Varulv [BH II] - R1

Sysp

NNO
Listan känns rätt underwhelming för Caesar, som sagts... Kan vi ha missat nåt? Kanske Ceasar inte är helt ensam i utgångsläget?

Eller har vi med ett DTF-gäng igen? Det skulle absolut få plats.
Alltså, jag vet ju att du är grön så det är väl inte med ulvagenda, men nog är det här en brustens vi kan stänga rätt tidigt? 😊 Hela upplägget är ju tänkt att vara semiöppet väl (likt MU)? Tycker DTF känns orimligt spexigt, och hade väl tagit bort från damogns grundidé om en öppet grönad spelare som kunde samordna byn mot en dold mästerulv.

Hägerstrand

Ballofix
Va? 😅 Jag har ju hela tiden sagt att ensam JC givetvis skulle köpa sig att bli grönsiad, det var ju utgångspunkten för att ensam JC är svårast att hitta. Det är ju de sista 4 pengarna jag argumenterat för vore bättre att spendera på bautasten (för att inte bli väktarlåst) än att låta en bybo bli rödsiad?
Okej, men den här sidotråden började med att du påstod att siaren skulle bli bautastensmördad och därmed avslöja att vi har med en soloulv att göra.

Jag trodde att en soloulv skulle låta siaren tugga på så länge som möjligt enligt din plan och nattmörda andra spelare i lugn och ro.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Okej, men den här sidotråden började med att du påstod att siaren skulle bli bautastensmördad och därmed avslöja att vi har med en soloulv att göra.

Jag trodde att en soloulv skulle låta siaren tugga på så länge som möjligt enligt din plan och nattmörda andra spelare i lugn och ro.
Jag har aldrig påstått att allt jag säger är genomtänkt.

Hägerstrand

Ballofix
Jag har aldrig påstått att allt jag säger är genomtänkt.
Om den här siarväktningsplanen är en ulvplan och du tänker göra en repris på Valulv-mastermindande så måste du komma till 100-spelsjubileumet så att jag får svära och skåla åt dig.

Deal?

Vimes

Gallerix
Alltså:
Med 4 ulvar är det vattentätt, ulvarna kan inte vinna.
Med 3 ulvar som av outgrundlig anledning int3 köpt nattmord, utan valt grön/rödsianden istället så hittar vi minst en ulv (två ulvar sias grönt) och de har inget nattmord för att förhindra något.
Med 2 ulvar har de bara råd med nattmord varannan runda om de därtill ska lägga pengar på att bli grönsiade. Det är väl kanske fram för allt här (och ensam JC) som det finns en negativ aspekt över det. Jag tror ju att de flesta konstellationer 2 ulvar skulle köpa nattmord båda rundorna, och då vinner vi om siaren hittar ulvar tillräckligt snabbt (och vi är måååånga bybor så vi har gott om tid på oss). Men om de mot förmodan köpt sig gröna och bara har halvt nattmord (vilket vi förhoppningsvis ser inom ett par rundor) Så är det en dålig strategi.
Med ensam JC gäller lite samma sak, men det ser vi troligtvis också på att siaren kommer dö för ensam JC har fyra pengar att köpa något för, och att rödsia en bybo känns inte jättevärt över att bautastena hälften av nattmorden för att inte bli väktarlåst.

Så om det är en dålig strategi så är det det mot de konstellationer där vi har 13-1 eller 12-2 i startsiffror och därmed har ganska gott om tid på oss att revidera om det lutar åt att ulvarna köpt grönsianden. I annat fall så bara rakt av vinner vi, mer eller mindre.
Ja, jag är nog för det här. Det enda rimliga scenariot där det är dåligt är mot soloulv, och spelar vi mot soloulv har vi måååånga chanser att ha fel och revidera innan det är över.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Om den här siarväktningsplanen är en ulvplan och du tänker göra en repris på Valulv-mastermindande så måste du komma till 100-spelsjubileumet så att jag får svära och skåla åt dig.

Deal?
Deal. Det enda tillfället då det här skulle vara en mastermindplan är ju typ om jag är ensam JC, och jag kan tänka mig att bli utröstad först om det lindrar andras sinnen.

Vimes

Gallerix
Å andra sidan. Eftersom Hägern började, hur kunde han veta att inte alla fått PM vilket är det vanligaste. Det skulle vara en för stor risk. Detta grönar Hägern.
Föregående hövingspel var utan bybo-PM. Mina spel (exvis Mäster Ulv som det här är en variant på) är det nästan alltid. Helt rimlig chansning. Visar det sig att vaniljbybor fått PM kan ju Häger låtsas som att SL missat. "Kollade med damogn. Han hade missat. Nu har jag fått mitt PM!" Har ju hänt förr. O.s.v. jag tror det är ett misstag att ta det här för en gröning.

