Nekromanti Boktips, tack.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eftersom jag har något att göra på dagarna numera så kan jag inte börja stora projekt mitt i natten, och jag har därför börjat kännat suget efter något att läsa igen..

Därför skulle jag skulle vilja ha tips på böcker av er. Helt ospecifierat, sådär. :gremwink:
Det behöver inte vara scifi eller fantasy, utan vad som helst som är upplysande, tankeväckande eller inspirerande går bra.

Böcker jag gillat är till exempel Dune, Zen och konsten att sköta en motorcykel, och Enders Spel. Och sedan känner ni väl mig.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Boktips, varsågod ...

Chariot of the Gods? av Erich von Däniken.

<center>DID SPACEMEN
VISIT
EARTH THOUSANDS OF
YEARS AGO?
WE NOW HAVE PROOF!
</font size>
—————————————————————————————
Because we find electric batteries many thousands of years old.
Because we find strange beings in perfect space suits with
platinum fasteners. Because we find numbers with fifteen digits
— something not registered by any computer — but how did
these early men acquire the ability to create them?
—————————————————————————————
Archeology accepts such mysteries as puzzles. And stops cold.
—————————————————————————————
Religions relate stories of gods who appeared with promises of a
better life, only to use ultra-sophisticated weapons to destroy
the people on Earth.
—————————————————————————————
Now we are actually in a new Space Age. We have landed on the
moon. With our new knowledge, we can re-examine history and
begin to solve the puzzles of the past, with the evidence clearly
before us of accomplishments and “miracles” impossible to have
been achieved by primitive men. What were the fiery chariots
that brought “gods” to Earth? Could they have been spaceships
from one of the billions of stars capable of supporting life long
before the Earth was cool? Read Chariot of the Gods? if you are
ready to open your mind completely!</center>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Läs bibeln... Jag känner ingen ännu som har läst hela... :gremsmile:
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Läs guillou!

måste finnas nån du inte läst;
- Ondskan
- 10 böcker om Carl Gustaf Gilbert Hamilton
- 4 böcker om Arn; tempelriddaren

har du läst alla måste jag säga grattis, du har läst allt som är värt att köpa (gå och köp en kallepocket...)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har läst bibeln, och det var varken inspirerande eller upplysande.. :gremwink:
Även om det var en rätt smart grej att rekommendera den på de grunder jag la fram.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
The Illuminatus! Triology? Den är lagom flummig och sjuk för dig skulle jag tro :gremwink: Annars skulle jag väl slänga fram Naked Lunch av Burroughs, Inshallah av David Boström och The Big Nowhere av James Ellroy.


Storuggla, pluggar alltid Ellroy
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har läst bibeln, och det var varken inspirerande eller upplysande.."

Va? Gillar du inte science fiction? :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om inte Star Wars är vetenskapligt nog för science fiction så betvivlar jag starkt att bibeln är det.. :gremwink:

Jag gillar visst scifi, men då ska det inte vara..

[*]Ordbajsande
[*]Snustorr text
[*]Ofokuserat
[*]Okonsekvent moraliserande (Gärna budskap, men då snyggt, eller nytt)
[*]Obefintliga personlighetsskildringar

Vilket bibeln är, om man nu läser det som en skönlitterär bok.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vet inte jag..

Kritiken som framförs mot Guillou verkar oftast vara att inte är ett dugg fantasifullt, nyskapande eller tankeväckande, vilket var mitt enda kriterie. Så lite taskigt ligger han ju till. Jag har beslutat mig för att inte tvinga mig att läsa (ut) böcker, men jag kan ju ge Ondskan en provläsning, om inget annat lockar.. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Science of Discworld: en titt på vår värld och hur den egentligen fungerar, fast ur Skivvärldens trollkarlars synvinkel. Underhållande, tänkvärd och mycket intressant. Det finns en uppföljare, "The Science of Discworld II: The Globe", som koncentrerar sig mer på humanioran, och är minst lika underhållande, tänkvärd och intressant.

Historien om Gud: Karen Armstrong går igenom hur gudsbegreppet har förändrats under tiden, från judendomens födelse till dagens judeo-kristna religioner.

Den gyllene grenen: James G Frazers klassiska och rätt felaktiga verk, men trots det intressant, då den tar upp magiska traditioner ur religiös synvinkel, både i etablerade religioner och folktro.

Vi tar en religiös bok till: Koranen ställer faktiskt en hel del på huvudet om vad man tror är islam, och man blir tvungen att klia sig rätt mycket i huvudet för att komma fram till hur islamisterna har lyckats vaska fram det där ur Koranen.

