Nekromanti Blä-nopia

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Cronopia Är DEN sämsta Värld som någonsin har byggts upp.

Min privata åsikt.

Ereb Rules

Jag ber nu på förhand om förlåtelse till alla Cronopia Älskare, om det nu finns några.

In Hoc Signio Vinces
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Nja, det tycker jag är lite väl starkt uttryckt. Den är mycket tråkig och till viss del även fånig (ganska stor del; virvelyxor, alviskt strutskavalleri, etc.), men att säga att den skulle vara den sämsta spelvärlden funkar inte riktigt. Många "världar" till rollspel är ju knappt beskrivna alls, och det måste väl vara sämre, eller hur?!

Däremot håller jag med om att Ereb är en mycket intressant värld, som dock skulle behöva en utökning. Jag skulle mycket gärna ha en hel karta över land och hav åtminstone, så man visste hur hela planeten såg ut.

NB: Jag känner till Altors Baksida men tycker inte att den är speciellt intressant. Jag skulle hellre se en variant från de ursprungliga skaparna av Ereb.

/Gloria Excelsior

PS (till hr Sundelin) Vi vet att du inte gillar Ereb, bespara oss kommentarerna denna gång? /images/icons/wink.gif
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker att varken Chronopia eller Ereb var särskilt bra. Chronopia för att det led av övercoolhetssyndrom, man var tvungen att svälla upp allting till dubbla storleken i varje ny modul, och Ereb för att den inte var konsekvent uppbyggd. Tiden varierade från närmast renässans i till exempel Trakorien och Erebos, medeltid i Kardien och Zorakin och vikingatid i Jorduashur. Delarna kanske var bra (jag säger inte att allting var det, Lysande vägen var en av de mest endimensionella religioner jag läst om), men hela alltet blev osammanhängande.

Om du kan nyansera din kritik mot Chronopia är det bra, eller är det kanske bara så att du skriver det för att det är vad man "ska" tycka?

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Ta en koll på Tellus historia, olika tidsepoker har samexisterat här också.
Och om Lysande Vägen är endimensionell säger det nog mer om Kristendomen (som den är baserad på) än om Ereb.

Däremot håller jag med dig om att det är inte mycket nytta i att klaga på någonting om man inte tar sig tid att förklara -vad- det är man inte gillar.

/Gloria Excelsior
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vill bara påpeka att vikingatiden är en del av medeltiden, och fanns faktiskt parallellt med mycket av medeltiden.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Det som jag tycker är synd är att någon över huvud taget bryr sig om vad du tycker. Alla vet redan att chronopia är den 'sämsta' spelvärlden genom tiderna och att ereb är den i särklass 'bästa' även om den saknar allt vad logik heter. Det är iofs inte mycket som är logiskt med chronopia men har man vuxit ifrån småsinthet och utvecklat lite fantasi så kan man absolut ta den för den morbida äventyrsplats det är. Denna metod fungerar enligt mig inte lika väl på ereb då denna spelvärld är för jordnära, men när allt kommer omkring är det ändå ett kul ställe även om altors baksida är mer genomtänkt.

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Hahaha

det är kul att märka att allting är som vanligt... bifogar länk till vad jag tidigare har skrivit om Chronopia hatet. Läs vad jag har skrivit eftersom jag personligen tycker att jag lyckades sammanfatta allt rätt bra där.

<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...h=true&Forum=DoD&Words=Chronopia&Match=Entire Phrase&Searchpage=1&Limit=100&Old=6months&Main=89669" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...h=true&Forum=DoD&Words=Chronopia&Match=Entire Phrase&Searchpage=1&Limit=100&Old=6months&Main=89669</A>

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Öööh, de ursprungliga...

...skaparna av Ereb var samma folk som gav ut Chronopia. I det stora perspektivet i alla fall.

Jag vill poängtera att det var Fred Malmberg och Nisse Gullikson som drev utvecklingen av Drakar och Demoner så länge Target (och sen nästan direkt under varumärket Äventyrsspel) hade någon produktion.

Som slutgiltigt ansvariga låg alltså de bakom både Ereb och Chronopia.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Paladin Arvidos har väckts ur sin slummer..

Det här var konstigt.. Inlägget börjar utan någon som helst struktur eller kreativitet, en ren förolämpande kritik på Chronopia, och sedan ber han om ursäkt. Vad är meningen med inlägget kan man fråga sig?

Om jag nu får säga MIN privata åsikt så tycker jag att Chronopia började riktigt väl, men när modulerna kom blev det väldigt osammanhängande. Nästan som Ereb Altor, som också var osammanhängande. Varför då spela någon utav dom världarna, Chronopia är tydligen dåligt och Ereb är tydligen nästan lika dåligt?

Jo, för att när Ereb var nytt så var det unikt och det fanns inte mycket att välja på. Dessutom så struntade dom flesta i att det var ett osammanhängande lapptäcke, iochmed att dom inte letade efter sådant. (Alla har ju olika spelstilar, men det typiska är ju att man börjar med att röja på utan ALLTFÖR stora analyser av det världens politiska klimat och historia.. /images/icons/wink.gif) Sedan fortsatte man att spela för att man kommit in i världen, eller av nostalgi. (Det var ens värld helt enkelt.) När nu Chronopia kommer så är nostalgin borta, och dom erfarna spelarna skyr det som pesten. Dom nya spelarna däremot gillar det..

Så, det är inte värdelöst. Det finns folk som gillar det. Jag gillar det faktiskt också, förutsatt att jag får köra utan dom överdrivna tilläggsböckerna.. /images/icons/wink.gif

Detta är min teori, och den stämmer nog faktiskt rätt bra.



