Nekromanti Bjud mig din bästa fantasy-fälla

Decaius

Veteran
Joined
19 Jun 2017
Messages
22
Jag gillar översvämningsfällor.. typ schakt som sakta fylls när någon utlösningsmekanism triggas.. känns osg, tycker jag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Tack för alla bidrag så här långt. Det är bara att ösa på med fler förslag om ni har. Jag har i alla fall bestämt mig för att använda en karta över en liten dungeon i flera nivåer. Det bäddar för översvämning. Jag klurar också på snygga sätt att använda både skalbaggar och statyer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fällor som ändrar förutsättningarna för rollpersonerna är kul. Men de kanske inte ska kallas för fällor, utan för features?

Översvämmning har redan nämnts.
Fällgaller som delar gruppen i två.
Rum som vrider sig eller rör på sig.
 

Decaius

Veteran
Joined
19 Jun 2017
Messages
22
Nåt lite mer esoteriskt: en fälla i form av en portal som kastar iväg offret till en annan tid/dimension. Jag använde det i en DoD-kampanj nyligen. I det fallet kom offret tillbaka nån sekund senare, några år äldre. Men det kanske inte passar in i denna setting?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Decaius;n249743 said:
Nåt lite mer esoteriskt: en fälla i form av en portal som kastar iväg offret till en annan tid/dimension. Jag använde det i en DoD-kampanj nyligen. I det fallet kom offret tillbaka nån sekund senare, några år äldre. Men det kanske inte passar in i denna setting?
Det går absolut att passa in. Offret skulle t.ex. kunna transporteras bakåt i tiden, till då templet fortfarande var i bruk, eller till den mardrömslika hemdimensionen för den gud som templet är tillägnat.
 

Decaius

Veteran
Joined
19 Jun 2017
Messages
22
luddwig;n249815 said:
Det går absolut att passa in. Offret skulle t.ex. kunna transporteras bakåt i tiden, till då templet fortfarande var i bruk/QUOTE]

Det var så jag använde det!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Inte direkt en fälla men en klurig sak jag hade med en gång var ett monster som skadades omvänt. Stor skada blev liten, liten skada blev stor. Rollpersonerna höll på att dö innan de kom på hur det låg till och det slutade med att de gav sig på monstret med små knivar och knytnävslag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
luddwig;n249815 said:
Det går absolut att passa in. Offret skulle t.ex. kunna transporteras bakåt i tiden, till då templet fortfarande var i bruk, eller till den mardrömslika hemdimensionen för den gud som templet är tillägnat.
Hmmm, bara en tanke men;

Ponera att dåtidens präster utnyttjade detta. Tänk er själva att alla som går i fällan någon gång transporteras tillbaka till samam ögonblick, till en arena. Där sitter forntidens präster och tittar på hur framtida tempelplundrare måste slåss mot varandra till döds.

Eller så kanske de utnyttjar detta i offersammanhang?
 
Top