Nekromanti Blev grymt sugen på Chronopia

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Minimoni;n325122 said:
En språkrelaterad fråga. Mitt Chronopia är och kommer vara helt jämlikt mellan varelser av olika kön, detta skiljer mitt Chronopia från tex det Romerska väldet. Här har jag dock råkat ut för ett språkligt predikament, Patrician översätts lätt till patricier men vad skall jag kalla den kvinnliga eller för den delen könsneutrala ditto? Någon som har några bra tankar runt detta. Pater familias är enkelt då det blir Mater familias, men just motsvarigheter till Patricier hittar jag inget bra alternativ till då Matricier låter fel och får mig att tänka på hacking och cyberpunk.
Svår fråga. Jag hade nog hoppat över det och snackat om aristokrater istället. Chronopia överlever också en hel del anakronismer så jag hade inte varit rädd för att slänga in Sir/lady Gilead von Taragon. Och blanda titlar från alla kulturer och tider.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Minimoni;n325122 said:
En språkrelaterad fråga. Mitt Chronopia är och kommer vara helt jämlikt mellan varelser av olika kön, detta skiljer mitt Chronopia från tex det Romerska väldet. Här har jag dock råkat ut för ett språkligt predikament, Patrician översätts lätt till patricier men vad skall jag kalla den kvinnliga eller för den delen könsneutrala ditto? Någon som har några bra tankar runt detta. Pater familias är enkelt då det blir Mater familias, men just motsvarigheter till Patricier hittar jag inget bra alternativ till då Matricier låter fel och får mig att tänka på hacking och cyberpunk.
Kör de försvenskade formerna patriark och matriark, kanske?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Du ska få ett tips. Börja inte med dom lösa ute på Altor och dom tillfångatas. Funkar ALDRIG.

Börja med dom i fångenskap eller t.om. ännu bättre att dom just blivit fria.

Är mkt bättre att sätta upp en backstory än att försöka rälsa
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,726
Location
Eskilstuna
2097;n325178 said:
Du ska få ett tips. Börja inte med dom lösa ute på Altor och dom tillfångatas. Funkar ALDRIG.

Börja med dom i fångenskap eller t.om. ännu bättre att dom just blivit fria.

Är mkt bättre att sätta upp en backstory än att försöka rälsa
Efter mycket om och men håller jag med. ;)
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag måste bara få säga hur mycket jag älskar att Chronopia lever vidare trots all bespottning det har fått utstå. Fantastisk äventyrsplats enligt mig om man sållar lite bland alla böcker.

Gillar för övrigt verkligen idén om att Kejsaren är borta och uppkomsten av en senat. Känns helt rätt och lägger upp en väldigt intressant spelplan för politiken där RP verkligen kan få vara med och påverka.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
2097;n325178 said:
Du ska få ett tips. Börja inte med dom lösa ute på Altor och dom tillfångatas. Funkar ALDRIG.

Börja med dom i fångenskap eller t.om. ännu bättre att dom just blivit fria.

Är mkt bättre att sätta upp en backstory än att försöka rälsa
Bra tips, nu tänkte jag dock inte överraska eller chocka spelarna med att bli tillfångatagna. Det var mer planerat som att de får spela delar av sin historia, lite som en kort prolog till varlfr de är där de är idag. Med andra ord så kommer spelarna veta om att deras rp kommer börja i en gladiatorskola, att spela en prolog är mer för att rp och spelarna skall ha mer kött på benen när det gäller vad deras rp kämpar för att kanske återfå. Gladiatordelen är ju inte heller ren backstory, det är en del av storyn som sen kommet öppna de dörrar spelarna vill att sins rp skall öppna.

Sen är väl tanken att de efterhand ska få mer och mer tillgång till sandlådan så att säga och att jag som SL efter bästa förmåga ser till att de får möjlighet att hugga in i Chronopias maktspel. Sen är det en sandlåda och med det följer risker och möjligheter att spelarna inte alls låter sina rp fastna på mina krokar utan väljer att simma åt annat håll. Jag har inget problem med det då jag tycker alla möjligheter är sandlådans styrka och en anledning till att jag aldrig rälsar mer än vad jag anser vara absolut nödvändigt för att starta en bra kampanj.

Sen varför de blir tillfångatagna är också på grund av att vi vill att rp skall vara främlingar för hur Chronopia fungerar, de skall helt enkelt vara vilsna till en början.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Dr. Acula;n325184 said:
Gillar för övrigt verkligen idén om att Kejsaren är borta och uppkomsten av en senat. Känns helt rätt och lägger upp en väldigt intressant spelplan för politiken där RP verkligen kan få vara med och påverka.
Håller helt med! Jag har någon idé om att porta skuggspelsmekaniken från Svavelvinter till Chronopia. Men det är ett av de där projekten som jag ska ta tag i "sen".

