Nekromanti Blackjack-metoden och välj högst/lägst på två tärningar

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Hej alla!

EDIT: Blackjack-metoden kallas tydligen Pendragon-slag. Man lär sig något nytt varje dag!

Sitter och klurar på ett regelverk för ett enkelt trad-system som endast använder T6:or.

Karaktärer består främst av ATTRIBUTES, SKILLS och TALENTS (särskilda förmågor, bonusar etc). Ganska standard.

Handlingsresolution består av att man ska slå under sitt färdighetsvärde, vilket sträcker sig mellan 1-5. Eftersom jag vill hålla det mycket enkelt så vill jag egentligen bara använda tre svårighetsgrader för tärningsslag: lätt, normalt och svårt.

Lätt: 2TL (slå två T6:or, välj den lägsta)
Normal: 1T (slå en T6:a)
Svårt: 2TH (slå två T6:or, välj den högsta)

Den belle curve som uppstår ser ut som följer, och jag tycker den ser helt okej ut;
FärdighetSvårt (2TH)Normalt (1T)Lätt (2TL)
1: Otränad3%17%31%
2: Novis11%33%56%
3: Erfaren25%50%75%
4: Veteran44%67%89%
5: Mästare69%83%97%

Jag råkar dessutom starkt digga den s.k. Blackjack-metoden / Pendragon-slag, d.v.s. att ju högre man slå fast under sitt färdighetsvärde, desto bättre. Har du 4 i färdigheten och slår 2 så är det sämre än om du slog 4. Exempelvis kan man tänka sig fasta skadevärden på vapen (Svärd +3) men lägger till resultatet på tärningen för att avgöra slutgiltig skada (tärningsresultat 4 + vapenskada 3). Alltså, desto högre desto bättre, förutsatt att du kommer under ditt färdighetsvärde. Fördelen är att du inte behöver räkna ut differenser o.s.v.

Problemet är att Blackjack-metoden / Pendragon-slag tyvärr inte passar särskilt bra ihop med svårighetssystemet. Slår man exempelvis 2TL (två T6:or, välj lägsta) så är risken att man helt enkelt gör sitt slag sämre. Exempel: Har du 4 i färdighetsvärde och slår 3 och 1 på 2TL så gör du alltså mindre skada skada.

Har någon något förslag på hur man kan kombinera 2TL / 1T / 2TH med Blackjack/Pendragon-metoden? Tankar, funderingar?

Tack på förhand.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,984
Location
Göteborg
shotgun_ramadan;n272594 said:
Hej alla!

Sitter och klurar på ett regelverk för ett enkelt trad-system som endast använder T6:or.

Karaktärer består främst av ATTRIBUTES, SKILLS och TALENTS (särskilda förmågor, bonusar etc). Ganska standard.

Handlingsresolution består av att man ska slå under sitt färdighetsvärde, vilket sträcker sig mellan 1-5. Eftersom jag vill hålla det mycket enkelt så vill jag egentligen bara använda tre svårighetsgrader för tärningsslag: lätt, normalt och svårt.

Lätt: 2TL (slå två T6:or, välj den lägsta)
Normal: 1T (slå en T6:a)
Svårt: 2TH (slå två T6:or, välj den högsta)

Den belle curve som uppstår ser ut som följer, och jag tycker den ser helt okej ut;
FärdighetSvårt (2TH)Normalt (1T)Lätt (2TL)
1: Otränad3%17%31%
2: Novis11%33%56%
3: Erfaren25%50%75%
4: Veteran44%67%89%
5: Mästare69%83%97%


Jag råkar dessutom starkt digga den s.k. Blackjack-metoden, d.v.s. att ju högre man slå fast under sitt färdighetsvärde, desto bättre. Har du 4 i färdigheten och slår 2 så är det sämre än om du slog 4. Exempelvis kan man tänka sig fasta skadevärden på vapen (Svärd +3) men lägger till resultatet på tärningen för att avgöra slutgiltig skada (tärningsresultat 4 + vapenskada 3). Alltså, desto högre desto bättre, förutsatt att du kommer under ditt färdighetsvärde. Fördelen är att du inte behöver räkna ut differenser o.s.v.

Problemet är att Blackjack-metoden tyvärr inte passar särskilt bra ihop med svårighetssystemet. Slår man exempelvis 2TL (två T6:or, välj lägsta) så är risken att man helt enkelt gör sitt slag sämre. Exempel: Har du 4 i färdighetsvärde och slår 3 och 1 på 2TL så gör du alltså mindre skada skada.

Har någon något förslag på hur man kan kombinera 2TL / 1T / 2TH med Blackjack-metoden? Tankar, funderingar?

