Nekromanti Bojkotta!!

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Tänkte bara uppmana till bojkott mot filmbolagens jakt på oss konsumenter. Mer att läsa finns på www.bojkott.com

/Marcus som tycker att hela Bahnhofsgrejen var mycket märklig. (om det nu stavas bahnhof eller ens heter det)
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Vaddå?

Inte för att jag är särskilt förtjust i Antipiratbyråns metoder, men att skrämda fildelare hackar hemsidor och skriker efter bojkotter är rent löjligt. Vad har en bojkottuppmaning för mening, när de enda som ser värdet i en bojkott är de som redan utövar den (och kanske har gjort så en längre tid)? Överhuvudtaget är det lite fjortis-anti-allt-varning på fildelarnas panikslagna reaktioner, och tämligen ryggradslösa agerande. Jag menar, alla fildelare VET att det är olagligt att dela ut musik och film som man kan dra ner på stan och köpa eller beställa i e-handeln, så vad fan gnäller de för? Sötebrödsdagarna är över, bit i det sura äpplet och gilla läget.

Det enda som APB:s korståg förändrar är att man får vara mer varsam med vad man delar ut. Håll fildelningen till sånt som de inte har intresse av att sniffa upp och driva vidare - d v s det mesta som inte är aktuellt eller storsäljande, och som man kan få tag i på laglig väg utan svårighet.

Jag gör själv skillnad på fildelare och fildelare - de som delar och laddar filer för att få tag på sådant de är intresserade av men har svårt att hitta till salu (exempelvis alla avsnitt av Fragglarna, japansk noise-musik, skivor och magasin som inte längre är i tryck, etc), och de som bara är snåla. Den första kategorin är jag helt OK med (jag tillhör den själv), den andra har jag inte mycket till övers för. Det är också mitt intryck att det är den andra kategorin som känner flåset i nacken från APB, hackar hemsidor och gnäller. Rätta mig om jag har fel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vaddå?

Själv tycker jag att det vore lättare att ta ställning om inte Piratbyrån använde så smutsiga metoder, och om inte fel människor profiterade på stora delar av de intäkter musik och film bringar. Som det är nu laddar jag ner allt jag vill ha som är på majorbolag eller svårt att få tag på annars, medan jag betalar för independentproduktioner. Det är inte ett vattentätt förhållningssätt det heller, men det är det sätt jag trivs bäst med nu.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Själv tycker jag att det vore lättare att ta ställning om inte Piratbyrån använde så smutsiga metoder, och om inte fel människor profiterade på stora delar av de intäkter musik och film bringar.
Fel människor, du menar de som är överst i hierarkin? De kommer få sina pengar ändå; vad de uteblivna intäkterna i första hand gör är att de stora produktionsbolagen stryper medlen till de mindre stora namnen, med de mer originella idéerna. Idéer som har potential, men behöver stora pengar för att realiseras, och innebär en viss risk. Känner bolagen att inkomsterna börjar tajtas till kommer de garanterat att satsa hårdast på de redan säkra korten istället: 50 Cent och Madonna kommer att få de medel som ett up-and-coming indieband skulle signats för (och skulle de signas så skulle de få allt sämre villkor), och vi kommer snarare få en dum, mastodontisk Bruckheimer-action istället för en nytt Charlie Kaufman-manus (just Kaufman har väl redan gjort sig ett namn, men som exempel).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vaddå?

Som det är nu laddar jag ner allt jag vill ha som är på majorbolag eller svårt att få tag på annars, medan jag betalar för independentproduktioner.
Det är min hållning också. Om fler var som oss så skulle världen vara mycket bättre. Vi äger.

/Rising
som iofs betalar för mainstreamgrejer också, om de är riktigt djäkla grevebra. Men inte annars.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vaddå?

vad de uteblivna intäkterna i första hand gör är att de stora produktionsbolagen stryper medlen till de mindre stora namnen, med de mer originella idéerna
Så där säger de alltid, men i själva verket så står de stora produktionsbolagen för en ypperst liten del av de mindre namnen och de osäkra korten. Det där är till stor del ren skräckpropaganda. Vad det i själva verket handlar om är nog snarare att de stora produktionsbolagen tappar sin makt över artisterna (det är väl känt att de ofta behandlas som boskap idag) och att artisterna istället börjar välja att gå sin egen väg eller att leta sig fram till någon independentetikett.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vaddå?

