Bifurs spelkrönika 2024

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Ah, jag kör en tråd för i år också.

Spelpass #1
2024-01-03, onlinemöte, Alien, Heart of Darkness, 5 timmar, SL jag
Avslutningen av detta cinemtaic. Bra och kul, men detta är nog ändå det svagaste av de tre i 26 Draconis-serien, utan att vara dåligt. RPnas agendor är lite spretigare och äventyrets komplexitet lite större, vilket gör att var man börjar utforska Erebos och hur länge vissa RP överlever får större påverkan på utvecklingen. Sen ska sägas att att vi spelade över loppet om runt sju månader vilket så klart inte är optimalt och online vilket inte heller hjälper. Jag tror alla cinematics, i högre grad än många andra rollspelsäventyr, mår bäst av att spelas runt ett bord med den fysiska kartan framför sig och med ganska kort tid mellan passen, och Heart of Darkness mer så än det andra två.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #2
2024-01-07, fysiskt möte, Symbaroum, Härjat hemland, 3 timmar, SL jag
Törnetronen rullar vidare. Rollpersonerna fortsätter undersöka turerna på Korindas klippa utan att hitta några spår efter Esmerelda eller vem som kan legat bakom försöket att förgifta dem. Sen hyr de en guide och beger sig söderut med siktet inställt på Den heliga eldens katedral.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #3
2024-01-07, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd, Death on the Reik, 3 timmar, SL @Rymdhamster
Vi slår ut vakterna nere vid vattenporten och tränger sedan djupare in i Castle Wittgenstein på jakt efter något som kan leda oss till Dagmars gömda förvridningssten (warpstone). Och allt där inne blir konstigare och konstigare ju längre vi tar oss. Muterade tjänare, förruttnad mat, underliga röster, nekromantiska bibliotek. Vore inte rollpersonerna så fokuserade på att hitta ledtrådar hade de nog antingen flytt eller tappat greppet och börjat bränna ner stället. Spännande cliffhanger högst uppe i ett torn där något underligt (och säkert kaosanstruket) experiment under ledning av vi gissar är en von Wittgensteins.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #4
2024-01-11, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 3,5 timmar, SL jag
Första passet med detta nya spel. Trevlig mjukstart där vi har känna på alla äventyrsfasens tre delar och Nådde nästan i mål, men inte helt så Fellowship phase sparar vi till nästa gång. Intron jag delvis lånat in från MERP och delvis knutit ihop med några trådar från kampanjstrukturen. Vi får se hur mycket som kommer att figurera i vidare spel, beroende på vad spelarna plockar upp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #5
2024-01-14, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd, Death on the Reik, 4 timmar, SL @Rymdhamster
Upplösningen av rollpersonernas intrång i Wittgenstein-borgen, vilket slutar i en blodig uppgörelse med den kvinnliga magikern, hennes tjänare och diverse odöda. På håret att vi inte stryker med allihop. Till slut står bara en RP upp, två är sänkt och en död. Stukade flyr de med oförrättat ärende (att ta och förstöra Dagmars gömda förvridningssten). Nästa dag, innan de mer än hunnit slicka såren, nås de av en dån och ser hur dammet stiger från borgne - till synes helt raserad. Av naturliga spricker eller någon mörk kraft? Utmattade och utan hopp eller kraft att kunna göra något vänder RPna norrut och därmed avslutas denna del av kampanjen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #6
2024-01-16, fysiskt möte, Symbaroum, Härjat hemland, 3 timmar, SL jag
Efter vissa umbäranden når RPna fram till Den heliga eldens katedral. Där förstår de att den är ockuperad av vandöda och börjar prövande ta kontakt med baronessan av Arnelds trupper. Det leder till att krigarna rekryteras till hennes styrkor och övriga ges beskydd från "fienden". RPna snokande gör dok att de konfronteras med Fredek av Ausel (som i min version nästlat sig in som den förvirrade baronessans nya make) ganska omgående - vilekt slutar med att han tvingar dem att bege sig ner i biblioteket för att "hämta vad de kom hit för", ge det till honom och sedan kanske få leva...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #7
2024-01-25, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 3 timmar, SL jag
Vi rundar av introäventyret med RPna hittar Lommarnas skatt och återvänder till till. De ger efter viss tvekan sin mystiska uppdragsgivare hornet hon önskade och delar uppskatten mellan sig. Under Brödrasakpsfasen möter de sin gynanre Gandalf för en diskussionen om hoten som närmar. Nästa äventyr är det första ordinarie från kampanjboken och inleds med ännu en skattjakt, ledd av den jovialiska dvärgen Jari och hans följeslagare Diarmoc. Längs resan mot dalen i Väderåsarna tycks Diarmoc bli allt mer nedstämd och till slut, vid dalens rand, klämmer han ur sig att allt är en fälla, Jari är i maskopi med ett gäng hungriga troll som väntar på dem - och de håller hans familj fången, det är därför han hjälpt Jari. Hjältarna agerar rådigt, tar Jari till fånga och göra sig redo att möta dalens fasor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #8
2024-01-30, fysiskt möte, Symbaroum, Härjat hemland, 2,5 timmar, SL jag
RPna utforskar det Beslutade Bibliotekets hemligheter och upptäcker platsen där rosae förvarades - tom men med en mystisk referens. Fler sedan hals över huvud när en urbergsorm slår till. Uppjagad når de den översta nivån. Nu återstår endast att hitta ett sätt hantera Fredek av Ausel och hans vandöda allierade så att de kan fly platsen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #9
2024-02-04, fysiskt möte, Night Witches, 2,5 timmar, SL @Lodin2000
Test av detta spel som jag varit nyfiken på ett tag. Trevligt men svårt att utvärdera potentialen - som många pbta-spel ger det mycket snabbt, men det drar också iväg flera olika håll snabbt. Hoppas vi får till ett ordentligt pass ytterligare så man verkligen får känna på det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #10
2024-02-08, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 3 timmar, SL jag
Action-upplösningen av Ett trollhål om där någonsin var ett. RPna går mer eller mindre rakt i fällan men striden mot de tre arga trollen går bra, med god hjälp av Orothel. Deras utmärglade fångar och Newt... förlåt Scylda räddas och några skatter bärgas. Tillbaka mot Bri och vår första Yule fellowship phase.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #11
2024-02-13, fysiskt möte, Symbaroum, Härjat hemland, 3 timmar, SL jag
Gruppen lämnar det Bibliotekets hemligheter genom både strid och list, vilket går hem förvånansvärt väl. Sedan sätter de av mot sydväst och Erganotas tempelstad. Ett roligt men egentligen inte så händelserikt spelpass.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #1
2024-02-22, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 4 timmar, SL jag
2965 blir 2966 och hjältarna återsamlas i Bri och bestämmer sig för att ledsaga Diarmoc med familj och Scylda till Lond Daer där planerar att slå sig när efter sina vedermödor. En bit på vägen har de även sällskap av den vänligen skomakaren Borlas.

