Nekromanti Betatest: Kallprat - Småpraten i mobilen

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
De senaste dagarna har jag hackat lite på en mobilapp för att chatta i småpraten via iPhone/iPad/Android-telefoner. <div>
</div> <div>Grunderna är nu klara, det går att läsa, skriva och det går hjälpligt att logga in. </div> <div>
</div> <div>Det är inte så polerat ännu, man får ingen information om inloggning lyckas/misslyckas eller om meddelandet inte gick att skicka. HALiBot-meddelanden syns inte heller, han är lite hemlig. </div> <div>
</div> <div>Har bara testat på iPhone 2G och iPad, samt i Chrome på datorn. Vill gärna höra hur det funkar på Android. </div> <div>
</div> <div>För dom som är intresserade av att testa den så finns den här: </div> <div>http://www.rollspel.nu/forum/touchat/ </div> <div>
</div> <div>Jag har en massa poleringsfixar att jobba på, och därefter en hel del idéer till extra features. Men alla förslag mottages tacksamt. </div>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Testar i Chrome just nu och tja, det fungerar ju riktigt bra - för att vara beta. Synd att det inte vill gå i Firefox, men tja, ett separat fönster gör inte mig så mycket egentligen.

Det jag har problem med är att det inte visar huruvida man inloggad eller inte. Det står "Login" vare sig man loggat in eller inte. Skulle föredra om det kunde stå typ "Online" eller "Inloggad" eller så när man väl har loggat in.

Sedan är det tyvärr ganska segt. Uppdateringarna för nya meddelanden har märkbar delaytid, eller vad man ska säga. Det är dock kanske något man får leva med?

Sedan saknar jag en lista över de som antingen skrivit i Småpraten inom en viss tid, eller för den delen vilka som är online på Rollspel.nu för stunden.

.. Och tabbfunktionen, för böveln! Det är riktigt retsamt att man inte snabbt och enkelt kan plocka fram det användarnamn man vill adressera. Någon sådan funktion vore guld!
 
G

Guest

Guest
Testade den lite som hastigast på min android.

Det var lite bökigt att få upp inloggningsfönstret även om det gick till sist. Svårt att trycka på knappen.

Likaså var det att skriva. Kändes som att man inte riktigt fick någon följsamhet när jag tryckte enter efter att jag skrivt något.
Nu suger förvisso webbläsaren till min telefon något enormt redan från start.

Men till sist fick jag fram ett meddelande! Woho! :gremlaugh:

Ska laborera lite mera imorgon men nu måste jag konsultera min säng.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Testar i Chrome just nu och tja, det fungerar ju riktigt bra - för att vara beta. Synd att det inte vill gå i Firefox, men tja, ett separat fönster gör inte mig så mycket egentligen.

Det jag har problem med är att det inte visar huruvida man inloggad eller inte. Det står "Login" vare sig man loggat in eller inte. Skulle föredra om det kunde stå typ "Online" eller "Inloggad" eller så när man väl har loggat in.

Sedan är det tyvärr ganska segt. Uppdateringarna för nya meddelanden har märkbar delaytid, eller vad man ska säga. Det är dock kanske något man får leva med?

Sedan saknar jag en lista över de som antingen skrivit i Småpraten inom en viss tid, eller för den delen vilka som är online på Rollspel.nu för stunden.

.. Och tabbfunktionen, för böveln! Det är riktigt retsamt att man inte snabbt och enkelt kan plocka fram det användarnamn man vill adressera. Någon sådan funktion vore guld!
Edit: Saknar HALiBot också. Visst att man kanske inte nödvändigtvis måste kunna nå/kommendera honom från mobilchatten - fast det vore awesome - men som minst tycker jag i alla fall att det vore trevligt om hans kommentarer från kommando på folk i vanliga Småpraten vore synliga.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
För mej, på IPod, är det en mycket stort problem att jag inta bara kan trycka "klar" och därmed sluta skriva. Som det är nu blir det väldigt lätt att man postar sånt man inte har skrivit färdigt (därav alla skumma inlägg nu på morgonen). Dessutom blir det dubbelposter ibland, vet inte riktigt varför.
Dessutom går det inte att ta bort inlägg som man redan postat
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Antar att det är iPod Touch du använder, och den borde ju fungera precis som iPhone. Även om min är lite gammal...

Du vill alltså att Klar-knappen inte automatiskt ska skicka iväg meddelandet, utan bara stänga tangentbordet?

Att inlägg inte går att ta bort har jag inte hunnit lägga till ännu. Det bör inte vara så svårt, men känns som en väldigt sekundär funktion.