Robyn släpper sin nya på egen label, etiketter som Labrador och Service ger oss artister Jens Lekman och [ingenting] som får radiorotation, samtidigt finns lables som Planekonomi som gett oss Mattias Alkberg BD som t.o.m fick en grammisnominering (som de tackade nej till, för all del). CK på PayPerBag ligger på 7e plats över mest sålda hiphopskivor i Sverige. Timbuktu ligger på egen label. Latin Kings också. Ison & Fille också.

Jag kan fortsätta.
Vad som händer är snarare att indielabels upptäcker att de klarar sig ändå.
Och i värsta fall finns det ju alltid eldsjälar som Häpna (Sagor & Swing), Springfactory (eh... Springfactory) och Hybris (El Perro Del Mar) som kommer släppa mp3s och CDR-skivor oavsett.

Och det var bara den svenska musikscenen.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Så där säger de alltid, men i själva verket så står de stora produktionsbolagen för en ypperst liten del av de mindre namnen och de osäkra korten. Det där är till stor del ren skräckpropaganda. Vad det i själva verket handlar om är nog snarare att de stora produktionsbolagen tappar sin makt över artisterna (det är väl känt att de ofta behandlas som boskap idag) och att artisterna istället börjar välja att gå sin egen väg eller att leta sig fram till någon independentetikett.
Men vad som de stora bolagen faktiskt bistår de osäkra korten med är marknadsföring, utan vilken de osäkra korten kanske gjort brakfiasko och inte alls inbringat några pengar oavsett vilket bolag de låg under. Det är förstås ett problem att klausulerna utformas så att artisterna själva får stå för fiolerna, men det är en annan sak.

Och hade alla bojkottat de stora bolagen, så hade vi inte haft några stora produktioner. New Line Cinema hade inte finansierat LotR-trilogin (270 miljoner dollar!) om de inte visste att de kunde få tillbaka de pengarna (och mer därtill). Om ingen betalar för A-produktioner kommer vi inte få några A-produktioner igen. Vill vi ha A-produktioner?

Visst, man kan ju resonera som så att det finns mängder med folk som kommer att betala för A-produktionerna ändå (de som inte lever framför sin dator och de som har pengar), så storbolagen kommer att få sina inkomster i alla fall. Det tycker jag dock känns som ett knasigt sätt att tänka.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vaddå?

New Line Cinema hade inte finansierat LotR-trilogin (270 miljoner dollar!) om de inte visste att de kunde få tillbaka de pengarna (och mer därtill). Om ingen betalar för A-produktioner kommer vi inte få några A-produktioner igen. Vill vi ha A-produktioner?
A-produktioner kommer nog alltid att finnas, eftersom bolagen alltid hittar på sätt att få betalt för dem. Just nu tjänar man mest flis på filmer genom DVD-försäljningen, om jag har förstått det rätt, och till det kommer kringförsäljning av leksaker och liknande produkter.

Det luriga är att bolagen försöker få oss att tro att vi kommer gå miste om alternativfilmerna pga piratandet, och det tror jag inte på. Dels är storbolagen dåliga på att ge ut dem redan idag, och dels så bidrar de inte med något av sina egna resurser för att pusha för dem. De får ingen marknadsföring, och de får ingen kreativ hjälp.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Vad man kan fråga sig är om Robyn kunnat göra karriär om hon startat på en liten label. Sonys marknadsföring var stenhård (det gick fan inte att komma undan hennes låtar som tonåring), och många (flertalet?) musikkonsumenter agerar ju efter principen "det som spelas mest är bäst, så det köper jag". Latin Kings startade också på en stor label (Metronome/Warner Music), så det är klart att de kan överleva som fristående nu när de gjort sig ett namn.

Timbuktu är däremot ett bra exempel på bra artister som marknadsför sig själva genom att göra bra musik. Men jag kan inte se det som någon regel, att alla kan göra likadant. Jag tror att vi kommer att förlora en hel del artister om vi ska tvinga alla att starta egna skivbolag för att få ut sin musik - det är ett drygt jobb, och alla tycker kanske inte det är värt besväret. Vissa vill bara spela musik, och inte syssla med affärer, och de kommer att få det väldigt svårt när det inte finns (åtminstone medel-) stora bolag som kan ta på sig det arbetet och den ekonomiska risken.

