shotgun_ramadan
Fåntratt
Hej alla!
EDIT: Blackjack-metoden kallas tydligen Pendragon-slag. Man lär sig något nytt varje dag!
Sitter och klurar på ett regelverk för ett enkelt trad-system som endast använder T6:or.
Karaktärer består främst av ATTRIBUTES, SKILLS och TALENTS (särskilda förmågor, bonusar etc). Ganska standard.
Handlingsresolution består av att man ska slå under sitt färdighetsvärde, vilket sträcker sig mellan 1-5. Eftersom jag vill hålla det mycket enkelt så vill jag egentligen bara använda tre svårighetsgrader för tärningsslag: lätt, normalt och svårt.
Lätt: 2TL (slå två T6:or, välj den lägsta)
Normal: 1T (slå en T6:a)
Svårt: 2TH (slå två T6:or, välj den högsta)
Den belle curve som uppstår ser ut som följer, och jag tycker den ser helt okej ut; [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Färdighet[/TD]
[TD]Svårt (2TH)[/TD]
[TD]Normalt (1T)[/TD]
[TD]Lätt (2TL)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1: Otränad[/TD]
[TD]3%[/TD]
[TD]17%[/TD]
[TD]31%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2: Novis[/TD]
[TD]11%[/TD]
[TD]33%[/TD]
[TD]56%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3: Erfaren[/TD]
[TD]25%[/TD]
[TD]50%[/TD]
[TD]75%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4: Veteran[/TD]
[TD]44%[/TD]
[TD]67%[/TD]
[TD]89%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5: Mästare[/TD]
[TD]69%[/TD]
[TD]83%[/TD]
[TD]97%[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Jag råkar dessutom starkt digga den s.k. Blackjack-metoden / Pendragon-slag, d.v.s. att ju högre man slå fast under sitt färdighetsvärde, desto bättre. Har du 4 i färdigheten och slår 2 så är det sämre än om du slog 4. Exempelvis kan man tänka sig fasta skadevärden på vapen (Svärd +3) men lägger till resultatet på tärningen för att avgöra slutgiltig skada (tärningsresultat 4 + vapenskada 3). Alltså, desto högre desto bättre, förutsatt att du kommer under ditt färdighetsvärde. Fördelen är att du inte behöver räkna ut differenser o.s.v.
Problemet är att Blackjack-metoden / Pendragon-slag tyvärr inte passar särskilt bra ihop med svårighetssystemet. Slår man exempelvis 2TL (två T6:or, välj lägsta) så är risken att man helt enkelt gör sitt slag sämre. Exempel: Har du 4 i färdighetsvärde och slår 3 och 1 på 2TL så gör du alltså mindre skada skada.
Har någon något förslag på hur man kan kombinera 2TL / 1T / 2TH med Blackjack/Pendragon-metoden? Tankar, funderingar?
Tack på förhand.
EDIT: Blackjack-metoden kallas tydligen Pendragon-slag. Man lär sig något nytt varje dag!
Sitter och klurar på ett regelverk för ett enkelt trad-system som endast använder T6:or.
Karaktärer består främst av ATTRIBUTES, SKILLS och TALENTS (särskilda förmågor, bonusar etc). Ganska standard.
Handlingsresolution består av att man ska slå under sitt färdighetsvärde, vilket sträcker sig mellan 1-5. Eftersom jag vill hålla det mycket enkelt så vill jag egentligen bara använda tre svårighetsgrader för tärningsslag: lätt, normalt och svårt.
Lätt: 2TL (slå två T6:or, välj den lägsta)
Normal: 1T (slå en T6:a)
Svårt: 2TH (slå två T6:or, välj den högsta)
Den belle curve som uppstår ser ut som följer, och jag tycker den ser helt okej ut; [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Färdighet[/TD]
[TD]Svårt (2TH)[/TD]
[TD]Normalt (1T)[/TD]
[TD]Lätt (2TL)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1: Otränad[/TD]
[TD]3%[/TD]
[TD]17%[/TD]
[TD]31%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2: Novis[/TD]
[TD]11%[/TD]
[TD]33%[/TD]
[TD]56%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3: Erfaren[/TD]
[TD]25%[/TD]
[TD]50%[/TD]
[TD]75%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4: Veteran[/TD]
[TD]44%[/TD]
[TD]67%[/TD]
[TD]89%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5: Mästare[/TD]
[TD]69%[/TD]
[TD]83%[/TD]
[TD]97%[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Jag råkar dessutom starkt digga den s.k. Blackjack-metoden / Pendragon-slag, d.v.s. att ju högre man slå fast under sitt färdighetsvärde, desto bättre. Har du 4 i färdigheten och slår 2 så är det sämre än om du slog 4. Exempelvis kan man tänka sig fasta skadevärden på vapen (Svärd +3) men lägger till resultatet på tärningen för att avgöra slutgiltig skada (tärningsresultat 4 + vapenskada 3). Alltså, desto högre desto bättre, förutsatt att du kommer under ditt färdighetsvärde. Fördelen är att du inte behöver räkna ut differenser o.s.v.
Problemet är att Blackjack-metoden / Pendragon-slag tyvärr inte passar särskilt bra ihop med svårighetssystemet. Slår man exempelvis 2TL (två T6:or, välj lägsta) så är risken att man helt enkelt gör sitt slag sämre. Exempel: Har du 4 i färdighetsvärde och slår 3 och 1 på 2TL så gör du alltså mindre skada skada.
Har någon något förslag på hur man kan kombinera 2TL / 1T / 2TH med Blackjack/Pendragon-metoden? Tankar, funderingar?
Tack på förhand.