Nekromanti Blä-nopia

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Okej...

...vikingatid och senmedeltid då. I Zorakin har man armborst, helrustningar etc.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Lysande vägen är betydligt mer endimensionell än kristendomen. I kristendomen kan man hitta spår ända till babylonsk och tidig kanaaitisk religion, Lysande Vägen bara "uppstod" för 610 år sedan. Lysande Vägen känns som om man bara tagit utanpåverket på medeltida kristendom, ändrat lite namn och inte brytt sig om någon bakgrund. Odo fick en uppenbarelse, dalkerna blev frälsta, religionen spreds och så var det med den saken.

Vad det gäller epoker verkar det som om man klippt ur de mest kända delarna av respektive länders historia. Grekerna är mest kända som de var under antiken, därför är felicierna antika, de italienska stadsstaterna är mest kända som de var under renässansen, så Trakorien och Erebos är renässansiska (eller vad det heter), Norden är mest känt under vikingatiden, så jorder och ransarder är pseudo-vikingar...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
HIHIHIHIHI!!

Det var roligt att läsa alla dessa innlägg som uppstod utav att jag var hemskt trött och otroligt uttråkad. Men För att fylla ut det jag sa förut så ska jag förklara mig.

Jag äger alla böker som gav ut till Cronopia i tre års tid gjorde vi inget annat än att spela cronopia på helgerna, visst mit lilla rollspels hjärta gör faktiskt en litten volt när jag tänker på några av de äventyr som vi spelade. (innan des så spelade vi 91:an) och när vi hadde spelat något år så började vi tänka efter. Hur begränsat allt var
det blev tråkit. Det blev en tvärväning och vi började spela expert. Först då fattade vi hur mycket bättre Ereb var. Sedan så måste jag ge en liten elog till det utmärkta yrket som bara finns i Cronopia ett yrke som jag älskar av hella mitt hjärta, den Alviska Flambojanten.

In Hoc Signio Vinces
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Känner igen mig

Nä, det finns ingen som helst anledning att diskutera detta ämne vidare. Det verkar som om alla har skaffat sig en ståndpunkt och det är svart eller vitt, upp eller ned, höger eller vänster och vått eller torrt som gäller. Det finns inga gråzoner m.a.o. Ingen kommer att ändra uppfattning och det enda som driver dessa små forumskrig är glädjen i att få avreagera sig och gnälla riktigt ordentligt.

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Känner igen mig

"glädjen i att få avreagera sig"

Stämmer. Var liksom bara tvungen att få ur mig lite av mitt Chronopiahat. Oftast är det ju rätt onödigt att skriva "fan vad dåligt det är"-inlägg.
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Newsflash!

Kristendomen är dopad i det här loppet, den kommer nämligen från verkligheten, som har haft längre tid på sig att utvecklas än Ereb har haft. Bara för att det inte står något om den Lysande Vägens förhistoria, innebär ju inte det att vi måste förutsätta att den inte finns.

Vad det gäller epokerna så är det din tolkning. Jag håller inte med, men tänker heller inte kommentera annat än att fråga hur både Trakorien och Erebos kan vara de italienska stadsstaterna? (Som dessutom fanns innan Renässansen också).

/Gloria Excelsior
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
En annan jämförelse

1492 hade spanjorerna krutvapen, medan de nordamerikanska indianerna låg på stenåldersnivå.

/Gloria Excelsior, som inser att jämförelsen är lite elak, men icke desto mindre reell.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: En annan jämförelse

Sant...men o andra sidan kan inte det jämföras,eftersom spanjorerna aldrig var i Nordamerika 1492 (Columbus nådde ju aldrig dit, utan fanns bara i västindien, dvs Kuba och dessa trakter), Det är först 1510-talet och senare de når till kontinenten.

Riddaren - som tycker Amerika borde heta Erika eller Leifika /images/icons/smile.gif


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Re: En annan jämförelse

Sant, men å tredje tentakeln så var indianerna på de västindiska öarna (förutom Tiano) ännu mer primitiva så poängen kvarstår.

Att de aldrig möttes förändra ju dessutom inte det faktum att de samexisterade. En Erebisk jämförelse vore kanske att efarer och jordukaerlar nog aldrig mötts.