Hägerstrand

Ballofix
Föregående hövingspel var utan bybo-PM. Mina spel (exvis Mäster Ulv som det här är en variant på) är det nästan alltid. Helt rimlig chansning. Visar det sig att vaniljbybor fått PM kan ju Häger låtsas som att SL missat. "Kollade med damogn. Han hade missat. Nu har jag fått mitt PM!" Har ju hänt förr. O.s.v. jag tror det är ett misstag att ta det här för en gröning.
”Har vaniljbybor fått något PM?” tycker jag heller inte är fusk om en spelledare svarar på i ulvchatten, även om jag själv föredrar att ha info om hur PM skickats ut i startinlägget.

Sysp

NNO
Ska sätta mig och spela Civ nu fram till deadline, men jag håller ett öga här så gott det går. Har dock inte tid att göra några vidare analyser och arbetsdagen har varit tuff så jag får lita på framförallt Anth och Hägers spelanalys. Bra att ni pratade igenom det lite mer och inte gick direkt på väktaroutning tyckte jag.

Jag är lite bränd av att vi outat siare och alla våra powerroller rykt direkt flera gånger, men jag är väl också ok med att siaren outar och väktaren inte outar och börjar väkta siaren.

Jag tycker det är problematiskt med att det är dålig aktivitet än så länge. Det är många som inte skrivit nästan nåt. Jag misstänker att det hände något med mention-pinget i början. Oavsett varför så gör det röstningen ganska svårnavigerad i brist på signal.

Än så länge tycker jag att Anth och Häger än så länge verkar väldigt vettiga. Vimes mindre aktiv men inget som stuckit ut negativt. Har inte sett något alls än faktiskt från nån som jag tyckt varit särskilt misstänkt. Det har inte direkt varit drev till höger och vänster eller mycket signal att gå på.

Hade gärna sett att Impetigo hade kommit in. Jag gör så här så länge:

Röst: @Impetigo

Hägerstrand

Ballofix
Ska sätta mig och spela Civ nu fram till deadline, men jag håller ett öga här så gott det går. Har dock inte tid att göra några vidare analyser och arbetsdagen har varit tuff så jag får lita på framförallt Anth och Hägers spelanalys. Bra att ni pratade igenom det lite mer och inte gick direkt på väktaroutning tyckte jag.

Jag är lite bränd av att vi outat siare och alla våra powerroller rykt direkt flera gånger, men jag är väl också ok med att siaren outar och väktaren inte outar och börjar väkta siaren.

Jag tycker det är problematiskt med att det är dålig aktivitet än så länge. Det är många som inte skrivit nästan nåt. Jag misstänker att det hände något med mention-pinget i början. Oavsett varför så gör det röstningen ganska svårnavigerad i brist på signal.

Än så länge tycker jag att Anth och Häger än så länge verkar väldigt vettiga. Vimes mindre aktiv men inget som stuckit ut negativt. Har inte sett något alls än faktiskt från nån som jag tyckt varit särskilt misstänkt. Det har inte direkt varit drev till höger och vänster eller mycket signal att gå på.

Hade gärna sett att Impetigo hade kommit in. Jag gör så här så länge:

Röst: @Impetigo
Det är ett dygn kvar av rundan.

Basenanji

Basinixus
Hörni, ok om jag är trög och ni vill dra på och så, men kan vi åtminstone en dag suga lite på att outa powerroller? Det är väl inte så bråttom?

Jag har inte hunnit sätta mig in i mekaniken mer än att jag tyckte att det var vaket av Brynolf att notera den nerfade siaren, men ändå?

(Eller är det egentligen tvärtom helt otänkbart att ulven/arna köpt förmågan som grönar en ulv?)

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Hörni, ok om jag är trög och ni vill dra på och så, men kan vi åtminstone en dag suga lite på att outa powerroller? Det är väl inte så bråttom?

Jag har inte hunnit sätta mig in i mekaniken mer än att jag tyckte att det var vaket av Brynolf att notera den nerfade siaren, men ändå?

(Eller är det egentligen tvärtom helt otänkbart att ulven/arna köpt förmågan som grönar en ulv?)
Vi har ju hela morgondagen på oss att snacka om det, så det är ju inte särskilt brådska ens nu att ta några beslut.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Hej hallå
Jag missade spelstart pga jobb - tar nya tag i att läsa ikapp och förhoppningsvis kasta en och annan bautasten på nån suspekt romare imorrn.
Heja Brynolf du är en förträfflig hövding ju!

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Ja, jag tänkte väl att det finns ett väldigt begränsat utrymme för att JC ska ha kunnat köpa nerfad väktare (i princip bara ifall JC är ensam).

Sen spelar det väl egentligen ingen roll för vår del om väktaren är outad eller inte (mer än att det är skönt att ha en färre spelare att misstänka), eftersom om väktaren skyddar sig själv så kommer ju hen ändå aldrig att försvinna ur spel.
Vad är det för mening med att ha en väktare som väktar sig själv genom hela spelet?