Blade Runner och cyberpunk

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Om jag känner ligan rätt så är deras reaktion till "Jag vill spela Bladerunner i rymden!", "Jag vill spela Bladerunner i mega-Säffle!" och "Jag vill spela Bladerunner i Ravland!" typ "grymt, berätta hur det går!"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
[RANT]Jag ogillar termen "neo noir", det är en term som en grupp dryga akademiker kommit på för att någonstans har de fåt in i sina skallar att för att räknas till noir genren kan något bara ha gjorts under en specifik tid, och jag säger det som filmvetare. Det är som om musikaler gjorda efter 1971 skulle bli titulerade "neo musikaler", eller om någon gjorde en buskis nu skulle man kalla den en "neo-buskis". Att bestämma att en genre bara kan existera under en specifik tid väldigt trångsynt.[/RANT]
Nja. Det finns ingen allmän "noir-genre" definierad. Det som finns är "Film noir", och det är filmer som hade en viss stil och som utkom under en viss era (för Hollywood mellan 1940 till 1958). Tysk expressionism började några årtioenden tidigare.

Så "neo noir" är filmer som kom senare, men som delar de typiska elementen fråm de tidigare verken.

(och ska man vara teknisk så är inte Blade Runner "neo-noir" utan "tech noir".)
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Nja. Det finns ingen allmän "noir-genre" definierad. Det som finns är "Film noir", och det är en filmer som hade en viss stil och som utkom under en viss era (för Hollywood mellan 1940 till 1958). Tysk expressionism började några årtioenden tidigare.

Så "neo noir" är filmer som kom senare, men som delar de typiska elementen fråm de tidigare verken.

(och ska man vara teknisk så är inte Blade Runner "neo-noir" utan "tech noir".)
Om vi nu ska gå ner i begreppsliga detaljer, så talar man också om klassisk film noir för att särskilt betona genrens placering i filmhistorien. Det finns dessutom en koppling till hårdkokt (hardboiled) litteratur eftersom mycket klassisk film noir är adaptationer av just den sortens romaner och noveller. Filmgenren är även (särskilt visuellt) influerad av tysk expressionism. Den tyske regissören Fritz Lang gjorde en rad noir-filmer på 40- och 50-talen.

Bladerunner kallas faktiskt ibland för neo noir, även om jag kan hålla med om att James Camerons term tech noir är tydligare eftersom den indikerar att sci fi ingår. Intressant nog har Fria Ligan i sin marknadsföring av Bladerunner valt termen neon noir. Varför vet jag inte. Kanske för att det låter coolare.

Jag tycker generellt sett att genrediskussioner är intressanta och relevanta för rollspel. Hur man definierar och avgränsar sin genre avgör hur spelen ser ut.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
@Oscar Silferstjerna Nja, de nämner "walk the neon-noir streets" så är inte alls säker på att de försöker mynta en ny term. De tycker nog mest att det låter coolt och passande. Vilket det gör.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
@Oscar Silferstjerna Nja, de nämner "walk the neon-noir streets" så är inte alls säker på att de försöker mynta en ny term. De tycker nog mest att det låter coolt och passande. Vilket det gör.
Det finns på fler ställen, men det kan kvitta. Jag minns inte var. Det finns även andra som talar om just neon noir. Av den här videon att döma verkar neon noir dock vara något annat (?) än Bladerunner.

 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Angående tech noir, så är inte Blafe Runner tech noir, det här är tech noir:

:p
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Eller som att rollspel skulle kallas "neotrad". Helt befängd tanke!
Alltså, att sätta "ny" eller "gammal" eller liknande framför en etablerad term är ju inte superkonstigt (ex nyklassicism). Men det går ju inte att göra utan någon form av kontext. Neomusikal låter för mig som en musikal baserad på Matrix medan neotrad är en term jag nog hade kunnat göra en punktlista som beskriver vad det är*, samt ge exempel. Men finns det bara ett enda känt fall som platsar inom genren, så är det ingen genre. Neon Noir är ingen genre. Det är två coola ord bredvid varandra som ger en visuell bild. Det är neonupplysta gator, och det regnar. Syraregn. Och himmeln ser ut som en död infoskärm.

Edit: *vad jag anser att det är.
 
Last edited:
Top