/Gloria Excelsior
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Roligt att du säger så

Mitt _maginnehåll_ vid sagda tidpunkt synes mig ha bestått av Hjältarnas handbok. Ett obeskrivligt dåligt supplement som jag dock på den tiden tyvärr hade mer än halvsmält. Vilken lycka hade det inte varit att kasta upp denna otrevliga bok på Chronopias vidriga sidor...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Nope

En sådan karta finns med i Altors baksida...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Favorit i repris

Det är sant att många spelare har romantiserat Ereb Altor, men jag vill hävda att det värsta med Chronopia, iaf för min del var att Chronopia var DoD. Hade Chronopia varit ett eget spel som inte behövde kopplas till DoD, hade det inte behövt vara några större problem. Men när man förändrar ett spel så till den milda grad att det inte längre är samma spel, gillas det inte. Samma problem hade förmodligen uppstått om man hade förändrat Fantomen så att han hade röd dräkt, agerade i det antika Rom, var zombie och brukade äta folks hjärnor... (Vilket iofs kanske hade varit kul att se.)


Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Nope

Ah, OK... mitt minne insisterade på att det fanns med en karta som visade Soluma och Sammummel i alla fall...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Vad är ett spel?

Första Drakar och Demoner hade igen värld, men en viss regelstomme. Andra Drakar och Demoner hade ingen värld, men byggde vidare på regelstommen från första. Expert hade ingen värld, men byggde på stommen från tvåan (och därmed ettan). Ereb kom sedan (eller alldeles före Expert eller nått sånt). Ereb var aldrig ett eget spel. Det stod väl till och med på modulerna "Detta är inget eget spel. Du behöver Drakar och Demoner Expert för att kunna använda det". DoD91 hade väl ingen värld med, men byggde på samma regelsystem som tidigare. DoD 5, eller Chronopia, hade en värld, men samma spelsystem (i stora drag) som tidigare.

Så min fråga till dig är då, vad är ett spel?

Är det reglerna?

I så fall är DoD5 Drakar och Demoner.

Är det världen? I så fall är vare sig Ereb eller Chronopia Drakar och Demoner, eftersom DoD från början var världslös.

Och om det är världen, skulle en nyutgåva av Ereb, med Dungeons&Dragons-reglerna som grund, vara Drakar och Demoner?

För dig är det troligen kombinationen Expert+Ereb som är "spelet", men eftersom Ereb av mig ses som ett påhäng på det riktiga Drakar och Demoner, så tycker jag att det sättet att se på saken bortser från vad som faktiskt fanns med i regellådorna och vad som stod på modulerna.

Som kuriosa kan nämnas att Fantomen ursprungligen hade lila dräkt, och att det är Sverige som ändrat färgen av trycktekniska skäl (eller av misstag), att äventyren med Fantomen satt i historiska miljöer är de mest populära, att han varit zombie i åtminstone ett äventyr, och fortfarande lyckats vara Fantomen.

Huruvida Chronopias tillkomst är samma förändring av spelet som att Fantomen skulle börja äta folks hjärnor är upp till var och en att bedöma.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Gondica...

...är inte vad Ereb skulle blivit om Blixt och co fortsatt med Ereb, men troligtvis ligger det nära i tonen på vad det kunde blivit.

Om nu Blixt och co hade ens velat fortsätta. Jag vet inte hur fäst Anders är/var vid Ereb överhuvudtaget.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Newsflash!

Både Trakorien och Erebos har drag av de italienska stadsstaterna under renässansen. Jag tycker dock fortfarande att Lysande Vägen känns platt. Odo fick ju bara sin uppenbarelse och hade grundstenarna för en religion liggande där. Vad jag har förstått har den inget att göra med den äldre dalkiska religionen, som beksrivs i någon bok i Härskarserien. Dessutom hävdade du att det att Lysande Vägen kändes endimensionell antagligen hade något med förlagan att göra, vilket rimligen borde innebära att du tyckte att kristendomen också var rätt endimensionell. Eller så kan jag ha missuppfattat det...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: En annan jämförelse

Jag vet inte jag, vikingarna var i Nordafrika, vilket de kallade Blåland, har jag för mig.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fantomen (OT)

Inte nog med att Fantomen hade (och har, i vissa länder) lila dräkt, i andra länder har dräkten av liknande trycktekniska skäl (det var något med dålig färgtillgång) ändrat dräkten så att den är röd. Dessutom tänkte sig Lee Falk ursprungligen Fantomen med en beige-brun dräkt, men färgen ändrades på något mystiskt vis när han var på semester, eller något liknande.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Fantomen (OT)

Fantomen har även varit på äventyr i det antika Rom för ett antal år sedan. Tilltaget (vilket förutsätter tidsresor eftersom den förste fantomen levde på 1500-talet) ledde dock talande nog till en hord med hatbrev till redaktionen...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 
Top