/Arvidos som sarkastiskt biter ifrån, men nu har ju faktiskt Der_Wald satt den tonen för diskussionen.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
jag skulle tro...

...att "Gloria" åsyftade de personer som främst låg bakom spelvärlden Ereb Altor, alltså Anders Blixt och Henrik Strandberg (projektledning) samt inte minst Erik Granström (historien, geografin mm). Av dessa var endast Henrik Strandberg fortfarande inblandad i DoD när Chronopia skapades. Och jag har också en känsla av att Chronopia hade sett väsentligt annorlunda om det hade skapats av Blixt och Granström.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Jag fick men för livet!

Jag kommer ihåg känslan när jag förväntansfullt bläddrade första gången i DoD Chronopia, insåg att mitt maginnehåll ville besudla denna hemska bok, och flydde spelbutiken illa kvickt. Fortfarande, åratal efteråt känner jag ibland den där otrevliga kväljande illamåendekänslan när jag ser en chronopiamodul...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Det är möjligt...

...men, ordern att göra Chronopia enligt vissa riktlinjer kom uprungligen från Fred och Nisse. Det var de som la fast de stora riktlinjerna som författarna hade att rätta sig efter.

Och deras riktlinjer var på ett visst sätt för Ereb, och på ett annat sätt för Chronopia. Därför anser jag att de styrde utvecklingen.

OM Blixt hade skrivit Chronopia hade han fått rätta sig efter de styrandes riktlinjer. Men det är en väldigt hypotetisk fråga vad som hade hänt om Blixt varit med.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Roligt att du säger så

"Jag kommer ihåg känslan när jag förväntansfullt bläddrade första gången i DoD Chronopia, insåg att mitt maginnehåll ville besudla denna hemska bok."

Eftersom magiinnehållet är identiskt med DoD 91:an i grundreglerna. Det är i.o.m. tilläggsböckerna som det spårar ur, men det gjorde det egentligen redan i Magikerns Handbok till 91:an

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Favorit i repris

Romantiseringen av Ereb Altor

Jag vILL även peka på en viktig faktor som lett till kritik mot Chronopia och dess variant av fantasy:

romantiseringen av Ereb Altor.

Många av de spelare som kritiserar Chronopia, hävdar bestämt att Ereb Altor är det bästa som gjorts i rollspelsvärldsväg. Man hackar på olika detaljer i Chronopia som man inte tycker om, tex luftskepp, och hävdar dessa som bevis på att spelet är dåligt.

Men, i sin iver att romantisera Ereb Altor, glömmer man att mångt och mycket av det som existerar i Chronopia har introducerats i Ereb Altor, till exempel luftskepp.

Det är påtaglit många av kritikerna som baserar sin argumentation på romantiseringen av Ereb Altor, eller på romantiseringen av den standardfantasy Ereb Altor har kommit att representera bland svenska rollspelare.

DoD Chronopia gavs ut för, vad är det, sex eller sju år sedan (?), med en helt annan marknad, helt andra rådande trender, tycken och smaker. Det Target hade att gå på då var vad folk tyckte om Ereb då, och eftersom få köpte böckerna, är det ganska uppenbart för mig att man inte tyckte att detta var ett bra underlag att göra mer Ereb-material.

Tänkt meningsutbyte:

"Du, Nisse! Våra Ereb-prylar går med förlust! Ingen köper böckerna! Vi får inte in nya spelare för att de tycker att världen är tråkig! Vad ska vi göra?"

"Jodu, fred, jag har en bra idé! Vi satsar ÄNNU mer på Ereb-material."

Jag har svårt att tänka mig att någon skulle resonera så.


MVH

Magnus

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Man tackar!

Tack så mycket, "Baldyr" (=P) för att du skyddar min heder och ära medan jag inte är här och kan svara själv.
Naturligtvis var det så jag menade, ja.

/Gloria Excelsior
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: jag skulle tro...

Henrik Strandberg står i Chronopia också som en av de som tagit fram konceptet för just Chronopia.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Re: Det är möjligt...

Det är möjligt, men hela frågan baseras på en hypotetisk önksning av mig att få se vad herrar Blixt, Granström med flera, hade gjort med Ereb om de "fått" fortsätta som de själva ville.

Dessutom tror jag inte att jag skulle vilja se vad herr Blixt hade gjort med Chronopia! /images/icons/wink.gif Aningen skräckinjagande.

/Gloria Excelsior
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
MAGE inte magi.. ;) [NT]

/images/icons/shocked.gifblaaaaarf!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag skulle mycket gärna ha en hel karta över land och hav åtminstone, så man visste hur hela planeten såg ut.<p><hr></blockquote><p>
Jag har bestämt för mig att en sådan karta fanns med i Ereb Altor-boxen (som ett uppslag i en av böckerna), men jag kan ha fel.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Känner igen mig

Här kommer min helt subjektiva erfarenhet och åsikt om Chronopia:

Det var fruktansvärt hur en så viktig del av ens tillvaro kunde krossas och förnedras på det sättet. Aldrig mer kunde man utan vidare säga: "Jag spelar Drakar och Demoner" utan man blev alltid tvungen att förklara att man inte såg något samband mellan sig själv och den demonavföring som Chronopia utgjorde. Tror aldrig jag har blivit så besviken på någon pryl som på Chronopia.

Om någon av någon anledning skulle vilja se en motivering till att jag inte gillar Chronopia så rekommenderar jag personen att själv titta på skräpet. Om personen efter att ha kollat på eländet fortfarande inte håller med mig så kan jag bara konstatera att vi har så olika smak och uppfattning att det sannolikt inte finns någon möjlighet att överhuvudtaget diskutera saken.

Ett fyrfaldigt BLÄ för den mest smaklösa rollspelsprodukt jag någonsin sett!
 
Top