Det som fick mig att börja mickla med Chronopia igen en omgång Microscope förra BSK. Jag började tänka i de banorna och applicera på Chronopia, vilket var nästan för kul för att sluta med. Det gjorde att staden byggdes i tre tidsåldrar, lite som Romarriket fast i en annan ordning.

I min version är Chronopia en organiskt sammanväxt stad som grundas "på riktigt" när drakoniter, dvärgar och alver går tillsammans för att besegra ett yttre hot och bildar senaten och väljer en överkung. Sedan blir det kungatid ett tag, staden blomstrar och växer och växer. Sedan kommer Kejsaren, chronomagerna och deras underhuggare och tar makten totalt i ett brutalt inbördeskrig. Sedan regerar han i flera sekler medan staden fortsätter växa och växa och dra till sig fler och fler folk och galenskaper. Till slut försvann han spårlöst, utan att någon vet varför eller hur. Den tills nu maktlösa senaten tar initiativet och börjar styra med tanken att "hålla staden i rullning till Kejsarens Återkomst". Nu är det några hundra år sedan det med.

Rom var kungar -> republik -> kejsartid. Chronopia blir kungar -> Kejsaren -> republik.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Dante;n325176 said:
Kör de försvenskade formerna patriark och matriark, kanske?
Ja, jag har tänkt att det lär väl bli de orden som används. Dock hade det varit kul med något mer likt latin, dels därför att Patricier visar på att innehavaren av titeln är släkt med de riktigt tidiga adelsfamiljerna i staden och Matriark/Patriark känns som de bättre anspelar på andra saker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
2097;n325178 said:
Du ska få ett tips. Börja inte med dom lösa ute på Altor och dom tillfångatas. Funkar ALDRIG.

Börja med dom i fångenskap eller t.om. ännu bättre att dom just blivit fria.
ceruleanfive;n325180 said:
Efter mycket om och men håller jag med. ;)
Mmmm...

Jag håller helt med om att skippa själva tillfångatagandet. Det går ofta åt skogen. Bättre att börja i fångcellerna och låt varje spelare själv berätta hur de blev tillfångatagna.

Angående att börja som slav eller efter... jag hade defintivit låtit dem börja som slavar och spela ut en tid i fångenskap. Men jag hade förklarat för spelarna, redan innan de gör sina rollpersoner, att tanken var just att köra gladiatorslav som intro i några spelmöten, och att den riktiga kampanjen börjar sedan när de släppts lös.

Inget fel i att köra ett mer narrativt ("rälsat") intro, så länge spelarna är införstådda med att det är planen, och de är med på noterna.

Men et får mig att tänka på en väldigt viktig grej att ta hänsyn till: är tanken att alla rollpersoner ska vara typ krigare? Finns det plats för lite mer sneaky snucky-karaktärer som tagit sig igenom gladiatorlivet genom att gömma sig i bakgrunden och muta vakterna till att inte bli inslängd i fajter? I så fall måste sånna möjligheter ges (och lyckas).

Ska det finnas en reall risk att karaktärerna dör redan i introt?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n325192 said:
Mmmm...

Jag håller helt med om att skippa själva tillfångatagandet. Det går ofta åt skogen. Bättre att börja i fångcellerna och låt varje spelare själv berätta hur de blev tillfångatagna.

Angående att börja som slav eller efter... jag hade defintivit låtit dem börja som slavar och spela ut en tid i fångenskap. Men jag hade förklarat för spelarna, redan innan de gör sina rollpersoner, att tanken var just att köra gladiatorslav som intro i några spelmöten, och att den riktiga kampanjen börjar sedan när de släppts lös.

Inget fel i att köra ett mer narrativt ("rälsat") intro, så länge spelarna är införstådda med att det är planen, och de är med på noterna.

Men et får mig att tänka på en väldigt viktig grej att ta hänsyn till: är tanken att alla rollpersoner ska vara typ krigare? Finns det plats för lite mer sneaky snucky-karaktärer som tagit sig igenom gladiatorlivet genom att gömma sig i bakgrunden och muta vakterna till att inte bli inslängd i fajter? I så fall måste sånna möjligheter ges (och lyckas).

Ska det finnas en reall risk att karaktärerna dör redan i introt?
Rp kommer vara odödliga i ”introt” samtidigt som en del val kan skapa framtida vänner eller fiender. Så helt ofarlig kommer inte ”introt” som slavar vara även om rp inte kan dö. Kommer heller inte låta rp bli permanent skadade så som att bli halta eller blinda på ena ögat, om inte spelaren själv anser det som coolt för sin rp.

