Boksidor som ser ut som något annat

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag hade tänkt att inte hålla med (TS) eftersom jag någonstans kan uppskatta en kreatörs önskan att förmedla settingen i mer än bara text, men fan... När jag ser somliga exempel förstår jag precis känslan som beskrivs.

Det är som att se en fläskig amerikansk bil med träimitation på utsidan och med kromade detaljer av plast.

Man blir lätt illamående och vill bara därifrån.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag hade tänkt att inte hålla med (TS) eftersom jag någonstans kan uppskatta en kreatörs önskan att förmedla settingen i mer än bara text
Du kanske missförstod mig. Jag älskar experimentell layout, men föredrar när den rör sig inom mediets gränser i stället för att försöka vara något den inte kan vara. Det är en fråga om materialitet, inte experimentlusta. Mörk Borg, till exempel, använder väldigt lite av sådant här (ett exempel finns, men det är rätt oviktigt i sammanhanget).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
En bra regel är att köra svart text på vitt om man inte är Stockholm Kartell
Ännu hellre någon väldigt ljus beige eller liknande i så fall - snällare för ögonen än bara svart på vitt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Ännu hellre någon väldigt ljus beige eller liknande i så fall - snällare för ögonen än bara svart på vitt.
Hellre mörkt grå text i så fall, om man nu absolut ska krångla. Tycker jag.

Annars tycker jag att svart text på pappersvitt (som ju sällan är sådär lysande kritvitt i sig) funkar bra generellt. Överlag blir det generellt mest obra och fult när man försöker manuellt lägga färg bakom texten. Tycker jag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Ännu hellre någon väldigt ljus beige eller liknande i så fall - snällare för ögonen än bara svart på vitt.
Ingen "nästan-vit" bakgrund om det är något man säljer digitalt, för det går inte att skriva ut vettigt på en svartvit skrivare. Det enda som händer är att pappret ser smutsigt ut.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Ingen "nästan-vit" bakgrund om det är något man säljer digitalt, för det går inte att skriva ut vettigt på en svartvit skrivare. Det enda som händer är att pappret ser smutsigt ut.
Jag läser nästan allt digitalt, så det kan ha att göra med det! :) Allra bäst om man har en printer-friendly variant också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Här ser jag ett utmärkt tillfälle att tjata om PDF-lager igen: När man skapar en PDF så tycker jag att det är en bra idé att separera saker på olika lager. T.ex. ett lager med eventuell bakgrundsfärg/grafik, ett lager med eventuell bårdgrafik, en för själva texten, en för icke-nödvändiga illustrationer…

Det och bokmärken för innehållsförteckning önskar jag fanns i alla rollspels-PDF:er.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Jag gillar prål och överdesignade saker, det får mig att öppna plånkan.

Om ditt rollspel är svartvitt och ser ut som en gammal mattebok så rynkar jag troligen på näsan och letar vidare.
 
Top