Om du kan hitta något gemensamt samband mellan gångerna du får dubbelposter så vore det väldig bra.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Catboots said:
Testade den lite som hastigast på min android.
Bra, har inte möjlighet att testa med Anddroid själv, så jag tar gärna emot så mycket respons som möjligt om hur det funkar.

Catboots said:
Det var lite bökigt att få upp inloggningsfönstret även om det gick till sist. Svårt att trycka på knappen.
Det ska vara större tryckyta än vad knappen är, och jag tycker det funkar bra i iPhone/iPad. Får undersöka lite närmare om detta är nåt generellt problem med ramverket under Android.

Catboots said:
Likaså var det att skriva. Kändes som att man inte riktigt fick någon följsamhet när jag tryckte enter efter att jag skrivt något.
Nu suger förvisso webbläsaren till min telefon något enormt redan från start.
Det kan jag nog inte göra så mycket åt tyvärr... Det kanske blir lite bättre när jag rensat ut lite oanvänd kod, och fixat till lite bättre pollning av nya meddelanden, så att det inte skickas nya requests lika ofta. Men det är ett senare problem just nu.

Catboots said:
Men till sist fick jag fram ett meddelande! Woho! :gremlaugh:


Ska laborera lite mera imorgon men nu måste jag konsultera min säng.
Gör gärna det!
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
solvebring said:
Testar i Chrome just nu och tja, det fungerar ju riktigt bra - för att vara beta. Synd att det inte vill gå i Firefox, men tja, ett separat fönster gör inte mig så mycket egentligen.
Det kommer aldrig fungera i FF (eller IE) tyvärr, då det är ett mobilt ramverk. Att det fungerar i Chrome (och troligen Safari) är mest en bieffekt av att det är samma motor i grunden på dom.

solvebring said:
Det jag har problem med är att det inte visar huruvida man inloggad eller inte. Det står "Login" vare sig man loggat in eller inte. Skulle föredra om det kunde stå typ "Online" eller "Inloggad" eller så när man väl har loggat in.
Ska helt klart förbättra inloggningshanteringen. På grund av hur forumsystemet fungerar så tog det mkt längre tid än jag trodde att få inloggningen att fungera alls. Nu la jag ut betan så fort jag fick det att fungera.

solvebring said:
Sedan är det tyvärr ganska segt. Uppdateringarna för nya meddelanden har märkbar delaytid, eller vad man ska säga. Det är dock kanske något man får leva med?
Det är en synvilla. Typ. Den uppdaterar nämligen var femte sekund just nu, vilket är mkt snabbare än små/storprat eller jabber gör. Däremot läggs inte ens egna meddelanden man skickar upp direkt, utan dom kommer först vid nästa uppdatering från siten.

Det kommer dels förbättras markant när jag implementerat en mer direkt uppdatering. Sen ska jag fundera på nåt smidigt sätt att lägga in ens egna meddelanden direkt. Har tyvärr ingen riktigt bra lösning just nu.

solvebring said:
Sedan saknar jag en lista över de som antingen skrivit i Småpraten inom en viss tid, eller för den delen vilka som är online på Rollspel.nu för stunden.
Det kommer. Har tänkt att listan alltid ska synas till höger på iPad (och Chrome) i landskapsläge. För stående läge och telefoner så blir det nog en knapp, eller att man ska swipea för att få fram den.

Intressant idé om att även visa inloggade på siten, skulle jag också kunna lägga till. Fast det är lite jobbigare, för då måste jag skapa ett API-anrop för att hämta informationen från servern.

solvebring said:
.. Och tabbfunktionen, för böveln! Det är riktigt retsamt att man inte snabbt och enkelt kan plocka fram det användarnamn man vill adressera. Någon sådan funktion vore guld!
För mobilerna tänkte jag att man klickar på ett användarnamn för att börja skriva till personen. Skulle kanske kunna lägga till tabbning för Chrome också, men det känns som en senare fråga. Vill få mobilspecifika bitarna att fungera som dom ska först.

solvebring said:
Saknar HALiBot också. Visst att man kanske inte nödvändigtvis måste kunna nå/kommendera honom från mobilchatten - fast det vore awesome - men som minst tycker jag i alla fall att det vore trevligt om hans kommentarer från kommando på folk i vanliga Småpraten vore synliga.
Tänkte fixa det igår, men jag hann inte. Problemet är att när jag slår på det på servern så kommer istället jabber-kopplingen flippa ur. Så jag måste hitta en annan lösning för den.
 
