Nekromanti Blixtsäker?

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
I många rollspel är det så att plåtrustningar inte skyddar mot blixtar.
Borde det inte vara så att plåtrustningen är blixtsäker då blixten tar den lättaste vägen, d.v.s. genom rustningen och inte genom riddaren?
Rustningen borde väl agera jord och på så sätt skydda riddaren eller är jag alldeles ute och cyklar?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Rustningen borde fungera som Faradays bur så visst har du rätt. Sedan är det väl oftast magiska blixtar som riddaren riskerar att utsättas för och de behöver inte alls följa sådant larv som fysikens lagar.

/tobias
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Borde det inte vara så att plåtrustningen är blixtsäker då blixten tar den lättaste vägen, d.v.s. genom rustningen och inte genom riddaren?"

Jag är ingen fysiker, men jag tror väl att ifall blixen träffar en vadderad plåtrustning boede det väl ha samma effekt som att sitta i elektriska stolen med en tjock filt. Jag vet dock inte riktigt vad som skulle hända då heller, och jag tänker inte prova. Jag förutsätter dock nu att bäraren inte är blöt, för vätska leder ström. och att metalldetaljerna på rustningen inte någonstans berör rollpersonens kropp.

Vidare tycker jag det är spelmässigt koolt om rustnignar har akilleshälar på det här viset. Det gör ju att plåtriddare, som är skyldiga mycket av sin framgång till sin plåt, blir väldigt obekväma om de får reda på att en... öh... bllixtmagiker... nalkas...

/Mask
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Rustningen borde fungera som Faradays bur så visst har du rätt.

Tänkte väl det.

Sedan är det väl oftast magiska blixtar som riddaren riskerar att utsättas för och de behöver inte alls följa sådant larv som fysikens lagar.

Men visst skulle det bli mycket mer intressant om vissa lagar behövde följas?
Tvingar magikerna att variera sig lite.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Jag är ingen fysiker, men jag tror väl att ifall blixen träffar en vadderad plåtrustning boede det väl ha samma effekt som att sitta i elektriska stolen med en tjock filt. Jag vet dock inte riktigt vad som skulle hända då heller, och jag tänker inte prova. Jag förutsätter dock nu att bäraren inte är blöt, för vätska leder ström. och att metalldetaljerna på rustningen inte någonstans berör rollpersonens kropp.

Det borde inte göra något så länge all metall i rustningen hänger ihop. Blixten passerar utanpå, men det skulle nog vara ordentligt obehagligt i alla fall.

Vidare tycker jag det är spelmässigt koolt om rustnignar har akilleshälar på det här viset. Det gör ju att plåtriddare, som är skyldiga mycket av sin framgång till sin plåt, blir väldigt obekväma om de får reda på att en... öh... bllixtmagiker... nalkas...

Personligen föredrar jag eldklot, kyla och stora stenar.
Eller en ordentlig hammare.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Personligen föredrar jag eldklot, kyla och stora stenar.
Eller en ordentlig hammare."


Jo, men i alla de där exemplen hjälper ju en plåtrustning mer än att springa in naken i strid. Det är ju lite synd. Det är ju roligt om korsriddaren plöstsligt har mindre nytta av sin dyra rustning än luffaren med fyra lager filt. Men whateva.

/Mask
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Är inte skillnaden mot en elektrisk stol att strömmen har något att gå igenom utan att behöva passera kroppen i exemplet med rustningen?

En svettig riddare (och det blir oftast svettigt i rustning) torde kanske ha det lite värre än en torr, men frågan är om det verkligen är en lättare väg för strömmen än att bara gå genom rustningen och ned i marken?

Spelmässigt coola akilleshälar gör väl inte så mycket så länge de följer nån slags logik? Just när det gäller blixtar så verkar det lite som att det slentrianmässigt blivit så att ur balanssynpunkt har man gjort metallrustade mål extra sårbara för blixtar. Det hade kanske varit bättre om man gjort dem sårbara för sånt som verkligen skulle bli jobbigt. En magiker som kan fixa med blixtar borde ju även ha förmågan att magnetisera prylar... Lite jobbigt för riddaren att svinga svärdet om det hela tiden dras mot rustningen :gremsmile:

Mvh / Phelan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Rustningen borde fungera som Faradays bur så visst har du rätt.
Exakt, precis som att sitta i en bil under ett åskväder (vilket, tvärtemot vad många tror, inte har ett jäkla dugg med gummidäck att göra). I en rustning kan man nog räkna med att det pirrar till lite eftersom det säkert finns vissa läckströmmar.

