Blade Runner och cyberpunk

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Ställ mig till de som hade problem med Blade Runner 2049. Den finkade inte för mig, även om den hade ett antal koola koncept.

  • Systemet - Systemet vinner alltid till slut. Kanske inte slaget, men kriget. Faktum är att det vanns för länge sedan.
I filmer som Riddarfalken från Malta är det ju en bra sak, eftersom mördarna då hamnar bakom galler.

Sedan har vi ju i alla fall film versionen av Johnny Mnemonic där "systemet" inte vinner.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
I filmer som Riddarfalken från Malta är det ju en bra sak, eftersom mördarna då hamnar bakom galler.

Sedan har vi ju i alla fall film versionen av Johnny Mnemonic där "systemet" inte vinner.
Ja, precis. Antihjälten kan vinna slaget, men det är underförstått att systemet redan har vunnit. Det är som i Lovecrafts mythos.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Ja, precis. Antihjälten kan vinna slaget, men det är underförstått att systemet redan har vunnit. Det är som i Lovecrafts mythos.
Håller inte med. Som de presenterar slutet så känns det som värklig förändring kan vara på gång.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Håller inte med. Som de presenterar slutet så känns det som värklig förändring kan vara på gång.
Ok, fine. Står nog fast vid att pessimism är rätt bärande men tänker inte dö på den här kullen.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Den här tråden handlar ju om hur Bladerunner förhåller sig till olika genrer. Genre ligger betydelsemässigt nära konvention, även om det inte är samma sak. Det konventionella beskriver det som är vanligt och välbekant. I en genre finns det vanligtvis utrymme att bryta mot någon eller några konventioner. All klassisk film noir utspelar sig inte i Los Angeles och det finns inte alltid en femme fatale i handlingen. Fotot, rollbesättningen och handlingen kan ändå markera att en film ingår i genren.

Och det är just detta jag finner intressant. Rollspel som görs till en franchise behöver inte bara spegla en eller två filmer scen för scen (samma barer, personer, bilar etc.). Det väsentliga tycker jag är att det ska kännas som andra (inte samma eller nästan samma) historier i samma värld. Jag behöver alltså inte Deckard eller en figur med liknande hatt, rock och livshållning för att det ska kännas som Bladerunner. Det jag behöver är snarare världen kring honom - och verktyg för att bygga vidare på den. Och där tycker jag alltså att genre blir viktigt. Det blir en avgränsning, ett ”vad man gör” med gruppkoncept som känns naturliga i genren.

Tittar man på andra Year Zero-spel, så är de modulärt uppbyggda med platser som kan läggas in var som helst eller nästan var som helst. Dessutom finns basbyggande med olika projekt som ett särskilt moment i spelet. Animoid Row och Chinatown verkar finnas med i grundspelet. Men vad borde inkluderas längre fram? Tyrells pyramid? LAPD:s högkvarter? Ett slumområde? En snutbar? Ett Las Vegas-supplement? Eller något som inte alls finns med i filmerna men genremässigt ändå borde passa?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det väsentliga tycker jag är att det ska kännas som andra (inte samma eller nästan samma) historier i samma värld. Jag behöver alltså inte Deckard eller en figur med liknande hatt, rock och livshållning för att det ska kännas som Bladerunner. Det jag behöver är snarare världen kring honom - och verktyg för att bygga vidare på den. Och där tycker jag alltså att genre blir viktigt. Det blir en avgränsning, ett ”vad man gör” med gruppkoncept som känns naturliga i genren.
Detta håller jag helt med om. Jag går inte igång på fan service. Visst, när vi var små och spelade SWd6 så började alla äventyr i Mos Eisleys cantina så det finns såklart ett värde i det men idag vill jag mer ha nya ingredienser som känns rätt.

