Varulv [BH II] - Spelet är slut

damogn

Hero
Varför blev det regeländring @damogn ?
Den hade gjort mindre om den kommit direkt i R1.
Det var dumt... När jag visade menyn för Basse skrev han att den var lite snål. Jag erbjöd honom då 8 s till, vilket han avböjde. När spelet var igång skrev flera hur obalanserat det var och hur lätt byn skulle vinna. Då började jag få panik. Ville inte få ett till arr som bara dog direkt.

Senare när Basse rök kom det på tal igen att det var lätt för byn, så jag tänkte att jag kunde erbjuda de 8 s till Isaac. Han ville inte vinna med något fulspel och ville inte rekrytera någon. Han hade också kunnat vinna på att lägga 4s på att blocka Big Mama udda rundor för att få bort väktaren och 4s för att röda någon misstänkt. Han valde ett enda extra nattmord för 8s och det lät på honom som att det var för att det skulle ändra spelet minst.

Jag borde inte haft med någon rekrytering. Det var dumt och jag ångrar det.

damogn

Hero
Jag tyckte det var synd med twisten att romarna fick extra sestertier. Det hade varit väldigt roligt att se om ulvarna vunnit med origialupplägget, det hade varit en legendarisk bedrift!
Känner mig verkligen dum att jag inte var iskall och höll tyst.

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Det var dumt... När jag visade menyn för Basse skrev han att den var lite snål. Jag erbjöd honom då 8 s till, vilket han avböjde. När spelet var igång skrev flera hur obalanserat det var och hur lätt byn skulle vinna. Då började jag få panik. Ville inte få ett till arr som bara dog direkt.

Senare när Basse rök kom det på tal igen att det var lätt för byn, så jag tänkte att jag kunde erbjuda de 8 s till Isaac. Han ville inte vinna med något fulspel och ville inte rekrytera någon. Han hade också kunnat vinna på att lägga 4s på att blocka Big Mama udda rundor för att få bort väktaren och 4s för att röda någon misstänkt. Han valde ett enda extra nattmord för 8s och det lät på honom som att det var för att det skulle ändra spelet minst.

Jag borde inte haft med någon rekrytering. Det var dumt och jag ångrar det.
Det gjorde ingen skillnad för utgången tror jag. De flesta, allra mest jag, höll Isaac för grön pga Basses gräv på honom.

Hägerstrand

Ballofix
När jag visade menyn för Basse skrev han att den var lite snål. Jag erbjöd honom då 8 s till, vilket han avböjde.
Går-det-att-förhandla-med-SL-ifall-menyn-visar-sig-vara-svag-gate CONFIRMED

Jag minns inte vilka som tyckte det var fullständigt omöjligt, men:

Röst: @de som tyckte det var fullständigt omöjligt

Basenanji

Basinixus
Går-det-att-förhandla-med-SL-ifall-menyn-visar-sig-vara-svag-gate CONFIRMED
Haha, ja nu vet vi det! Jag är ju ökänd för mina obalanserade och ulvfobiska upplägg så jag törs inte uttala mig om vad ett balanserat upplägg är.

Så, var inte för hård mot dig själv @damogn!

Och så tycker jag att det är juste att helt enkelt försöka spela så bra man kan utifrån upplägget. Det gick ju bra?! Framförallt mitt mästerlig ulvspel som @BiobunkerVII tycker är så inspirerande. Nåja. 😊😘

Hägerstrand

Ballofix
Mest synd var det om @Hägerstrand som verkligen förtjänade ett bättre öde.
Så kan det gå. Jag tyckte att motivationerna till rösterna på mig var väldigt svaga, men de alternativ jag försökte dreva var ju också bybor.

I slutändan är ändå en röst från en bybo ett tecken på att man inte kommunicerat sin egen grönhet tillräckligt bra. Det enda man kan direkt påverka i spelet är vad man själv skriver.

Sidd

”Bybo”
Då noterar vi till års-statistiken alltså att ulvlaget som ”vann” detta lir bestod av svenskAlärareIsaac, dribbelSL å tjatBasse. 👹😱👍

Hägerstrand

Ballofix
Känner mig verkligen dum att jag inte var iskall och höll tyst.
Jag tycker inte att du behöver gräma dig, ibland kör vi spel där SL ångrar hur han gjorde saker efteråt. Det är en konskvens av att testa nya grejer. Jag har några tankar här nedanför, men ignorera dem tills du inte känner dig dum längre.

