Nekromanti Bloody war!

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Jargien, det ruttna äpplet.

Det är ett termotropiskt högmagiskt område i vägen. Dessutom finns det inga Daak-kyrkor där som bränns.
Du glömde det viktigaste. Mûhadinerna har en sportslig chans. Att vara sportslig i krig är att inbjuda till undergång. :gremwink:

/Joel
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
En tolkningsfråga, helt klart.

1ä`ra subst. ;n
Ordled: är-an
1 (högt) anseende som uppnås genom berömvärda handlingar förr särsk. genom visad tapperhet o.d.; vanl. betraktat som ett bestående värde {eheder 1} <ofta ngt högt.>: ärofull; ärorik; han drog ut i kriget för att vinna ; för sig och sin ätt; med sina bragder höljde han sitt namn med ;; ;n av segern tillkommer i första hand målvakten; ledaren fick som vanligt hela ;n av framgången
Bet.nyanser: a) ngt försvagat om mer tillfälligt personligt anseende: äreförgäten; ärekränkning; ärerörig; äresak; vanära; detta gick hennes ; för när b) spec. i fråga om moral, särsk. sexualmoral: ärbar; en ;ns man c) med negativ betydelse, som förstärkande uttr. <i best. f. genitiv>: en ;ns knöl; ditt ;ns nöt, varför gjorde du så?
Idiom: dagen till ; såsom markerat uttryck för dagens betydelse; långt från/bortom all ; och redlighet i en avlägsen avkrok utan civilisation och kultur; sätta en ; i (att utföra) ngt låta (utförandet av) ngt vara avgörande för sin personliga heder; ;ns fält slagfältet <litt.>; ;ns och hjältarnas språk svenska språket <ofta iron.>
Hist.: före 1520; fornsv. ära 'ära; aktning'; av lågty. ere, även 'äktenskap'; jfr förära
2 tillfälle att visa (hög) uppskattning för ngn; särsk. i artighetsfraser {eheder 2}: ärebetygelse; ärebevisning; äreport; äretitel; ärevarv; jag har redan haft den ;n (att bli presenterad); gör mig den ;n att infinna Er på mottagningen; jag har den ;n att gratulera (på födelsedagen)
Bet.nyanser: a) med ändrad inriktning hög uppskattning <ngt vard.; i ett uttr.>: har den ;n (på födelsedagen)! b) om uttr. för uppskattning, särsk. som utrop e.d.: Gud ske pris och ;; ; vare Gud i höjden
Hist.: före 1520; se 1ära 1
(Från NE)

Ädelt eller idiotiskt, det höjer moralen på hemmaplan och ser till så att soldaterna står kvar istället för att de springer iväg. Den lätta brigadens anfall har ju som bekant stått för ädelmod och självuppoffring, två viktiga egenskaper på ett slagfält.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken på att skära upp magen för ett bakslag, i det sammanhanget är det ju helt absurt. Men ändå, det bevisar japanernas skyhöga beslutsamhet och självuppoffring för landet och kejsaren, där landet och kejsaren betydde mer än deras egna liv. Det är något som i alla fall jag anser vara något som tyder på att man är en god soldat (vad är då en god soldat?). De idioter som skar upp magen för ingenting (typ Yukio "idioten" Mishima) var dock inget annat än idioter.

Ok, seppuku har inte ett skit med Soldarn att göra. I screwed up, as usual, and now everybody is punishing me, som man säger i staterna.

/Mmmm, Marukusu.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ryttarfolk

Raunländare - Hunner

Är det bara jag och herr Ymir som ser en likhet här???

/Marukusu, Argebargle, gloph-glyf?!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Ryttarfolk

Men Hunnerna var inte den enda orsaken till att Romarriket föll.

/Joel - som minns nånting om Goter också, men det kan vara nåt dravel på Prins Valiant - Anakronismerans konung
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
...

"De idioter som skar upp magen för ingenting (typ Yukio "idioten" Mishima) var dock inget annat än idioter."

Ingenting? Han stod för det han trodde på. Hur är det mindre värt än det soldaterna gjorde? Tänk lite innan du skriver, ish när du skall spy omotiverad galla.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Barbarfolk

Hunner, goter, alla möjliga var med. Kallades "Vandaler" av romarna.

