[Blood Feud] Nytt spel om toxisk maskulinitet på vikingatiden

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Kanske lite OT, men det låter spännande. Vad är det för nya begrepp? Har de hunnit ut på Youtube och liknande än (där de antagligen muterar och förvanskas som vanligt)?
Ja, det är spännande! Mycket av det nya kommer från det tvärvetenskapliga fältet digital humaniora där AI, big data, data mining och distant reading är några av nyckelbegreppen. Det handlar alltså om både teorier och metoder. Att de snart kommer att få stort genomslag inom många ämnen tror jag inte är en djärv gissning. Rimligen kommer detta att i grunden förändra våra perspektiv på omvärlden. Den närläsande, tolkande forskaren (tongivande inom exempelvis genusvetenskapen) lär utmanas av nya sorters forskare, som utgår ifrån väldigt stora datamängder. Min erfarenhet är att de nya, maskinellt genererade resultaten ofta blir intressantare och mer överraskande.

Om de här ganska färska (men knappast purfärska) begreppen finns på Youtube har jag ingen aning om. Jag har bara mött dem i forskningslitteraturen.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag förstår nog inte riktigt vad universitetsutbildningarna har med saken att göra. Det känns mest som ett sånt där smådrygt försök att få genus att vara något "världsfrånvänt" och akademiskt?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Jag förstår nog inte riktigt vad universitetsutbildningarna har med saken att göra. Det känns mest som ett sånt där smådrygt försök att få genus att vara något "världsfrånvänt" och akademiskt?
Eh, kanske att toxisk maskulinitet är ett teoretiskt och akademiskt begrepp? Vad jag efterlyser är mer av hårda data (som finns i fältet digital humaniora) och mindre av närläsningar präglade av enskilda tolkande och tyckande forskare. Min utgångspunkt är alltså i allra högsta grad akademisk, men med viss distans till de postmoderna teorier som slog igenom på svenska universitet under 90-talet.

För tydlighetens skull: i mina ögon var det postmoderna genombrottet med sin maktkritik helt nödvändigt. Det är fortfarande relevant. Men jag tycker också att det är angeläget att kritiskt reflektera även kring dessa teorier. I själva verket uppmuntrar de ju, om än bara indirekt, till just det. Digitala metoder kan göra dessa självreflexioner mer relevanta och empiriskt välgrundade.

Till sist - för den som vill förstå de kommande årens akademiska och begreppsliga utveckling gäller förstås det vanliga: follow the money.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Eh, kanske att toxisk maskulinitet är ett teoretiskt och akademiskt begrepp? Vad jag efterlyser är mer av hårda data (som finns i fältet digital humaniora) och mindre av närläsningar präglade av enskilda tolkande och tyckande forskare. Min utgångspunkt är alltså i allra högsta grad akademisk, men med viss distans till de postmoderna teorier som slog igenom på svenska universitet under 90-talet.

För tydlighetens skull: i mina ögon var det postmoderna genombrottet med sin maktkritik helt nödvändigt. Det är fortfarande relevant. Men jag tycker också att det är angeläget att kritiskt reflektera även kring dessa teorier. I själva verket uppmuntrar de ju, om än bara indirekt, till just det. Digitala metoder kan göra dessa självreflexioner mer relevanta och empiriskt välgrundade.

