Nekromanti Blockera Användare?

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Går det att blockera användare, finns vissa som skriver saker som gör att jag blir sjukt provocerad, hade varit trevligt att kunna slippa se deras inlägg, går det?

Jag vet att man kan försöka hoppa över saker men forumets utformning gör att det är svårt ibland.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Under Användarinställningar - Konto. Längst ner.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det funkar inte alltid dock. Men ser du användarens inlägg så är det oftast bara att ladda om sidan så blir allt nice igen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Nu finns det i och för sig knappt någon anledning att påpeka detta, men i fall småpraten skulle sparka igång igen av någon anledning:

Man måste ignorera folk på forumet och i småpraten separat. Kommer inte ihåg exakt hur man gör det i småpraten, men tror att det funkar att klicka på personens nick så får du upp en liten meny där du bland annat kan välja att ignorera vederbörande.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Ond bråd död;n75481 said:
Det funkar inte alltid dock. Men ser du användarens inlägg så är det oftast bara att ladda om sidan så blir allt nice igen.
Jag skulle behöva den funktionen i verkligheten! När någon säger något provocerande så trycker man en mental knapp bara och så *~ Total Mindfulness ~*
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Ibland kan det ju vara intressant och t.o.m nyttigt att ta del av åsikter från människor som tänker helt annorlunda än vad man själv gör. Med lite tur lär man sig något eller så kan man träna på att slipa sina egna argument. Om inte annat kanske man får tillfälle att träna på att inte bli så provocerad. Det finns ju faktiskt människor som inte låter sig provoceras trots att de har en helt annan åsikt än "provokatören".

Jämför med vårdpersonal, plitar, snutar, mentalvårdare, skolpersonal, fältassistenter, kontrollanter och andra som måste kunna tåla en hel del skit utan att explodera bara för att de blir så inibängen provocerade (de bemöts ju dessutom med rena personangrepp, inte enbart politiska åsikter). Ibland kan det även vara nyttigt att försöka titta utifrån någon annans perspektiv för att se "har jag verkligen rätt? Har jag tänkt igenom mina ståndpunkter och argument?"
:)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tror att de flesta av oss inte har något emot andra perspektiv och åsikter, det är när det går troll i det som det är läge att blockera.

Det handlar alltså om motsatsen till att explodera.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Sen finns det också vissa personer som bara bestämt sig för att vara rena idioter. På ens fritid kanske man inte känner för att umgås med dem, ens på internet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnamund;n75658 said:
Ibland kan det ju vara intressant och t.o.m nyttigt att ta del av åsikter från människor som tänker helt annorlunda än vad man själv gör. Med lite tur lär man sig något eller så kan man träna på att slipa sina egna argument. Om inte annat kanske man får tillfälle att träna på att inte bli så provocerad. Det finns ju faktiskt människor som inte låter sig provoceras trots att de har en helt annan åsikt än "provokatören".

Jämför med vårdpersonal, plitar, snutar, mentalvårdare, skolpersonal, fältassistenter, kontrollanter och andra som måste kunna tåla en hel del skit utan att explodera bara för att de blir så inibängen provocerade (de bemöts ju dessutom med rena personangrepp, inte enbart politiska åsikter). Ibland kan det även vara nyttigt att försöka titta utifrån någon annans perspektiv för att se "har jag verkligen rätt? Har jag tänkt igenom mina ståndpunkter och argument?"
:)
Och ibland är det bara jobbigt, provocerande och deprimerande att ta del av människor som har en negativ och inskränkt människosyn, som kallar alla med andra åsikter för idioter, samt när de blir överbevisade viftar bort motargumenten som konspirationsteorier.
Då är det liksom inte argument man behöver slipa.

Sedan haltar din liknelse betänkligt.
Jag kan inte se varför jag skulle jämföra mig med vårdpersonal, snutar, skolpersonal o.s.v. De har ett jobb och får lön.
Jag surfar på min obetalda och högst begränsade fritid och den tiden vill jag verkligen inte spendera på att läsa skit skrivet av idioter.

Jag håller med om att det ibland är nyttigt att ta ett steg tillbaka och försöka se världen från någon annans perspektiv och se om man kanske ska omvärdera sina egna.
Men det finns trevligare sätt att göra det på än att vada genom skit.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n75681 said:
Jag surfar på min obetalda och högst begränsade fritid och den tiden vill jag verkligen inte spendera på att läsa skit skrivet av idioter.
Om alla skulle tänka så så skulle ni inte ha några moderatorer. Jez' sayin'. :cool:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Eller så skulle moderatorerna banna folk i mycket högre utsträckning ;)

"Va? Nä, det där låter ju jättepuckat. Orka. *banhammer*"
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
anth;n75681 said:
Och ibland är det bara jobbigt, provocerande och deprimerande att ta del av människor som har en negativ och inskränkt människosyn, som kallar alla med andra åsikter för idioter, samt när de blir överbevisade viftar bort motargumenten som konspirationsteorier.
Då är det liksom inte argument man behöver slipa.

