Nekromanti BGII

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: BGII-TOB

"Enligt uppgift så ska t ex Fallout gå att klara nästan helt utan att slåss - i slutet har de t o m lagt in två olika sätt att komma till "bossen" - en som man får slå/skjuta sig genom och en som man kan smyga sig förbi i en sidogång om man har fått rätt pryl innan (vilket man väl då inte får om man slåssar mycket). "

Fallout tillhör de datorspel som lyckats bäst med att efterlikna riktiga rollspel i min mening.

"Givetvis inte, eftersom den mänskliga fantasin har avsevärt större potential än vad som är programmerat i en dator."

Helt korrekt. Men jag antar att spel som BG och Fallout mycket väl kan fungera som inkörsport för "riktiga" rollspel. Så länga man inte tar med sig det renodlade hack'nslash tänkandet.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: BGII-TOB

Låter lite som Neverwinter Nights, som ju ska tillåta att man gör egna små (eller stora) moduler och att man har en DM som bland annat kan "besätta" olika varelser i spelet och kontrollera dem direkt. Dock lär man inte ens där få den omedelbara improviseringsförmågan som man har i riktiga rollspel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: BGII-TOB

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Frågan är om det går att gör ett dataspel som är lika fritt och öppet som ett rollspel.

<hr></blockquote>



Det kan vara värt att kolla upp gamla Daggerfall, det var nog så nära ett rollspel man har kommit hittills i ett datorspel. Man kan helt strunta i plotten och bara driva omkring och hitta på egna mål (tex köpa ett stort hus, stiga i rank i olika guilds, hitta så mycket olika kläder som möjligt...).

Kommer en uppföljare snart (Morrowind) som verkar ännu häftigare. Hoppas bara den släpps innan Juni så att jag kan köpa den i Jordanien för 30kr i stället för i Sverige för 500...
 
Top