Tittar man på andra Year Zero-spel, så är de modulärt uppbyggda med platser som kan läggas in var som helst eller nästan var som helst. Dessutom finns basbyggande med olika projekt som ett särskilt moment i spelet. Animoid Row och Chinatown verkar finnas med i grundspelet. Men vad borde inkluderas längre fram? Tyrells pyramid? LAPD:s högkvarter? Ett slumområde? En snutbar? Ett Las Vegas-supplement? Eller något som inte alls finns med i filmerna men genremässigt ändå borde passa?
Inledningsvis skulle jag gärna se sådant som är kopplat till Bladerunners arbete och liv, typ:
  • Vad vet mina informatörer?
  • Hur förhåller sig den lokala maffian till mina eftersökningar?
  • Vem hatar mig på stationen?
  • Vad ägnar sig min familj åt?
  • Sätter lokala politiker käppar i hjulet igen?
  • Vad har jag för inflytelserika kontakter?
  • Kommer det bli känt att jag var involverad i muthärvan 2035?
  • Vad händer i kvarteret? Är det matupplopp nu igen? Översvämning?
Kort sagt, hur får jag min rollis att gå från en presumtiv Deckard-kopia till att bli en figur som är rotad i L.A 2037, och som känns intressant och trovärdig i sin egen rätt?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Inledningsvis skulle jag gärna se sådant som är kopplat till Bladerunners arbete och liv, typ:

  • Vad vet mina informatörer?
  • Hur förhåller sig den lokala maffian till mina eftersökningar?
  • Vem hatar mig på stationen?
  • Vad ägnar sig min familj åt?
  • Sätter lokala politiker käppar i hjulet igen?
  • Vad har jag för inflytelserika kontakter?
  • Kommer det bli känt att jag var involverad i muthärvan 2035?
  • Vad händer i kvarteret? Är det matupplopp nu igen? Översvämning?
Kort sagt, hur får jag min rollis att gå från en presumtiv Deckard-kopia till att bli en figur som är rotad i L.A 2037, och som känns intressant och trovärdig i sin egen rätt?
Jo, den frågelistan funkar säkert. Men om jag försöker ännu tänka mer specifikt kring genrerna neo noir och cyberpunk skulle jag ställa frågor som:

  • Hur ser det typiska persongalleriet ut? I film noir-traditionen finns redan ett antal välbekanta typer: korrupta snutar, gangsters, spelare, vagabonder, detektiver, advokater, nattklubbsägare, bedragare, femme fatale, krigsveteraner, fyllon, miljonärer. Lägger man till en mer cyberpunkig twist funkar även knarklangare, gängmedlemmar, taxichaufförer, strippor, prostituerade, hallickar, gatuförsäljare, företagsspioner, minnesdesigners etc.
  • Självklart är LAPD korrupt och fullt av hemligheter. Vilken sorts hemligheter kan det vara? Vem tjänar på vad? Hur ser det interna maktspelet ut? Vem styr egentligen? Korrupta politiker, brottssyndikat eller oligarker typ Tyrell? Hur ser det ut i de olika polisdistrikten (kanske bara något enstaka till att börja med)?
  • Vilken funktion fyller off world-kolonierna? Jag tycker, som sagt, inte att de behöver någon mer ingående beskrivning. Det jag istället är intresserad av är hur de påverkar Los Angeles. Alltså vilka det är som kommer tillbaka från kolonierna, hur de har påverkats av sina erfarenheter, vilka nätverk eller liknande de ingår i. Det funkar ungefär som erfarenheter från andra världskriget i filmer från 40- och 50-talen. Man behöver inte en hel modul om västfronten för att det ska kännas intressant.
  • På vilket sätt kan den lokala miljön ges en asiatisk touch? Särskilt det japanska och kinesiska är påtagligt i den första filmen, men jag tror att även andra etniska inslag kan fungera. Om jag bara drar några idéer ur hatten blir det sumo-brottare, geishor, thai-boxning, opium-källare, yakuza. Allt måste inte vara high tech för att kännas intressant. Det går lika gärna att vända på det: det som är gammalt blir särskilt intressant och apart när det placeras i en sci fi-aktig miljö.
  • Hur kan man göra animoid-djur intressanta utan att bara ta ugglan eller ormen från den första filmen? Vilka är intressenter och producenter? Hur cirkulerar de i de undre världen? Vem stjäl dem? Det går säkert att skapa mordgåtor där de har en annan funktion än i den första filmen. Naturligtvis kan RP också själva äga eller stjäla något av dessa exklusiva djur.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
När jag läste Death in Space lite mer på lunchen slog det mig att cyberpunk/noir nog borde låna lite grafisk stil från förlagorna. Kargt, mörkt, inga fancy effekter. Death in Space med sina typsnitt (Plex?) hade funkat utmärkt i en Bladerunnig version. Tona ner rymd och ockulta inslag och ersätt med inslag från filmen. Text som är hård och effektiv och kort.

