Nekromanti Blizzard hedrar avliden spelare [WoW]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,920
Jag skrev det här inlägget på min blogg, men eftersom den är så illa uppdaterad så misstänker jag att den har väldigt få läsare, minst sagt :gremwink:

---

Det här är ett World of WarCraft-inlägg, men kan kanske vara intressant även för de som inte spelar.

Har ni sett nattalven Caylee Dak som står på Aldor Rise i Shattrath? Vet ni vem det är? Jag ska berätta.

Jag var i Stormwind Keep idag, när jag plötsligt sprang på en liten flicka som gav mig en dikt. Hon bad mig ta den till Caylee Dak i Shattrath. Det är ju inte ofta man får quests i Stormwind när man är level 70, så min nyfikenhet väcktes plötsligt.

"Do not stand at my grave and weep,
I am not there. I do not sleep.

I am in a thousand winds that blow,
across Northrend´s bright and shining snow.

I am the gentle showers of rain,
on Westfalls´s fields of golden grain.

I am in the morning hush,
in Stranglethorn´s jungle, green and lush.

I am in the drums loud and grand,
the thunderous hooves across Nagrand.

I am the stars warmly gleaming,
over Darnassus softly dreaming.

I am in the birds that sing,
I am in each lovely thing.

Do not stand at my grave and cry,
I am not there. I do not die."


Själv tycker jag att den är väldigt vacker, och sorgsen. Jag begav mig till Caylee Dak, och gav dikten till henne. Sedan var det hela över. Allting var väldigt märkligt och slutade så abrupt. När jag pratade med Caylee var hon snäll nog att läsa dikten för mig igen.

Efter lite efterforskning på nätet visade det sig att Caylee var en karaktär spelad av en tjugoåttaårig kille från USA, Dak Krause, som dog av leukemi i augusti i år. Tydligen var Dak enormt uppskattad av sina vänner i WoW som saknade honom något oerhört. Blizzard fick reda på det här, och valde att i senaste patchen lägga till Caylee Dak och dikten till spelet. Den datorstyrda nattalven Caylee Dak ser ut exakt som den "riktiga" Caylee, till och med husdjuret Dusky är vid hennes sida.

Jag kanske är löjlig, men jag tycker att det är enormt rörande.

Om ni vill veta mer finns den här tråden på forumet tillhörande guilden Dak/Caylee var med i.

---

Det som jag vill lägga till i foruminlägget, som jag av någon anledning inte skrev i blogginlägget är att jag tycker det visar på att även inom de största företagen, som ofta anklagas för att vara cyniska och pengagiriga, finns det riktiga människor. Som uppenbarligen bryr sig, även om en sketen kund av åtta miljoner.

Det kan vara lätt att glömma ibland.

- Vitulv
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag känner igen några av raderna från dikten från den isande vackra sången om den irländska rebellen Mairead Farrel, om hennes liv, hens kamp, hur hon torterades of förnedrades i fängelse och till slut mördades av engelska staten i Gibraltar. En vanlig, alldaglig människa som fick nog av tyranni och valde att slåss, trots att det kostade henne så mycket lidande och så småningom livet, men hon gav aldrig upp. Det är inte många människor vars grav jag skulle hedra med en honnör, men Mairead Farrell är en av dem.

Melodin till den är den gamla folksången "Black is the color of my true love's hair", men i denna tappningen heter den "The ballad of Mairead Farrell". En mycket vacker sång, jag ryser och blir tårögd varje gång jag hör den. Vi behöver fler hyllningar till fallna hjältar, även vardagshjältar som i WoW-fallet här.

Lyssna på den på YouTube.

Texten till den, nedtecknas om jag uppfattar den (men den gör sig bäst med den kristallklart genomskärande sången, så lyssna på den också):

"Do not stand at my grave and weep
I am not there I do not sleep
Do not stand at my grave and cry
When Ireland lives i do not die

A womans place is not at home
The fight for fredom it still goes on
I took up my gun and 'til freedoms day
I pledged to fight for the I.R.A.

In Armagh jail I served my time
Strip searches were a British crime
Degraded me but they could not see
I suffered this to see Ireland free

Gibraltar was the place I died
McCann and Savage were by my side
I heard the order, so loud and shrill
Of Thatchers voice, said SHOOT TO KILL

So do not stand at my grave and weep
I am not there, I do not sleep
Do not stand at my grave and cry
When Ireland lives I do not die
When Ireland lives I do not die"

Läs mer på Wikipedia

Ett bra val av inspiration från Blizzard, och en vacker gest från dem.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det var en fin gest tycker jag.

Att göra en sdåan grej av Blizzard tycker jag är fint !
Så hatten av för Blizzard för denna grej.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jodå, det är viktigt att inse att bandet mellan avatarer och människor är starkt. Vi har en liknande del i Entropia, som startades när en spelare avled hastigt. Mer info finns här: Memorial Island.