G

Guest

Guest
Jag har samma telefon och möttes initialt också av en vit sidan. Efter ett litet tag behagade chatten komma fram - dock behövde jag typ zooma in och ut ett par gånger, klicka någonstans och svära på swahili innan.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det är inte bara att det tar en stund att ladda? Just nu använder jag debug-versionen av kompletta ramverket, så det är ett par MB att tanka ner. Det ska trimmas ner så småningom, men under den aktiva utvecklingen vill jag ha tillgång till allting.

Får ni inte ens gröna swirlen med texten AJAX under medan den laddar? Kanske iofs inte finns samma startup-bild-koncept i Android.

Måste nog installera androids sdk med emulator och en remote debugger för att helt reda ut vad som händer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inget grönt swirl, inget ajax. Svära på swahili har inte funkat heller - jag tror inte jag har språkstöd för swahili och röstkommando påslaget.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Alltså, jag kan en del kiswahili, men inga svärord vad jag kan komma på. Skulle man kunna få veta några så att jag också kan verifiera att det inte hjälper?

Såg att dom gjorde reklam för Google Nexus S här ute, blev sugen att köpa. Fast kanske lite onödig utgift bara för att testa en mobilapp...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Låter kalas. Jag är helnöjd - för tillfället i alla fall. Det verkar som du tänkt på och planerat åtgärder för allt det jag haft att klaga på. Tummen upp!

Tack för alla bra förklaringar dessutom, om varför saker om ting just är som de är. Sådant känns alltid hjälpsamt. Danke schön! =)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Gardener said:
solvebring said:
.. Och tabbfunktionen, för böveln! Det är riktigt retsamt att man inte snabbt och enkelt kan plocka fram det användarnamn man vill adressera. Någon sådan funktion vore guld!
För mobilerna tänkte jag att man klickar på ett användarnamn för att börja skriva till personen. Skulle kanske kunna lägga till tabbning för Chrome också, men det känns som en senare fråga. Vill få mobilspecifika bitarna att fungera som dom ska först.
Gör det inte för enkelt bara! Då blir ju även jag tvungen att börja kalla folk vad de faktiskt heter!!! :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kan också meddela att i Opera händer ingenting. Det finns en knapp Login, men den gör inget, och inga meddelanden visas. Och skriver man nåt händer inget.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Krille said:
Kan också meddela att i Opera händer ingenting. Det finns en knapp Login, men den gör inget, och inga meddelanden visas. Och skriver man nåt händer inget.
<div>Det är som sagt ett mobilt ramverk, gjort för mobila plattformar som baseras på webkit. Den använder alltså specifik funktionalitet som inte säkert finns i andra webbläsare. </div> <div>
</div> <div>Vill folk köra på en desktop och inte vill köra Safari eller Chrome (eller en annan webkit-webbläsare) så kanske jag kan paketera en applikation med webkit som kör koden... Men huvudinriktningen är att få den att fungera på iOS och Android. </div>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Förbättringar i kallpraten

<div>Jag har nu gjort en del förbättringar i Kallpraten. Den ska nu känna igen om man redan är inloggad och visa det, samt automatiskt poppa upp inloggningsrutan om man inte är det. Det går bra att stänga den om man bara vill läsa. </div> <div>
</div> <div>Meddelanden som innehåller ens eget namn markeras nu med en gul bakgrundsfärg. </div> <div>
</div> <div>Tappar man på ett meddelande så ska skribentens namn automatiskt läggas till i textrutan. Verkar för tillfället funka lite halvdåligt. </div> <div>
</div> <div>Endast 500 meddelanden ska behållas, äldre meddelanden tas automatiskt bort för att det inte ska ta upp alltför mycket minne. Har dock inte testat detta än. </div> <div>
</div> <div>Läsa inlägg är nu i nära realtid. Samtidigt som det görs färre anrop mot servern. Detta bör göra läsupplevelsen mycket trevligare och snabbare. </div> <div>
</div> <div>Man får även se meddelanden som skickats av HALiBot. </div> <div>
</div> <div>Misslyckas man med att logga in bör man få ett felmeddelande om det. </div> <div>
</div> <div>Jag tycker nu själv att den helt klart är fullt användbar. Även om det fortfarande finns en hel del funktioner kvar att lägga till. </div>
<div>Prova den här:
</div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; "> <div>http://www.rollspel.nu/forum/touchat/ </div> <div>
</div></span> </div>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Förbättringar i kallpraten

Gardener said:
Meddelanden som innehåller ens eget namn markeras nu med en gul bakgrundsfärg.
Vore fett najs om highlight kunde göras i Småpraten över lag. =)

Förövrigt är det tummen upp från mig vad gäller alla ändringar. Inloggning ser mycket bättre ut nu och tja, allting är mycket trevligt. Thumbs up, Olle. =)
 
Top