Däremot så är en blixt inte bara en elektrisk zap. Den är mycket kaboom och dunder. Det blir varmt, man får en tryckvåg och så vidare, vilket kan vara nog så otäckt även i en rustning. Om rustningen blir riktigt varm så kan det vara rätt otrevligt att vara i den. Ljudet fimpar antagligen trumhinnorna. Tryckvågen kan kasta iväg målet en bra bit (en av våra kunder blev träffad av blixten och flög 7-8 meter av smällen). Dessa effekter gör att inte ens en bil är säker egentligen. Typiska skador man ser på en bil som träffats av blixten är att rutorna är splittrade och däcken exploderat, något som kanske inte är så kul om man ligger i 140 på motorvägen...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
En svettig riddare (och det blir oftast svettigt i rustning) torde kanske ha det lite värre än en torr, men frågan är om det verkligen är en lättare väg för strömmen än att bara gå genom rustningen och ned i marken?
Det är garanterat mycket lättare för strömmen att gå genom rustningen hur svettig riddaren än är. Dessutom, riddare var väl lite finare folk, och sådana svettas väl inte?

Spelmässigt coola akilleshälar gör väl inte så mycket så länge de följer nån slags logik? Just när det gäller blixtar så verkar det lite som att det slentrianmässigt blivit så att ur balanssynpunkt har man gjort metallrustade mål extra sårbara för blixtar.
Jag skyller på hollywood. De sprider så otroligt mycket korkade feluppfattningar kring sådant (en annan favorit är elapparaten i swimmingpoolen som grillar alla som är i poolen...). Jag känner till och med folk som är rädda för att prata i trådlösa telefoner eller mobiltelefoner när det åskar, för att de tror att det är telefoner som företeelse som på något magiskt sätt drar till sig blixten. De tror inte på mig när jag förklarar att det är telefonledningarna som är sårbara och att det inte finns en chans att överföra någon farlig stöt genom en trådlös förbindelse...
 
G

Guest

Guest
En del av strömmen borde väl ändå passera kroppen, för så länge rustningen inte är i koppar leder kroppen bättre pga sina saltlösningar, i en bil måste dock passera så mycket mer än bara en människa.
Det kan dock vara fel då vi gjorde dessa tester i ettan i gymnasiet, men det är iallafall så jag minns det.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eh. En kropp har sjukt mycket högre resistans än NÅGON strömförande metall, oavsett vad du hört om saltlösningar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Eh. En kropp har sjukt mycket högre resistans än NÅGON strömförande metall, oavsett vad du hört om saltlösningar.
Exakt. Jag vet inte exakt, men det rör sig antagligen om en faktor på mellan 10 000 och 100 000 gångers skillnad. Det sagt så hindrar det inte en mindre läckström från att gå genom kroppen, men den kommer antagligen inte att gå på djupet utan kommer bara att göra småhopp från rustningen och tillbaka genom huden till rustningen.

Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag såg det, men det var någon som hade en metalldräkt som ställde sig mitt i vägen för blixtarna från en Teslaspole som ett slags performance art. Han klarade sig bra, och en Teslaspole av den storleken är det ett sjuhelsikes tryck i (det är alltid ett sjuhelsikes tryck i dem, även de minsta modellerna är att betrakta som dödliga, och den här var ett monster som var 5-6 meter högt).
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Inte riktigt!

Det som alla tycks förbise är vad som sker med alla extra elektroner som tillförs plåtrustningen, vad kommer att hända med dem?

Det troligaste är att elektronerna söker sig ner i marken. Om rustningen då inte själv rör i marken tar elekotrnerna antagligen vägen via bärarens fötter, vilken kan vara ganska obehagligt. Om man sedan bara har metallrustning på övre delen av kroppen kan det bli riktigt obehagligt. Lyckligtvis har man inte så många vitala organ under midjan, men bränt kött är inte heller så mysigt.

Det andra som kan ske är att elektronerna hittar någon annan i närheten som också verkar vara ett gott offer, och då flyttar sig en del av elektronerna dit istället, i form av en ny blixt.

Den tredje möjligheten, som dock är ganka ologisk, är att elektronerna blir kvar i rustningen, för att sedan på grund av resistansens förvandlas till värme. Detta är dock mycket osannolikt, om inte vår tappre riddare är helt omgiven av ämen med mycket hög resistans (högre än luftens).

Som troberg redan konstaterat är det dessutom annat än det extraordinära antalet elektroner på samma ställe som kan försvåra det för vår modige riddare...

Det bör också påpekas att blixten borde dra sig mot den som kommer att skadas minst, eftersom elektronerna vill ner i jorden så fort som möjligt, och ju mindre organsik vävnad de måste passera, desto bättre...

Sedan kan man också fråga sig hur en magiker kan skjuta iväg en blixt utan att själv påverkas!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Inte riktigt!

