Varulv [BH II] - R4

Basenanji

Basinixus
Trigger-warning för naturvetare, texten nedan kan innehålla spår av hermeneutisk analys.

2. Sömniga Isaac är vältalig men ytlig
Sömniga Isaac är svenskalärare och såvitt jag kan bedöma en mycket duktig sådan. Han skriver bra, helt enkelt. Se här på ett typiskt Sömniga Isaac-inlägg (Länk till inlägg)

Sömniga Isaac said:
Jag har försökt läsa igenom tråden igen, så ska väl försöka säga något också om vad jag ser, eller inte ser. Men det blir inget vettigt av det känner jag. Oavsett nedan är mina tankar.

Står fast vid att jag inte får något grepp om Sidd, mest flamsigt och lite överallt. Får ingen klarhet i vad han vill eller vad han försöker göra. Svårläst, vilket gör att han blir en osäkerhet för mig. Jag får helt enkelt inget grepp om Sidd.

Bio upplever jag ändå driver på och ställer kritiska frågor. Han driver på andra att delta och försöker klargöra. Känns som en bybo som vill klargöra och hjälpa byn genom att få folk att delta och ta ställning. Upplever Bio som trygg och stabil. Uppskattar även att han håller sina inlägg relativt korta, mer personlig preferens än något som friar eller fäller.

Octa upplever jag sitter i lite samma båt som mig och Strahd, att hänga med i vad som sägs. Känns som vi tre sitter i ett kasst läge då tiden inte riktigt finns där för oss. Samma läge verkar gälla för BM. Det gör så klart att vi alla fyra bli osäkerhetsfaktorer då vi inte kan delta och blir mer passiva. Octa och Strahd upplever jag dock som mer aktiva. Problemet med oss blir att vi blir svårlästa och inte heller bidrar så mycket till byn. Octa och Strahd ska medges ha gett mer till spelet än mig och BM utifrån mitt perspektiv.

Basse deltar aktivt i perioder, stället frågor och driver även han på inaktiva spelare. Har dock inte sätt lika mycket av de där kritiska frågorna som jag upplever att Bio kommer med, vilket gör att jag förhåller mig vaksam här. Samma gäller för Impe som jag inte riktigt kan placera. De hamnar på min lista över tveksamma figurer.

Övriga spelare har jag inte så mycket att säga om.

Min röst kvarstår således på Sidd, kommer ligga kvar där om inget radikalt händer som får mig att se på övriga spelare med andra ögon.
Långt och resonerande. Men vad innehåller det egentligen?

Om vi gör en lite närmare analys av texten ovan så ser man efter ett tag att även om Sömniga Isaac anvönder manga ord på ett snyggt sätt, är det oftast väldigt lite som blir sagt. Ofta är det också osäkert, vagt och distanserande. Återkommande spelar Sömniga Isaac på att han är osäker och som han ofta skriver “trög” (Vilket inte är sant! En äkta ulvlögn helt enkelt!):

Jag har försökt läsa igenom tråden igen, så ska väl försöka säga något också om vad jag ser, eller inte ser. Men det blir inget vettigt av det känner jag. Oavsett nedan är mina tankar.
Min analys:
Ok, så Sömniga Isaac har försökt läsa, ska väl försöka säga något om vad han kanske inte ser. Det kommer inte bli vettigt. Oavsett om han har fel eller rätt så skriver han lite.

Nu fetstilar jag direkt i citatet:
Står fast vid att jag inte får något grepp om Sidd, mest flamsigt och lite överallt. Får ingen klarhet i vad han vill eller vad han försöker göra. Svårläst, vilket gör att han blir en osäkerhet för mig. Jag får helt enkelt inget grepp om Sidd.
Så kan det ju vara förstås, men kom igen Isaac, tycker du något? Här menar jag att Isaac spelar på sin osäkerhet och egentligen ställer upp ganska vaga kriterier för att vara ulvig. Slutsatsen är: ”eftersom jag inte kan läsa ditt spel måste du vara ulv!”, vilket rent logiskt inte är särskilt…logiskt. Det är ett känsloargument om något.