Det låter som om jag sjunger storbolagens lov är, och det tycker även jag själv ser lite knasigt ut. Jag ville egentligen bara understryka min mening att uppmaning till bojkott är barnsligt och ogenomtänkt. Världen behöver både stora och små bolag. Klart är dock att de stora behöver skötas bättre, om inget annat för att återfå den förlorade goodwillen hos sin kundkrets.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vaddå?

Poängen var väl snarare att vi idag ser fler och bättre indielabels, vilket indikerar att nedladdningsscenen inte innebär att smalare musik försvinner. Snarare är det så att med iPod och annat blivit så att majorbolagens inflytande över vad folk SKA gilla har minskat ordentligt. Alla indieartister som inte hade råd att marknadsföra sig tidigare sprids nu via bloggar, MSN, Direct Connect, mail, mp3-spelare och hemmaihopsatta samlingsskivor och kan synas och höras på ett sätt som inte var möjligt utan fildelningen.

Varför BEHÖVS både stora och små bolag? Det känns verkligen som något de stora bolgen lurat i dig.
 
G

Guest

Guest
Re: Vaddå?

Och hade alla bojkottat de stora bolagen, så hade vi inte haft några stora produktioner. New Line Cinema hade inte finansierat LotR-trilogin (270 miljoner dollar!) om de inte visste att de kunde få tillbaka de pengarna (och mer därtill). Om ingen betalar för A-produktioner kommer vi inte få några A-produktioner igen. Vill vi ha A-produktioner?
Definitivt inte, LotR var hemskt lång tråkig (säger jag som gillar benhur och opera), okej jag har inte sett den sista än, men det tänker jag inte göra heller.
 
G

Guest

Guest
Re: Vaddå?

Som det är nu laddar jag ner allt jag vill ha som är på majorbolag eller svårt att få tag på annars, medan jag betalar för independentproduktioner.
Hade jag haft råd med independent så hade jag köppt det, men nu har jag bara råd med bredbandsbolagets snabbaste lina (i hastighet per månad), men när jag får pengar tänker jag köpa lite obskyriteter som ... mycket ialllafall, kanske tillockmed femlab.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Poängen var väl snarare att vi idag ser fler och bättre indielabels, vilket indikerar att nedladdningsscenen inte innebär att smalare musik försvinner. Snarare är det så att med iPod och annat blivit så att majorbolagens inflytande över vad folk SKA gilla har minskat ordentligt. Alla indieartister som inte hade råd att marknadsföra sig tidigare sprids nu via bloggar, MSN, Direct Connect, mail, mp3-spelare och hemmaihopsatta samlingsskivor och kan synas och höras på ett sätt som inte var möjligt utan fildelningen.
Den marknadsföring som Internet har att erbjuda är ingalunda lika kraftfull som den som bedrivs i massmedia eller för den delen via word-of-mouth. Så klart är det bättre än ingenting, och det är mestadels gratis, men jag tror att det ska mycket till för att en artist ska nå hela sin potentiella lyssnarskara den vägen.

Indieartister kommer aldrig att försvinna (de fanns gott om dem långt innan Internet) oavsett storbolagens vara eller icke vara. Men frågan är om de gynnas av att storbolagen går dåligt, att det på något sätt skulle "jämna ut sig" den vägen (vilket jag får en känsla av att många tycks tro)? Jag är inte så säker på det. Indiescenen kommer att överleva, men kommer den växa? Om de större bolagen går åt helsike tror jag att vi likväl kommer att få ett fattigare musikutbud då de som inte är intresserade av att driva egen affärsverksamhet kanske helt enkelt lägger ner skivdrömmarna. Kanske fortsätter de knacka ihop sina demos i en hemstudio och skickar ut MP3:or på nätet, men kommer de nå sin publik, och kommer materialet ha en produktion som gör det rättvisa (jag är lite av en ljudbög och rankar ljudkvaliteten på en produktion högt)? Nåväl, den som lever får se.

Varför BEHÖVS både stora och små bolag? Det känns verkligen som något de stora bolgen lurat i dig.
Om vi nu ska ha en kapitalistisk marknadsekonomi som är förmögen att genomdriva stora projekt, behövs stora företag. Vi behöver centraliserade resurser av kompetens och ekonomiska medel för att kunna ta itu med sådana projekt som är/ska vara/hoppas bli till gagn för samhället. Bengt-Arnes Schakt & Gräv bygger ingen öresundsbro. Om inte alla bilar ska kosta över miljonen behövs företag som Volvo. Apolloprojektet hade inte blivit av om det inte funnits stora företag med enorma resurser bakom utveckling och tillverkning (fast vad vi nu haft för nytta av det, bortsett från den stimulans det gav det amerikanska företagsklimatet, går väl att diskutera).

