Nekromanti Blizzard hedrar avliden spelare [WoW]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Slut på personanalyserna!

Ni behöver inte gilla varandras moraliska värderingar, däremot så bör ni undvika alla former av angrepp, gliringar och nedsättande uttalande, särskilt sådana som är riktade mot medforumiter. Ägna er hellre åt att spela WoW än att gräla om det.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Det är ett spel. Visst får dom visa respekt för personen i fråga men gör dom det ute där folk kan pvpa så bör man ju veta risken med de hela eller?
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Det som var roligt var ju all drama som kom med filmen och deras aggerande. Har ju inget emot personen som dog eller de personer som försökte hedra sin kompis.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Åter igen, bara för att man kan, ska man då håna folk som sörjer? Se mitt svar till krank och svar på det istället.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Åter igen, bara för att man kan, ska man då håna folk som sörjer?
Fast det där kan man ju vända på. Bara för att man kan välja att sörja på helt fel plats där vilket pundhuvud som helst borde förstå vilka konsekenserna skulle kunna väntas bli - bör man då göra det - bara för att sedan anse sig ha den moraliska rätten att sätta sig på höga hästar och fördöma folk till höger och vänster?

Jag menar, om någon kommer till mig där jag har vattenkrig och vill sörja någon av deras kompisar, då kan de inte sedan börja spela indignerade när de blir blöta.

Det är ju inte Serenity Now som har invaderat en sorgestund där de inte hade att göra, utan det var töntarna som intog ett område i ett spel som designats för att man skall slåss och mörsa.

WoW är ett spel där man ska ha roligt, och det här hände på en plats där man skall döda varandra. Om någon vill ha tråkigt och tror att deras missförstånd av spelet genom någon osynlig regel borde göra dem immuna mot anfall så är det de som förstör för alla andra.

Jag tycker videon var rolig. De som verkligen sörjer har jag givetvis medkännande för, men de här mupparna som låtsades gå igenom ett sorgearbete på ett spel, liksom... Jag hatar sådana muppar. Särskilt när de är självgoda och fördömande.

Jag har absolut noll medkänsla med några tjocka emo-fjortisar från lågutvecklade bonnhålor i någon av de helt rektangulära staterna ute i rednecköknen, när de sitter framför sina mammors datorer, med taskigt hennafärgat hår, och leker begravningsversionen av mamma-pappa-barn på ett datorspel som helt och hållet programmerats och sålts för att folk ska kunna hacka varandra, äventyra och ha kul.

Så, sorry pundhuvuden, är allt jag kan säga. Folk som faktiskt sörjer på riktigt - de gör det inte till någon sorts charader som de väljer att leva ut under juvenila former på ett koboldigt datorspel. Istället för att låtsas ha någon sorts moralisk rätt att fördöma folk så borde de här mupparna försökt få in detta i deras finniga, hennafläckade skallar.

Riktig sorg har jag respekt för. Men ett gäng flottiga oskulder som använder en tragisk händelse som ursäkt för att kunna uppträda fisförnärmade - fuck dem. Fuck dem med Scatman som soundtrack.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Och när kommer självhjälpsboken Risings guide till Riktigt sorgearbete? Jag känner ett stort sug efter att ha gått igenom din blogg om lämpliga umgängesformer och definitioner av äkta vänskap.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Jättefint inlägg, men var inte redan överrens om att det var muppigt med begravningen? Du har liksom skrivit ett "Jag håller med[NT]-inlägg" i åtta stycken. Vi har ju redan konstaterat att det var idiotiskt att hålla en begravning på den platsen (eller över huvud taget i WoW).
Just nu är du lite som Robert Gustavsson i Glenn Killing som kommer till festen när alla andra har gått hem. Är det för övrigt bara jag som är så svårt trött på den jävla Robert Gustavsson? Han är skittråkig och alla svennetöntar som säger att "haha yeah! Robert Gustavsson är Sveriges roligaste man!!! Titta vad roligt han hostar för hundrade gången!!!" borde man slå på käften, eller nåt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tycker du? Vad tycker du är bra med att förstöra för några som vill hedra en avliden kompis?
Nej, det är inte bra och det är väldigt lågt. Jag skulle inte göra det själv. Men det kan fortfarande vara roligt att titta på. I analogi med alla andra vidoes där ute som handlar om folk som luras, förnedras, skadas eller motsvarande. De kan vara roliga att titta på (långtifrån alla är det). Humor har inga gränser.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Jag har absolut noll medkänsla med några tjocka emo-fjortisar från lågutvecklade bonnhålor i någon av de helt rektangulära staterna ute i rednecköknen, när de sitter framför sina mammors datorer, med taskigt hennafärgat hår, och leker begravningsversionen av mamma-pappa-barn på ett datorspel som helt och hållet programmerats och sålts för att folk ska kunna hacka varandra, äventyra och ha kul.

