Troberg
Sinister eater
Samt att vissa delar av kroppen leder bättre än alla ledande mettaller (inte supra ledande dock av självklara anledningar) jag känner till, nerver tex.
Stopp ett tag där! No way! Rör inte ihop begreppen. Nerver leder inte ström som en kabel, de fortplantar signaler. Det märker du lätt på hur signalerna rör sig väldigt mycket långsammare (vilket är anledningen till att vi behöver ryggmärgsreflexer). Nästan alla metaller har i princip ingen resistans att tala om och det finns mycket få material som matchar det (och inga av dem finns i kroppen i sin ledande form).
Glömde också nämna att kroppen är nästan vid alla tillfällen positivt laddad och då är det inte trevligt med elektroner
Helt likgiltigt, den lilla laddningen är en droppe i ett mycket stort hav jämfört med en blixt. Man skulle kunna vara lika mycket negativt laddad som vi nu är positivt laddade (och ska jag vara ärlig ifrågasätter jag även att vi är positivt laddade, vi är på det hela taget oftast i kontakt med någon form av jord vilket borde ladda ur oss) och det skulle inte göra någon som helst meningsfull skillnad när man blir träffad av en blixt.
samt att det magnetiska fältet kommer i ett så litet utrymme antagligen göra personen medvetslös oavsett kroppslig interaktion.
Säker? Jag har inte hört talas om någon som slagits medvetslös av magnetfält, inte ens av verkligt starka fält. Jag tror fortfarande att det är den elektiska chocken på nervsystemet och tryckvågen från smällen.