Storbolag föder i sin tur mindre bolag. Industrin har sina underleverantörer, skivbolagen har sina stora studios, pressningsanläggningar, distributionsled och butiker. Att storbolagen till synes konsekvent handlar oetiskt (och stundtals rent regelvidrigt) för att kunna maximera vinsten och glädja aktieägarna (och gynna sina egna bankkonton) är förstås ett problem som man inte kan blunda för, men det är samtidigt en annan grej. Och att tunneln genom Hallandsås var ett idiotprojekt innan det ens drogs igång är inte storbolagens fel.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Har inte storbolagen själva något att säga till eller någon förmåga till anpassning efter hur världen utvecklas? Du får det att låta som om en miljardindustri är fullständigt försvarslösa offer så fort det handlar om piratkopiering. Om man själv accepterar de kapitalistiska spelreglerna så kan man inte komma och gnälla bara för att kunderna agerar annorlunda än vad de har gjort de senaste 50 åren. Antingen kan man skylla allt på piratkopiering och inte själv på något sätt anpassa sig eller så kan man försöka använda sig av nya vägar för att tjäna pengar på musiknedladdning. Taktiken att skuldbelägga alla som så mycket som lyssnat på en mp3:a och inbilla sig att varje nedladdad låt är lika med ett köp mindre kanske är balsam för deras egon men det får dem inte att vinna tillbaka kunder, snarare tvärtom.

"Storbolag föder i sin tur mindre bolag."

Finns det någon bransch där ägarkoncentrationen är hög och ett fåtal storbolag fullständigt dominerar så är det mediabranschen. Det senaste åren har bestått av en rad sammanslagningar av redan ofantliga bolag. Monopel eller karteller är inget som gynnar konsumenterna vare sig de finns inom skivindustrin eller byggföretagen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vaddå?

"Indiescenen kommer att överleva, men kommer den växa?"

Den växer ju så det knakar. Aldrig har vi väl sett så många indieband spela på ordentliga scener i Stockholm, höras på radio och synas i tidningarna?


"Den marknadsföring som Internet har att erbjuda är ingalunda lika kraftfull som ... ...word-of-mouth."

Internet är ju ett enda stort word-of-mouth.

---

Sen att du jämför byggindustrin med kulturindustrier känns lite märkligt. Möjligtvis inom filmindustrin är det delvis jämförbart, men inom musikindustrin känns det helt menlöst. Inom musikindustrin behövs inga jätteprojekt för ett bra resultat.

---

Men det viktiga är att ett minskat stöd för majorbolagen på inget vis skulle utrota smala alternativ.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Du får det att låta som om en miljardindustri är fullständigt försvarslösa offer så fort det handlar om piratkopiering.
Gör jag det? Jag tycker jag hela tiden har antydit att storbolagen genom sitt agerande gör saken värre. Men har det inte framkommit tidigare så står det nu i klartext, här. Självklart är det illa att den enda utväg ur "krisen" som mediabolagen ser är att bedriva hetsjakt och förtalstaktiker, när de kan, och bör, angripa den på mer kreativa sätt. Men jag tycker fortfarande inte detta berättigar till den bojkott som trådstartaren uppmanade till, det är lika dåraktig och fantasilöst det. Det löser ingenting, det gör storbolagen bara ännu argare och stridslystna. Vilket i sin tur upprör ännu fler konsumenter, o s v.

Jag tycker att det (oftast fåniga, ibland inkorrekta) talesättet "det är inte ens fel att två träter" stämmer förvånansvärt bra med det här.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Aldrig har vi väl sett så många indieband spela på ordentliga scener i Stockholm, höras på radio och synas i tidningarna?
Tja, jag bor inte i Stockholm, lyssnar inte på radio och läser inte tidningar, så inte vet jag. Jag resonerar väl utifrån mina egna tankeexperiment mer än hur jag upplever "scenen"... empirism vs rationalism, typ. :gremgrin:

Sen att du jämför byggindustrin med kulturindustrier känns lite märkligt. Möjligtvis inom filmindustrin är det delvis jämförbart, men inom musikindustrin känns det helt menlöst. Inom musikindustrin behövs inga jätteprojekt för ett bra resultat.
Det beror på vem man frågar. De independentproduktioner jag har hört som tilltalar mig på ett rent ljudestetiskt plan (som den ljudbög jag är) kan jag räkna på ena handens fingrar. Kvalitetsproduktioner kostar tid och erfarenhet, tid och erfarenhet kostar pengar. Jag har svårt att uppskatta ett material om det är illa producerat, oavsett allt. Och musikindustrin (i vilken form den än uppenbarar sig) vill väl nå ut till mig också?