I Lond Daer blir de väl mottagna av drottning Nimune, och där visar det sig att hennes siare Aglaen sett två av RPna, Thirin och Gråmur, i en vision - de stod på en enslig ö. Och denna ö har de båda också drömt om under vinterns mörker. När sjöfarare Eagre säger sig veta var ön finns och erbjuder dem att segla dem dit lägger de all tveksamhet åt sidan och ger sig av ut på vågorna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #14
2024-03-03, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd, Power Behind the Throne, 2,5 timmar, SL @Rymdhamster
Lite smyguppstart av del tre i Enemy Within men ryktesinsamling i Altdorf och ett aningen underligt transportuppdrag till Middenheim. Och så en relik som min rollperson erbjuder sig att lämna i ett tempel på vägen. Nästa pass bär det av norrut.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #15
2024-03-07, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 3 timmar, SL jag
Gruppen anländer efter ytterligare vedermöder på havet till slut till Tol Morwen. De landstiger, bekantar sig efter viss inledande osäkerhet med de strandsatta lossoth. Nästa dag vandrar de runt ön och bestiger klipptoppen och beskådar Turins grav. Där svär rollpersonerna en ed till varandra, att kämpa mot det växande mörkret. Väldigt episkt och helt framspelat av en av spelarna, som spunnit vidare på bakgrund jag gett honom. Skitcoolt när sådant händer. Därefter letar de sig in i den hemsökta skogen, finner Eagre dotter Elwing, och svärdet deras förfäder smitt när så öns gastar samlar sig till anfall...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #16
2024-03-12, fysiskt möte, Symbaroum, Härjat hemland, 3 timmar, SL jag
Hela passet ägnas åt att undersöka Klosterskolan, en av kampanjdelens mest intressanta och spännande äventyrsplatser. Bra stämning hela vägen igen som slutade med en konfrontation med Dorota. Nu återstår bara att hantera Saarufag...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spelpass #17
2024-03-17, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd, Power Behind the Throne, 3,5 ttimmar, SL @Rymdhamster
Rollpersonerna rullar genom Drakwald norrut mot Middenheim. En del oroväckande rykten i omlopp men inget som egentligen rör våra RP (än). Vid ett planerat stopp vid ett templet, heligt för både simariter och ulricianer, dit min RP har ett sidouppdrag, hänger ett gäng riddare ur en av Sigmar-kultens ordnar. De säger att vi inte får komma in just då. Underligt men vi avvaktar. Under väntan undersöker en RP en intilliggande hus, och hittar några döda och Fängslade präster där. Och en angripare som tar till vapen. Snart ansluter ännu fler - fredlösa? galna ulrickultister? - och kastar sig över oss och riddarna. Kaos uppstår, @luddwig s RP dör av en olycklig crit, och förvirringen är total. Och där bröt vi för kvällen.
 
Top