Bläck är bättre än blyerts

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det är inneboende mer nobelt att använda en bläckpenna. Texten är tydligare. Det är modigare att använda den för om du gör fel så syns det och du har avslöjat din mänsklighet för läsaren. Blyerts lämnar skräp efter sig när den vässas, stift bryts eller man suddar. Bläck är rent och perfekt, tanke given form genom ett flytande medium istället för ett klumpigt gnugga med kol som ett vilt djur.

Håll med mig eller ha fel!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag är ett stort fan av bläck. Jag kör dessutom med reservoarpennor, så jag håller på och pillar med små bläckflaskor.

Får erkänna att det känns bra att jag sluta se dem som "bökig kontorsmateriel" och börja betrakta dem som "små magiska flaskor med tanke given form" istället - tack för den!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag brukar skriva med blyerts, framför allt för att jag blir orimligt arg på ihoptorkade kulspetspennor, men det är slut med det nu. Jag går ju inte på alla fyra som ett djur heller.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det är inneboende mer nobelt att använda en bläckpenna. Texten är tydligare. Det är modigare att använda den för om du gör fel så syns det och du har avslöjat din mänsklighet för läsaren. Blyerts lämnar skräp efter sig när den vässas, stift bryts eller man suddar. Bläck är rent och perfekt, tanke given form genom ett flytande medium istället för ett klumpigt gnugga med kol som ett vilt djur.

Håll med mig eller ha fel!
Jag har nog skrivit mer med stålpenna än både kulspetspenna och blyerts sett över de senaste åren.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Som ett barn av det elektroniska samhället (och någon med fruktansvärt dålig handstil) så anser jag att fysiskt papper är för pöbeln. En modern människa använder elektroniska hjälpmedel för kommunikation, minnesanteckningar och konst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Som ett barn av det elektroniska samhället (och någon med fruktansvärt dålig handstil) så anser jag att fysiskt papper är för pöbeln. En modern människa använder elektroniska hjälpmedel för kommunikation, minnesanteckningar och konst.
Medhåll.

Ska jag däremot absolut använda papper, föredrar jag kulspets. Dels skissar jag bara på papper så det gör inget om det blir fel, överstruket och "kladdigt". Dels är det praktiskt – man slipper vässa och hålla på. Och dels gillar jag att det inte skrapar och håller på, som blyerts.

Ska jag skriva/rita analogt men inte är begränsad till papper föredrar jag whiteboard. Whiteboard + penna ger lagom avsaknad av friktion, man kan sudda, det blir tillfredsställande svarta linjer och det är överhuvudtaget väldigt trevligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
(Men jag vill påpeka att det finns djur som använder bläck, men inga som använder blyerts.)
Bara nobla djur som bläckfisken (den främsta av fiskar!). Bläckfiskar har ögon som är lika avancerade (och smakar likadant!) som mänskliga ögon! Ett djur med sådana fantastiska ögon kan vi lita på när det kommer till att välja bläck över blyerts!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ska jag skriva/rita analogt men inte är begränsad till papper föredrar jag whiteboard. Whiteboard + penna ger lagom avsaknad av friktion, man kan sudda, det blir tillfredsställande svarta linjer och det är överhuvudtaget väldigt trevligt.
Whiteboard är så great! De gör inte de vidriga ljuden som griffeltavlan och dammar inte heller! Bästa sättet att skriva på en vägg.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag är en simpel människa. Med simpla behov.

Så på dirren efter att jag hade fått lön köpte jag akvarellfärger och två (!) penslar för 850:-. Tre Domestika-kurser (s:a 180kr) senare har jag förvandlats till värsta prettot som har lärt sig se skillnad på BURNT UMBER och RAW UMBER.
Det är sjukt stor skillnad tycker de på kursen jag har köpt

Nu vill jag bara skapa.
 
Top