Till sist - för den som vill förstå de kommande årens akademiska och begreppsliga utveckling gäller förstås det vanliga: follow the money.
Bara för att ett fält går in i ett nytt paradigm betyder det ju inte att tidigare tankar blir värdelösa, oftast bygger de ju på varandra. Toxic masculinity är i alla fall i mina kretsar sedan många år (låååångt innan spelet släpptes) ett vardagsbegrepp snarare än något akademiskt och köper en spelet så köper en nog också det som premiss.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Bara för att ett fält går in i ett nytt paradigm betyder det ju inte att tidigare tankar blir värdelösa, oftast bygger de ju på varandra. Toxic masculinity är i alla fall i mina kretsar sedan många år (låååångt innan spelet släpptes) ett vardagsbegrepp snarare än något akademiskt och köper en spelet så köper en nog också det som premiss.
Det är helt riktigt att nya tankar inte nödvändigtvis gör gamla värdelösa. Men det nya sätter det gamla i perspektiv. En del gamla begrepp försvinner eller uppfattas som förlegade. Om detta gäller just toxisk maskulinitet vet jag inte. Men om jag utifrån vår nutida tidshorisont ger mig på en gissning: snart försvinner det och andra liknande begrepp ut i kulisserna. Det finns annat som pockar på vår uppmärksamhet.

Jämför gärna med den ofta benhårt övertygade 68-vänstern. Om vi från vår tid hade kunnat ringa dem 1971 och förklara att klass och klasskamp på 2020-talet skulle framstå som mossiga begrepp, tror du att de utan vidare hade gått med på det? Det tror inte jag. Jag tror snarare att proggarna - den tidens hipsters - tyckte att de hade fattat grejen (ungefär som hipsters). Det här betyder inte klass är ett helt oviktigt begrepp nu (för mig personligen är det helt centralt), men den gångna valrörelsen handlade inte precis om klasskamp. Knappt ens för Vänsterpartiet.

Jag är övertygad om att många av de begrepp som uppfattas som viktiga och självklara idag inte kommer att vara det i framtiden. De flesta begrepp (och även striderna om dem) är tidsbundna. Historien är full av exempel på just det.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
ämför gärna med den ofta benhårt övertygade 68-vänstern. Om vi från vår tid hade kunnat ringa dem 1971 och förklara att klass och klasskamp på 2020-talet skulle framstå som mossiga begrepp, tror du att de utan vidare hade gått med på det? Det tror inte jag. Jag tror snarare att proggarna - den tidens hipsters - tyckte att de hade fattat grejen. Det här betyder inte klass är ett helt oviktigt begrepp nu, men den gångna valrörelsen handlade inte precis om klasskamp.
Nej, det är helt riktigt att klass och klasskamp inte är lika populära begrepp i den politiska diskursen längre.

Det betyder inte att de saknar förklaringsvärde eller relevans — jag skulle säga att klass fortfarande som materiellt existerande struktur i allra högsta grad både existerar och påverkar.

Det faktum att klass inte längre anses relevant är, i mina ögon, en av de tragiska faktorer som lett till den nuvarande situationen.

Om det du menar är att begreppet "toxisk maskulinitet" precis som klass kommer att fortsätta att beskriva något som existerar och är ett problem, och som borde diskuteras men inte gör det, för att det blivit omodernt — då är jag med. Tyvärr kan det absolut bli så att genusperspektivet liksom klassperspektivet i den allmänna politiska diskursen glöms bort och ignoreras framöver.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
MODERERING

Nu är diskussionen lite onödigt aggressiv, och dessutom handlar den inte längre om rollspelet Blood Feud. Den verkar faktiskt inte handla om rollspel över huvud taget. Om ni vill diskutera teoretiska akademiska begrepp utanför rollspelsvärlden, gör det någon annanstans.

Tack så mycket!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Finns det någon AP-podd, youtubekanal eller liknande som spelar Blood Feud? Det vore mycket intressant att höra hur det gestaltas runt ett spelbord.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Finns det någon AP-podd, youtubekanal eller liknande som spelar Blood Feud? Det vore mycket intressant att höra hur det gestaltas runt ett spelbord.
Mindy Bräd & Rollspelspodd har kört det! 🙂
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag spelade för övrigt Blood Feud med hela Studiefrämjandet Sörmlands styrelse (medelålder 65 typ) nyligen. De var nyfikna på vad det här med “rollspel” är egenligen, med tanke på att vår organisation stöttar väldigt mycket sån verksamhet.

Toksuccé!
 
Last edited:
Top