Nekromanti Bojkotta!!

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vaddå?

"Att storbolagens begynnande förfall och att indiescenen blomstrar koinciderar behöver inte betyda att storbolagens kollaps leder till indiehimmeln."

Men det är rätt sannolikt, jag såg nån bra artikel om det där nånstans... argh, aja, jag ska inte referera till nåt jag inte ens vet vart jag läste. I alla fall, poängen är att när majorbolagens grepp om vad som faktiskt dyker upp i folks musikapparater minskar så breddas folks musiksmak, vilket är den riktiga anledningen till att indiemusiken växer och mainstreammusiken minskar. Det är lättare att hitta sin nisch idag, vilket gör att färre vill ha musik skapad för att tillfredställa så många som möjligt. Fler Bloc Party och färre Britney Spears, med andra ord. Det finns alltså ett relativt säkert resonemang bakom utvecklingen nu, och inte bara ett tidbegränsat sammanträffande.

---

Diskussionen om ljudkvalitet ger jag mig inte in på. Min egen högst subjektiva åsikt är att det inte har något alls med musik att göra egentligen.


EDIT: Det där med ljudkvalitet var lite att ta i, jag kan ju faktiskt tycka att en billig produktion kan bidra till ett sound jag uppskattar
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Diskussionen om ljudkvalitet ger jag mig inte in på. Min egen högst subjektiva åsikt är att det inte har något alls med musik att göra egentligen.
Nog för att du reserverat dig men jag måste ändå kommentera detta.
1) Din åsikt om ljudkvalitet förändrar inte min konsumentprofil, jag vill fortfarande ha god ljudkvalitet och är mer benägen att gynna de som kan tillhandahålla mig just det.
2) Ljudkvalitet har i högsta grad med musik att göra, åtminstone om man frågar musikerna själva. Det är därför instrumentalister lägger ner 35 000 på en gitarr och lika mycket på en förstärkare när det finns högst funktionella paket för 3-4 000. Det finns en stolthet och en strävan bland musiker att låta så bra som det bara går (och ibland tar denna besatthet överhanden över musiken och manifesteras i fler och fler prylar, och det bortses från att en lika stor faktor bakom ljudet är hur väl musikern hanterar instrumentet). Att då vara oförmögen att i inspelningssituationer fånga deras "sound" på ett rättvist sätt är i min mening snudd på förolämpande.

EDIT: Det där med ljudkvalitet var lite att ta i, jag kan ju faktiskt tycka att en billig produktion kan bidra till ett sound jag uppskattar
Och jag tycker att dyra produktioner bidrar till ett sound jag gillar. Är det inte då bra om det finns en musikindustri som kan tillgodose bådas önskningar? Eller ska vi rätta oss efter majoriteten, som skiter blankt i hur det låter?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vaddå?

Nog för att du reserverat dig men jag måste ändå kommentera detta.
1) Din åsikt om ljudkvalitet förändrar inte min konsumentprofil, jag vill fortfarande ha god ljudkvalitet och är mer benägen att gynna de som kan tillhandahålla mig just det.
2) Ljudkvalitet har i högsta grad med musik att göra, åtminstone om man frågar musikerna själva. Det är därför instrumentalister lägger ner 35 000 på en gitarr och lika mycket på en förstärkare när det finns högst funktionella paket för 3-4 000. Det finns en stolthet och en strävan bland musiker att låta så bra som det bara går (och ibland tar denna besatthet överhanden över musiken och manifesteras i fler och fler prylar, och det bortses från att en lika stor faktor bakom ljudet är hur väl musikern hanterar instrumentet). Att då vara oförmögen att i inspelningssituationer fånga deras "sound" på ett rättvist sätt är i min mening snudd på förolämpande.
Jo, man kan ju tänka sig en framtid där sådana som jag, som föredrar melodier och idéer framför ljudkvalitet och hantverksskicklighet, köper musik som producerats billigare och kostar mindre, medan kvalitetsmedvetna konsumenter likt dig själv helt enkelt betalar mer för att få det där lilla extra. Jag tycker fortfarande inte majorbolagen har en definitiv roll i det spelet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Att rättfärdiga en kriminell handling

Det här är ett svar till en frågeställning i en annan deltråd i den här tråden. Den deltråden tycker jag står bra för sig självt, och den här tråden kan komma att bli rätt lång, känner jag på mig. I vilket fall, det här är ett svar till Ost:

Men jag tycker att en viktigare fråga är om minskat stöd för majorbolagen gynnar de smala alternativen man vurmar för, till den grad att det därigenom rättfärdigar en kriminell handling?
Rent instinktivt tycker jag ju att det låter helt galet att man ska begå brott mot majorbolag i hopp om att det gynnar små bolag. Men det där är ju en formuleringsfråga. Givetvis är det inte så jag och andra nätpirater tänker.