Sedan haltar din liknelse betänkligt.
Jag kan inte se varför jag skulle jämföra mig med vårdpersonal, snutar, skolpersonal o.s.v. De har ett jobb och får lön.
Jag surfar på min obetalda och högst begränsade fritid och den tiden vill jag verkligen inte spendera på att läsa skit skrivet av idioter.

Jag håller med om att det ibland är nyttigt att ta ett steg tillbaka och försöka se världen från någon annans perspektiv och se om man kanske ska omvärdera sina egna.
Men det finns trevligare sätt att göra det på än att vada genom skit.
Precis, jag vill diskutera, rollspel här i första hand, orkar inte sitta hemma och bli provocerad. Känner att det finns användare som har åsikter som gör att jag inte vill hjälpa eller få hjälp av dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Jag använder blockeringsfunktionen sparsamt, eftersom det alltid någonstans känns som ett misslyckande -- att jag inte klarade av att låta mitt intellekt regera över mina "känslor"; att jag ger med mig och erkänner att nä, jag klarar inte av att argumentera eller ens se den här människan.

Någonstans har jag ändå föreställningen att om jag blir provocerad så bygger det på mig och mina känslor, som den provocerande personen lyckas aktivera. Om jag blir upprörd så är det ett bevis på att det finns något jag behöver bearbeta. Eftersom jag ser det kalla och "rationella" som eftersträvansvärt i alla situationer.

Men; jag har insett att jag har gränser. Det handlar sällan eller aldrig om att jag saknar argument; ofta har jag haft samma diskussion tusen gånger redan och vet precis hur det hela kommer att utspela sig. Jag blockerar inte personer för att jag får slut på argument.

Däremot blockerar jag personer som gång på gång på gång startar diskussioner med redan motbevisade premisser. Personer som, til syvende og sidst, faller tillbaks på känsloargument av typen "jamen JAG tycker så" eller som har en stark tendens att kortsluta diskussioner genom att använda många logiska felslut t.ex. halmgubbe, sluttande planet etc. Det vill säga, där diskussion helt enkelt är poänglös eftersom det inte finns minsta chans att jag lär mig något eller får höra något nytt rationellt argument som kullkastar det jag tror eller tycker.
 

Mattias H

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
42
Tänker som Krank här.

Eller, jag blockar ju ingen nånsin men jag håller med om resonemanget.

Förutom att det i vissa fall finns visst underhållningsvärde i dumhet.

Uppenbara trollningar dock, de är endast meningslösa.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Se där, det gick ju att konversera i den här tråden utan att någon tog illa vid sig, blev varnad eller bannad. Utmärkt. Jag tar ofta del av direkt avvikande åsikter därför att jag tycker det är intressant.

Ibland försöker jag förstå varför vissa har så vridna åsikter men det finns såklart fall där det är omöjligt att inte låta sig provoceras. Vissa uttrycker så vedervärdiga åsikter så att det bara finns två alternativ - ignorera skribenten helt och hållet eller ta del av vad h#n har att säga och räkna till tio innan utbrottet kommer..

Det är synd att så många trådar här utmynnar i personangrepp, bråk och tjafs. Vissa politiskt laddade ämnen kanske är för känsliga för att diskuteras?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Magnamund;n75988 said:
Det är synd att så många trådar här utmynnar i personangrepp, bråk och tjafs. Vissa politiskt laddade ämnen kanske är för känsliga för att diskuteras?
Alltså – sett till den totala mängden diskussioner är det verkligen inte många.

Däremot är det förstås för många.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Dante;n76009 said:
Alltså – sett till den totala mängden diskussioner är det verkligen inte många.

Däremot är det förstås för många.
Det dröjde flera år innan jag registrerade mig men jag har läst många trådar i gamla forumet som spårat ur. Flera trådar i det nya forumet har också spårat ur rejält. Vissa ämnen är uppenbarligen väldigt känsliga och löper stor risk att spåra ur. Det räcker ju egentligen med att läsa Krilles moderatorsinlägg där han skriver "ni kan inte diskutera det här på ett sansat sätt. Jag låser tråden" etc för att förstå att så är fallet.
Men men, jag ska inte fortsätta på det här spåret.

Jag saknar de spännande trådstarterna i det gamla forumet. Trådar där man fick handfasta tips om hur man spelleder skräck t.e.x. Rising verkade vara en riktig hejare på att skapa lysande trådar och bidra till ett intressant diskussionsklimat. Jag är inget vidare på trådstarter, annars hade jag bidragit själv men jag tror inte så många hade brytt sig då välskrivna, informationsrika inlägg inte är min starkaste sida.
 
Top