Blogga - på vilket språk?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
För min del tycker jag det vore kul med en blogg på svenska. Den överväldigande merparten av mitt nuvarande rollspelsbloggsintag är engelskspråkigt, så jag skulle nog uppskatta variationen av att ha nåt att läsa på modersmålet.

Men bortsett från min självupptagenhet: Vilket språk tror du att du skulle få mest behållning av att skriva på?
Jag tänkte på en annan "why not both" - man kan ha ett huvudspråk, men också skriva på ett andraspråk när andan faller på. Eller, blir en tagen av språkpolisen då?
Det finns bloggar som gör det, och det är väl inget fel med det. Det är om inget annat ett rätt flexibelt förhållningssätt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har en liten blogg och skriver 95%+ på engelska, men enstaka artiklar på svenska.

Kanske ett sidospår, men om man ska börja blogga kan man fundera på vem man tror ska läsa och för vem man skriver. Jag satte upp min blogg för att jag lärde mig saker (om datorer) och ville dokumentera dem för mig själv och trodde andra skulle kunna finna det användbart. Så det är helt meningslöst att följa min blogg. Ibland skriver jag ofta, ibland sällan, och ofta om helt olika ämnen. Mina läsare är
1) Mig själv
2) Folk som hittar dit via Google
3) Folk som hittar dit när jag länkar till min egen blogg, ex.vis här på WRNU

Och då kan jag vara helt ärlig och säga att några annonsintäkter fick jag aldrig (så nu har jag inga annonser) och om jag skrev för att få många läsare så skulle jag lagt ner för länge sedan.

Så om man förväntar sig läsare av ovanstående 1-2-3-kategorierna så känns det som man skriver på Svenska är man har en strikt svensk målgrupp, och på engelska annat.

Men om man har tänkt fånga regelbundna läsare, som återkommer för att se vad man skrivit denna veckan, så tänker jag att man absolut behöver välja språk. Samma sak om man i första hand skriver för någon känd målgrupp (sin egen spelgrupp, sin förening, Sveroks medlemmar).

Så mitt svar - det beror på.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Vilket språk tror du att du skulle få mest behållning av att skriva på?
Gillar den här ingången!

Jag skriver ju yrkesmässigt på svenska ett par dagar i veckan, så har liksom inget behov av att skriva på svenska på det sättet - det gör jag redan. Engelska skriver jag väl egentligen på rätt sällan, och det blir mest akademiska när det händer. Det blir rätt tekniskt, så att säga, det är ett rätt strikt format, och på en blogg kan man skriva friare - och med variation.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det blir rätt tekniskt, så att säga, det är ett rätt strikt format, och på en blogg kan man skriva friare - och med variation.
Jag bestämde mig också för att inte oroa mig så mycket för språkliga detaljer på engelska. Min engelskalärare är inte min målgrupp.
Jag tror inte jag kommer söka jobb i framtiden och så kommer min blivande arbetsgivare döma ut mig för min engelska på min blogg.

Jag känner att en blogg är ett format att få ner sina tankar och ideer - inte ett strikt format (som en artikel i en publikation) - och då är det viktigt att man inte fastnar i skrivandet. För den som inte har engelska som modersmål så gäller det att inte vara alltför hård mot sig själv - annars riskerar det att inte bli så roligt att skriva.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Slå 1t4:
1: Svenska
2: Engelska
3: Olika artiklar på olika språk beroende på ämne etc.
4: Fortsätt utred frågan och inse att det hela runnit ut i sanden efter 1t6 år

;)

Jag försökte mig på en bokblogg för kanske 10 år sedan och det absolut jobbigaste var att få några läsare över huvudtaget. Du måste marknadsföra dig rejält (lägg lika mycket tid på att marknadsföra dig som att skriva inlägg) och om du inte tänkt marknadsföra din blogg på varenda rollspelsforum som finns spelar valet av språk ingen som helst roll... 😏 Jag marknadsförde aldrig min bokblogg eftersom jag avskyr alla former av "kom och läs min blogg"-inlägg på forum etc. Det enda bestående avtrycket den gjorde var att min avslutningsartikel där jag sade "det är svårare att skriva inlägg än vad en tror" refererades i en svensk forskningsartikel om svenska (bok?)bloggar.

Jag skrev en kort blogg om ledarskap (chefsmisstag som jag kallade den) och jag använda då LinkedIn som "bloggplattform" och länkade till en wordpress-sida och enda resultatet var att några kontakter läste på LinkedIn (det roliga är att alla som jag vet läste tillhörde målgruppen!).

Slå en tärning ovan och börja skriv!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Slå 1t4:
1: Svenska
2: Engelska
3: Olika artiklar på olika språk beroende på ämne etc.
4: Fortsätt utred frågan och inse att det hela runnit ut i sanden efter 1t6 år

;)

Jag försökte mig på en bokblogg för kanske 10 år sedan och det absolut jobbigaste var att få några läsare över huvudtaget. Du måste marknadsföra dig rejält (lägg lika mycket tid på att marknadsföra dig som att skriva inlägg) och om du inte tänkt marknadsföra din blogg på varenda rollspelsforum som finns spelar valet av språk ingen som helst roll... 😏 Jag marknadsförde aldrig min bokblogg eftersom jag avskyr alla former av "kom och läs min blogg"-inlägg på forum etc. Det enda bestående avtrycket den gjorde var att min avslutningsartikel där jag sade "det är svårare att skriva inlägg än vad en tror" refererades i en svensk forskningsartikel om svenska (bok?)bloggar.

Jag skrev en kort blogg om ledarskap (chefsmisstag som jag kallade den) och jag använda då LinkedIn som "bloggplattform" och länkade till en wordpress-sida och enda resultatet var att några kontakter läste på LinkedIn (det roliga är att alla som jag vet läste tillhörde målgruppen!).

Slå en tärning ovan och börja skriv!
Jag har redan slagit en 4 på den tabellen flera gånger …
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Slå 1t4:
1: Svenska
2: Engelska
3: Olika artiklar på olika språk beroende på ämne etc.
4: Fortsätt utred frågan och inse att det hela runnit ut i sanden efter 1t6 år
Den här tabellen missar ju det uppenbara: Använd bloggen som ett verktyg för att lära sig ett nytt språk och komma i kontakt med ett annat lands rollspelskultur! :gremgrin:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Tack för så många bra inspel.

När det gäller sakfrågan, förhåller det sig med mig som med den unge Wittgenstein efter han skrivit Tractatus Logicus Philosopicus: jag är fortfarande lika förvirrad som tidigare, men jag är förvirrad på en högre nivå.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
När det gäller sakfrågan, förhåller det sig med mig som med den unge Wittgenstein efter han skrivit Tractatus Logicus Philosopicus: jag är fortfarande lika förvirrad som tidigare, men jag är förvirrad på en högre nivå.
Samt bestämmer dig för att du löst rollspelsteorin och kan dra dig tillbaka från den nu? :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Samt bestämmer dig för att du löst rollspelsteorin och kan dra dig tillbaka från den nu? :)
Självklart har jag löst alla de problem som hemsökt rollspelsvärlden sedan 1974 - nu vet vi hur alla kan ha kul på helt korrekt sätt. Drar till en alpby och blir småskolelärare.
 
Last edited:
Top