Nekromanti Betyg.

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Är det någon som har koll på hur man kan kika upp vilka som
gett stjärnor till andra forumanvändare. Vill veta av vilka jag fått
betyget 4 av, så jag vet vilka jag kan skratta åt :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Anonymt

Som har fattat det så ger man betygen anonymt. Det skulle i så fall vara "de högre" som kan titta vem som har gett vad. Men förhoppningsvis så är det och fortsätter vara anonymt, för annars så tror ju jag att det skulle bli ännu en FET diskussion i ämnet.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Anonymt

för annars så tror ju jag att det skulle bli ännu en FET
diskussion i ämnet


Varför?

/Alexander Gyhlesten
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
En annan fråga på samma ämne

Kan man ändra sitt betyg på en användare?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Anonymt

Ett sätt att fortsätta hålla det anonymt men ändå ge användarenen en mer nyanserad uppfattning om vad folk tycker om denna skulle va att redovis hur många 1, 2 och femmor och så vidare denne har fått, då det är rätt stor skillad på att ha betyget 3 för att du är en ganska medelmåttog typ eller ha betyget 3 för att gruppen som hatar dig är lika stor som gruppen som älskar dig.

/Elin gillar novellsamlngar
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Re: Nopp...

Ah okej, missade nog den delen av tråden. :gremsmile: Thx m8! :gremlaugh:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Med tankte på...

Jag tycker ett system där man vet vem som tycker vad vore mer användbart än det anonyma. Faktiskt så önskar jag att de som har röstat på mig helt enkelt kunde skicka ett meddelande och tala om vad det tycker. Annars är det ju ganska meningslöst.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Med tankte på...

Jag började skriva ett svar på det här inlägget tidigare, men då kraschade min dator. But I just can't take a hint, can I...

För det första: systemet är ganska meningslöst. Men tanken är väl att det ska gå att visa sina åsikter utan att det blir någon större sak av det hela. Att ge en fyra i betyg är lätt, att skriva ett meddelande där man säger "Jag tycker att du är en väldigt bra debattör, men inte så bra som vissa andra. Fast nästan" skulle nog kännas rätt egendomligt för de flesta.

För det andra: Betyget ska väl ge något slags uppfattning om vad användarna tycker om varandra i allmänhet. Man märker ju ganska lätt vilka användare som gärna diskuterar med en och (kanske lite svårare) vilka som undviker en, men med betygets hjälp kan man se vad alla tycker om en. Att det sen är ungefär 10 av 3000 användare som röstat gör ju att det inte fungerar i praktiken, men det är en annan sak...

För det tredje: (jo, det ska vara tre saker, vare sig det behövs eller inte) Betyget ska väl vara något slags rolig grej snarare än ett tillförlitligt mått på användares popularitet. Att en användare har tre stjärnor är ungefär lika relevant som att användaren är Äventyrare när det gäller att ta ställning till vad personen i fråga säger (inte relevant alls, alltså)

Äh, det här vet ju du också, vet inte varför jag skriver det egentligen... Nåja, förhoppningsvis gick min plötsliga lust att Förklara hur det Ligger Till över nu. Ledsen att jag utsatte dig för ett långt och tråkigt svar på något som du inte alls frågade efter...


Och om du är intresserad så tror jag att jag gav dig en fyra, eftersom... ehhh... ja... eftersom du inte hade något betyg än och jag inte ville att du skulle ha fler stjärnor än jag, eller nåt sånt. Där ser man ju hur relevant och användbart systemet är...


-JPS- som inte kommer åt hälften av sin dator just nu [
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Anonymt

Ett sätt att fortsätta hålla det anonymt men ändå ge användarenen en mer nyanserad uppfattning om vad folk tycker om denna skulle va att redovis hur många 1, 2 och femmor och så vidare denne har fått, då det är rätt stor skillad på att ha betyget 3 för att du är en ganska medelmåttog typ eller ha betyget 3 för att gruppen som hatar dig är lika stor som gruppen som älskar dig.
Det är ju definitivt roligare att vara en trea om den är uppbyggd av en packe ettor och femmor än om det bra är treor. Då vet man i alla fall att man fått folk att ha åsikter.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Med tankte på...