Men det är skönt att de stora bolagen inte har blivit brända i en av de tidigaste scams som finns gällande detta - från Ultima Online och "The Story about a Tree".
 

nairobii

Veteran
Joined
18 Dec 2007
Messages
5
Location
skellefteå
Var det inte nått liknande fall med någon asiatisk tjej? Snow tror jag hon hette. Clanen hade en stor begravning där alla var välkomna att hedra hennes minne.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Det är ju en av de bättre filmerna som gjorts :gremwink:

Om man gick in på Serenity Now's forum och läser alla flame-posts så har man att göra ett tag :gremtongue:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,920
Det är ju en av de bättre filmerna som gjorts
Tycker du? Vad tycker du är bra med att förstöra för några som vill hedra en avliden kompis?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Det är ett spel, och som jag förstått det höll de som skulle hedra sin avlidne kompis till i ett område med fri PvP. Med andra ord helt i sin ordning enligt spelets regler och dessutom väldigt in character (som jag förstod det tillhörde de som raidade den onda fraktionen).

Jag tycker också att den där videon är vansinnigt rolig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Tycker du? Vad tycker du är bra med att förstöra för några som vill hedra en avliden kompis?
Är man så jävla dum i huvudet att man väljer att hedra kompisen på en plats med fri PVP så får man liksom skylla sig själv.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Tycker du? Vad tycker du är bra med att förstöra för några som vill hedra en avliden kompis?


--------------------------------------------------------------------------------



Är man så jävla dum i huvudet att man väljer att hedra kompisen på en plats med fri PVP så får man liksom skylla sig själv.
Var det inte du som nyligen i ett annat inlägg hävdade att det fanns sådant som var rätt enligt lagar och regler och sådant som var moraliskt rätt? Bara för att man har rätt att vara ett arsle så behöver man inte vara det. Skulle du tycka det var lika ok om det rörde sig om en riktig begravning i den riktiga världen där några, helt lagligt (vi låtsas att det skulle vara det), stormar in och vilt tjoandes dansar nakna runt kistan?

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Skulle du tycka det var lika ok om det rörde sig om en riktig begravning i den riktiga världen där några, helt lagligt (vi låtsas att det skulle vara det), stormar in och vilt tjoandes dansar nakna runt kistan?
Skulle det vara min begravning och det var nakna kvinnor som dansade runt kistan så har jag bara en sak att säga: Go wild!

Tror jag ska spela död nu...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Skulle du tycka det var lika ok om det rörde sig om en riktig begravning i den riktiga världen där några, helt lagligt (vi låtsas att det skulle vara det), stormar in och vilt tjoandes dansar nakna runt kistan?
Förutsatt att man satt upp stora skyltar där det stod "varsågoda och tjoa nakna i det här området" så - absolut. Förslagsvis håller man inga begravningar i sådana områden. Inte när det finns områden där motsvarande skyltar säger "här får man absolut inte tjoa nakna".

I område A är det förbjudet för folk att springa runt och tjoa nakna.
I område B är det tillåtet för folk att springa runt och tjoa nakna.

I område A förväntar man sig inte att folk springer runt och tjoar nakna.
I område B förväntar man sig att folk springer runt och tjoar nakna.

I vilket område skulle du ha begravning? Och skulle du allvarligt klaga om du hade den i område B och folk kom och tjoade nakna?



På min begravning, till exempel, får folk gärna tjoa nakna.Min begravning skulle således passa utmärkt i område B. De tråkmånsar i min släkt som då inte ville ha med tjoande nakna människor att göra finge väl sköta sitt sorgearbete i område A istället.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,920
Tja, det där med empati.

Är man så jävla dum i huvudet att man väljer att hedra kompisen på en plats med fri PVP så får man liksom skylla sig själv.
Fast det där är ju ett helt värdelöst argument, som du säkert förstår. Inte? Okej, jag förklarar: självklart är det korkat att förlägga en sådan grej i en PvP-zon, det håller jag med om. Men att den avlidnes kompisar är korkade betyder ju inte att man ska bete sig som ett svin mot dem?

Det är lite som att man automatiskt ger sig på mindre intelligenta bara för att man kan. Är det roligt eller sympatiskt? Nej, det tycker inte jag, men kanske du?

Jag skulle inte delta i en liknande grej, eftersom in-game ceremonier kopplade till riktiga händelser (t.ex. avlidna spelare, som i det här fallet) är lite för weird för mig. Det betyder inte att jag skulle ta chansen och sabba för redan ledsna människor som av någon anledning vill göra sådant här. Varför sparka på någon som ligger?

Jag antar att man gör det för att man tycker det är kul. Jag tycker inte att det är kul att göra människor ledsna. Även om de är korkade.

- Vitulv
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Oavsätt så rör det sig om ett antal individer som, trots att de VET att deras agerande inte är önskvärt, väljer att bete sig just på detta sättet. Att de gör det ändå visar att de endast gör det för att jävlas. Att jävlas med folk kan vara kul men jag hävdar att det ENDAST är fråga om ren elakhet i detta fallet. Jag menar, varför sabba för folk som uppenbarligen är ledsna som fan ändå? De som rättfärdigar sådant beteende med "det finns inga regler mot det" är känslomässiga krymplingar och bara till det yttre tillhörande den mänskliga arten.

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Tja, det där med empati.

Jag skulle inte delta i en liknande grej, eftersom in-game ceremonier kopplade till riktiga händelser (t.ex. avlidna spelare, som i det här fallet) är lite för weird för mig. Det betyder inte att jag skulle ta chansen och sabba för redan ledsna människor som av någon anledning vill göra sådant här. Varför sparka på någon som ligger?
Jag tycker poängen ligger här. Hade det varit någon som firade en födelsedag eller något sådant så är det fritt fram, men man kvaddar inte en begravning, såvida man inte är Fred Phelps (som, förresten, är en Al Gore-supporter).
 
Top