Jag fetstilar direkt i citatet:

Bio upplever jag ändå driver på och ställer kritiska frågor. Han driver på andra att delta och försöker klargöra. Känns som en bybo som vill klargöra och hjälpa byn genom att få folk att delta och ta ställning. Upplever Bio som trygg och stabil. Uppskattar även att han håller sina inlägg relativt korta, mer personlig preferens än något som friar eller fäller.

Mycket uppleva och uppskattar här. Och återigen: vagt. Det är som att Isaac aldrig riktigt sätter ned foten, även om han här verkar gilla Biobunker. Jag tycker också att den sista kommentaren är märklig eftersom vi i varulvsspel vill hitta tydliga åsikter, men här verkar Isaac uppskatta att Biobunker inte för fram rätt eller fel?!

Sedan kommer en grej som också berör det här med aktivitete/lågflygeri.

Octa upplever jag sitter i lite samma båt som mig och Strahd, att hänga med i vad som sägs. Känns som vi tre sitter i ett kasst läge då tiden inte riktigt finns där för oss. Samma läge verkar gälla för BM. Det gör så klart att vi alla fyra bli osäkerhetsfaktorer då vi inte kan delta och blir mer passiva. Octa och Strahd upplever jag dock som mer aktiva. Problemet med oss blir att vi blir svårlästa och inte heller bidrar så mycket till byn. Octa och Strahd ska medges ha gett mer till spelet än mig och BM utifrån mitt perspektiv.
Det är så skickligt och vältaligt, fint och försikiktigt. Självförebråelser och reflektioner. Men vad gör den där texten egentligen? Jo, den ger alibi för att folk inte deltar och att det senare kan innebära osäkerhet. Jag har anmärkt på det här tidigare.

Sedan kommer Sömniga Isaacs första attack på mig:

Basse deltar aktivt i perioder, stället frågor och driver även han på inaktiva spelare. Har dock inte sätt lika mycket av de där kritiska frågorna som jag upplever att Bio kommer med, vilket gör att jag förhåller mig vaksam här. Samma gäller för Impe som jag inte riktigt kan placera. De hamnar på min lista över tveksamma figurer.
Jag trodde att det var bra att vara aktiv, ställa frågor och driva på inaktiva spelare, men tydligen är jag inte lika bra som Biobunker. Ok, det kan man tycka, men det här är liksom som jag ser det ett försåtligt sätt att försiktigt få byn att börja misstänka mig. För, nog har jag ställt kritiska frågor, även om jag inte har Biobunkers direkta approach.

Det hela avslutas med:

Övriga spelare har jag inte så mycket att säga om.
Ok. Så Sömniga Isaac skriver förvisso ett långt inlägg, men i ett parti med fjorton spelare tar han bara upp Sidd, Bio, Octa, Stradh, Basse och BM. För de övriga har han inte så mycket att såga om.

Det här sättet att skriva på är typiskt för Sömniga Isaac: välskriven diplomatisk svada som oftast inte landar i mer än försiktiga antaganden och upplevelser.

Och – får vi inte glömma – en röst på en bybo.

Basenanji

Basinixus
3. Sömniga Isaac är livsfarlig för byn och röstar lite

Sömniga Isaac har röstat ut både Sidd (bybo) och Hägerstrand (bybo). I R3 röstar han på Big Mama och bidrar inte till att hänga Stradh (puh!). Det talar för att Big Mama är bybo tycker jag, men egentligen tror jag att stod mellan två bybor (Stradh och Big Mama) så det kvittade väl.

Men vi kan väl titta på hur Sömniga Isaac motiverade sin röst på Big mama I R3? Länk till posten: http://www.rollspel.nu/threads/bh-ii-r3.85336/post-1317533

Som läget står nu så lägger jag min röst på BM så länge. Det handlar främst om att hon vill outa siare/väktare (en av dem, har inte tid att kika exakt vad hon sa efter sin rättelse). Känns inte som ett klokt val för byn att outa - men jag vet inte - här är mina kunskaper om hur tanken runt dessa roller går för svag. Men reaktionerna verkar peka på att det är ett misstänksamt drag då det ger ulvarna mer information.