Obs. Ingen kritik mot FLs kommande spel som ser snyggt ut och säkerligen är välskrivet, men jag gissar att det blir mer konventionellt. Vilket antagligen är rätt val! :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Minns folk den gamla BR haken av NOIR som gick i Fenix? Tror ni att de kommer använda material från den?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Minns folk den gamla BR haken av NOIR som gick i Fenix? Tror ni att de kommer använda material från den?
Minns den. Tror inte att författarna ens har läst den :) Som jag har förstått det är det inte FL som skriver setting. Men kan han fel.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Detta håller jag helt med om. Jag går inte igång på fan service. Visst, när vi var små och spelade SWd6 så började alla äventyr i Mos Eisleys cantina så det finns såklart ett värde i det men idag vill jag mer ha nya ingredienser som känns rätt.



Inledningsvis skulle jag gärna se sådant som är kopplat till Bladerunners arbete och liv, typ:
  • Vad vet mina informatörer?
  • Hur förhåller sig den lokala maffian till mina eftersökningar?
  • Vem hatar mig på stationen?
  • Vad ägnar sig min familj åt?
  • Sätter lokala politiker käppar i hjulet igen?
  • Vad har jag för inflytelserika kontakter?
  • Kommer det bli känt att jag var involverad i muthärvan 2035?
  • Vad händer i kvarteret? Är det matupplopp nu igen? Översvämning?
Kort sagt, hur får jag min rollis att gå från en presumtiv Deckard-kopia till att bli en figur som är rotad i L.A 2037, och som känns intressant och trovärdig i sin egen rätt?
Jag gillar den här checklistan och vill fanimig spela med den! Inte nödvändigtvis Bladerunner men ja, det har nog mer att göra med att jag inte skulle orka spela i den settingen. För mkt att leva upp till.

Tror en liknande checklista hade kunnat vara guld för "frilansare som kör uppdrag"-cyberpunk oxå. Hade älskat att ha ett system som går in för att göra det bra (dvs ett system som fokuserar på hur "uppdrags-ekosystemet" ser ut snarare än att vara groteskt detaljerat om de tekniska detaljerna om hacking, osv osv osv)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag hoppas att man efter första releasen tar ut svängarna litet. Kom ihåg att Soldier är i kontinuitet med Blade Runner, till exempel (även om jag antar att man inte har de rättigheterna).

Jag tror att jag hoppar över Blade Runner så länge, men jag skulle lätt köpa The Tannhäuser Gate Campaign!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag hoppas att man efter första releasen tar ut svängarna litet. Kom ihåg att Soldier är i kontinuitet med Blade Runner, till exempel (även om jag antar att man inte har de rättigheterna).

Jag tror att jag hoppar över Blade Runner så länge, men jag skulle lätt köpa The Tannhäuser Gate Campaign!
Jag tänka mig att det är många som gärna skulle vilja se ett supplement i stil med det The Tannhäuser Gate Campaign som du föreslår. Vilken genre tänker du dig att det då skulle vara? Det låter ju som rymdaction, typ i Traveller-stil, om jag nu inte missförstår dig. Att jag frågar har att göra med det jag har skrivit om ovan, alltså att Bladerunner så påtagligt ingår i noir-traditionen. Den genren förutsätter en urban miljö och en uppsättning urbana karaktärer. Ska man lämna den jordiska settingen (Tannhäuser Gate verkar vara en rymdstation, även om det inte är helt klart) har jag svårt att se att det fortfarande är Bladerunner, även om det handlar om replikanter och Tyrell Corporation. För mig ÄR staden alltså settingen. Lämnar man den behöver man, tror jag, helt byta genre (till vad?) och det tror jag lätt blir riktigt knepigt.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det låter ju mer som rymdaction, typ i Traveller-stil. Att jag frågar har att göra med det jag har skrivit om ovan, alltså att Bladerunner så påtagligt ingår i noir-traditionen. Den genren förutsätter en urban miljö och en uppsättning urbana karaktärer. Ska man lämna den settingen har jag svårt att se att det fortfarande är Bladerunner, även om det handlar om replikanter.
Det beror väl på hur man använder begreppen - är det världen eller aktiviteten som avgör? Är det fortfarande Alien om man sysslar med företagsspionage i den världen hellre än att slåss med xenomorfer?

Och det skulle förstås vara en miltär kampanj - svårt att säga vad eftersom vi inte vet mycket mer än namnet och att det ingick replikanter. Men antagligen inte en renodlad militär kampanj (för det kan lätt bli tråkigt - rollpersonerna behöver kunna ta relevanta val, och en militär kommandstruktur är inte optimalt för det), och vem vet, för replikant-rollpersoner kanske det uppstår en öppning att fly till Jorden?

