Nekromanti Boktips tack snällla?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Nässe;n270771 said:
Oj, Underkastelse låter både intessant och lite.... oroande. Känns svårt att skriva en sådan bok utan att falla in i islamofobi. Har du läst den?
Det är precis tvärtom. Den är skriven för att få en islamisk teokrati att låta så lockande som möjligt - åtminstone för ett visst befolkningssegment.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bolongo;n270783 said:
Det är precis tvärtom. Den är skriven för att få en islamisk teokrati att låta så lockande som möjligt - åtminstone för ett visst befolkningssegment.
Låter som en spännande bok. Får spana in den vid tillfälle, men tror inte det blir rätt för det här sammanhanget.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag kommer vara här i solsken låter också som en riktigt spännande bok! Finns uppenbarligen mycket mer än vad jag trodde. Kul!

Visst är Bladerunner Do robots dream of electric sheep? Minns den som annorlunda än filmen men kommer inte ihåg om jag gillade den.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Do Androids Dream of Electric Sheep är en fantastisk roman, tycker jag. Jag tycker den är mycket mer mångbottnad och spännande än filmen. Boken heter också Bladerunner i den svenska översättningen.

C
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
I den här inramningen tänker jag att Aniara (Harry Martinson) handlar om flykt och diaspora, så jag föreslår den som en kandidat till listan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Apropå Kracht handlar hans Imperium också om utvecklingen av totalitarism även om det inte är SF/fantasy alls (även där finns någon referens).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Någon som läst Sommaren, syster av Jerker Virdborg? Jag tok-älskade hans första böcker, Landhöjning och Svart krabba, men har lyckats glömma bort honom sen. Skriver som en gud.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Eftersom jag är långt ner i Discworld nu - varför inte Small Gods? Religiöst förtryck, grannländer på gränsen till krig och de människor som hamnar i skottlinjen. Och det är en komedi, förstås.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Khan;n270916 said:
Eftersom jag är långt ner i Discworld nu - varför inte Small Gods? Religiöst förtryck, grannländer på gränsen till krig och de människor som hamnar i skottlinjen. Och det är en komedi, förstås.
Alltså jag älskar Small Gods, en sån bok jag läser om och om igen. Men jag vågar inte pressa gränserna riktigt så långt. Humor OCH fantasy!!!??? Jag blir kölhalad... :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Nässe;n270634 said:
Tack för tipsen! Vad jag vet är det mest hennes fantasyböcker som översatts. Men det vore ju väldigt trevligt att få höra att jag har fel. Tycker hennes bästa är sf-böckerna. På adlibris finns bara övärlden.
Många av hennes sf-böcker har också översatts till svenska. Problemet är bara att flertalet av dem översattes och gavs ut på 70-talet, så skall man ha tag på dem idag får man leta på antikvariat och bibliotek.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Skulle någon vara intresserad av hur det gick läser vi nu Oryx och Crake på jobbet (eller ja vi läser ju inte på jobbet men ja...). Det verkar gå hem enormt bra och blir mycket prat runt lunchbordet. Tack för all hjälp! Själv har jag läst Virdborgs Sommaren syster och köpt Mannen i det höga slottet och De kommer drunkna i sina mödrars tårar. Bra tråd! :)
 
Top