Så, sorry pundhuvuden, är allt jag kan säga. Folk som faktiskt sörjer på riktigt - de gör det inte till någon sorts charader som de väljer att leva ut under juvenila former på ett koboldigt datorspel. Istället för att låtsas ha någon sorts moralisk rätt att fördöma folk så borde de här mupparna försökt få in detta i deras finniga, hennafläckade skallar.

Riktig sorg har jag respekt för. Men ett gäng flottiga oskulder som använder en tragisk händelse som ursäkt för att kunna uppträda fisförnärmade - fuck dem. Fuck dem med Scatman som soundtrack.
Å vem fan är du att avgöra huruvida deras sorg är "på riktigt" eller ej?

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Är det för övrigt bara jag som är så svårt trött på den jävla Robert Gustavsson?
Håller med. Vad är det med Sverige och buskis egentligen? Vi befinner oss ju ändå på ett årtal som börjar med en tvåa, och ändå så fortsätter nio av tio svenskar att skratta åt en humorform som - om världen vore datorspelet Civilization - borde ha renderats obsolete i och med introduktionen av Musketörer, tillsammans med Archers, Legion och Pikemen.

Jag tycker att vi borde skjuta honom för allmänhetens bästa. Det är ju med bondkomiker som med fascistiska despoter - om man inte avrättar dem så lever de tills de blir hundra. Pinochet och Nils Poppe har mer gemensamt än man kanske kan tro.

---

När det gäller WoW så var min poäng mest att - även om jag generellt sett håller med om att man bör låta bli att sparka på dem som ligger - så har vi faktiskt en skyldighet att djävlas med vissa typer av idioter. De idioter som använder sin idioti som en sorts passersedel för att inträda i hallarna hos De Moraliska Väktarna kvalificerar absolut som det senare.

Jag menar, vi pratar ju inte om några stackars nördar som blivit döpta i gymnastiksalens toaletter för deras Flash Gordon-kalsongers skull, utan om ett gäng rättfärdiga pundhuvuden som inte längre kunnat vältra sig i låtsassorg under en låtsasandakt i en låtsasvärld, och sedan tror sig ha rätten att bli indignerade på riktigt.

/Rising
som en gång var en stolt ägare av ett par fantastiska Flash gordon-kalsonger. Jag blev visserligen aldrig mobbad för dem, men de underlättade inte direkt när jag försökte få ett ligg på studentfesterna. Häpp!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Är det för övrigt bara jag som är så svårt trött på den jävla Robert Gustavsson?

Nej. Jag mår bara dåligt när jag ser honom numera. Snacka om att inte ha utvecklat sig själv och sin grej på 20 år.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Å vem fan är du att avgöra huruvida deras sorg är "på riktigt" eller ej?
I'll tell you vem fan jag är. Jag är fan den som noterar att går du till de delar av världen där människor verkligen har något att lida för - där farsoter, hungersnöd och krig huserar - så har inte någon enstaka person under tusentals år av dokumenterat kollektivt sorgearbete någonsin fått för sig att offentligt visa sitt själsliga lidande genom att ikläda sig dräkten av stora kossor utformade för att dansa banandansen känd från Peanut Butter Jelly Time.

Jag må inte vara någon expert på andra världskriget, men jag har aldrig hört talas om att överlevarna från koncentrationslägren - när de önskat kunna bearbeta sina traumatiska upplevelser och för att, tillsammans med anhöriga till de som avrättats, uttrycka sina känslor av djupaste hjärtesorg - valt som skådeplats för deras sorgearbete en plats som utformats för att grodvarelser ska kunna utföra en "Hello my Baby, Hello my Honey, Hello my Ragtime Gal"-dansimitation av Michigan J Frog.