Kamorianerna och kraggbarbarerna skulle säkert också vilja mosa lite jarg, tillsammans med tirakerna, om de fick tillfälle...
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Barbarfolk

Vandalerna var en separat grupp, inte ett samlingsnamn.
De tog kontroll över nordafrika.
Sen var de senare "romerska" arméerna till största delen samma barbarer som "invaderade".
Det "barbarerna" oftast var ute efter var romerska titlar och land, inte att omkullkasta imperiet som sådant.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Yukio Mishima, aka "Baka" [fläskig OT]

Yukio Mishimas seppuku var bortkastad. Hans självmord förändrade ingenting för Japans framtid, vilket kanske de andra självmorden gjorde heller, men de tog i alla fall sina liv för något mer än ett land som blivit för "västerländskt". De japanska soldaterna tog sina liv då de hade misslyckats med sitt syfte som soldater: att skydda sitt land, och därmed sina familjer, kejsaren och alla andra japaner. De ansåg sig ha svikit sitt fädnersland så grovt att den enda lösningen var att ta sitt liv för att i alla fall försöka återgälda den stora skulden man hade gentemot sitt land.
Yukio Mishima tog sitt liv långt efter att Japan förlorat kriget och han hade ingen skuld till sitt land. Visst, han stod för sina åsikter och bevisade det med sitt självmord men han bevisade ju inte så mycket annat. Om han hade låtit bli att ta sitt liv så kunde han ha använt sin författartalang till att bevisa sina åsikter istället för att rista upp magen på sig själv (var inte det hans sekundant som försökte hugga av huvudet på honom tre gånger eller nåt sånt? har för mig det..)

/Marukusu, anser att självmord är allvarliga business.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En tolkningsfråga, helt klart.

"Men ändå, det bevisar japanernas skyhöga beslutsamhet och självuppoffring för landet och kejsaren, där landet och kejsaren betydde mer än deras egna liv."

Näe. Det bevisar faktiskt ingenting. Det kan lika gärna innebära att de var hjärntvättade av sin kultur, sin religion och sin regering till totalt förakt av människoliv och mänskliga rättigheter, eller skrämda av propaganda om hur hemskt amerikanerna behandlade krigsfångar (gärna underblåst av hur japanerna själva behandlade sina egna krigsfångar). Ingendera ser jag som några särskilt ädla eller hedervärda egenskaper.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Yukio Mishima [fläskig OT]

"(...) men de tog i alla fall sina liv för något mer än ett land som blivit för "västerländskt"."

Och det är alltså objektivt sett mer värt? Eller är det kanske så att alla som inte tycker som du per automatik klassas som idioter? Förresten, lägg ner japanskan; "baka" imponerar inte på mig, och de flesta andra blir nog mest irriterade. Det blir förresten jag också, med tanke på att du fortsätter slänga ordet "idiot" omkring dig.

"(...) enda lösningen var att ta sitt liv (...) han hade ingen skuld till sitt land."

Det var det uppenbarligen för honom också. Och angående skuld hit och dit: says who? Du?

"Om han hade låtit bli att ta sitt liv så kunde han ha använt sin författartalang till att bevisa sina åsikter istället för att rista upp magen på sig själv"

Och om soldaterna låtit bli att begå självmord så kunde de kanske givit sig ut och slagit ner ännu en fiende. Same deal. Var lite konsekvent i dina åsikter.

"var inte det hans sekundant som försökte hugga av huvudet på honom tre gånger eller nåt sånt? har för mig det.."

Vet ej. Det är dock både ointressant och irrelevant hur skicklig han var på tameshigiri... Och jag anser också att självmord är allvarlig business, hence varför jag öht blandade mig i den här tråden.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Queztionez... [BAUTASPOILER]

Om du är på väg ifrån någonstans, och inte vill att folk ska veta det, så ska man väll lura dom att man vill stanna...
och därför lobbyar de för ingenkännande...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
the darkness [spoiler]

Var nära på att applådera när jag läste det här!
Tackar :gremlaugh:

Men vad hände med mörkret? Glömde alla av det(de som visste om det då) och inget hände?
Eftersom mörkret inte verkade intressant i ursprungsinlägget valde jag att högaktningsfult ignorera det.

Och vad hände med alla dessa bestar, monster, svin och mutanter som levde i Damarien och Jargien?
Lamiorna tog sitt pick och vandöda och drog till sin huvudskog via en mysig portal. Endast lamior med rang i samhället stannade kvar i området om det fanns anledning.

De vandöda under damarisk kontroll skulle kringgå den soldiska armén men kom för nära dvärgarna som samlade sig och mejade ned ondskans hantlangare.

/Ceram, kommer inte på några mutanter...
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Ädelt offer eller idiotiskt offer?

Du har glömt alla våras hjälte karoliner vars taktik helt enkelt var gå (spring) fram till fiende skut fiende med ett skott och hugg in på fiende med svärd. Allt medans ovan nämnda fiende utsätter dig för fet eldgivning. Inte konstigt att förlusterna var stora.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,218
Location
Göteborg
Vietnamkriget [OT]

Det som en hel del folk på vänsterkanten har problem att förstå är att orsaken till att USA drog sig ur var helt och hållet inrikespolitiskt! Det hade ingenting med de faktiska slagfältsförhållandena. Nordvietnam hade inga problem med väljare som valde bort presidenter som fortsatte kriga eller väljare som brände inkalkelsekorten. Lyndon Johnsson var den president som näst efter Roosevelt gjort mest i form av sociala reformer, men han röstades bort, eftersom opinionen mot kriget vände under hans mandatperiod. Nordvietnam hade aldrig den möjligheten - tvärtom, om någon antydde möjligheten att dra sig ur konflikten så slutade det tämligen ofta med summarisk avrättning som straff för kontrarevolutionära aktiviteter.

