Nekromanti Blixtsäker?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Samt att vissa delar av kroppen leder bättre än alla ledande mettaller (inte supra ledande dock av självklara anledningar) jag känner till, nerver tex.
Stopp ett tag där! No way! Rör inte ihop begreppen. Nerver leder inte ström som en kabel, de fortplantar signaler. Det märker du lätt på hur signalerna rör sig väldigt mycket långsammare (vilket är anledningen till att vi behöver ryggmärgsreflexer). Nästan alla metaller har i princip ingen resistans att tala om och det finns mycket få material som matchar det (och inga av dem finns i kroppen i sin ledande form).

Glömde också nämna att kroppen är nästan vid alla tillfällen positivt laddad och då är det inte trevligt med elektroner
Helt likgiltigt, den lilla laddningen är en droppe i ett mycket stort hav jämfört med en blixt. Man skulle kunna vara lika mycket negativt laddad som vi nu är positivt laddade (och ska jag vara ärlig ifrågasätter jag även att vi är positivt laddade, vi är på det hela taget oftast i kontakt med någon form av jord vilket borde ladda ur oss) och det skulle inte göra någon som helst meningsfull skillnad när man blir träffad av en blixt.

samt att det magnetiska fältet kommer i ett så litet utrymme antagligen göra personen medvetslös oavsett kroppslig interaktion.
Säker? Jag har inte hört talas om någon som slagits medvetslös av magnetfält, inte ens av verkligt starka fält. Jag tror fortfarande att det är den elektiska chocken på nervsystemet och tryckvågen från smällen.
 
G

Guest

Guest
Det märker du lätt på hur signalerna rör sig väldigt mycket långsammare (vilket är anledningen till att vi behöver ryggmärgsreflexer).
Nerver kan leda ström, ja vanligt vis fortplantar de signaler, iform av jonbyteskomplex (vilka är riktigt långsamma(även för att vara nerver)), men de är utmärkta at använda som ledare, om de inte var så svåra att hålla vid liv skulle industrin använda det istället för kopparkablar. Resistansen genom ryggraden är på absurt låga nivåer. Detta är också anledningen att många som blivit direkt träffade av blixten får svåra nervskador.

Angående laddningen så skrev jag lite för lite, om man tar hela kroppen är vi väldigt nära noll, men majoriteten av de negativa jonerna finns där långt inne, och är mycket svåråtkomliga samt svår rubbade, medans varenda ytlig cell är positiv, kroppen är inte ledande vid mindre spänningar, vilket innebär att några utjämningar inte sker.

Säker? Jag har inte hört talas om någon som slagits medvetslös av magnetfält, inte ens av verkligt starka fält. Jag tror fortfarande att det är den elektiska chocken på nervsystemet och tryckvågen från smällen.
Nä inte direkt, men indirekt, vad händer med ledare (nerverna) när de kommer intill ett starkt myckt temporärt magnetfält, ja de gör motriktade strömmar och vad händer då? Ja, vi får samma chock som innan trots att blixten inte träffade (ok något svagare men tillräckligt stark för att få någon medvetslös).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,319
Location
Göteborg, Lindome
Nerver kan leda ström, ja vanligt vis fortplantar de signaler, iform av jonbyteskomplex (vilka är riktigt långsamma(även för att vara nerver)),
Faktum är att signalhastigheten utmed en myelinerad axon (nervtråd) är rätt hyfsad ändå. Runt 12 m/s. Betydligt snabbare än om jonerna faktiskt skulle försöka vandra fram genom axonen.

men de är utmärkta at använda som ledare, om de inte var så svåra att hålla vid liv skulle industrin använda det istället för kopparkablar.
Stopp och belägg nu. Inte ens axoplasmat (gojset inne i nervtråden) leder ström speciellt bra. Axonmembranet ännu sämre och myelinet är ju en ruggigt bra isolator. Vad jag minns har axoplasmat ungefär samma ledningsförmåga som trä -- en centimeter lång bit har en resistans på flera hundra megaohm.

majoriteten av de negativa jonerna finns där långt inne, och är mycket svåråtkomliga samt svår rubbade, medans varenda ytlig cell är positiv, kroppen är inte ledande vid mindre spänningar, vilket innebär att några utjämningar inte sker.
Om du pratar om negativa och positiva joner krävs det ingen elektrisk ledning för att utjämna det. Tvärtom, krävs det en aktiv pump för att de inte skall jämna ut sig själva. Se till exempel på nervtrådarna. Där pumpas Na+ ut hela tiden för att bibehålla en potentialskillnad på -70 mV mellan in och utsida. Utan den aktiva pumpningen skulle potentialen jämnas ut snabbt. Så att kroppen som helhet skulle gömma undan negativa joner långt inne, låter mycket underligt. Vad menar du skulle orsaka detta?

