.."

Varför inte läsa något som är grymt spännande, inspirerande, allt man kan tänka sig och inte trist ibland? Till exempel sir Walter Scotts "Ivanhoe"?
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Tjena

<ul style="list-style-type: disc">[*]"Wheel of time"-serien kanske? Men jag gissar på att du redan läst den [*]"The Phyics of Star Trek". Har bara läst lite ur den ännu; men om du undrar hur de kan resa i överljushastighet eller hur deras hologram fungerar så är detta boken för dig
[*]C.S. Friedmans Coldfire-triologi ("Black Sun Rising", "When True Night Falls" och "Crown of Shadows")
[*]Andreas Romans "När änglar dör". Satan kickar ass...
[*]"Moment 22"
[*]"Introduction to Parallel Computing - Design and Analysis
of Algorithms". (Datanörden i mig måste få liiiite utrymme :gremsmile:
[/list]

Tack för mig!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Visa lite ambition!

Mitt tips:

Hur man erövrar världen, en handbok för blivande diktatorer
Andre de Guillaume

En underbar lite handbok för oss med ambitioner. Jag tror det enda den missar för en aspirerande diktator är vikten av en bra mustach. Dessutom är den utgiven av förlaget som min syster är förlagschef på och översatt av min syster, så den har lite av den Trobergska visdomen.

Utdrag ur boken:

"Var medveten om att så snart du får pengar kommer det motsatta könet att finna dig oemotståndlig och kommer att erbjuda sig att ta hand om alla dina behov i utbyte mot en chans att hjälpa dig spendera din förmögenhet. De kommer att försöka förföra dig, de kommer att kasta sig för dina fötter och på det hela taget förnedra sig själva. Det finns bara ett sätt att hantera detta: Låt det ske."

Var kan man annars hitta sådana visdomsord?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Mina fem öre...

Gaiman all the way!

Jag vet inte riktigt hur bra hans böcker uppfyller dina krav men jag tror definitivt att både Neverwhere och Stardust skulle passa dig som person. Sedan ska man inte glömma Coraline heller... den borde du också gilla, annars är du konstig.
American Gods borde du cokså läsa. Gudar all the way. Gudar som allt som oftast är riktiga skitstövlar :gremwink:

Någon som vet om herr Gaiman har något nytt projekt på gång förresten?

/Balderk

Edit: WTF? Det här skulle ju vara som svar på Arvidos, inte dig insignia! Kasst misstag av mig. *känner sig dum
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Boktips, varsågod.

Jag drar mina gamla vanliga.


Time and the Gods - Lord Dunsany
En helt fantastisk bok. Massor uppå massor med fabulösa sagor. Sällan har jag spenderat pengar bättre. En bok jag rekommenderar till precis, exakt alla.

Vad Som Helst - Jorge Luis Borges
Se ovan. Allt som gäller Time and the Gods gäller även Borges.
Run along now. (Men undvik Hurleys översättning av Death and the Compass; den är i min mening usel jämfört med den som återfinns i Labyrinths.)

Narniaböckerna - C.S. Lewis
Ja ja, du har säkert redan läst dem. Gör det igen, det tar inte så länge. Det är värt det. (Själv gör jag det någon gång om året, för att påminna mig om skillnaden mellan sagor och fantasy, och varför jag föredrar de förra. Och för att jag gillar dem groteskt mycket, förstås :gremsmirk:)

Snow Crash - Neal Stephenson
Min favorit bland cyberpunk-böcker. Huvudpersonen levererar pizza, knackar kod och fäktas. Vad mera behöver man? En skateboardkurir, en ukrainsk nukleär-grunge-rockare och världens mest badass harpunerare, that's what.

Dessutom har Dnalor rätt, så jag ger dig några serietips också:

Elfquest - W. & R. Pini
Alver och människor och stenåldersfantasy och tjo hej hå. Oslagbart bra fram tills det börjar flyta in andra författare, med undantag för en och annan orgie, därefter mindre bra, allt enligt min högst subjektiva perception. Framförallt väldigt bra på att få en att känna för figurerna.

Vad Som Helst Men Mest Batman - Frank Miller
Ja jävlar. Ja jävlar. Year One. The Dark Knight Returns. Sin City. Frank Miller vet hur viktig vrede är, och förklarar det bra. Han har mig veterligen aldrig gjort något jag inte gillar. Det finns få författare jag respekterar mer.

Johnny the Homicidal Maniac - Jhonen Vasquez
Mycket brutal serie, faktiskt späckad med meningslöst våld. Men oerhört rolig. Skratta, bli lite orolig över din mentala hälsa för att du skrattar, och vältra dig i träffsäker satir. Apbra. Faktiskt.


/Feliath - Last of the Answer Raid
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Gaimans projekt

"Någon som vet om herr Gaiman har något nytt projekt på gång förresten?"

Sist jag läste hans dagbok så skrev han på en ny roman med titeln "Anansi Boy". Det gör han förmodligen fortfarande.
 
Top