Snarare är det väl så att lagarna kring upphovsrätt och fildelning inte bara är fel som de är, utan på väg att bli ännu sämre. De är omoderna, och ligger väldigt långt från hur en väldigt stor del av befolkningen tänker och agerar. Det är lagar som inte har någon förankring hos vanligt folk, så att säga.

Jag har långt ifrån tänkt igenom det här ordentligt dock, och återkommer senare när jag tänkt lite (det kan ta ett tag, förstås). Men jag tänkte att det säkert finns andra som vill spinna vidare på det här.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Artikel [tänk]

En jäkligt bra artikel. Vi vanliga konsumenter förutsätter ofta att bolagen är mer smarta, innovativa och vidsynta än vad de faktiskt är. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Att rättfärdiga en kriminell handling

Rent instinktivt tycker jag ju att det låter helt galet att man ska begå brott mot majorbolag i hopp om att det gynnar små bolag. Men det där är ju en formuleringsfråga. Givetvis är det inte så jag och andra nätpirater tänker.
Snarare är det väl så att lagarna kring upphovsrätt och fildelning inte bara är fel som de är, utan på väg att bli ännu sämre. De är omoderna, och ligger väldigt långt från hur en väldigt stor del av befolkningen tänker och agerar. Det är lagar som inte har någon förankring hos vanligt folk, så att säga.
Tanken är väl att man som konsument röstar med sina pengar. Man kan då välja att rösta mot de företag vars beteende man finner oacceptabel, på grund av att deras metoder kränker yttrandefriheten och att deras blotta närvaro utgör ett hot mot de små företagen (jag kommer att posta ett inlägg på detta tema i ett helt annat sammanhang så småningom när jag funderat genom det ordentligt).
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Min motivering Eller: Varför bojkottar jag?

Jag själv laddar inte ner svenskt material pga två saker. För det första så finns det en outsägligt liten risk att farbror blå kommer och knackar på dörren. Dels så tycker jag faktiskt att det i det fallet kan spela någon roll vad jag gör. Svensk film och musik har oftast Sverige som enda marknad och med en befolkning på 9 miljoner så kan mitt skiv/film köp göra skillnad i inkomst för skaparen.

Det jag vänder mig emot är att APB använder sig av högst tvivelaktiga metoder när de jagar fildelare. Det är fortfarande inte klarlagt om tillslaget mot bahnhof gick rätt till. Jag vill inte ge mina pengar till sådan suspekt verksamhet. Därför bojkottar jag företagen bakom APB.

Sen så kan man faktiskt tycka att de stora film och musikbolagen till viss del kan skylla sig själva. Det har (i mina ögon) ända sedan Napster stått klart vart musikdistrubutionen varit på väg men vi har fortfarande inte sätt ett smidigt sätt som ger mig som konsument tillgång till min favoritmusik i form av mp3or till ett vettigt pris (vad jag vet så är det bara CDON som har downloads, jag ska kanske tillägga att jag inta har någon koll).

Sedan så vill jag faktiskt att majoriteten av de pengar jag betalar när jag köper en film/album ska gå till att göra ny film/musik. Det jag verkligen inte vill att de ska användas till är att jaga fildelare.

Det fanns någon på pb:s bojkott forum som hade en syster som kunde försörja sig på sin musik tackvare fildelning. Tydligen så hade några på några radiostationer i australien hört något av hennes material och börjat spela det i deras sändningar. Provisionen för det lever hon på idag.(Jag tror det var så det stod. Det är ett tag sen jag läste det)

/Marcus som ska sluta nu innan detta inlägg spårar ut mer än det redan har gjort.
 
Top