You're being ridiculous, people. Sure, jag kan förstås inte garanterat veta om någon av idioterna som närvarade vid den där högtiden var uppriktigt ledsen eller inte, men jag kan säga detta: Om en person tycker det är fullständigt naturligt att utföra sitt sorgearbete genom att klä ut sig till en orch i MC Hammer-byxor och sedan gå till Laserdome i Stockholm; då är det fanimej inte ett tecken på okänslighet om man skjuter honom. Han är nämligen ett freak i sådana fall. Riktiga människor spelar inte spel som handlar om hur roligt det är att döda varandra, när de vill visa sin andakt till bortgångna vänner.

Det är vem fan jag är.

Tack allihopa för applåderna, jag kommer att vara här hela veckan, prova fisken, ni har varit en underbar publik.

/Rising
som förresten tar för givet att ingen av er är upprörda på riktigt. Det här är ju ett enda stort skämt; vi pratar ju ändå om ett gäng tolvåringar som inte skulle kunna skilja på en depression och en finne ens om de hade en wikipediaartikel om ämnet framme på sina crazy frog-temade mobiltelefoner.

Vi är väl ändå alla överrens om det? Ni känner mig - jag gillar att jiddra - och jag låter er gärna få smaka på några fler av mina teflonmantlade oneliners om ni vill fortssätta försöka klämma åt mig. Men om ni verkligen tycker att ett sånt här jippo kvalificerar som en skandal... Jag menar jeesus. Jeesus, people. Gå till Ebay och sök efter "självdistans" , kosta vad det kosta vill - det kommer att vara värt utgiften.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
/Rising
som förresten tar för givet att ingen av er är upprörda på riktigt. Det här är ju ett enda stort skämt; vi pratar ju ändå om ett gäng tolvåringar som inte skulle kunna skilja på en depression och en finne ens om de hade en wikipediaartikel om ämnet framme på sina crazy frog-temade mobiltelefoner.

Vi är väl ändå alla överrens om det? Ni känner mig - jag gillar att jiddra - och jag låter er gärna få smaka på några fler av mina teflonmantlade oneliners om ni vill fortssätta försöka klämma åt mig.
Det här är Internet där det är notoriskt svårt att veta vad folk egentligen tycker och känner. Jag skulle inte ta det för givet. Just därför kanske vi alla ska dra ner lite på raljerandet och de personliga omdömena i den här tråden?


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Och när blev du WRNUs motsvarighet till Alex Schulman? Är det inte väldigt 2006 med spinkiga töntar som rackar ner på andra töntar?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Och när blev du WRNUs motsvarighet till Alex Schulman?
Jag vet inte vad som hänt med mig. Eller jo, det vet jag. Jag har tittat extremt mycket på Mock the Week på senaste tiden, där det finns en komiker vid namn Frankie Boyle som är det roligaste sedan pruttkudden.

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8nWSruPShPM&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/8nWSruPShPM&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Här är hans sista oneliner guld, exempelvis (även om jag hatar det här momentet. Programmet är roligast när de bara sitter och jiddrar med varandra.)

Och Frankie själv drog ett så underbart cyniskt skämt om mitt favoritämne - pedofiler - i en intervju att jag omedelbart upphöjde mannen till min personliga husgud. Här är det:

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SFJ4lyv4IFM&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SFJ4lyv4IFM&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Mer obekväma programledare får man leta efter... Ha ha ha! Jag älskar honom.

---

Så en bit framöver kommer jag att vältra mig i liknande cynismer. Det är bara att suga upp och ta.

Är det inte väldigt 2006 med spinkiga töntar som rackar ner på andra töntar?
Hey. Att vara två år efter skulle vara ett stort steg framåt för mig. Liksom, har du sett mina kläder? En anledning till att jag inte går utanför dörren oftare är för att jag väntar på att neonfärgade fleecetröjor ska bli populära igen. Jag sitter hemma och ser "aha, de gör en remake på Miami Vice!" och så kan jag ta på mig en T-shirt och gå ut och storhandla. "Det här kommer räcka tills den där Turtles-filmen har premiär och jag kan börja använda min andra T-shirt."

/Rising
hanterar häcklare med självironi
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hehe. Jäkligt klatschigt inlägg.

Jag har haft hetsiga debatter om det här filmklippet själv, med åsikten att rädarna är rövhål som borde haft respekt nog att hålla sig borta.

Dock: Jag tycker inte att händelsen är en skandal, och jag tycker att du ska akta dig för att utgå ifrån det om din motståndarsida.