Det troligaste är att elektronerna söker sig ner i marken. Om rustningen då inte själv rör i marken tar elekotrnerna antagligen vägen via bärarens fötter, vilken kan vara ganska obehagligt. Om man sedan bara har metallrustning på övre delen av kroppen kan det bli riktigt obehagligt.
Mycket bra kommentar, jag har hela tiden tänkt på en helrustning. Å andra sidan så kan man nog fortfarande påstå att en plåtrustning inte gör saken värre, även om det tex bara är ett harnesk.

Lyckligtvis har man inte så många vitala organ under midjan, men bränt kött är inte heller så mysigt.
Bara ett, men det är tillräckligt.

Den tredje möjligheten, som dock är ganka ologisk, är att elektronerna blir kvar i rustningen, för att sedan på grund av resistansens förvandlas till värme. Detta är dock mycket osannolikt, om inte vår tappre riddare är helt omgiven av ämen med mycket hög resistans (högre än luftens).

Som troberg redan konstaterat är det dessutom annat än det extraordinära antalet elektroner på samma ställe som kan försvåra det för vår modige riddare...

Det bör också påpekas att blixten borde dra sig mot den som kommer att skadas minst, eftersom elektronerna vill ner i jorden så fort som möjligt, och ju mindre organsik vävnad de måste passera, desto bättre...
Problemet i de flesta spel (och filmer!) är att man inte ser blixten som en elektrisk KRETS, man ser den som något som är mer likt en vattenstråle. Något man riktar, och det den träffar blir strömförande. Skulle det man träffar vara ledande (metall, vatten osv) så blir den automatiskt mycket farligare. Detta är naturligtvis ren idioti. Tvärtom så kan tex en metallrustning funka som en jordning som leder bort strömmen till jord, detsamma gäller de flesta vattenansamlingar av lite storlek. Ju större anordning stömmen leds ut till, desto större chans är det att den någonstans kommer åt jord. Det är inte heller speciellt farligt om strömmen bara passerar, tex om man sitter halvvägs upp i en mast som blixten slår ned i toppen på. Ström blir bara farligt när det har något sätt att fullborda kretsen (normalt sett till jord) och en länk i den kedjan råkar vara en själv.

Det är till och med så att det bästaförsvaret en riddare har mot en blixt är antagligen att huka sig ned, sätta svärdshandtaget mot marken och vinkla spetsen mot angriparen. Instant åskledare.
 
G

Guest

Guest
En sak är iallafall säker, inte för att det spelar någon roll, men när en blixt paserat genom kroppen (eller annan högspänning) så får kroppen än mindre resistans, pga en mängd celler som spräcks och där med är kroppen enbart en jonmix.
Samt att vissa delar av kroppen leder bättre än alla ledande mettaller (inte supra ledande dock av självklara anledningar) jag känner till, nerver tex.

Glömde också nämna att kroppen är nästan vid alla tillfällen positivt laddad och då är det inte trevligt med elektroner, samt att det magnetiska fältet kommer i ett så litet utrymme antagligen göra personen medvetslös oavsett kroppslig interaktion.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Inte riktigt!

...jag har hela tiden tänkt på en helrustning

Det var en sådan jag menade.

Å andra sidan så kan man nog fortfarande påstå att en plåtrustning inte gör saken värre, även om det tex bara är ett harnesk.

Den borde väl fortfarande minska skadan, eller åtminstonde leda den från de mest vitala delarna.

Det är till och med så att det bästaförsvaret en riddare har mot en blixt är antagligen att huka sig ned, sätta svärdshandtaget mot marken och vinkla spetsen mot angriparen. Instant åskledare.

Eller bara hugga ner det i marken och sätta sig bakom det.
Tänk vad tufft om en hel arme under ett regnoväder skulle sätta svärden i marken och knäböja medan blixtar slår runt omkring.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Inte riktigt!

Sedan kan man också fråga sig hur en magiker kan skjuta iväg en blixt utan att själv påverkas!

Magiker kanske inte leder ström.
En annan möjlighet är att magi är negativt laddad.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Samt att vissa delar av kroppen leder bättre än alla ledande mettaller (inte supra ledande dock av självklara anledningar) jag känner till, nerver tex.

Jag tror inte att skillnaden blir så stor. Utsätter man en nerv för hela blixten brinner den troligen av.

...samt att det magnetiska fältet kommer i ett så litet utrymme antagligen göra personen medvetslös oavsett kroppslig interaktion.

Ännu bättre. Då slipper man dö samtidigt som riddare inte blir mer oövervinnerliga än de redan är.
 

Feidu

Veteran
Joined
23 Aug 2003
Messages
37
Location
Linköping
Diverse påpekanden

Då jag är lat skriver jag bara ett inlägg (klaga inte, det blir lättare att läsa.)

