[Blood Feud] Nytt spel om toxisk maskulinitet på vikingatiden

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Man vill väl rimligtvis undvika att såra någon? Det vill väl alla vettiga människor?

Att inkludera borde handla om vilka man vill undvika att exkludera, inte vilka man vill undvika att såra. Det säger liksom sig självt. Exkludering är motsatsen till inkludering, och inte synonymt med sårande.

Men menar du på fullt allvar att bara handlingen i sig att skriva och publicera ett scenario om The Middle Passage, är att såra en grupp icke definierade individer, och därför klandervärd? Om jag vill skriva ett scenario om The Middle Passage är jag självfallet ganska ointresserad av att nå ut just till folk som tar anstöt av skildringar av diverse teman kring The Middle Passage. De är liksom inte alls min målgrupp, av skäl som tycks mig mycket uppenbara.
Jag menar att om man skriver ett sådant äventyr så bör man ha i åtanke att det kan finnas en hel grupp av människor som kan såras över att bli exkluderade i materialet.

Exkludering och att såra är ju inte nödvändigtvis synonymt, men tycker du att det är orimligt att bli sårad av att bli exkluderad? (Att inte känna sig tilltalad av en produkt - så som de som driver med spel som Blood feud - är inte detsamma som att vara exkluderad i produkten).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Int' vikingar men jag tror den här filmen kan vara av intresse/inspiration för Blood Feud spelare:
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Int' vikingar men jag tror den här filmen kan vara av intresse/inspiration för Blood Feud spelare:
Skulle säkert gå att göra superintressanta hack som fokuserar på andra kulturer! Det är mest att vi inte är rätt personer att göra dem.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Skulle säkert gå att göra superintressanta hack som fokuserar på andra kulturer! Det är mest att vi inte är rätt personer att göra dem.
Skulle säga att man nog kan ta o överföra ett antal av grejerna rörande heder, ära, ärohunger, hämnd och liknande, och vad de gör med folk från filmen till vikingatiden.

@Gamiel Det är kul att du har haft Blood feud i bakhuvudet över så lång tid!
Ert huvudtema sticker ju ut lite så man mins det.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Är syftet med det här spelet att de som spelar ska lära sig mer om vad toxisk maskulinitet är? Alltså att spelet har ett utbildande syfte och att man efter ett spelmöte exempelvis ska tänka ”åh fan, var det så illa redan på vikingatiden, det hade jag ingen aning om förut, och nu inser jag dessutom att det är ungefär likadant idag”.
 
Last edited:

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Jag tänker att syftet främst är att synliggöra vad toxisk maskulinitet är, och hur det påverkar de som utövar den samt deras omgivning. Sedan kan det göras tydligare i en fiktionell situation, lite avlägsnat från vår vardag. Samtidigt som man borde kunna dra paralleller hur det fungerar idag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Jag tänker att syftet främst är att synliggöra vad toxisk maskulinitet är, och hur det påverkar de som utövar den samt deras omgivning. Sedan kan det göras tydligare i en fiktionell situation, lite avlägsnat från vår vardag. Samtidigt som man borde kunna dra paralleller hur det fungerar idag.
Jag antar även att toxisk maskulinitet är en grunläggande dysfunktion och källa till konflikt som alltså skapar spelöppningar: lite som hyperkapitalism i cyberpunkrollspel eller rymdtotalitärism i Star Wars.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tänker att syftet främst är att synliggöra vad toxisk maskulinitet är, och hur det påverkar de som utövar den samt deras omgivning. Sedan kan det göras tydligare i en fiktionell situation, lite avlägsnat från vår vardag. Samtidigt som man borde kunna dra paralleller hur det fungerar idag.
Ok, tack för klargörande. Har ni utgått ifrån forskning om just vikingarnas maskulinitet i skapandet av spelet? Plundringstågen och handeln med slavar är ju väl belagda fenomen, men det är också mycket som inte är känt om könsrollerna under nordisk järnålder. Begrepp som hegemonisk och toxisk maskulinitet är ju närtida begrepp, som kan vara svåra att tillämpa på ett så fragmentariskt källmaterial. Det är ju exempelvis fullt tänkbart att även kvinnor deltog i, initierade och drog nytta av plundringstågen och slavhandeln. Handlar då dessa historiska företeelser ens om maskulinitet? Jag tror att det svårt att veta säkert.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Ok, tack för klargörande. Har ni utgått ifrån forskning om just vikingarnas maskulinitet i skapandet av spelet? Plundringstågen och handeln med slavar är ju väl belagda fenomen, men det är också mycket som inte är känt om könsrollerna under nordisk järnålder. Begrepp som hegemonisk och toxisk maskulinitet är ju närtida begrepp, som kan vara svåra att tillämpa på ett så fragmentariskt källmaterial. Det är ju exempelvis fullt tänkbart att även kvinnor deltog i, initierade och drog nytta av plundringstågen och slavhandeln. Handlar då dessa historiska företeelser ens om maskulinitet? Jag tror att det svårt att veta säkert.
Notera att spelet och tråden är två år gammalt. Finns en tidigare diskussion här:

 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Notera att spelet och tråden är två år gammalt. Finns en tidigare diskussion här:

Tack! Det var informativt. Jag ser nu att spelet egentligen inte alls bottnar i forskning om de historiska vikingarna (alltså de germanska stammar som levde i Norden, delar av Baltikum och norra Tyskland århundradena kring år 1000 e. Kr.). Det är istället det mycket mer närtida begreppet toxisk maskulinitet som är det centrala. Signaturen APM från Bläckfisk (Förlag?) skriver själv om det i tråden. I mina ögon är det här (alltså att applicera ett nutida begrepp på en historisk miljö) en synnerligen problematisk form av historiebruk. Självfallet handlar det mest om vår tid (och vår tids universitetsutbildningar), men det verkar andra redan ha påpekat, så jag går inte vidare med det.

Edit: Jag tror att vi redan har passerat peak genus. Helt andra, nyare begrepp genererar redan mycket forskningspengar inom humaniora och samhällsvetenskap. Det lär snart märkas även på grundutbildningarna.
 
Last edited:

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Spelet är konstruerat för att emulera de isländska sagorna, samtidigt som man belyser giftifga maskulina beteenden som florerar i det källmaterialet - men även idag.

Det är inte tänkt att vara ett utbildande spel - men det är mycket riktigt tänkt att belysa olika problematiska beteenden genom att utforska vad de får för konsekvenser. Förhoppningen är att deltagarna i debreiefen ska reflektera över dessa beteenden och se hur de är aktuella än idag. Kanske till och med lära sig något om sin egen maskulinitet.

Hur mycket "historisk korrekthet" man tar med sig in i spelet är upp till spelgruppen. Vi vet ju egentligen mycket lite om den här perioden, annat än gravfynd och de nedtecknade sagorna. Så att hävda att det ens går att ha historisk korrekthet kring detta är väl tveksamt som jag ser det. Har man kul med spelet är jag nöjd :)
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
...

Edit: Jag tror att vi redan har passerat peak genus. Helt andra, nyare begrepp ger redan mycket forskningspengar inom humaniora och samhällsvetenskap. Det lär snart märkas även på grundutbildningarna.
Kanske lite OT, men det låter spännande. Vad är det för nya begrepp? Har de hunnit ut på Youtube och liknande än (där de antagligen muterar och förvanskas som vanligt)?
 
Top