Nekromanti Bjud mig din bästa fantasy-fälla

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
I våran pågående Fantasy! OSG-kampanj ska rollfigurerna inom kort undersöka ruinerna efter ett gammalt tempel tillägnat en mörk gudom. Jag vill utmana dem med några intressanta fällor. Så, bjud mig din bästa fantasy-fälla.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Hade gärna tagit lite mer om stilen först. High eller low fantasy? Ska det vara sannolika fällor eller galenskaper? När kan nån senast tänkas ha oljat en mekanisk fälla? Är det rimligt med magiska fällor? Är det meningen att man ska kunna passera fällorna oskadd om man vet hur de funkar, eller har man satt ut dem och sedan lämnat templet för gott?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Low fantasy. Magi är rätt så vanlig men smått oberäknelig och sällan särskilt kraftfull. I fallet med fällorna kan mörk magi mycket väl finnas med i bilden. Templet har stått övergivet i 600 år. I templet förvaras en artefakt. Fällorna är det som ska hindra obehöriga från att norpa artefakten så ja, den som vet knepen ska kunna ta sig förbi oskadd.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har kört lite "oxygen not included" på senaste. Kan man tänka sig en fälla som bygger på att det finns en kammare under den som fällan är i, som innehåller en gas som är lättare än luft men som man kvävs av, och så börjar den sippra uppåt när rollpersonerna börjar fippla med nått som finns i rummet. tex en staty eller ett lås eller nått. Gasen kan vara typ som helium, så de hör sina röster bli pipigare eller nått. Och så kanske man måste sabba golvet och hoppa ner i kammaren där den vanliga luften sjunkit ner. Givetvis finns det nån slags monster där, som är ofarligt i helium men superfarligt i luft.

Något åt det hållet i alla fall.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
För att vakta en skatt känns det rimligt med dörrfällor och statyer som skjuter laser på den som inte drar ut det hemliga handtaget eller sätter gudabilder i rätt ordning.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nyckelhål med en spik monterad på. Spiken är förtrollad med osynlighet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Den uppenbara ingången till templet är en falsk ingång. När de kommer in så långt att de inte längre kan fly kollapsar taket in från ingången och inåt. Alla dör. Vill du vara grym öppnar det sig falluckor ner i mörkret i golvet precis när taket kollapsar. Karaktärerna hinner alltså inte undersöka falluckorna innan de hoppar ner. Hålen är så djupa att karaktärerna som hoppar ner blir svårt skadade och kanske handikappade av fallet, det finns ingen väg ut ur hålen heller och nu finns ton av sten över dem. Så karaktärerna kommer dö på långsamma, förödmjukande och plågsamma sätt så som hunger eller kallbrand. Eller så finns det spheres of annihilations i hålen så att karaktärerna förnekas sin eviga vila när deras själar slita i bitar.

Den riktiga ingången är gömd på en av templets sidor.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Jag har ingen färdig fälla till dig men har alltid gillat när ljus från utsidan leds in med speglar i byggnader som annars hade badat i totalt mörker. Det kanske inte lämpar sig som fälla direkt utan mer för att aktivera/avaktivera någon mekanism genom att ljuset genom något slags lins bränner ett rep, papper eller liknande.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ett avancerat fällsystem - men som tur är ligger det en gammal dammig bok vid ingången som varnar för hur fällorna är placerade.

Det enda den inte varnar för är hur sidorna i boken är giftiga...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Mundo;n249454 said:
Ett avancerat fällsystem - men som tur är ligger det en gammal dammig bok vid ingången som varnar för hur fällorna är placerade.

Det enda den inte varnar för är hur sidorna i boken är giftiga...
Urk, Grimtooths fäller alltså...
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Först en normaldold fallucka och direkt efter den en väl dold fallucka (för vem sätter två I rad lixom... Med lite tur hoppar någon över första :p). I botten på den Andra falluckan är det en sån där frätande gelatinous cube
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Tryckokattor på golvet som tänds i olika färger när man står/går på dem.

Medan spelarna stirrar neråt och försöker fundera ut om några är farliga att gå på och om det går att utröna mönster... så kommer en fet yxa från taket och hugger av alla huvudena!