Nej, jag tror inte heller att alla tog begravningen på så stort allvar, och eftersom World of Warcraft inte är till för den här sortens aktiviteter så har rädarna en legal rätt att göra så här utan att bannas.

Men det innebär inte att den förtjänar mindre respekt.

Dels respekt för de som faktiskt tog begravningen på allvar, vare sig de vill visa sin respekt för den avlidne, bearbeta sin sorg eller bägge.

Dels för att den här räden underminerar förtroende för varandra och för våra sociala kontrakt: Rätten att öppna sig och visa förtroende utan att såras. Rätten att inte behandlas illa som ett straff för att någon jeppe tycker att man har gjort ett dåligt personligt val. Rätten till vördade och respekterade ceremonier.

Varför ska man ha sådana rättigheter i WoW, ett datorspel där man har ihjäl monster och varandra, då? För att WoW har blivit så mycket mer än ett datorspel för att grinda goblins. WoW är sitt eget samhälle. Det finns människor som är vänner och umgås enbart över WoW, och de ska också få vara med och samsas om världen.

Nej, koncentrationslägerfångar kanske aldrig har träffats så här förut, men tiderna förändras.

Och även om nu alla som hedrar sina avlidna vänner i WoW är finniga idioter till fjortisar så har finniga idioter till fjortisar rätt till sina åsikter och sina känslor, hur illa vi än tycker om dem. Jag kan bara dra min personliga ideologi här, men jag tycker att det är ganska sund: Känslorna i sig är det viktiga, för det är de som vi behöver bemöta i slutändan. Och vi ska bemöta dem konstruktivt. Om Karin är helt nedbruten så behöver hon en kram, oavsett om det är för att hennes mamma eller hennes hamster har dött. Hur skulle det se ut om våra psykoterapeuter bara ville behandla de som mådde dåligt av "riktiga skäl"?

Jag tycker att det är vad det hela handlar om, vare sig det är en stor eller liten skandal, vare sig rädarna har WoW:s regler på sin sida eller inte: Är det rätt att ge sig på folk (Och nu pratar vi helt och hållet känslomässigt, inte retoriskt) om man tycker att de är dumma i huvudet? Jag tycker inte det.

Och uppenbarligen så tog vissa mycket illa upp, vilket vi ser i början på filmklippet. Är det inte möjligt att du och rädarna missbedömde begravningsbesökarna, precis som du uppenbarligen missbedömt oss? - Jag menar, jag är ju hundra procent allvarlig, vilket du verkade ha svårt att tro på. Nu är trots allt en tid då vi får omvärdera vad som är ett samhälle och vad som är dess konventioner, med intåget av virtuella verkligheter.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Blizzard hedrar avliden spelare [WoW] [OT]

...en komiker vid namn Frankie Boyle...
Jeg behever text ner jeg tetter pe sketsk teve. Det, eller mer evneng.

Dewi
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dock: Jag tycker inte att händelsen är en skandal, och jag tycker att du ska akta dig för att utgå ifrån det om din motståndarsida.
Hey, jag bara skämtar. Jag tror ingenting om någon. Jag skulle dock personligen se det som en skandal om vi inte skämtade om ett sånt här oerhört skrattretande ämne.

Varför ska man ha sådana rättigheter i WoW, ett datorspel där man har ihjäl monster och varandra, då? För att WoW är mer än bara ett spel.
This announcement was brought to you by Blizzard Entertainment. It's More than a Game!

Tiderna förändras, och WoW är sitt eget samhälle. [...] de som ville hedra den avlidne känner varandra förmodligen enbart genom WoW.
De har aldrig hört talas om forum, mail eller MSN? De har aldrig förstått att det fanns platser där de kunnat utföra högtiden utan att riskera bli dödade? Då har inte tiderna förändrats tillräckligt mycket för dem, är min slutsats. Dessutom tycker jag det är väl magstarkt att kalla det "såras" när man blir dödad i ett sånt här datorspel. Man respawnas ju. Vill man bli upprörd över något så ligger det mycket närmare till hands att bli upprörd över de som går omkring och är obscena och skriver rasistiska tillmälen. Det är sådant som verkligen inte har i spelet att göra, och sånt som verkligen hotar det sociala kontraktet.

