Varulv [BH II] - R1

damogn

Hero
Regler:
§0: Spelet består av två fraktioner: bybor och romare.
§0a: Byborna vinner när alla romare är döda.
§0b: Romarna vinner när de lika många som byborna.

§1: Bybor får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.
§1a: Romarna får prata med varandra utanför speltråden.
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§1c: Det är otillåtet att posta bilder som föreställer roll-PM, eller som föreställer din inbox på WRNU.

§2: En spelare kommer röstas ut varje runda.
§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.
§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:
Röst: @damogn

§3: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.
§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.
§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel om den personen inte druckit av trolldrycken, då åker istället den mest näst flest röster.
§3c: Om det är oavgjort mellan två eller flera spelare - och ingen druckit av trolldrycken - är äldsta röst utslagsgivande.
§3d: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

Roller:
Majestix (hövding):
har druckit av trolldrycken och kan inte bli utröstad eller nattmördad under R1 och R2.
Troubadix (siare): kan sjunga en sång för en spelare per runda (mellan rundor). Sången får en galler att bli spyfärdig och grön i ansiktet och en romare att bli arg och röd i ansiktet. Blir själv varken grön eller röd av att höra sig själv sjunga (kan inte sia sig själv). SL behöver veta vem Troubadix sjunger för innan en runda startar och kommer att svara mellan rundorna.
Miraculix (väktare): kan ge en dos trolldryck till en spelare per runda (inklusive sig själv). Trolldrycken hindrar spelaren från att bli nattmördad eller utröstad mellan två rundor. Den slutar alltså verka direkt när nästa runda börjar. För att trolldrycken ska hinna verka måste SL blivit meddelad om vem som ska då drycken innan rundan är slut.

Julius Caesars Imperium:
Caesars val är hemliga och avslöjas först när spelet är slut.
Caesar får sätta ihop Praetoriangardet själv (så romarna slumpas inte, utan är valda av Caesar!)
Statskassan måste ha 0 eller fler sestertier när alla val är gjorda.

A: Cohortes Praetoriae. Välj ett alternativ:
( ) 0 extra romare från Legio X Equestris. (24s)
( ) 1 extra romare från Legio X Equestris. (16s)
( ) 2 extra romare från Legio X Equestris. (8s)
( ) 3 extra romare från Legio X Equestris. (0s)

B: Vae victo, vae vicits! Välj så många du har råd med:
( ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. Kan köpas flera gånger. (-4 s)
( ) En galler har blivit uppretad: En galler, ditt val, får alltid rött ansikte av Troubadix sång. Kan köpas flera gånger. (-4 s)

( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord udda (R1, R3, o.s.v) rundor. (-4 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord jämna (R2, R4, o.s.v) rundor. (-4 s)

( ) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)

( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. Rösten behöver inte läggas på samma person som den vanliga rösten. (-8 s)
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst (mellan två rundor) - det förbrukas efter användning. (-8 s)

Anmälda:
@Basenanji
@Anthrox
@fjodorsenuba
@StradhLestat
@Vimes
@Hägerstrand
@Sidd
@Sömniga Isaac
@Brynolf
@Sysp
@BiobunkerVII
@Octagonal
@Impetigo
@Big Mama

Länk till röstverktyget (OBS! Fungerar ej för tillfället pga. hårdvarufel på servern):
https://werewolf.florin.nu/85315