Jord, blixtar, laddningar osv.
Då jag inte känner för att gräva ner mig i elektromagnetiska resonemang så exemplifierar jag lite med trobergs svärdsåskledare.

För att en åskledare ska funka bra krävs två saker:
1) Den har kontakt med jord.
Detta medför att laddningar kan röra sig från jord upp till åskledaren/svärdet. Dvs _åskledaren_ är laddad innan en blixt slår ner i den.

2) Åskledaren är spetsigare än andra möjliga ledare i närheten.
(Det följer ur ett resonemang runt laddningsfördelning, geometri samt elektriska fält. Fråga inte om du inte vill ha ett fysisk/matematiskt svar.) Ju spetsigare destor bätte, så t.ex. är ett svärd ganska vettigt i jämförelse med en hukande riddare (Om inte riddararen råkar gilla stora taggar à la fjantasy på sin rustning eller hjälm)

Vad händer då när en magiker får för sig att zappa någon stackare med en blixt?
Först och främst så antar vi att en magiker kan orsaka att laddningar dyker upp på arbiträra ställen (stavar, riddare i rustningar, moln osv), och då speciellt minst två samtidigt. Då kan han med hyfsad säkerhet orsaka en urladdning mellan dessa två punkter om laddningarna är tillräckligt stora.

Det som händer när laddningarna blir tillräckligt stora är att luftens stackars molekyler inte längre kan hålla emot kraften på dem utan blir joniserade (dvs övergår i plasma! :gremlaugh: ) Joniserade partiklar leder, och detta möjliggör att laddningar kan vandra längs den joniserade luften. Laddningar i rörelse kallas ström, och en stor fet urladdning brukar vi kalla blixt. :gremwink: (Notera att det är negativa laddningar som rör sig i verkligheten (dvs elektroner), så det gäller för aspirerande blixtmagiker att få det här med polaritet rätt...)

Om nu trobergs riddare börjar bråka blir det lite krångligare för magikern (eller om det helt enkelt råkar finnas "bättre" jordade ledare än offret i närheten), han måste nämligen se till att genomslaget sker i offret och att "andra änden" inte råkar sitta i honom själv med fel polaritet. vilket i princip endast bör bero på hur pass snabbt han kan orsaka uppladdningen. (Om magikern även kan leka med elektriska fält tämligen fritt borde han kunna styra blixtens väg åtminstone hyfsat.)

Då blixten verkligen träffar
Det som är farligt rent elektromagnetiskt med en blixt är själva strömmen av laddningar som man inte vill ha genom sin kropp, speciellt då inte genom hjärta eller hjärna. Så här är en rustning ett alldeles utmärkt skydd pga sin ledningsförmåga. (Att den bildar en Faradays bur ser mest till att man slipper djävulskap som ett extra genomslag rakt igenom kroppen (inte för att det är speciellt troligt, men ändå.))

Att man får lite läckströmmar i sig som troberg påpekar stämmer nog (orkar inte fundera över det), men så länge de håller sig på huden bör det inte vara något som helst problem. Det som däremot kan ställa till det är om man råkar ha punkterat huden med rustningen så att läckströmmen går inne i kroppen. Då kan relativt små strömmar ställa till med problem.

Självfallet kan man få ont av andra anledningar, (plasman, knallen efter, eventuell joulvärme (pga ström genom resistans) osv.) se diverse andra inlägg i den här tråden t.ex. trobergs.

Om offret nu har ofinheten att inte vara jordad:
Förutsatt att det finns en nettoladdning kvar på offret efter blixten (som är en laddningsutjämning, se ovan) som då fördelar sig jämt över offrets utsida kan i princip två saker hända:

1) Laddningen räcker för att orsaka ett genomslag till. Dvs Chain lightning! :gremgrin: se ovan.

2) Inget särsklit, att bara vara laddad är inte farligt (om vi inte snackar löjligt höga laddningar, se 1). Det ska påpekas att laddningar inte ger upphov till någon ström i det här fallet då de lägger sig så långt ifrån vararandra på ytan och ligger sen still.

(Att däremot ladda ur sig kan få lite lustiga effekter, men inga extrema då strömmen i princip går på ytan. Alla har väl fått en stöt någon gång? (Tips: om du vet är laddad, ta lillfingret och sätt mot ett lämpligt offers örsnibb... ))


Så för att sammanfatta lite:
Rustningar kan öka chansen att bli träffad av en blixt, men blir man väl träffad så är det en fördel och inte en nackdel.

/Lars - Som äntligen fick användning för kursen i elektromagnetism.

Ps. Det blev nog en del emag ändå, men det får ni leva med. Ds.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Blixtmagiker? Va?! Du menar förstås:

"Elgar"
"Induktörer"
"Bzztare"

eller den bästa

"Strömmingar"
 
Top