Hur skulle det se ut om våra psykoterapeuter bara ville behandla de som mådde dåligt av "riktiga skäl"?
Det skulle se ut som Utopia. Det vore precis som på akuten. Läkaren kollar: Aha, här är en person som håller på att dö av blodförlust för att en grävling bitit av hans ena ben vid knäskålen, och där i sängen bredvid ligger en gnällkärring med tennisarmbåge som kräver att hon skall behandlas först av alla. Istället för att den som gnäller högst får förtur i kön så är det upp till läkaren att bedöma vilken av patienterna som har störst plånbok. --Jag menar; är i störst behov av vård.

Är det rätt att ge sig på folk (Och nu pratar vi helt och hållet känslomässigt, inte retoriskt) om man tycker att de är dumma i huvudet? Jag tycker inte det.
Det är en livsfarlig inställning, and I'll tell you why: Om din inställning skulle upphöjas till allmän praxis så skulle det finnas ett rent ekonomiskt incitament till att bli indignerad. Den som lättast blev upprörd skulle ha störst makt och inflytande. Jag tycker tvärtom att känslor kräver ett extremt stort mått av ansvar innan de på något vis kan omstöpas till ammunition i diskussioner om etik och sedlighet. Jag menar, i det här fallet pratar vi ju inte om lågutbildade, lurade människor som lever i misär och därmed inte har mer vett än att de upplever sig förnedrade av muhammedkarikatyrer. Deras känslor kan jag till viss del sympatisera med, eftersom självdistans är en lyx jag inte begär att de skall ha råd med.

Men här pratar vi om bortskämda snorvalpar som har möjligheterna att skaffa självdistans, sätta händelserna i rätt perspektiv, och för att kunna betrakta situationen ur rädarnas synvinkel. De har dock vägrat ta detta ansvar eftersom de upplevt sig kunna tjäna mer på att rättfärdiga sig själva genom att sätta sig på höga hästar och fördöma folk.

Vi får aldrig ge folk rätten att göra detta utan vidare. Att man blir sårad betyder inte automatiskt att någon annan måste ändra på sig.

Nu är trots allt en tid då vi får omvärdera vad som är ett samhälle och vad som är dess konventioner, med intåget av virtuella verkligheter.
Jag är helt överrens med dig om att man kan tolka WoW som ett samhälle. Men jag står benhårt fast vid att det inte räcker med att en samling gnällsubbor agerar väldigt, väldigt indignerade medan de är väldigt, väldigt högljudda för att de skall få mandat att ändra på samhällets regler. Det vore inte demokrati. WoW är som Stockholm, fast ett Stockholm där Laserdome skulle ta upp en väldigt stor del av stadsytan medan utrymmet för socialt utbyte vore mindre. I detta Stockholm har stadsborna betalat för rätten att själva välja vilken stadsdel de vill vara i - delen där man utan risk för att dö kan prata och dansa med varandra, eller delen där man utan risk för att fördömas får skjuta på varandra. Det är reglerna! Det är vad man betalar för. Gillar man det inte så behöver man inte betala och kan gå till någon annan virtuell värld istället, där andra regler gäller. Men i detta samhälle så har alltså de här högljudda subborna fått för sig att om de bara spelar tillräckligt upprörda så skall de kunna ändra på reglerna, genom att sitta och fika i Laserdome-avdelningen och sedan bli sura när någon skjuter på dem.

Det är de som underminerar förtroendet för varandra och kontraktet som råder i världen. Laserdome-avdelningen skulle ju vara riskfri från fördömanden!

Så skulden ligger helt och hållet på de här emosarnas sida. De är svinen, det är de som uppfört sig illa och regelvidrigt, det är de som förstör för Blizzards intet ont anande kunder, och det är de som kan anklagas. Vi pratar inte om några stackare som inte kunde ha vetat bättre, utan vi är i vår fulla rätt att begära av dem att kunna tänka förnuftigt, besitta självdistans, sätta saker i rätt perspektiv och ta spelet för vad det är.

Noll respekt för dem. De är den värsta sortens rövhål, de som försöker lura oss att de är offren.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Blizzard hedrar avliden spelare [WoW] (ot)

Jag må inte vara någon expert på andra världskriget
Damn straight! Du trodde ju för 17 att "Järnvägs-Dora" och "Tunge Gustav" var prostituerade vid en ambulerande fältbordell.

/Anders
 
Top