[Blood Feud] Nytt spel om toxisk maskulinitet på vikingatiden

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
bloodfeud-cover.png
Det har äntligen blivit dags att visa upp vårt nästa projekt, och ta våra första trevande steg på den internationella marknaden: Blood Feud, ett samberättarspel om toxisk maskulinitet på vikingatiden, designat av mig och Amos Persson.

Spelarna ikläder sig rollen som man i ett vikingatida samhälle där det gäller att handla enligt mansnormen för att bibehålla sin heder. Spelet har testats på konvent under årens lopp och nu är vi så pass nöjda med reglerna att vi vill tillgängliggöra det för alla er andra. Jag vet att det är flera av forumiterna som har testat det vid olika tillfällen! Själv har jag haft oerhört kul med det här spelet; det blir alltid jäkligt mycket drama och helt absurda sociala situationer.

Ta gärna en titt på speltestreglerna och se om det faller i smaken. Om du har frågor eller feedback blir vi oerhört glada om ni hör av er. Spelet planeras att komma upp på Kickstarter under februari månad, så följ gärna vår facebooksida så håller vi er uppdaterade!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Det är en trevlig idé! Vi får se om det går att få till. Just nu verkar Corona vara största hindret. :/
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
bffaq.jpg
Vi fick en bunt kommentarer och frågor i fredags och under helgen – och vi upplever att vår kommunikation nog var lite otydlig. För att reda ut vissa saker har min medskapare – Amos Persson – skrivit ihop en FAQ med svar på de vanligaste frågorna! Den hittar ni här: https://bit.ly/39tDIly
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Intressant spel. Men är det inte en stor risk när man reproducerar och förstärker normer/förutfattade meningar/polarisering/Könsstereotyper etc med spelet? Man vill väl ha ett mer jämställt samhälle?
Lite som problemet med det där rasistiska vikingaspelet. Eller nåt våldtäktsspel etc. Oavsett om man problematiserar under spelet eller inte.
 
Top