Men det viktiga är att ett minskat stöd för majorbolagen på inget vis skulle utrota smala alternativ.
Må så vara, jag antar att vi inte kan veta hur det blir med säkerhet förrän det är en verklighet. Men jag tycker att en viktigare fråga är om minskat stöd för majorbolagen gynnar de smala alternativen man vurmar för, till den grad att det därigenom rättfärdigar en kriminell handling?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vaddå?

"Må så vara, jag antar att vi inte kan veta hur det blir med säkerhet förrän det är en verklighet. "

Eh, eftersom jag uppenbarligen deltar i verkligheten mer än vad du gör (avseende din kommentar om radio, tidningar och livescenen i Stockholm) så kan jag tycka att du faktiskt får lita på mig. Samtidigt som stödet för majorbolagen har minskat de senaste åren har indiescenen vuxit sig otroligt mycket starkare. Det är inget vi behöver vänta på att se, det händer ju just nu.


Och det görs väl en massa sån där basmusik för ljudbögar som släpps på såna där samlingsskivor för killar med dyra högtalare? Jag kände en sån kille en gång, han hade massa sån musik, vars syfte var att maximera ljudkvaliteten. Och de släpptes ju knappast på majorbolag. Jag skulle tipsa dig, men jag lyssnar mest på brusig demomusik i PC-högtalare som skrapar lite, så jag har ingen koll på sånt.

Och majorbolag är ju knappast någon garant för bra ljudkvalitet (Jay-Z's Black Album, som ett ganska nytt och skrämmande exempel som t.o.m jag störde mig på).
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Vaddå?

Det är inget vi behöver vänta på att se, det händer ju just nu.
Jag hoppas naturligtvis att du har rätt, men induktiva slutledningar är vanskliga. Att storbolagens begynnande förfall och att indiescenen blomstrar koinciderar behöver inte betyda att storbolagens kollaps leder till indiehimmeln. Så jag förhåller mig reserverad.

Och det görs väl en massa sån där basmusik för ljudbögar som släpps på såna där samlingsskivor för killar med dyra högtalare? Jag kände en sån kille en gång, han hade massa sån musik, vars syfte var att maximera ljudkvaliteten. Och de släpptes ju knappast på majorbolag. Jag skulle tipsa dig, men jag lyssnar mest på brusig demomusik i PC-högtalare som skrapar lite, så jag har ingen koll på sånt.
Kalibrerings-"musik" är inte gjord för att låta "bra", utan mest för att låta mycket inom ett visst frekvensområde, så man kan bilda sig en uppfattning om hur den akustiska miljön responderar på de frekvensområdena. Huvudsyftet med "basmusik" är att man ska få en uppfattning om hur pass väl de basfällorna man byggt i sitt rum för 10 papp fungerar (eller undersöka om man behöver sådana för att ha en godtagbar lyssningsmiljö). För att producera sån "musik" krävs endast rudimentära kunskaper i akustik och en synthesizer. Sedan verkar den mest användas av basbögar (som också är en form av ljudbögar, men bara intresserade av överhypad bas) för att pressa sina woofers de installerat i sin Volvo 240 och verka coola. Och en Volvo 240 är en usel miljö för musiklyssning, särskilt om motorn är igång.

Och majorbolag är ju knappast någon garant för bra ljudkvalitet (Jay-Z's Black Album, som ett ganska nytt och skrämmande exempel som t.o.m jag störde mig på).
Ingen garant, inte ens en förutsättning. Men min erfarenhet säger mig att den absoluta majoriteten av välproducerad musik kommer ifrån storbolag, och därför kan storbolagens fall eventuellt leda till en generellt sämre estetisk nivå på produktionerna... min egen induktiva slutledning... :gremsuck:
 
Top