Blodbad och hacking

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Di onda behöver etableras tydligt. En grej som diskuterades i den här tråden har följt med mig i bakhuvudet: att använda sig av Stockholms blodbad, eller dylikt, som något som faktiskt var positivt i kampen mot korrupt adel. Drastiskt, otäckt, skapade fiender, och så vidare, men tentakelkorrupt adel hade annars gjort än värre saker.

Så nu har jag en tanke om att starta den stundande Cryptomancer-kampanjen med ett blodbad där rollpersonerna är inblandade—inte som bödlar, utan som informatörer. En stor framgång där utomdimensionella monster som besatt adelsfolk avrättas. Men såklart också ett maktvakuum för det adelsfolk som inte avrättas...

Varför så mycket våld och misär direkt från början?

- Jag vill göra rollpersonerna till folk på rymmen. Att vara inblandade i ett politiskt massmord kommer sätta den här grejen. Detta är också något som spelarna är medvetna om från början--ingen "gotcha". Detta passar väldigt bra med Cryptomancers grundpremiss om att vara jagade.
- Det är ballt att "hit the ground running"!

Har någon några tankar?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Eftersom de är inblandade tycker jag det i grunden handlar om vilken fråga du ställer till spelarna. Ex väljer du klasskamp kommer hur de väljer att vara inblandade och hur spel utvecklar sig ta avstamp från klass. Är någon inblandad mitt sin vilja? Är någon drivande i infoläckor? Är någon inblandad men som dubbelagent för den andra sidan? Vad de väljer kommer ju mycket ta avstamp i något som påverkas av grunden till konflikt. Väljer du en grupp AIs som försöker slå sig fria som avstamp är det något annat. Väljer du en etnisk konflikt så något annat. Osv. Så tycker är det är omöjligt att svara på såhär utifrån. Utan mer var vill du att det ska kretsa kring för frågor? Kör på det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Ex väljer du klasskamp kommer hur de väljer att vara inblandade och hur spel utvecklar sig ta avstamp från klass.
Väldigt bra poäng. Tror detta lätt kan flyttas över till spelarna efter en session zero, snarare än att jag bestämmer det i förväg.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Di onda behöver etableras tydligt. En grej som diskuterades i den här tråden har följt med mig i bakhuvudet: att använda sig av Stockholms blodbad, eller dylikt, som något som faktiskt var positivt i kampen mot korrupt adel. Drastiskt, otäckt, skapade fiender, och så vidare, men tentakelkorrupt adel hade annars gjort än värre saker.
Det har länga varit min tes att man får den tidigmoderna staten (på gott och ont) efter att adeln lyckats bli decimerad på något vis. Självständighetskrigen i Sverige, rosornas krig i England (två av de tidigaste exemplen), Franska revolutionen... först då kan monarken ta över ordentligt och skapa en central organisation i stället.

Också viktigt att ha öppet för att det hela kan göra saker sämre - Stalin var värre än tsaren, liksom, och när maktstrukturen faller vädrar alla möjliga personer med märkliga ståndpunkter morgonluft.
 
Top