Mina tankar på speldesignen:
Möjligheten till rekryteringar mitt i spelet är en stor ulvbuff även om den inte används, eftersom den gör att spelare som toppar alla grönlistor plötsligt blir aktuella för utröstning igen. På så sätt hedrar det @Sömniga Isaac att han valde det alternativ som så snabbt som möjligt avslöjade att rekryteringar INTE är i spel.

Bestäm innan spelstart om det är ett öppet/semi-öppet/stängt spel, och annonsera gärna det i anmälan. Det här spelet såg ut som ett semi-öppet spel, men visade sig senare vara stängt (i och med balansförändringen, men också i och med hur siaren visade sig fungera). Det är viktig information för att veta hur man ska förhålla sig till reglerna. Om man vill spelleda men är osäker på hur balansen ska se ut så är det mycket säkrare att hålla i ett öppet spel, där man kan posta reglerna i anmälningstråden och få feedback i det skedet utan att påverka spelbalansen.

Läs varulvsdesign enligt Vimes. Det är inte en bibel, men bra riktlinjer på vad man ska tänka på innan man startar. Om Basse blev erbjuden 8p extra vid spelstart (skillnaden mellan 0,5 och 1 nattmord per runda) så är det ett tecken på att man inte funderat tillräckligt på spelbalansen innan start.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Värt att påpeka är ju också att en obalans i spelupplägget inte är någon garanti för att den gynnade sidan ska ha fördel (bevisligen). Så även om det är eftersträvansvärt att ha balanserade spel är det inte supernoga att de ska vara exakt kalkylerade för att ge 50 vinster åt vardera fraktion över 100 spel. För det är ändå bara spelet ifråga som det till syvende och sist handlar om, och när spelet väl är igång struntar det i ifall spelupplägget är balanserat eller ej, så det gör egentligen inte så mycket om spelet på pappret är obalanserat (mer än att skapa paranoia hos byborna att det ligger något dolt och lurar).
Som SL tror jag det är viktigare att ha transparenta spelupplägg, snarare än balanserade.

damogn

Hero
@damogn du hade ju sprillans nya coola spins på powerrollerna. Hur gick tankarna när du lade in "väkta mot utröstning" och "sianden förannonseras"?
Jaha... väkta mot utröstning kom från att jag tyckte att det var ologiskt att man kunde bli utröstad när man druckit trolldryck. Sianden förannonseras var för att jag missuppfattade var Fjodor skrev till mig i chatten, så jag trodde att det var en standard som jag inte varit med om tidigare. Så det hade inte mycket med balans att göra egentligen.

Octagonal

Swashbuckler
Nu skickade jag som tur var inte den posten men i ungefär en timme (eller två) var jag övertygad om att det fanns en tredje fraktion som stökade för oss.
Efter att ulvarna fick 8 extra att handla för satte jag mig ner och räknade ihop alla utgifter och fick det till att ulvarna hade spenderat mer än de hade. Jag blandade ihop jämna och ojämna rundor när två nattmord skedde och fick av oklar anledning för mig att ulvarna hade nattmord alla rundor + ett extra nattmord.
Jag hade en mycket lång post redo att skicka iväg om att nu har vi mycket stora problem och att det var något väldigt lurt i kikaren, konspirationsteorier om både det ena och andra. Sen uppfattade jag mitt misstag😅

Det sammanfattar om något min insats i detta spel. Problemet @Big Mama var inte att du röstade ut mig. Du skulle bara gjort det mycket tidigare...✌

damogn

Hero
Jag tycker inte att du behöver gräma dig, ibland kör vi spel där SL ångrar hur han gjorde saker efteråt. Det är en konskvens av att testa nya grejer. Jag har några tankar här nedanför, men ignorera dem tills du inte känner dig dum längre.