Röst: @Big Mama
https://www.rollspel.nu/members/11053/

Vi gör en liten mikroanalys igen. Jag fetstilar allt som gör utsagan vag och osäker:

inte som ett klokt val för byn att outa - men jag vet inte - här är mina kunskaper om hur tanken runt dessa roller går för svag. Men reaktionerna verkar peka på att det är ett misstänksamt drag då det ger ulvarna mer information.
Ser ni? En pikant detalj är också att Sömniga Isaac, i en ganska livlig runda (Octa bråkar med Vimes mm), röstar exakt EN (1) gång. Det är rösten ovan.

Basenanji

Basinixus
4. Vem pratar Isaac med egentligen?
Jag hinner inte gå genom så mycket som jag skulle behöva, men mitt intryck är att Sömniga Isaac sällan pratar med folk i sina inlägg. Eller åtminstone inte med så många.Det är som att han begränsar eller väljer ut vilka han ska prata med.

Min teori är att Sysp har rekryterat Isaac. Och de två verkar sannerligen ha beröringsskärck. Söker jag på inlägg av Sömniga Isaac med sökordet *sysp får jag nio träffar!

I R1 skriver aldrig Isaac ut Sysp direkt, utan det är antingen med i en lista eller i ett svar på annan deltagares inlägg där Sysp nämns.
I R2 får jag fyra träffar, men ingen träff där Sömniga Isaac själv skriver om Sysp. Träffarna uppkommer för att Sömniga Isaac svarar andra som i sina poster nämner Sysp.
Först i R3 skriver Sömniga Isaac om Sysp och när han gör det blir det ett regelrätt försvar av Sysp (länk till inlägg: http://www.rollspel.nu/threads/bh-ii-r3.85336/post-1317533)

Sysp, har svårt att se att han skulle vara ulv. Tror Sysp hamnat i en dålig situation på grund av livet. Det skulle med andra ord kunna vara en risk att rösta ut honom då det lämnar byn med en mindre bybo, samtidigt som ulvarna blir kvar fler rundor. Samtidigt kanske det är ett strategiskt val att använda sin livssituation för att undkomma utröstning. Känns dock inte troligt då Sysp i föregående runda var OK med att bli utröstad, även det har jag förvisso sett i tidigare spel och brukar inte berätta så mycket om färgen på spelaren.
Stickspår: Sysp skriver så här i R3, är inte det två ulvar som lite försiktigt gullar med varandra? Sysp röstar på (?) Sömniga Isaac

Och nu senast mer försvar av Sysp:

Sysp - Skriver väldigt lite, men när han skriver så kommer han med länger inlägg och reflektioner. Har varit tydlig med vad som ligger bakom hans bristfälliga deltagande, men när han deltagit har han vågat säga vad han tycker och var han står. Känns som Sysp, utifrån sina förutsättningar, gör och gjort vad han kan för att hjälpa byn. Har delgett sina tankar om flera spelare och även kunnat motivera vad han grundar sina resonemang på. Ser inget konstigt här heller. Tror inte vi har två ulvar här.
Länk till inlägg: http://www.rollspel.nu/threads/bh-ii-r4.85339/post-1317926

fjodorsenuba

Krigarpoet
Och ett litet mess till väktaren: OM du nu sett bevis på att ulvarna kastar bautastenar omkring sig, så är det nog läge att gå ut med det nu.

@fjodorsenuba trodde tex att det var bautastenar i farten. Vad baserade du den teorin på?
Fiskandet av powerrollerna i R1 och R2. Att ha garanterade mord varannan runda är ett sätt att komma förbi både siaren och.väktaren gör 8 poäng. Om vi har en solo JC så hade vi ju kunnat ha det varje runda och i princip nollat sianden och väktaren

Brynolf

Orange
Snyggt Basse, en del bra poänger där.

Du fick mig att tänka på... Har Sysp och Isac lirat ihop tidigare? Jag kan inte minnas att de s.a.s skakat tass offentligt i detta parti. Om detta är första gången de möts, kan de då ha tagit presentationerna i ulvtråden istället?

Men iofs, om de inte mötts förr, kanske det är osannolikt att de skulle rekrytera varandra.

Nåja, jag lägger den här om nån vill nosa vidare.

