Billiga spelledare trick

37. Säg till alla, i hemlighet, att det finns en förrädare i gruppen, även om det inte finns någon.

(I ett scenario lät jag alla rollpersonerna, förutom en, ha i bakgrunden att dem mördat en (och samma) person [en gengångare] men dom visste inte om att dom andra också mördat personen. Den som inte hade mördat personen fick i bakgrunden att den ville ta reda på vem som gjorde det.)

40. Låt en SLP "råka" avslöja att det finns en förrädare bland rollpersonerna (trotts att det inte gör det).

Funkar speciellt bra om det redan finns lite "onödig" hemlighetsmakeri i gruppen. En bra metod om man som SL irriterar sig på någon spelare som envisas med att skicka lappar för att vara hemlig och därmed sinkar ner spelet.

41. När spelarna sagt vad de ska göra så slår du en T100 öppet så att alla ser resultatet. Sedan ignorerar du resultatet och spelar vidare utan att förklara något. Gör detta upprepade gånger och spelarna kommer att börja skapa teorier om varför du slår tärningarna och hur du tolkar dem.

Var inte rädd för att något du preppar ska vara "förutsägbart". För det första är det troligtvis bara i ditt huvud det är förutsägbart; spelarnas förväntningar och genrekännedom är annorlunda än din! För det andra så är det inget fel med att något är förutsägbart. Den som i efterhand säger "aha, jag visste hela tiden att uppdragsgivaren var skurken!" får känna sig duktig!

Tillägg: Ha alltid en nödutgångsledtråd. När spelarna totalt missar allt coolt du planerat för att de inte uppfattat ledtrådarna du bombarderar dem med, ha en ledtråd med en blinkande neonskylt över. Typ, en eskalerande ledtrådstrappa, där sista steget är "hand of god" som knuffar dem åt rätt håll.

13. Ha en lista med väldigt specifika och unika namn, spelarna kommer tro att varenda NPC är viktig - varför skulle något rando annars heta Lord Derringer of the Thousand, Thousand Spears?
Det här är mitt favoritknep. Ha namn, beskrivning och grundläggande beteende för så många karaktärer som möjligt.

Ett av de effektivaste sätten att få spelare att bli känslomässigt involverade är att ha med en lite tafatt men snäll tycka-synd-om SLP. Spelare har en tendens att bli väldigt beskyddande mot sådana.

---

En variant som jag körde i WFRP för länge sedan var att ha just en sådan som Muleskinner som körde en vagn med sprit som rollpersonerna betalats för att skydda. Denna muleskinner var inte så smart, men väldigt snäll, speciellt mot djur. Han hade dock lite magproblem och pruttade i tid och otid.

En annan SLP var en vakt (precis som rollpersonerna). Han var en väldigt hetlevrad dvärg som blev förbannad på muleskinnern i tid och otid - och menade bland annat att han på flit släppte väder i dvärgisk näshöjd. Rollpersonerna fick hela tiden hoppa in och beskydda muleskinnern.

I slutändan så var muleskinnern mutant och hade Uncontrollable Flatulence.... och dvärgen dyrkade Khorne... och spriten var på väg till ett bröllop mellan en muterad brud som dyrkade Slaanesh och en intet ont anande rik brudgum. Dvs, en helt vanlig WFRP kampanj.

Back