Mina tankar på speldesignen:
Möjligheten till rekryteringar mitt i spelet är en stor ulvbuff även om den inte används, eftersom den gör att spelare som toppar alla grönlistor plötsligt blir aktuella för utröstning igen. På så sätt hedrar det @Sömniga Isaac att han valde det alternativ som så snabbt som möjligt avslöjade att rekryteringar INTE är i spel.

Bestäm innan spelstart om det är ett öppet/semi-öppet/stängt spel, och annonsera gärna det i anmälan. Det här spelet såg ut som ett semi-öppet spel, men visade sig senare vara stängt (i och med balansförändringen, men också i och med hur siaren visade sig fungera). Det är viktig information för att veta hur man ska förhålla sig till reglerna. Om man vill spelleda men är osäker på hur balansen ska se ut så är det mycket säkrare att hålla i ett öppet spel, där man kan posta reglerna i anmälningstråden och få feedback i det skedet utan att påverka spelbalansen.

Läs varulvsdesign enligt Vimes. Det är inte en bibel, men bra riktlinjer på vad man ska tänka på innan man startar. Om Basse blev erbjuden 8p extra vid spelstart (skillnaden mellan 0,5 och 1 nattmord per runda) så är det ett tecken på att man inte funderat tillräckligt på spelbalansen innan start.
Värt att påpeka är ju också att en obalans i spelupplägget inte är någon garanti för att den gynnade sidan ska ha fördel (bevisligen). Så även om det är eftersträvansvärt att ha balanserade spel är det inte supernoga att de ska vara exakt kalkylerade för att ge 50 vinster åt vardera fraktion över 100 spel. För det är ändå bara spelet ifråga som det till syvende och sist handlar om, och när spelet väl är igång struntar det i ifall spelupplägget är balanserat eller ej, så det gör egentligen inte så mycket om spelet på pappret är obalanserat (mer än att skapa paranoia hos byborna att det ligger något dolt och lurar).
Som SL tror jag det är viktigare att ha transparenta spelupplägg, snarare än balanserade.
Tack för tipsen. Ska vara mycket mycket försiktigare i framtiden om jag arrar något spel. Håller med om att öppna spel är bättre för spelarna.

damogn

Hero
Om ni förresten vill kika på något som förhoppningsvis fungerar bättre än min speldesign:

Detta verktyg börjar bli färdigt och kan kanske användas för analys av röster i framtiden?

Octagonal

Swashbuckler
Tack för tipsen. Ska vara mycket mycket försiktigare i framtiden om jag arrar något spel. Håller med om att öppna spel är bättre för spelarna.
Jag uppfattar inte alls mindre öppna spel som ett problem. En del av det som är kul är att varje spel är unikt och att försöka sätta sig in i reglerna och lista ut dolda saker. Själva utforskandet är toppen. Det svåra denna gång var att förutsättningarna ändrades mitt i spelet på ett sätt som inte var förutsägbart.

Så snyggt arrat, du behöver inte be om ursäkt!!

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Byn åkte framförallt dit på att den enda egentliga aktiviteten de sista två rundorna var att jag och Octa kastade skit på varandra som bidrog med intet.
Jag tyckte det blev tufft läge med en snubbe som käkade glass i Nora, en spelare på toan i Polen och rekryteringsgate. Blev mindre fokus från min sida efter det och då bet jag mig fast vid Octa för det var enkelt.
Tror byn hade haft större chans att klara sig om jag eller Octa åkt istället för Sysp, eller så hade det blivit samma utfall.

Hägerstrand

Ballofix
Jag uppfattar inte alls mindre öppna spel som ett problem.
Jag sa inte att mindre öppna spel var ett problem, jag sa att man slipper bli osäker på sin egen balans efter att spelet startar med ett öppet upplägg eftersom det inte finns några hinder mot att diskutera reglerna innan start.

Jim Profit

Warrior
Jag tar mig fräckheten att hoppa in som åskådare: jag tycker man ska vara *mycket* förlåtande med formexperiment/misstag. Det måste finnas utrymme att testa saker som organisatör/spelledare som visar sig fungera suboptimalt utan skam. Att öht arrangera något som andra spelar är pressat nog, och förtjänar applåder! Utan utrymme att "misslyckas" (folk verkar ju haft kul ändå) sker få innovationer, och det är svårt att få in nya.