Basenanji

Basinixus
Nu känns det bra faktiskt! Jag har fått upp Basse-motorn och jag tror faktiskt att ni börjar fatta att jag inte är ulv. Men har jag fått er att se bortom den charmiga Isaac-fasaden än?

Sista punkten:

5. Sömniga Isaac skriver bra men poster

Okej, vem tror ni har skrivit mest/minst av oss två? Jag har ju fått återkommande kritik för att jag antingen ägnat mig åt värdegrundsarbete (Vimes, elakt) eller bara inte varit tillräckligt aktiv (Fjodor, Big Mama).

Jag har skrivit totalt 120 poster. I R3 skrev jag 32 poster.

Sömniga Isaac har skrivit totalt 45 poster. I R3 skrev han 4 poster.

(Det kan jämföras med att han sedan spelet har startat skrivit 8 poster i andra trådar, "Atomic Rutland" och “När SL ställer frågor till spelarna”. Det är helt ok att göra så jag tycker inte att vi ska binda fast folk i enbart varulvstrådar, men jämför oss två om ni tycker att jag deltagit lite.

Min slutsats är att Sömniga Isaac är en ytterst vältalig, försiktig, vag och trevlig diplomat som lyckas få alla att gilla honom. Han är skarp och smart och fler än jag borde bli misstänksam mot hur han strösslar ordet “trög” runtomkring sig. Han har röstat ut två bybor. Han nämner sällan Sysp och när han gör det försvarar han Sysp (vilken I sin tur “låtsatsröstat” på Sömniga Isaac. Hans poster är oftast ytliga, tunna och använder sig frekvent av en sorts försiktighetsgaranti så han aldrig egentlgien tar ställning. Det är som att Sömniga Isaac är professor i konsten att be om ursäkt på ett elegant sätt.

Det gör honom dessvärre till en underbar, fantastisk och mycket mycket farlig ulv.

Låt oss rösta ut honom nu. Så tar vi Sysp därefter och vinner det här spelet!

Basenanji

Basinixus
Nu tar jag och jobbar lite med värdegrundsarbete på riktigt. Vi ses framöver. Glöm inte att ta bort era röster och lägga dem på Sömniga Isaac om ni vill vinna.

Vill ni förlora det här spelet som sabla sumprunkare*, varsågoda att rösta ut mig. Men då kan jag inte lova att jag kommer hålla tillbaka hånfulla kommentarer om hur duktig byn var som röstade ut Basse i Bybornas Hövding II.

*Att bli kallad för "en sabla sumprunkare" är det värsta som någonsin kan hända en varulvsspelare. Fråga @Vimes eller @Brynolf.

Octagonal

Swashbuckler
En grej vi kan göra är att kolla hur Basse agerar i slutet av förra rundan. Då han skulle blivit siad borde han blivit lite nervös som ulv. Förutsatt att det inte finns Millers då.

Vimes

Gallerix
Bra analys av Isaac, Basse. Nu snackar vi.

Jag håller med om dina bedömningar och det är en av anledningarna till att jag haft med Isaac som alternativ. Eftersom Isaac är grönsiad är jag inte aspepp på att ta ut honom denna runda dock. Är det så att det inte blir nattmord i nästa verkar det sannolikt att ulvarna valt ulvmillers och då tycker jag Isaac är mest misstänkt av de grönsiade.

Basenanji

Basinixus
BB7 är ett bra val (också) tycker jag. Men BM borde vi rösta ut istället.
Alltdå, jag får inte med mig nån på Sömniga Isaac-spåret verkar det som? Förutom (ironiskt nog)…Sysp. Jag kan rädda mig själv grnom att hoppa på Big Mama, men hade hellre valt typ Octa.

Vimes

Gallerix
Alltdå, jag får inte med mig nån på Sömniga Isaac-spåret verkar det som? Förutom (ironiskt nog)…Sysp. Jag kan rädda mig själv grnom att hoppa på Big Mama, men hade hellre valt typ Octa.
Alltså, Isaac är en av de jag kan tänka mig att rösta ut (tror jag röstat på honom tidigare). Men eftersom han är grönsiad skulle jag nog vilja vänta till nästa runda (caset för ulvmillers påverkas kraftigt av om det blir ett nattmord eller inte). Denna runda vill jag ta ut BM.