Nekromanti Boktips tack snällla?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vi har en bokklubb på jobbet där vi läser böcker relaterade till krig, tortyr, flykt och totalitära regimer. Visst låter det kul? Japp, det är det också :) Råkar jobba med de frågorna. Nästa gång är det min tur att föreslå sex böcker. Eftersom jag är den enda som läser SF (och fantasy) tror jag det är få i gruppen som vet att det finns en jävla massa bra sådana böcker som handlar om den typen av ämnen. Kruxet är att det måste vara på svenska. De enda jag kommer på är LeGuin. Och de finns ju inte på svenska. Lika bra att säga att det är hög fisförnämighet (även på mig). Måste vara "bra" litteratur.

Även andra böcker relaterade till ämnet är självklart välkommet, både fiktion och fakta. Men där har jag fler egna förslag. Vi har nyss läst Levande och döda Han Kang, och innan dess var det Våldets historia.

Tacksam för hjälp. /Nils
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Och jag vet att kravet var "på svenska", men jag kan ändå inte låta bli att rekommendera "broken earth" av N.K Jemisin. Troligen den starkaste skildring jag läst av rasism, förtryck och hat.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Sedan finns många av LeGuins böcker översatta till svenska. Kommer inte på någon på rak arm som passar in på temat dock...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tant Ragnar;n270631 said:
Sedan finns många av LeGuins böcker översatta till svenska. Kommer inte på någon på rak arm som passar in på temat dock...
Tack för tipsen! Vad jag vet är det mest hennes fantasyböcker som översatts. Men det vore ju väldigt trevligt att få höra att jag har fel. Tycker hennes bästa är sf-böckerna. På adlibris finns bara övärlden.

Misstänker att de flesta läst 1984, Slakthus 5 och Kallokain, även om det är helt rätt sorts böcker. Det eviga kriget har jag aldrig hört talas om. Spännande! Ska kolla upp den.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Begravd jätte av den senaste nobelpristagaren borde passa ditt gäng. ... om inte alla läst den redan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Zappelina;n270639 said:
Begravd jätte av den senaste nobelpristagaren borde passa ditt gäng. ... om inte alla läst den redan.
Grymt, tack! Den har i alla fall jag inte läst.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Har svårt att inte rekommendera min favorit Le Guin men om kravet är
svenska verkar det onekligen svårt efter en snabb koll på bokhandlarna. The Dispossessed har du säkert läst om du år Le Guin-fan men den behandlar hur som helst förhållandet mellan en anarkistisk och en totalitär regim kryddat med något så underbart som teoretisk fysik, så den kanske kan passa om språkkravet inte behöver följas. Annars kom jag att tänka på Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse (eng: The Handmaid’s Tale). Jag har förvisso inte läst boken men HBO-serien uppskattade jag och Atwood får väl åtminstone enligt mig anses hålla en hyfsat hög litterär nivå.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Äldre översättningar kan vara lite svåra att få tag på i vanliga butiker (inklusive online). Kolla med antikvariat eller på www.bokborsen.se (där man exempelvis hittar "shevek", som är titeln på den svenska översättningen av "the dispossessed" som tipsades ovan)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Älskar the Dispossessed, kanske hennes bästa. Handmaid's tale är ett riktigt bra förslag. Jag har läst den men skulle gärna läsa den igen. Också en överjävligt bra bok.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Johannes Anyurus "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" är kanske det bästa jag läste förra året. Lika makalös som svår att genrebestämma. Handlar mycket om Daesh, de som dras till rörelsen, ett eventuellt framtida fascistiskt Sverige och tortyrtrauma.

Tony Samuelssons "Kafkapaviljongen", om ett Sverige efter nazismens seger i andra världskriget, gillade jag skarpt när jag läste den för ett par år sedan. Ambitiös och meta-litterär. Har inte fått det erkännande den förtjänar, IMO.

Sen två förslag som inte är SF:

Marjane Satrapis seriebiografi "Persepolis" kom i nytryck för bara nåt år sen. Fantastiskt om uppväxt under den iranska revolutionen, skillnaden att leva i Europa, svårigheten att komma tillbaka till Iran och hur det är att leva under det religiösa förtrycket.

Svetlana Aleksijevitjs "Kriget har inget kvinnligt ansikte" är bland det bästa jag någonsin har läst, och borde vara rätt passande givet era teman, om ni inte redan har läst den.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack för alla tips!

Vi har läst en bok av Johannes Anyurus- En civilisation utan båtar. Den var ju riktigt bra; även för mig som normalt har svårt för poesi. också Aleksijevitjs har lästs och jag fattar att det är bra, men jag pallar inte mer av henne. Det eviga kriget verkar inte finnas på adlibris.

Min lista ser nu ut såhär:
1 Tjänarinnans berättelse (Handmaids tale)
2 Mannen i det höga slottet
3 De kommer drunkna i sina mödrars tårar
4 Kafkapaviljongen
5 Begravd jätte

Till detta ska det komma en bok som inte är varken fiktion eller SF så att folk med SF-fobi kan få en möjlig utväg i sin röstning. Tråkigt att tvingas in på något man verkligen inte vill ha med att göra.

Så grymt med hjälp; man kan alltid lita på forumet :)

/ Nils

(Persepolis skulle vara ett bra val, men den verkar vara slut för tillfället, så jag inväntar den. Jag är nämligen ute i sjukt god tid. Vi ska precis börja läsa boken vi valt nu och jag ska inte lämna fram förslag förrän om sex veckor)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Den sjätte boken skulle bli Konsten att dölja en massaker av Elin Jönsson. Men den verkar svår att få tag på. Kanske blir det Inga vänner utom bergen eller Roten till det onda (som jag börjat läsa flera gånger- nyttig men trååååkig). Även här mottages tips med glädje. Kan även handla om tema som metoo, övervakning, islams historia, etc.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Blade Runner! Finns tydligen på svenska. Har själv läst den på engelska. Mycket bra bok med både flykt, övervakning mm
Guy Gavriel Kay har även skrivit en hel del bra fantasy och finns översatt, men jag har tyvärr för dålig koll på att säga exakt vilka titlar som berör ovanstående teman mer än andra.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Oj, Underkastelse låter både intessant och lite.... oroande. Känns svårt att skriva en sådan bok utan att falla in i islamofobi. Har du läst den? Djurfarmen är en klassiker, men också en sån bok jag tror flera kan ha läst. också den grym och viktig.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Nässe;n270771 said:
Oj, Underkastelse låter både intessant och lite.... oroande. Känns svårt att skriva en sådan bok utan att falla in i islamofobi. Har du läst den?
Underkastelse är bra. Den bygger emellertid på en hel del islamofobt tankegods, men den riktiga måltavlan för kritiken är vita, franska, högutbildade män, som framställs som patetiska efter feminismens framgång och glatt omfamnar möjligheten att skaffa fyra undergivna fruar. Jag skulle typ-rekommendera den, beroende på ditt sammanhang.
 
Top