"Att en användare har tre stjärnor är ungefär lika relevant som att användaren är Äventyrare när det gäller att ta ställning till vad personen i fråga säger (inte relevant alls, alltså)"

För en erfaren och van användare är betyget antagligen inget problem. Han vet orsaken till det och tanken bakom. Men för nya och gröna användare tror jag att det kan verka skrämmande och avskräckande, åtminstonde inledningsvis.

Ps. Jag gav också Insignia en 4, men med tanke på att hon är en av få aktiva kvinnliga användare så borde hon ha fått en 5 istället. Ds.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Poäng (OT)

Ps. Jag gav också Insignia en 4, men med tanke på att hon är en av få aktiva kvinnliga användare så borde hon ha fått en 5 istället. Ds.
Du har ju banne mej rätt. Mer rollspelande tjejer!

/Black Dwarf, som snart kommer att antasta Insignia med en femma.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Med tankte på... (jo, lite OT blir det nog)

För en erfaren och van användare är betyget antagligen inget problem. Han vet orsaken till det och tanken bakom. Men för nya och gröna användare tror jag att det kan verka skrämmande och avskräckande, åtminstonde inledningsvis.

Jo, men det är så mycket annat som kan verka skrämmande för en ny och grön användare, så en sak till ska väl inte göra så mycket. Du vet: titlar, vad-ska-man-diskutera-i-vilket-forum, gamla användare, låsta trådar, Storuggla osv...

Ps. Jag gav också Insignia en 4, men med tanke på att hon är en av få aktiva kvinnliga användare så borde hon ha fått en 5 istället. Ds.

Va? Vad är det där för könsdiskriminering? Vill du ge Insignia en femma ska det vara för att du tycker att hon gjort sig förtjänt av den, annars får du med mig att göra. Eller något annat i den stilen.

-JPS- som inte alls tror att nya användare är rädda för Storuggla

För övrigt ger Explorer mig ett varningsmeddelande när jag ska posta inlägg: "Du skickar ett formulär som inte är säkert. Det går att läsa informationen under överföringen". Sedan får man välja "avbryt" eller "skicka", men jag sakna alternativet "Jag skickar formuläret till ett diskussionsforum. Det är meningen att andra ska läsa informationen. Tänker du hålla på så där startar jag Netscape."
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Med tankte på... (jo, lite OT blir det nog)

Va? Vad är det där för könsdiskriminering? Vill du ge Insignia en femma ska det vara för att du tycker att hon gjort sig förtjänt av den, annars får du med mig att göra. Eller något annat i den stilen.
Men hon HAR ju gjort sig förtjänt av den, genom att vara kvinna och stå ut med såna killar som oss. Eller hur?

/Black Dwarf, vet inte riktigt om hans resonemang är vettigt, men hoppas att han spinner vidare på OT bara för att göra Kvantte glad.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp !!

Jo, det skulle helt klart vara mer % av det motsatta könet här. Skulle var skoj ju !
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Anonymt

Jo, absolut! Min tre är jag lite nyfiken på t ex, ett tag hade jag fem, men så vips hadenjag tre! Sen gick den upp till fyra, för att dala till tre igen! Det kanske tyder på något iofs :gremwink:

Rising har ju annars fyra stjärnor (sist jag kollade hade 39 användare gett honom det betyget! alltså ett rätt högt snitt!)

Mig är det nog bara sju användare som satt betyg på... och jaghar tre, så nån etta måste jag ha fått med tanke på den forna femman...

/Jonas, undrar vem/vilka som gav honom betyget fem och om det var för att vara snäll eller om det var för att han/hon gillar mina åsikter...
 
Top