Tack på förhand.
Jag tror Black jack-metoden är mer känd som Pendragon-slag på detta forum. Så söker du på det får du massa träffar.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
shotgun_ramadan;n272594 said:
Hej alla!
(...)
Problemet är att Blackjack-metoden tyvärr inte passar särskilt bra ihop med svårighetssystemet. Slår man exempelvis 2TL (två T6:or, välj lägsta) så är risken att man helt enkelt gör sitt slag sämre. Exempel: Har du 4 i färdighetsvärde och slår 3 och 1 på 2TL så gör du alltså mindre skada skada.

Har någon något förslag på hur man kan kombinera 2TL / 1T / 2TH med Blackjack-metoden? Tankar, funderingar?

Tack på förhand.
Intressant!

Som du presenterar det nu skulle jag helt enkelt motivera det med att ett lättare slag inte nödvändigtvis har lika bra effekt. Om man själv skulle få välja svårighetsgrad på sin attack innebär 2TL att det är lättare att träffa med sin attack, men man kommer göra mindre skada jämfört med om man slog med 2TH.

Det går ju också att vända på det och helt enkelt använda "den andra" tärningen i slaget för effekt. Slår man en etta och en trea med 2TL använder man alltså ettan för att avgöra att man träffade, men trean för att avgöra effekten. Ett slag med 2TH kommer då också få generellt lägre effekt (vilket också kan vara rimligt). Det blir ju inte så mycket Black Jack över det hela dock.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Tre solar;n272606 said:
Välj den bästa/sämsta, istället för lägsta/högsta
Det här är ju en löjligt enkel lösning! 2TL = 2TB (best), 2TH = 2DW (worst). Det enda problemet är kanske just att det kräver en viss analys över vad som faktiskt är bäst / värst, medan lägst / högst är numeriskt och således ganska snabbt identifierat. Men det skulle absolut fungera.

Caligo;n272609 said:
Jag tror Black jack-metoden är mer känd som Pendragon-slag på detta forum. Så söker du på det får du massa träffar.
Tack! Jag uppdaterade texten men kan inte göra något åt rubriken.

da_bohz;n272610 said:
Som du presenterar det nu skulle jag helt enkelt motivera det med att ett lättare slag inte nödvändigtvis har lika bra effekt. Om man själv skulle få välja svårighetsgrad på sin attack innebär 2TL att det är lättare att träffa med sin attack, men man kommer göra mindre skada jämfört med om man slog med 2TH.

Det går ju också att vända på det och helt enkelt använda "den andra" tärningen i slaget för effekt. Slår man en etta och en trea med 2TL använder man alltså ettan för att avgöra att man träffade, men trean för att avgöra effekten. Ett slag med 2TH kommer då också få generellt lägre effekt (vilket också kan vara rimligt). Det blir ju inte så mycket Black Jack över det hela dock.
Väldigt intressanta idéer! Jag spinner gärna vidare på de här tankarna, men det direkta problemet som jag ser är att man använder upp den enda möjligheten till "externa" svårighetsmodifikationer. Det är trots allt stor skillnad på att hoppa över en 1 meter och en 5 meter lång klyfta.

En bieffekt av det här med "andra tärningen" är ju att den lutar åt ett håll på skalan mellan 1-6. Exempelvis - lätta slag har större chans att träffa i benet, medan svåra slag istället tenderar att träffa huvudet. Dessutom har ju slag med normal svårighet inte någon andra tärning.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
1. Jag tänkte det snarare som att man just i strid kan göra olika typer av attacker som har olika svårighetsgrad. En attack med högre svårighetsgrad har också större chans för högre skada (eftersom man tar den högre tärningen) medan en attack som har större chans att träffa samtidigt kommer göra generellt mindre skada. Slutligen finns även den normala attacken, där man helt enkelt slår en tärning, och skadan varierar mer.
Med andra ord är det spelaren som väljer svårighetsgraden i just sådana fall, men när det är omöjligt att påverka svårighetsgraden (exempelvis när man ska hoppa över en klyfta) bestämmer SL ens svårighetsgrad.

-
2. I enlighet med mitt tidigare svar kan man motivera detta med att det just är ett svårare slag i så fall. Det är svårare att träffa sin motståndare i huvudet än i benet - i försvar skyddar de flesta huvudet mer än de skyddar sina ben. "It's not a bug - it's a feature!"

Just de normala slagen funderade jag på när jag skrev mitt tidigare svar. En lösning där skulle kunna vara att man då slår 2t6, men att man själv väljer vilket av resultaten som bestämmer om man lyckas och vilket som bestämmer effekten.
 
Top