Äh, jag använder aldrig fällor.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Hm. Jag hade varnat spelarna tydligt, så de fattar att det finns dödliga fällor. T.ex. ha en enkel fälla precis i början med typ ett nedfallet fällgaller, under vilket ett skelett ligger fastnaglat, eller nåt sånt. Men mkt beror ju på vilken känsla du vill ha. Det låter som du vill ha det mer lågmält än grymkäft, samt att rätt personer ska kunna komma in. Då låter fällor som kan återställas helt rätt. Man kan t.ex. köra med klassiker som spjut som fälls ut från väggar, tak som faller ner och krossar men kan hissas upp igen, osv. Antagligen finns det enkla, tydliga ledtrådar, så att den med kunskap inte går fel och får en fälla på sig av misstag. Samtidigt kan dessa absolut vara dolda bland övriga (irrelevanta) prydnader, etc. Det kan absolut finnas vägskäl där vissa vägar är återvändsgränder med fällor, men knappast vägar helt utan fällor - folk ska ju inte kunna komma in på ren tur.

Mörk magi kan t.ex. användas så att en korridor inducerar katatonisk panik i alla som inte gör rätt tecken (handgest e.d. som måste hållas hela vägen). Rep + valfri varelse utan själ som kan bära RP kan då lösa den.

Mörk magi kan även användas för att inducera blindhet eller magiskt mörker (facklor hjälper inte, ljus-besvärjelser måste typ övervinna den mörka magins effektgrad eller motsv), vilket kan göra en annars trivial fälla livsfarlig (gå över en planka över en grop med spikar i botten).

Annars blir man frestad att göra saker som att ha en lång smal "planka" över en spik-grop, som fyller en hel kammare, och så är alla är ute på den kommer skelett ut i alkover på sidorna och anfaller med treuddar eller nåt annat lämpligt för att rycka ner alla i spikarna.

Annars blir man frestad att stänga in RPna i stensarkofager med supertunga lock, eller putta in dem i järnjungfrur för lite snabbare förlopp, eller allehanda annan ondskap baserat på medeltida (eller påhittat medeltida) tortyrinstrument. Spiketunnan blir man oxå sugen på. Låt dem lida och fasa innan de dör.. Ha en vägg som fälls ut och puttar ner dem i ett hål med spikar på insidan av alla väggar, en och en. Försöker man klättra upp får man massor med spik i händerna. Klättrar man inte, dör man av svält eller skador. Den här sortens elakheter skulle kunna bli intressanta utmaningar i det att RPna inte dör omedelbart men får kämpa som fan för att ta sig ut, och sen förbi dem. Så kan man beta av lite fobier (klaustrofobi, rädsla för mörker, kanske rentav höjdskräck, osv) på kuppen. Lägger man upp det för att trigga spelarna lite lagom hade det nog kunnat bli minnesvärt!
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
luddwig;n249414 said:
I våran pågående Fantasy! OSG-kampanj ska rollfigurerna inom kort undersöka ruinerna efter ett gammalt tempel tillägnat en mörk gudom. Jag vill utmana dem med några intressanta fällor. Så, bjud mig din bästa fantasy-fälla.
Ursäkta noobfrågan: OSG?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Lambendil;n249566 said:
Ursäkta noobfrågan: OSG?
Old School Gaming. Det är spelets undertitel. Ligger nära OSR (Old School Renaissance) i spelstil men Fantasy! bygger till skillnad mot huvudfåran inte på gammel-DnD.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
En hög med "guldmynt", som tråkigt nog är ett näste av gyllene köttätande skalbaggar/getingar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker att fällor kan vara roliga – men inte för en eventuell splattereffekt eller pga sin weirdfaktor. Fällor blir roliga för att de är en sorts utmaning till spelarna: "Du kan visst få komma vidare i labyrinten/grottsystemet/i den store Shahens palats, men bara om du listar ut hur du ska ta dig förbi den här fällan!"

Så mitt bästa tips är att hitta på en rolig ledtråd till fällan som spelarna får grunna över. Ledtården ska sedan ge dem en aning om hur fällan fungerar och hur den på så sätt kan undvikas! Sedan kan rp bli straffade om spelarna har agerat oförnuftigt!

I min episka kampanj Metalopol så hittade jag på att avatarer kunde fångas in i en virtuell värld, och att en ond och slem slp också skulle försöka göra just detta i ett kritiskt läge när rp behövde få mer information på en plats i världen. Men för att ge spelarna lite heads-up planterade jag en AI-magiker som kunde teleportera användare mellan olika virtuella världar. När så världen började monteras ned och presumtivt skulle fånga in rp insåg de i sista stund att de kunde fly fällan genom att gå till magikern och be om att få bli ivägteleporterade!

Det funkade jättebra!
 
Top