Nekromanti BGII

Beholder

Veteran
Joined
23 Apr 2002
Messages
8
Location
Karlskoga
Jag tycker verkligen att wizards har gjort en bra konversation från rollspel till dator med både BGII-SOF och TOB
/images/icons/dragon.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nja, det är ju inte wizards som gjort det, förstås, men annars håller jag med. Baldurs Port II regler (jo, om man översätter "Baldur's Gate II rules" till svenska så blir det så...)

-JPS- tvångsmässig BG-spelare
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Visst är det ett mycket underhållande spel som jag älskar, men så mycket rollspel är det inte. Det är alldeles för fokuserat på strid och lättlösta problem. Jag väntar fortfarande på ett datorspel som gjort sig förtjänt av att kallas rollspel.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ja, man får ju sköta det mesta av rollspelandet själv. Till exempel har jag svårt att tro att folk går omkring i tjugo timmar utan att prata med varandra, så jag brukar hitta på saker som händer under transportsträckorna...

-JPS- i desperat behov av spelgrupp
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
King Kromm:ettan e bättre!

Kanske det, men nåt nöt tyckte ju att det var passande att slänga Ogre Magi:er på förstanivåäventyrare i "slumpmässiga möten". (översätt det ni!) /images/icons/sick.gif
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: NWN?? 28 juni.

Citat från traditions webbsida:
Spelet har varit på gång länge men har hela tiden flyttats fram för att det ska bli så bra som möjligt.
Nu är dock ett releasedatum satt och det är den 28 juni.
NWN bygger på Dungeons & Dragons spelvärld och kombinerar fantastisk grafik
med ett karaktärsdjup av sällan skådat slag.


Så den som väntet på något gott.........
kan få vänta för länge. /images/icons/doh.gif
 

Beholder

Veteran
Joined
23 Apr 2002
Messages
8
Location
Karlskoga
Re: BGII-TOB

Det enda bra med expansionen är de nya magierna och egenskaperna- själva spelet är inte så bra
(Och då menar jagThrone Of Bhaal)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: BGII-TOB

Det är ju ett synnerligen snyggt spel men frågan är om det verkligen är så mycket mer än ett upphottat Diablo med lite bättre story.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: NWN?? 28 juni.

Med tanke på att det inte står något releasedatum på www.neverwinternights.com så skulle jag nog ta vad som står på Traditions hemsida med en nypa salt. Det här är var BioWare hade att säga om releasedatum för ett par månader sedan:
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

BioWare's new publishing partner, Infogrames, has just announced in their press release that Neverwinter Nights will be launched worldwide in Summer, 2002. We apologize for the delay in getting back to you during the day today - we want to try to clarify this date announcement since so many people have been posting about it on the message boards.

Please understand that we are committed to releasing games when they are finished, polished and ready for the world. For a game as complex, epic and multifaceted as Neverwinter Nights, this is especially the case. The massive scope and flexibility intrinsic in the Toolset, the DM Client and the Official Campaign will be unprecedented in the gaming world and, as a result, we must carefully test every aspect of Neverwinter Nights. With a new publisher, there is a new plan for marketing, QA, localization and distribution.

To that end, BioWare and Infogrames now feel that Summer 2002 (which could mean as early as May or June) is a good conservative estimate of the distribution date - guaranteeing a game worthy of the quality inherent under the titles of Dungeons and Dragons, Infogrames and BioWare. We are still aiming for the same development completion targets that we were aiming for in the past, but Infogrames and BioWare both want to provide a safe target window for the game to be ready in terms of the things that are covered by the publisher working in conjunction with the development team - distribution, localization, marketing and testing.

Thanks - as always as we get more information we'll update you. Our fans are very important to us.


<hr></blockquote>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: BGII-TOB

Det är ju ett synnerligen snyggt spel men frågan är om det verkligen är så mycket mer än ett upphottat Diablo med lite bättre story.

Det är nästan så jag får tårar i ögonen. BG 1 är trots allt mitt favoritspel och tvåan är också jäkligt rolig.
Att jämföra det med Diablo är inte särskilt rättvist. Diablo har sin charm men är trots allt ett actionspel.
BG2 går lite djupare än så. Visst är det mycket våld och hack 'n slash men det är svårt att göra ett spel till dator som är ett riktigt rollspel. Jag tyckeratt Bioware har lyckats utomordentligt med att göra det. Inget annat icke-Bioware-spel har kommit i närheten.

