Blogga - på vilket språk?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag drabbas ibland av en oförklarligt lust att ha en blogg. Om jag har något intressant att säga är väl en öppen fråga, men man kan ju å andra sidan skriva i första hand för sig själv. Men det är ju kul att bli läst, och ett sätt att bli mer läst är att blogga på engelska. Då kan man trots allt nå 1350 miljoner människor mot 10 miljoner om man skriver på svenska. Den svenska rollspelbloggsfären känns därtill rätt utarmad - det finns inte så många bloggar (eller?). Så genom att blogga på engelska blir man del av ett mycket större samtal - i teorin i alla fall, för ens läsare kan ju lätt blott bli marginellt fler än ett.

Men jag är också en varm anhängare av det svenska språket, och jag tycker det är trist om en stor del av vår kultur flyr över till engelskan. Så på något mer känslomässig (ideologiskt?) plan vill jag gärna skriva på svenska, även om antalet personer som kan ta del av det man skriver därmed blir mycket mycket mindre än om man skriver på engelska.

Hur skulle du ha tänkt om du hade en (rollspels)blogg - svenska eller engelska?
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag drabbas ibland av en oförklarligt lust att ha en blogg.
Även jag drabbas av den åkomman till och från. Det slutar alltid i att jag lägger orimligt mycket tid på att försöka hitta den ultimata blog-mjukvaran, pelikan, hugo, ghost, wordpress osv.
Men engelska är nog roligare att skriva på, just för att det finns en liten chans då att iaf en handfull personer läser och kommenterar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
För att citera den gode Tegnér:

Engelskan
Språk för de stammande gjort, vart ord är ett embryon hos dig,
En hälft stöter du fram, en hälft sväljer du ner.
Allt i ditt fädernesland med ångmaskiner bedrives;
Käraste, skaffa dig snart en för din tunga också!

Svenskan
Ärans och hjältarnas språk! Hur ädelt och manligt du rör dig!
Ren är som malmens din klang, säker som solens din gång.
Vistas på höjdernas du, där åskan och stormarna tala,
Dalarnas lägre behag äro ej gjorda för dig.
Spegla ditt anlet i sjön, och friskt från de manliga dragen
Tvätta det främmande smink, kanske det snart är för sent.


Jag hade nog tänkt "Vill jag tjäna pengar på detta?". I så fall kan man nog behöva göra det på engelska. Annars hade jag föredragit svenska. Men jag är ju också en rabiat anglofob. Jag skriver ju mina spel på svenska, och försöker undvika spel och annat som är på engelska. Dessutom spelar jag mest med svenskar, diskuterar med svenskar och bryr mig om vad de tycker och tänker. Om folk i Amerika läser vad jag skriver är mindre viktigt för mig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Jag bloggar på engelska när jag bloggar. Mest för att spelet (WFRP) är på engelska. Min publik är negligerbar trots detta. Så jag skulle välja språk efter spel. Eller efter humör. En DoD-blogg på svenska skulle säker dra mer än en WFRP-blogg på engelska. Konkurrensen är ju också ”jobbigare” på engelska.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag hade nog tänkt "Vill jag tjäna pengar på detta?"
Nej, det vill jag inte och jag har inte tid/ork/intresse av att bli en influencer (eller ens förmågan, för den delen). Det är en bra poäng.

Och jag spelar ju på svenska. Men jag spelar ytterst lite svenska rollspel, och det står ju klart att jag i mångt och mycket skulle blogga om DnD.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Frågan är ju vilken är din publik ?

Är din publik svensk så finns ju ingen orsak till att blogga på nått annat språk på svenska men om du siktar på att nå ut till en internationell publik så skulle jag satsa på engelska.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har själv funderat på att testa att testa att ge mig på youtube (men har inte gjort det ännu för jag tycker inte jag har så mycket att säga). Så jag har funderat på om det skall vara på svenska eller engelska.

Mina tankar i det fallet är att om jag gör det på svenska så konkurrerar jag fortfarande med alla de engelskspråkiga kanalerna, tack vare att så många svensktalande även kan engelska. Men medans jag konkurrerar med de engelskspråkiga kanalerna om de svenska tittarna, så kan jag inte nå en enda av de som bara kan engelska.