Nödlösning röstning:
Fram till röstverktyget är igång kan ni använda denna nödlösning:
1) Skapa ett bokmärke i webbläsaren.
2) Editera det och döp det till vad ni vill.
3) Byt ut URL:en i bokmärket till
Code:
javascript:(async function(){const threadUrl='https://www.rollspel.nu/threads/bh-ii-r1.85315/';const voteRegex=/Röst:\s*@?([A-Za-z0-9_åäöÅÄÖ\- ]+)/;const votes=[];for(let page=1;page<=50;page++){const url=page===1?threadUrl:`${threadUrl}page-${page}`;try{const response=await fetch(url);if(!response.ok)throw new Error(`Misslyckades att hämta sida ${page}`);const html=await response.text();const parser=new DOMParser();const doc=parser.parseFromString(html,%27text/html%27);const posts=doc.querySelectorAll(%27article[data-author]%27);posts.forEach(post=>{const username=post.getAttribute(%27data-author%27);post.querySelectorAll(%27blockquote%27).forEach(bq=>bq.remove());const content=post.querySelector(%27.message-content%27)?.innerHTML;const postId=post.id?.replace(%27js-post-%27,%27%27);if(content){const tempDiv=document.createElement(%27div%27);tempDiv.innerHTML=content;const cleanContent=tempDiv.textContent||tempDiv.innerText;cleanContent.split(%27\n%27).forEach(line=>{const match=line.match(voteRegex);if(match&&postId){votes.push({from:username,to:match[1],postId});}});}});const nextPage=doc.querySelector(%27.pageNav-jump--next%27);if(!nextPage)break;}catch(err){console.error(err);break;}}const votesByUser={};votes.forEach(v=>{if(!votesByUser[v.from])votesByUser[v.from]=[];votesByUser[v.from].push(v);});const voteCounts={};Object.values(votesByUser).forEach(voteList=>{voteList.forEach(v=>{voteCounts[v.to]=(voteCounts[v.to]||0)+1;});});let mostVoted=null;let mostVotes=-1;for(const[person,count]of Object.entries(voteCounts)){if(count>mostVotes){mostVotes=count;mostVoted=person;}}const table=document.createElement(%27table%27);table.style.borderCollapse=%27collapse%27;table.style.marginTop=%2720px%27;table.style.fontFamily=%27Arial, sans-serif%27;table.style.width=%27100%%27;table.style.maxWidth=%27800px%27;table.style.margin=%2720px auto%27;table.style.border=%272px solid #333';table.style.backgroundColor='#f4f4f9';table.innerHTML=%60<thead><tr><th style="border: 1px solid #333; background-color: #3c8dbc; color: white; padding: 8px; font-size: 18px;">Röstgivare</th><th style="border: 1px solid #333; background-color: #3c8dbc; color: white; padding: 8px; font-size: 18px;">Röster</th></tr></thead>%60;const tbody=document.createElement('tbody');Object.entries(votesByUser).forEach(([from,voteList])=>{const tr=document.createElement('tr');tr.style.backgroundColor='#ffffff';tr.style.borderBottom='1px solid #ddd';const voteLinks=voteList.map(v=>%60<a href="https://www.rollspel.nu/threads/bh-ii-r1.85315/post-${v.postId}" target="_blank" style="color: #007bff;">${v.to}</a>%60);tr.innerHTML=%60<td style="border: 1px solid #333; padding: 8px; text-align: center; font-size: 16px;">${from}</td><td style="border: 1px solid #333; padding: 8px; text-align: center; font-size: 16px;">${voteLinks.join(', ')}</td>%60;tbody.appendChild(tr);});table.appendChild(tbody);document.body.appendChild(table);const hr=document.createElement('hr');hr.style.margin='20px 0';hr.style.borderTop='3px solid #333';document.body.appendChild(hr);const dangerText=document.createElement('div');dangerText.textContent=%60Risk för utröstning: ${mostVoted} (${mostVotes})%60;dangerText.style.fontSize='22px';dangerText.style.fontWeight='bold';dangerText.style.color='#d9534f';dangerText.style.textAlign='center';document.body.appendChild(dangerText);})();
4) Ha en flik öppen på rollspel.nu.
5) Klicka på bokmärket.
Allra längst ner på sidan kommer då en tabell upp med alla röster.

Tider:
R1 slutar 6 maj klockan 21:00. Efter detta är alla rundor cirka 24 timmar långa.

Last edited:

damogn

Hero
Jag är på tåget med dålig uppkoppling fram till cirka 8, så jag startar rundan något tidigare. Ni får alltså starta nu.

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Godmorgon kära galler och okära romare! ☀

Jag börjar jobba 8.30 och har nu kommit tidigare och sitter i personalmatsalen. För att chocka er med mitt deltagande. 🤗

Big Mama

Nu ser jag fram emot att höra vad var och en skulle valt OM du fått Julius Ceasar-rollen.