*känner mig lite tjurig* /images/icons/smile.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ja, ettan är bättre! /images/icons/laugh.gif

Äh, Ogre Mages är inte så svåra i BG vilket är tur eftersom man möter en del. Kan bli litejobbigt när det står en winter wolf eller cave bear och nafsar på en brevid...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: BGII-TOB

Jo. Dataspel och "riktiga" rollspel har ju olika förutsättningar.

I BG 2, till exempel, har de ju satsat massor på interaktionen med (och mellan) NPCerna (om du inte har prövat ha Jan och Anomen i samma party, gör det genast!), men det kommer ju ändå inte i närheten av att spela med en riktig spelgrupp.

Däremot finns det saker som funkar bättre i dataspel än "på riktigt" - det går att ha en huvudperson, till exempel, och man kan i princip lägga in hur stora strider som helst eftersom ingen behöver bekymra sig om att slå tärning och räkna ut om man träffar (Dessutom finns ju Quick-save).

Visserligen känns storyn väldigt linjär, speciellt i tvåan, men det tänker man ju inte på då man spelar spelet.

Dessutom har jag ett nästan religiöst förhållande till BG 1, så här ska ingen komma och tala illa om det. Diablo med lite bättre story, va! /images/icons/mad.gif

-JPS- har uppnått ett högre medvetandetillstånd efter att ha ägnat tre timmar åt att hacka kobolder under Firewine Bridge. Rekommenderas ej. /images/icons/sick.gif
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: BGII-TOB

"JPS- har uppnått ett högre medvetandetillstånd efter att ha ägnat tre timmar åt att hacka kobolder under Firewine Bridge. Rekommenderas ej."
--------------
Ohhh, nu blev jag sugen, och imponerad!

Själv nöjer jag mig med att lsakta en Tanari demon två timmar i sträck, och bara döda honom en gång! :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: BGII-TOB

"Diablo har sin charm men är trots allt ett actionspel."

Jag älskar också BG både ettan och tvåan. Trots alla roliga sidospår och hemligheter så är det ändå ganska linjärt. Intillegens och karisma är i stort sett oviktiga och det är framförallt striderna som prioriteras. Det hade inte gått att klara spelen utan att slåss. Frågan är om det går att gör ett dataspel som är lika fritt och öppet som ett rollspel.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: BGII-TOB

Vad är det du säger, pojk? Karisma oviktigt? Har man hög karisma får man ju alla vapen billigare, ju. Karakträsgestaltning på högsta nivå...

-JPS-
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: BGII-TOB

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det hade inte gått att klara spelen utan att slåss. Frågan är om det går att gör ett dataspel som är lika fritt och öppet som ett rollspel.

<hr></blockquote>


Givetvis inte, eftersom den mänskliga fantasin har avsevärt större potential än vad som är programmerat i en dator.
Dock så går det givetvis att göra mindre stridsinriktade spel. Enligt uppgift så ska t ex Fallout gå att klara nästan helt utan att slåss - i slutet har de t o m lagt in två olika sätt att komma till "bossen" - en som man får slå/skjuta sig genom och en som man kan smyga sig förbi i en sidogång om man har fått rätt pryl innan (vilket man väl då inte får om man slåssar mycket).
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: BGII-TOB

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Frågan är om det går att gör ett dataspel som är lika fritt och öppet som ett rollspel

<hr></blockquote>




Nja...Rent tekniskt borde det ju inte vara några större problem att skapa ett spel där spelarna kan styra och interagera med varandra genom mikrofoner och en spelledare som lägger upp äventyr och spelar alla NPC men frågan är om man verkligen tycker att det är bättre som rollspel än formulär och tärningar. Jag tycker inte det. Det är väl inget roligt att sitta hemma och rollspela med sin dator? Hela grejen försvinner ju då. Det finns ju t.ex en anledning till att boken undantagslöst alltid är bättre en filmen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: BGII-TOB

"Vad är det du säger, pojk? Karisma oviktigt? Har man hög karisma får man ju alla vapen billigare, ju. Karakträsgestaltning på högsta nivå..."

Att ha ett gott rykte ger dig betydligt fler rabatter än en hög karisma. Ryktessystemet är helt skevt. Som om hela världen skull få veta om jag stack ner en sovande person på andra sidan klotet. Dessutom är det väldigt märkligt att till och med de mest omoraliska hälarna höjer sina priser för den som har ett lågt rykte.
 
Top