En sak jag just nu kom att tänka på är hur lång skuggan från Andra världskriget ligger över Noiren - det är (av uppenbara skäl) väldigt vanligt att manliga karaktärer kommit hem från kriget i sämre skick eller med dåliga minnen. Så en militär backstory skulle kunna driva hem Noir-aspekten ytterligare för rollpersoner.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det beror väl på hur man använder begreppen - är det världen eller aktiviteten som avgör? Är det fortfarande Alien om man sysslar med företagsspionage i den världen hellre än att slåss med xenomorfer?

Och det skulle förstås vara en miltär kampanj - svårt att säga vad eftersom vi inte vet mycket mer än namnet och att det ingick replikanter. Men antagligen inte en renodlad militär kampanj (för det kan lätt bli tråkigt - rollpersonerna behöver kunna ta relevanta val, och en militär kommandstruktur är inte optimalt för det), och vem vet, för replikant-rollpersoner kanske det uppstår en öppning att fly till Jorden?

En sak jag just nu kom att tänka på är hur lång skuggan från Andra världskriget ligger över Noiren - det är (av uppenbara skäl) väldigt vanligt att manliga karaktärer kommit hem från kriget i sämre skick eller med dåliga minnen. Så en militär backstory skulle kunna driva hem Noir-aspekten ytterligare för rollpersoner.
Det är både världen (platsen) och aktiviteten som definierar genren film noir. I typfallet är det moraliskt tvivelaktiga figurer i ett regnigt Los Angeles eller någon annan större stad. Det är oerhört svårt tänka sig film noir på landet eller i rymden. Alien är inte riktigt lika tydligt genremässigt, även om det torde vara rätt uppenbart att åtminstone den första filmen är skräck i rymden. I uppföljarna prövas åtminstone delvis andra genrer. Exempelvis skulle jag kalla Aliens en Vietnam-film i rymden. Motsvarande genrebyten finns inte i de två Bladerunner-filmerna. Och inte riktigt i den animerade tv-serien på HBO heller. Bladerunner är i mina ögon en smalare franchise än Alien.

Det är helt riktigt att noir-traditionen har en krigsskugga över sig. Samtidigt är det inte krigsfilmer. Kriget i klassisk film noir är i regel något som karaktärerna kommer från eller förhåller sig till. Skulle vi få se långa scener från slagfältet blir det en annan genre. I Bladerunner ser jag off world-kolonierna som just något annat, platser långt borta att förhålla sig till för dem som är i Los Angeles.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det är helt riktigt att noir-traditionen har en krigsskugga över sig. Samtidigt är det inte krigsfilmer. Kriget i klassisk film noir är i regel något som karaktärerna kommer från eller förhåller sig till. Skulle vi få se långa scener från slagfältet blir det en annan genre. I Bladerunner ser jag off world-kolonierna som just något annat, platser långt borta att förhålla sig till för dem som är i Los Angeles.
La Peste borde funka i Bladerunnermiljöl
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
eller med dåliga minnen.
I have seen things you people wouldn't believe… Attack ships on fire off the shoulder of Orion…

Så ja, de stridigheter replikanterna varit med om agerar ju helt klart bakgrund och kastar skugga på de egentliga protagonisterna i Blade Runner, de det finns anledning att hejja på så attt säga.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det är oerhört svårt tänka sig film noir ... i rymden.
Tänker att det beror på setting? En risig rymdstation där det droppar vatten ur rören, eller något urbant i rymden (Dark City? :) ) kunde gå? Miller-delen av första säsongen av The Expanse drar åtminstone åt det hållet (alla är korrupta, allt är sunkigt, han är utvald för undersökningen för att han är så dålig att alla förväntar sig att han ska misslyckas)?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Tänker att det beror på setting? En risig rymdstation där det droppar vatten ur rören, eller något urbant i rymden (Dark City? :) ) kunde gå? Miller-delen av första säsongen av The Expanse drar åtminstone åt det hållet (alla är korrupta, allt är sunkigt, han är utvald för undersökningen för att han är så dålig att alla förväntar sig att han ska misslyckas)?
Och jag tänker alltså att staden (i det här fallet rentav specifikt just Los Angeles) är settingen. De exempel du nämner är ju mer dystopisk sci fi på ett generellt plan. Jag har svårt att se vad i det som är Bladerunner.
 
Top