Svårt! Man vill ju vara många romare för att kunna nå målet att bli lika många som gallerna och därmed vinna. Men det kostar ju.

Fattar jag rätt att om man väljer 3 extra kompisar så kommer man aldrig få nattmörda?!?

Sysp

NNO
Hej och kul att vara igång igen! 😊

Min spontana tanke på menyn är att det har gått inflation även i varulvsspelen, visst är det dyrare än sist trots att vi är fler spelare?

Jag grävde fram min post som sorterade om damogns meny förra gången för att dubbelkolla:

Tycker det ser ut som att JC har ungefär åtta mindre poäng att spela med trots att vi är fler spelare. Sen har det tillkommit lite finurligt som att dela upp väktarnerfen i udda och jämna men det verkar vara en fattigare JC än förra gången.

Sysp

NNO
Om det är tre ulvar har de väl bara råd med ett nattmord jämfört med två förra gången?

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Tjing tjong tjoflöjt. Jag har inte fått något fraktions-pm, så jag gissar att jag är bybo. (Jag fick heller ingen notifikation om att jag blivit taggad i tråden, men jag står i alla fall med i listan).

Du har ju varit drabbad av en del PM-schabbel i närtid @Big Mama - fick du något PM?

Sysp

NNO
Jag hade kört på en medulv (Häger tror jag, väldigt slick som ulv och god bybocred) och dubbla nattmord om jag var JC. Det verkar dock vara en väldigt nerfad setup med fler spelare och färre poäng än förra gången.

Förstår inte riktigt balansen. Vi är alltså 14 spelare varav en grönad Brynolf och vanlig väktare och diare om inte Caesar avstår nattmord för att nerfa dem. Vad är det jag missar? 😊

Sysp

NNO
Tjing tjong tjoflöjt. Jag har inte fått något fraktions-pm, så jag gissar att jag är bybo. (Jag fick heller ingen notifikation om att jag blivit taggad i tråden, men jag står i alla fall med i listan).

Du har ju varit drabbad av en del PM-schabbel i närtid @Big Mama - fick du något PM?
Det var inga PM sist heller så jag antog att det var standard i damogns spel 😊 Bästa sättet att se till att undvika BM-gate!

Big Mama

Det svarar jag inte på. Varför luskar du om det?

Röst: @Hägerstrand

Spelet har börjat!

Sysp

NNO

Inser nu att jag och du typ outat att vi inte har powerroller också. Väldigt oklokt av oss. 😕😄

Övriga, det är nog bra om ni inte skriver om ni fått PM eller ej. Det lär bara vara power som fått PM (förutom Caesar då innan helgen), bybor har inte fått PM och Caesars ulvar är nog bara medbjudna i ulvchatten.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Nu ser jag fram emot att höra vad var och en skulle valt OM du fått Julius Ceasar-rollen.
Menyn är väldigt mycket till byns fördel. Standardbalansen med nattmord varje runda innebär högst två ulvar, så ingen matchboll förrän… R5 väl? Om det är en soloulv så lär extramord finnas i spel, så samma läge då.

Jag har svårt att se hur något annat alternativ än nattmorden och eventuellt extramordet skulle kunna finnas i spel.

4 romare utan nattmord är alldeles för få för att kunna vinna snabbt genom att styra omröstningarna.
3 romare med nattmord udda rundor ger visst samma matchbollsläge som 2 romare. Inte så dåligt som jag tänkte när jag började skriva det här alltså.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Det svarar jag inte på. Varför luskar du om det?
Av förklarliga skäl tycker jag? Jag tänker att du är i ett läge där du borde reagera på uteblivet PM men inte gör det, och har sett till att kunna vara aktiv med en gång vid start R1.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
A: Cohortes Praetoriae. Välj ett alternativ:
( ) 0 extra romare från Legio X Equestris. (24s)
( ) 1 extra romare från Legio X Equestris. (16s)
( ) 2 extra romare från Legio X Equestris. (8s)
( ) 3 extra romare från Legio X Equestris. (0s)

B: Vae victo, vae vicits! Välj så många du har råd med:
( ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. Kan köpas flera gånger. (-4 s)
( ) En galler har blivit uppretad: En galler, ditt val, får alltid rött ansikte av Troubadix sång. Kan köpas flera gånger. (-4 s)

( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord udda (R1, R3, o.s.v) rundor. (-4 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord jämna (R2, R4, o.s.v) rundor. (-4 s)

( ) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)

( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. Rösten behöver inte läggas på samma person som den vanliga rösten. (-8 s)
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst (mellan två rundor) - det förbrukas efter användning. (-8 s)

Rejält nerfad ulvlista, stämmer den verkligen @damogn? Spontant känns det som att varje post borde kosta 4, snarare än 8? Knappt någon uppsättning har råd med mycket mer än nattmord (som alltid torde vara premierat över andra saker i såna här listor), så om jag varit JC med den här listan hade typ den enda avvägningen varit huruvida en extra ulv är värt mer än nattmord. Vi är 14 spelare med afaik mer än fulla powerroller, och baseline för JC är två ulvar med nattmord.

Bautastenen är helt onödig, då det bara är 0-1 romare där det ens är möjligt att köpa den och med 1 romare måste JC avstå ett av nattmorden i förmån för den, och det låter orimligt.
Extrarösten kostar lika mycket som en extra romare, så varför skulle någon välja den?
Att sia en bybo som röd är verkligen inte värt det, när kostnaden i princip är en extra ulv eller ett nattmord.

Kvar återstår följande setups då:
A)
0 romare
Båda nattmorden
samt
Extramord
eller
JC sias grön + Bybo sias röd/bautastenen fungerar inte jämna rundor
eller
Extraröst

B)
1 romare
Båda nattmorden
eller
Ett av nattmorden
Båda romarna sias grönt

C)
2 romare
Ett av nattmorden

Jag har en rätt tajt deadline till på onsdag, så jag behöver fokusera på jobb mer än brukligt. Men det ser ju ut att kunna bli ett långt spel (eller kort om vi vinner snabbt), så monstergräv får komma senare i veckan från min sida.

Vimes

Gallerix
Tjofräs! Sitter lite illa till på jobbet så får nog satsa på att skriva mer i eftermiddag.

Att diskutera hur man själv hade valt som Julle verkar vara en given startpunkt som @Big Mama skriver.

Sysp

NNO
Så här såg trådstarten ut förra BH:

Listan är ju lite skev där eftersom de finns extra pluspoäng inbakat i siaren, det var därför jag formaterade om menyn när jag postade den senare i spelet förra gången (se länken i min post ovan). Det verkar inte bättre än att damogn ofrivilligt (?) råkat nerfa JC när han har byggt den nya menyn för att pluspoäng har försvunnit bort nånstans.

Nu ska vi jaga ulvar och inte SL men jag undrar om det här kan ge oss lite signal på JC? Jag (och säkert flera balanssugna spelare med mig) hade protesterat på menyn när jag fått den dolt i handen innan den presenterades för byn och kanske fått till lite ombalansering. Här verkar ändå JC tagit den på face value och bara kört trots att det typ inte går att vara särskilt kreativ här om man vill ha chans att vinna, jämfört med t ex Mäster Ulv där poängen varit generösare och man nog ändå måste säga att BH är en variant där byn är mer gynnad än i MU pga hövdingen.

Är JC en snäll och lite försiktigare person den här som inte ifrågasätter SL?

Vimes

Gallerix
Sen: @Hägerstrand och @Sysp claimar vaniljbybo genom att säga att de inte fått PM. Jag tycker det här är viktigt att fundera över.

Jag tycker Hägerns claim är lite off brand, och Sysps snabba metoo är ulvrationellt.

Sysp antyder att han inte, när han claimade, tänkte på att han anti-claimade powerroll. Gäller samma för dig Häger? Eller var det medvetet?

Sysp

NNO
Sen: @Hägerstrand och @Sysp claimar vaniljbybo genom att säga att de inte fått PM. Jag tycker det här är viktigt att fundera över.

Jag tycker Hägerns claim är lite off brand, och Sysps snabba metoo är ulvrationellt.

Sysp antyder att han inte, när han claimade, tänkte på att han anti-claimade powerroll. Gäller samma för dig Häger? Eller var det medvetet?
Jag skyller på rost 😄