Bilder i Hobbiten

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Tänkte köpa den till dottern men funderar om det är några bilder alls i boken? I min gamla finns det ju lite tjusiga bilder och tror det nog skulle underlätta med några bilder utspridda i boken.
Någon som vet?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Försökte kolla lite då jag också gärna skulle köpa en med Tolkiens egna bilder. Blev dock inte klokare - istället uppkom nya frågor: är det Saurons öga som Smaug har på svansen? Varför det - är inte en koppling mellan de två bara spekulationer? Och är inte den naturliga översättningen av There and back again Dit och tillbaka igen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Och är inte den naturliga översättningen av There and back again Dit och tillbaka igen?
Den bokstavliga översättningen vore absolut det. Jag är nog svag för den där; "bort och hem igen" har lite samma poesi i sig som originalet, där "dit och tillbaka igen" för mig låter lite för styltigt för att riktigt passa. Man kan och bör ta sig vissa friheter som översättare, tänker jag =) Bokstavliga översättningar blir sällan riktigt bra.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Den bokstavliga översättningen vore absolut det. Jag är nog svag för den där; "bort och hem igen" har lite samma poesi i sig som originalet, där "dit och tillbaka igen" för mig låter lite för styltigt för att riktigt passa. Man kan och bör ta sig vissa friheter som översättare, tänker jag =) Bokstavliga översättningar blir sällan riktigt bra.
Som en stor Ohlmarks-apologist så håller jag helt med dig om friheter vid översättning :)
Gillar också det lite målande i ”bort och hem” - blev bara förvånad då den nya översättningen ju annars försökt vara väldigt okrumbuktig, och det faktiskt finns ett färdigt och bra uttryck på svenska som är helt 1:1 (och som jag också tycker låter fint).
Men mest fundersam blev jag över saurons öga på svansen :)

Ser ut att bli ett köp hur som i och med bilderna!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag kan även rekommendera www.bokborsen.se, där kan man hitta inbundna utgåvor av Hallqvist översättning (den med Tolkiens bild av trollen som gömmer sig för dvärgarna vid lägerplatsen)
Tog och drog till med ett köp, mest för att det var just den utgåvan jag läste när jag var nio.



Fast jag råkade köpa en annan, men det var otroligt snygg. Väldigt enkelt att handla på bokborsen.se måste jag säga.

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Fast jag råkade köpa en annan, men det var otroligt snygg. Väldigt enkelt att handla på bokborsen.se måste jag säga.
En otroligt snygg tolkning av Smaug! Och nästan lite gulligt att han sover på korslagda tassar, lite som en katt 😄❤

Bokbörsen är awesome! Har gjort många fynd där. Nu senast blev jag nyfiken på en del böcker i listan som @Gurgeh presenterade och hittade de på bokbörsen 🙂
 
Top