Så, därav kom jag fram till att svenska endast skulle vara ett val om någon av dessa gäller:
* Om min engelska inte skulle vara bra nog.
* Ämnet är så pass regionalt att 95+% av målgruppen är svensktalande.
* Jag vill nå grupper där engelskakunskaperna är för dåliga (t.ex. barn eller vissa invandrargrupper).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
De få gånger jag bloggar brukar jag tänka att det i princip är bortkastat att skriva på svenska. Jag tänker att mängden människor som faktiskt läser bloggar krymper kontinuerligt, och att publiken därmed redan är extremt begränsad bara tack vare formatet. Jag behöver inte göra det ännu svårare att nå en hyfsad mängd människor genom att skriva på något obskyrt skandinaviskt språk som ingen bryr sig om.

Sedan finns det såklart en massa andra för- och emot-grejer. Att svenskar (som jag själv) tenderar att övervärdera hur bra vi är på att skriva på engelska. Hur bra maskinöversättningar är nuförtiden. Att en skriven text nästan alltid är bättre än en text som inte blir skriven. Och så vidare.

Själv har jag landat i att väldigt lite av det jag tänker och skriver är intressant för någon annan än mig själv. Och därför skriver jag framför allt här och på facebook =)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Jag brukar leka med tanken på en blogg också och jag tänker skillnaden gentemot ett inlägg här är hur samtalet förs och kring vad. Dvs klientelet kanske inte är hela wrnu, det kanske upplevs som en större ansträngning att kommentera och därmed kommer kommentarerna inte vara som så ofta här att kan vara att svaret är lite vid sidan av och inte prickar ämnet som ursprungligen pekade på (hur skriver jag ett bra mysterium > mysterium är dåligt låt spelarna hitta på själv eller hur låter jag spelens hitta på ett mysterium > det är dåligt ett mysterium måste ju ha ett svar och en lösning).

Edit: Och så det är extremt tydligt, att svara så lite vid sidan om en trådstart eller ta den åt ett annat håll, är ju något jag vet att jag själv gör stup i ett (och antagligen mer än jag själv tror) och inte en kritik egentligen, tänker det är lite en sida av ett forum som även kan vara bra, det spretar, det visar mångfald och olikheter, medans en blogg kan här så hålla ett tydligare fokus och riktning.
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sedan finns det såklart en massa andra för- och emot-grejer. Att svenskar (som jag själv) tenderar att övervärdera hur bra vi är på att skriva på engelska. Hur bra maskinöversättningar är nuförtiden. Att en skriven text nästan alltid är bättre än en text som inte blir skriven. Och så vidare.
Detta!

Passiv kunskap (läsa, lyssna) är något helt annat än aktiv kunskap. Samt att man är bra nog att föra en konversation behöver inte betyda att det är bra nog. Flyter ens text på bra nog på språket; grammatik, ordval, uttryck? Om det inte är text, utan ljud, hur är ens brytning. Men, det är sådant som man kan lära upp, och att använda språket är en del av den upplärningen. :)

Sedan, om man skall gå ytterligare ett steg... Vilken engelska? Frågan är hur bra det är att blanda t.ex. brittisk och amerikansk engelska (å andra sidan kanske folk bara gissar på att man är kanadensare i det fallet :p ).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Engelska.
Jag uppskattar (ingen ironi) konsten att vara kärnfull, men du får gärna utveckla den här tankegången lite:).

Kan tillägga att även om min engelska inte är prefekt, så är den bra nog för att jag har kunnat sälja en text på det språket. Så jag fixar att blogga på engelska. (Skulle däremot dra mig för att försöka rollspels på engelska, är inte snabb nog och saknar för många vardagsord ).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Edit: Och så det är extremt tydligt, att svara så lite vid sidan om en trådstart eller ta den åt ett annat håll, är ju något jag vet att jag själv gör stup i ett (och antagligen mer än jag själv tror) och inte en kritik egentligen, tänker det är lite en sida av ett forum som även kan vara bra, det spretar, det visar mångfald och olikheter, medans en blogg kan här så hålla ett tydligare fokus och riktning.
Det är en feature, inte en bug. Även om jag stör mig på folks ständiga skämtande. Även mitt eget, för den delen. The things I do for lajks.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Jag uppskattar (ingen ironi) konsten att vara kärnfull, men du får gärna utveckla den här tankegången lite:).
Well, jag smickrar mig med att kunna skriva tillräckligt bra engelska för att göra mig förstådd och begå ett försumbart antal irriterande språkfel. Tycker inte det finns nån anledning att kräva modersmålstalarnivå.

Dessutom gillar jag att skriva på engelska. Det är ett uttrycksfullt språk. Och det är ju, som många påpekat, kul att kunna nå så många potentiella läsare som möjligt.
 
Top