Bläck är bättre än blyerts

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Vad är det för luditiska tankegångar här? Skriva för hand!?

Det enda rättare att skriva elektroniskt, sålunda är den enda relevanta frågan bläck vs laser, inte bläck vs blyerts!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Vad är det för luditiska tankegångar här? Skriva för hand!?

Det enda rättare att skriva elektroniskt, sålunda är den enda relevanta frågan bläck vs laser, inte bläck vs blyerts!
Skriva ut? På döda träd?


Den relevanta frågan är givetvis inte bläck vs blyerts eller bläck vs laser, utan tangentbord vs typ nånting sånt här.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
De låter mig inte ha något som är vasst här hemma så det är kritor som gäller för mig. :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Om jag behöver sudda (säg, ett karaktärsblad), blyerts, annars bläck, helst med en Parker-patron.

Reservoar-pennor är sköna att skriva med, men en pest att hålla fungerande, så jag har slutat med dem.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Bläck är oslagbart, men blyerts är nödvändigt på t.ex. karaktärsblad där saker ändras allt som oftast. Men i mina anteckningsböcker är det reservoarpenna som gäller. Känslan är oslagbar, och resultatet mycket snyggare än alla andra alternativ.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag samlar på svarta bläckpennor.

Favoriten är Bic Fine Point. Oslagbar.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag har tänkt på detta rätt så mycket under morgonen och jag har kommit fram till att det är väldigt beroende på genren av rollspelet.

I mer historiska settings och fantasy måste jag säga att bläck är överlägset vanligast bland rollpersonerna.
I moderna och futuristiska spel skrivs det mesta digitalt.
I skräckgenren skrivs det makabert nog mest med blod av någon anledning.

Blyerts används nästintill aldrig, och jag får uppfattningen att seriösa äventyrare tycker att de är alldeles för opålitliga. Spetsen går av vid strid mot fösta random encounter och sen är det kört. För pennvässare finns aldrig med i utrustningslistor (Vilket är sant tills någon visar mig ett rollspel där det i utrustningslistan finns att köpa en pennvässare).
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,106
Location
Tindalos
Tråden fick mig att tänka på skrönan om huruvida amerikanarna plöjde ner en massa tid och pengar i att konstruera den perfekta bläckpennan till sina astronauter och deras rymdfärder.

Gissa vad ryssarna valde till cosmonauterna...
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Well, så länge jag befinner mig i någorlunda nära "normal" atmosfär, så är det blyerts alla vägar. Funkar garanterat, på nästan alla material, och man behöver inte konstra så j-la mycket med pennan. I värsta fall, ta fram en kniv och karva fram en ny spets.
Tråden fick mig att tänka på skrönan om huruvida amerikanarna plöjde ner en massa tid och pengar i att konstruera den perfekta bläckpennan till sina astronauter och deras rymdfärder.

Gissa vad ryssarna valde till cosmonauterna...
Skröna är helt rätt ord...
(ja, jag är lite analretentiv ibland, hur så? :p)
 
Top