Det kommet garanterat finnas plats för andra karaktärer än krigare och de kommer få precis lika mycket spelutrymme. Det behövs inte bara gladiatorer till en ”ludus”, se på Ashur från ”Spartacus”. Oavsett vilken karaktär rp gör så får jag som SL skapa bra möjligheter att verka på ett bra och underhållande sätt även i ”introt”. Spelarna kommer också vara väl införstådda med att gladiator/slav-delen bara är början och att spelarna sen har full tillgång till hela sandlådan/fisktanken och det är deras val som i stort kommer styra kampanjen. Detta även då jag som SL självklart har mycket inflytande då jag koller slänga in krokar som passar med det maktspel som beskrivs i stora delar av den här tråden :)

Tack för frågorna! De väcker verkligen tankar och förbereder mig på omständigheter som jag annars hade fått improvisera till en större utsträckning och det skadar aldrig att vara förberedd. :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ok! Vem är det som äger rättigheterna till Chronopia idag?
Och vem/vilka är det som på licens kommer gör C. 2.0, så vi kan få alla dessa ideer på pränt!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Lightshy;n325203 said:
Ok! Vem är det som äger rättigheterna till Chronopia idag?
Och vem/vilka är det som på licens kommer gör C. 2.0, så vi kan få alla dessa ideer på pränt!
Malmberg, när jag kollade för något år sedan.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Varumärket chronopia ägs av "game arc limited", vilket är ett företag som ligger på Cypern.

Enligt svensk varumärkesdatabas.

Jag har ingen aning om det är samma sak att äga "rättigheter" som att äga "varumärket", och jag vet inte hur Malmberg förhåller sig till "game ark".
 

Attachments

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Vilket är bästa systemet för att spela politiskt rävspel och rackartyg enligt ovan?

Svavelvinters skuggspel har nämnts - skulle det passa? Har aldrig läst reglerna själv.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tant Ragnar;n325210 said:
Vilket är bästa systemet för att spela politiskt rävspel och rackartyg enligt ovan?

Svavelvinters skuggspel har nämnts - skulle det passa? Har aldrig läst reglerna själv.
Har inte svavelvinter :-( Någon som kan ge tips på ett spel som finns på Drivethrurpg där det finns bra regler för liknande politiskt spel? Skall spela första mötet i morgon och har inte tid att vänta på fysiska böcker så alla tips om material som finns på Drivethrurpg välkomnas! :)

Eller finns svavelvinter där ?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Tant Ragnar;n325210 said:
Vilket är bästa systemet för att spela politiskt rävspel och rackartyg enligt ovan?

Svavelvinters skuggspel har nämnts - skulle det passa? Har aldrig läst reglerna själv.
Håller just på och läser på reglerna till ”Song of Ice and Fire Role Play”. Dom handlar ju mycket om hovintriger, politiskt spel etc. Har dock inte hunnit prova reglerna i praktiken än.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Svavelvinter skulle funka. Det är enkelt och intuitivt. Det har visserligen en extra meta-grej där fraktionernas resultat föder in som bonus till de RP de är länkade till men den är lätt att kapa bort. Sedan är den så klart helt transparent så om inte spelgruppen vill att spelarna ska få veta att "nu gick det dåligt för makt A i sektor C" blir den problematisk. Styrkan är ju att det ger en fond till den politiska utvecklingen med omkastningar etc som inte är regisserade av SL. Tyvärr verkar det inte finnas att köpa digitalt...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n325218 said:
Håller just på och läser på reglerna till ”Song of Ice Role Play”. Dom handlar ju mycket om hovintriger, politiskt spel etc. Har dock inte hunnit prova reglerna i praktiken än.
Jag har som bekant alla de böckerna :) Kanske kan vara något att inspireras av. Reglerna i ASOIAFRPG gällande det sociala är bra :) Men jag vet inte exakt vad ”skuggspelet” som nämns till Svavelvinter är, är det bara regler för sociala möten eller är det som ett ”mini game”? Om det är som ett ”mini game” så kanske det är värt att köpa!?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Jag läste precis igenom "blades in the dark" som har ett kapitel som heter "the faction game". BITD handlar dock mer om gängkrig och heists än om politiska intriger.

(Vilket i och för sig är något jag också vill ha regler för i en chronopia v2).

Finns på drivethrough för den som är intresserad.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bifur;n325219 said:
Svavelvinter skulle funka. Det är enkelt och intuitivt. Det har visserligen en extra meta-grej där fraktionernas resultat föder in som bonus till de RP de är länkade till men den är lätt att kapa bort. Sedan är den så klart helt transparent så om inte spelgruppen vill att spelarna ska få veta att "nu gick det dåligt för makt A i sektor C" blir den problematisk. Styrkan är ju att det ger en fond till den politiska utvecklingen med omkastningar etc som inte är regisserade av SL. Tyvärr verkar det inte finnas att köpa digitalt...
Reglerna och kanske även hela spelet låter ju lovande, att det inte finns som PDF är lite av en killer för mig när det gäller inköp av spel. Jag har så mycket lättare att läsa på platta än i vanliga böcker, även om jag fortfarande köper böcker då jag är lite av en hoarder men då på villkoret att boken/spelet också finns som PDF.
 
Top