Magnus Seter;n337198 said:Jepp och det är just i stadsmiljöer som kraven på konsekvens och repeterbarhet är två grundpelare för att något ska kännas trovärdigt och förståeligt.
Det är precis den känslan jag vill åt<3
Men att jag vill ha det på allt
Magnus Seter;n337198 said:Jepp och det är just i stadsmiljöer som kraven på konsekvens och repeterbarhet är två grundpelare för att något ska kännas trovärdigt och förståeligt.
2097;n337235 said:När liknande saker har hänt har jag lagt in saker på mötestabellerna som var relaterade till deras nya pariaskap, eller ändrat saker på mötestabellerna på så sätt.
2097;n337302 said:Om nån kan konstruera ännu blorbigare regler för det här så gärna för mig.
På random encounter-tabellen så skulle jag lägga in möten relaterat till det som hänt.
På random attityd/kunskap–tabellen skulle jag lägga in attityder relaterat till det som hänt.
Specifika spelledarpersoner och relationerna mellan dom skulle eventuellt också kunna ses över. Om jag ska beskriva deskriptivt hur jag faktiskt har gjort hittills så har jag inte gjort så mycket sånt om inte spelledarpersonen är mycket direkt inblandad i det som hände.
Rollpersonerna skulle också få skriva in det som har hänt som "bonds".
Oklart om jag skulle dra igång fraktions-mot-fraktions–reglerna från typ Red Tide eller Rules Cyclopedia för en sån här grej. (Uj jag kom för en gångs skull ihåg R:et i "fraktion"!) Du nämnde destabilisera regionen vilket får mig att tänka så.
Ram;n337322 said:Jag ställer mig försiktigt tveksam till om de aktiviteterna skulle ge mig den output som jag önskar mig, att världen som helhet "ryster till" och att kedjor av reaktioner sätts igång.
Som sagt, jag anser att blorb inte är rätt verktyg för den här typen av spel. Det blir för mycket overhead om väven är för stor och min spelmodell förutsätter att det faller ut reaktioner utav de stora och tuffa beslut som spelarna fattar. Världen ligger inte still utan utifrån denna händelse och läget innan så genereras en ny rörelse. Tabeller kan aldrig generera den här typen av output på ett konsekvent och bra sätt och att preppa för det är svårt.
Såg för att slå i en spik helt enkelt. Det gör inte sågen dålig på något sätt.
2097;n337328 said:Det är lite orättvist att folk vänder sig mot mig för att jag ska skapa dom här armé-mot-armé--reglerna. Jag vet ju inte ett jota om krig och sånt! Never a fighter!
2097;n337328 said:Istället för att bara "hmm ok intressant, och nu ska vi se här, dags att försöka knåpa ihop regler för vad som händer när man dödar en evil Robin Hood..." så bara "uj verkar som att det inte går att döda onda robinhoodar i den där klena blorben då måste det vara bull!"
2097;n337364 said:Ram, det jag försöker säga är att jag tolkar det som att du blandar ihop blorbens nuvarande verktyg med vad den skulle kunna göra