Nä inte direkt, men indirekt, vad händer med ledare (nerverna) när de kommer intill ett starkt myckt temporärt magnetfält, ja de gör motriktade strömmar
Om nervtrådarna hade varit något som liknar elektriska ledare, ja. Men det är de inte. Inte ens ett kraftigt oscillerande magnetfält ger upphov till några mätbara strömmar i axonerna. Och jag betvivlar att magnetfältet runt ett elektriskt genomslag av den typen vi diskuterar här, är så våldsamt.

Överhuvudtaget finns det ju inte mycket som kan jämföra sig med metaller när det gäller ledningsförmåga. Fria valenselektroner är svårslagna. Det går att bygga en del komplexa specialmaterial där de fria elektronerna dessutom hjälper varandra och därmed överträffar normala metaller vad gäller ledningsförmåga (högtemperatur-supraledare), men kroppen innehåller mig veterligen inget sådant.

/Mikael
 
G

Guest

Guest
Faktum är att signalhastigheten utmed en myelinerad axon (nervtråd) är rätt hyfsad ändå. Runt 12 m/s. Betydligt snabbare än om jonerna faktiskt skulle försöka vandra fram genom axonen.
Jämfört med andra djurs nervtrådar är det faktiskt rätt långsamt i pulslängd räknat alla djur har ungefär samma hastighet men den mänskliga nerven är begränsad till ca: 100hz, som ger oss låg reaktionsförmåga samt att vissa funktioner (syn bland annat) är (vanligtvis) begränsade till 4 pulser (25 hz).

Angående jonerna så behövs de negativa innom någon tillverkning av vita blodkroppar har jag för mig, det är iallafall något med benmärjen eller hur man stavar det.

Resten, javafan jag kan ha fel, jag har haft fel förr, även om jag är påläst så torde ju sömnbrist och feber göra något, får se någon annan gång, då dessa tillfälligheter inte råder.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Liten komplettering

Faktum är att signalhastigheten utmed en myelinerad axon (nervtråd) är rätt hyfsad ändå. Runt 12 m/s. Betydligt snabbare än om jonerna faktiskt skulle försöka vandra fram genom axonen.
Vilket är betydligt långsammare än signalhastigheten längs en kopparledare (eller egentligen nästan vilken metall som helst, hastigheten bestäms i första hand av den omkringliggande isolatorn) som ligger på 0,3 - 0,4 gånger ljushastigheten.

En mycket bra genomgång på det hela taget!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Vad vi inte får glömma är att det är MAGI vi talar om. Dvs en mystisk kraft som inte låter sig beskrivas av något så begränsat som enkel vetenskap. Om en besvärjelse beskrivs som att ha en viss påverkan på sitt mål eller sin omgivning så är det så, oavsätt vad fysiken säger om det.

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Vad vi inte får glömma är att det är MAGI vi talar om. Dvs en mystisk kraft som inte låter sig beskrivas av något så begränsat som enkel vetenskap. Om en besvärjelse beskrivs som att ha en viss påverkan på sitt mål eller sin omgivning så är det så, oavsätt vad fysiken säger om det.
Det beror ju på. Om magin skapar en blixt så lyder blixten under fysikaliska lagar. Om man på magisk väg tänder en eld så beter den sig som en eld. Om det däremot är rå magisk energi så har den sina egna spelregler.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
. Om magin skapar en blixt så lyder blixten under fysikaliska lagar. Om man på magisk väg tänder en eld så beter den sig som en eld. Om det däremot är rå magisk energi så har den sina egna spelregler.
Det kan vara så, men det kan lika gärna vara så att man skapar en magisk blixt som beter sig ungefär som en blixt, eller en magisk eld som liknar en eld, men...

Bombu
 
Top