Njae, om det inte hade funnits problem i Vietnam så hade väl kriget varit avslutat å vunnet innan opinionen hade kunnat sluta upp kring antikrigslinjen, eller? Å andra sidan borde vänsteraktivisterna snarare vara glada över att de lyckats stoppa vietnamkriget. Men en sak har jag lärt mig, politik är inte rationellt.


// avatarex, silar bort värderingar...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vandaler [så OT att det svider]

Apapapap! Efter att vandalerna år 455 e.Kr. hade plundrat Rom (därav ordet "vandalisera") så användes "vandaler" de facto på alla krigiska barbarfolk av romarna, även om de egentligen bara var ett folk i nordafrika.

/Marukusu, har rätt och därmed basta (osäker på årtalet, dock).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Seppuku [vidrigt OT]

Yukio Mishimas seppuku var en kanshi, ett tämligen idiotiskt sätt att dö på då man skar upp sin egen mage för att få sin åsikt igenom. Fick han det? Nej. Alltså misslyckades han med sitt uppsåt och dog på ett "oädelt" sätt enligt gammal japansk synvinkel. När han tog sitt liv 1970 så hade Japan sedan länge gett upp det mesta av bushido, samurajer, seppuku och dylikt, vilket fick hans seppuku att te sig som onödigt och bortkastat då seppuku hörde till det gamla Japan och inte det nya.
Det är ungefär som att jag utklädd till viking skulle storma ut på gatan och gå bärsärkagång med en gammal yxa på alla förbipasserande.

Många av de japanska soldaterna begick sokotsu-shi, vilket är då man tar sitt liv efter ett "major fuck-up". Soldaterna hade misslyckats med sitt jobb att försvara sitt fosterland och tog sina liv då de inte kunde leva med den skammen. Sokotsu-shi är antagligen den mest använda formen av seppuku och är väl den som de flesta västerlänningar associerar med seppuku (eller "hara-kiri" som vi envisas med att säga).
Det kan tyckas vara väldigt dumt att ta sitt liv istället för att återvända till slagfältet och istället där om nödvändigt stupa för sitt land. Men då var ju risken överhängande att man blev tillfängatagen och "torterad av de hemska amerikanska djävlarna" som japansk propaganda sade, vilket var ett ännu större tecken på misslyckande och vanära.

Då är frågan: vad vann då japanerna på att begå sokotsu-shi? Ingenting, bortset från att de dog med vetskapen om att deras heder var återupprättad och att de skulle få något mildare straff i livet efter detta. Tja, skit samma, de dog med lättnad över att de i alla fall inte blev tillfångatagna.

Bara för att man sprättar upp sig själv så vinner man inte ära, nej, man måste ha en anledning till sitt agerande också. Jag säger inte att de japanska soldaterna hade någon vidare anledning att ta sitt liv de heller men de fick i alla fall igenom någonting med sina självmord, själsfrid. Om den så var skapad av japansk samurajglorifiering är en annan sak.

/Marukusu, som inte skrev "baka" för att skryta om min undermåliga japanska utan för att det är ett så skönt ord och är likadant som det svenska verbet "baka", fast med annan betydelse.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Poängen med tolkningsfrågor

Poängen med tolkningsfrågor är just att de inte bevisar någonting. Att japanerna skar upp magen hellre än att förlora bevisar ingenting annat än att japanerna skar upp magen. Det bevisar definitivt inte att japanerna var nobla, ädla, hjältemodiga och ärofulla, ety detta just är tolkningen.

Dessutom, varför skulle japaner som skär upp magen vara mer ärofulla än... säg, Special Air Service ("Döden före vanära") eller SS ("Jag svär dig, Adofl Hitler, som Führer och Tyska rikets kansler, min lojalitet och mitt mod. Jag lovar Dig och de överordnade som Du tillsätter lydnad in i döden, så hjälpe mig Gud.")?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nitplockning (OT)

Dessutom, varför skulle japaner som skär upp magen vara mer ärofulla än... säg, Special Air Service ("Döden före vanära")
Är inte SAS motto "Who Dares Wins"?

/Joel
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nitplockning (OT)

"Är inte SAS motto "Who Dares Wins"?"

Jo. Och enligt en googling så är "Death before dishonor" mottot hos Massachusetts Maritime Academy Honor Guard. OM man dock stavar Dishonor med e mer engelsk klang (med ett u) får man fram 41st Battalion, Royal New South Wales Regiment – som har den underliga meriten att ingen av deras mannar har gett upp sedan 1917 då batalionen skapades.


Storuggla, lämnar tråden
 
Top