Simon Singh har skrivit ett par biografiska böcker på numerologi och matematik, och de två jag rekommenderar är Fermats gåta och Kodboken. Den förra börjar med att matematikern Pierre de Fermat år 1637 slänger fram satsen att det inte finns några heltalslösningar på ekvationen a<sup>n</sup> + b<sup>n</sup> = c<sup>n</sup> för något n > 2, och antyder att han har ett underbart och enkelt bevis för detta, men att det inte fick plats i marginalen. Därmed startar ett trehundra år långt sökande efter beviset, och det tog inte slut förrän 1995.

Den andra boken handlar om koder, från de enklaste förskjutningskrypton till framtidens fysiskt oknäckbara kvantkrypton. Däremellan får vi in mannen med järnmasken, Enigma, navajoindianer samt Linear-B och hireoglyfer.

Santiago av Mike Resnick handlar om... tja, Santiago. Santiago är skurkarnas skurk, en rymdens motsvarighet till Robin Hood som skiljer sig från den senare genom att han stjäl från alla och ger enbart till sig själv. Det sägs att hans far var en komet och hans mor en kosmisk vind, och han hålls som skyldig för fler brott än någon annan brottsling i galaxens historia. Det finns ett regeringsdepartement med över 1200 anställda som enbart har som uppgift att fånga Santiago, och det har överlevt de senaste tre administrationerna. Hans namn finns fortfarande på efterlysningsaffischerna, men inte hans ansikte.

Fast egentligen handlar den om en prisjägare som hatar sitt liv, sitt yrke och sig själv (fast inte nödvändigtvis i den ordningen), en konsttjuv som är ute efter Santiagos konstgömmor, en journalist som vill ha århundradets scoop och en präst som predikar och skjuter skurkar i Guds namn.

Jag skulle kunna tipsa om vad som helst av Arthur C Clarke, Kim Stanley Robinson, Iain M Banks och en himla massa andra också, men då blir inlägget alldeles för långt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Det var som f...

Men varför inte fortsätta med Koranen?

Annars så tycker jag att du ska grabba tag i Santiago av Mike Resnick. En mycket underhållande Sci-Fi bok.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Ibland blir man religös...

Koranen och Santiago. Hmm. Skrev jag inte det längre ner nyss.

/PAX
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Det var som f...

Koranen vet jag redan är missförstådd, så jag vet inte om jag skulle få något mer av att läsa den.. Ett överläge i religiösa debatter, iaf.. :gremwink: Santiago har jag faktiskt läst. Trevlig bok.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Du glömde en

Guillou har även skrivit ungdomsboken "Gudarnas berg", som är en inte så avancerad men ändå ganska söt science fiction-historia.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Ha!

"Read Chariot of the Gods? if you are
ready to open your mind completely!"


Herr von Däniken skulle nog må bra av att öppna sitt eget sinne en aning. Det jag har läst av honom är tämligen trångsynt och insnöat, även om själva idéerna är intressanta.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Mina är bäst, strunta i de andra

Jag rekommenderar i princip alltid samma böcker :gremwink:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Den oändliga historien (Die unendliche Geschichte) av Michael Ende. Jag rekommenderar att skaffa ett inbundet exemplar eftersom det är tryckt i färg så att man ser vad bilderna föreställer... Men jag tror den bara finns i pocket på svenska, så du får leta på tyska eller engelska (The Neverending Story) i så fall.
[*]The Borrible Trilogy av Michael de Larrabeiti. De två första böckerna finns på svenska med titlarna "Borriblarna och stora rumlarjakten" (The Borribles) och "Borriblarna flyr för livet" (The Borribles Go for Broke), men det är helt klart värt att läsa hela trilogin.
[*]Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman. "Goda omen" på svenska. [/list]
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okej!

Den Oändliga Historien har jag redan läst, men Borriblarna såg jag här i skolbiblioteket (där jag praktiserar) så den kan jag ju titta lite närmare på.. :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
Kora...zzzzzz

Men varför inte fortsätta med Koranen?
Koranen är lika trist som Bibeln, och dessutom mer svårläst eftersom den är på vers. Jag har aldrig lyckats läsa längre än fyra rader i Koranen utan att bli uttråkad, men har läst långa stycken i Bibeln (om de innehållit sex och våld vill säga; avsnittet med leviten och hans bihustru är så perverst att ingen tror på mig när jag återberättar det!)

/tobias
 
Top