Nekromanti Betala sin spelledare

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Jag håller på att lyssna på den gamla Fear the Boot podcasten 321 om att betala professionella spelledare (jämförelserna med prostitution haglar :p).

Men det fick mig att tänka. Så här är frågan, hade ni betalat för att få spela med en professionell spelledare?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om frågan är om jag skulle kunna tänka mig betala tillräckligt mycket för att det faktiskt skulle bli en skälig lön för alla förberedelser, då alla avgifter, utgifter och skatter är betalda... Till största sannolikhet nej.

Skulle jag kunna tänka mig betala för att få spela på det sätt som jag vill spela, om alternativen är att spela något som bara lätt påminner om vad jag vill spela, eller inte spela alls... Mycket möjligt.

Men, jag generellt föredrar jag att spelleda framför att spela.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Jag skulle troligen inte vara intresserad av att göra det, men i princip ser jag det inte som konstigare än att betala för att se eller lyssna på professionella musiker, skådespelare eller idrottare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Här är en som i alla fall försöker hyra ut sina tjänster.

Själv känner jag att om man ska se det som ett riktigt jobb, som ska räcka att leva på, så skulle jag inte vara beredd att betala ens i närheten av vad jag skulle ansee vara en skälig lön. Om man istället ser det som en chans att tjäna lite extrapengar på fritiden genom att göra något man älskar så börjar det istället bli möjligt.

Flera faktorer som spelar in så klart:

I vilken usträckning behöver spelledaren förbereda sig för att kunna spelleda? Jag behöver ju rätt många timmars förberedelser för att spelleda ett spelpass, medan andra inte behöver nån tid alls.

Dikterar spelledaren vilket spel och vilka äventyr som skall köras? Då kan ju denne köra samma upplägg för flera olika grupper och förberedelsetiden för varje grupp sjunker.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n132511 said:
Dikterar spelledaren vilket spel och vilka äventyr som skall köras? Då kan ju denne köra samma upplägg för flera olika grupper och förberedelsetiden för varje grupp sjunker.
Det borde ju ändå vara där det är störst konkurrens från hyfsade hobbyister.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
I alla spel jag tycker att det är roligt att spela så bidrar jag lika mycket som spelledaren, så naturligtvis skulle det kännas underligt, men kanske. Men jag skulle nog lika gärna betala för en spelare som en spelledare.

Men för mig är en stor fördel med rollspelshobbyn att den är i princip gratis. Konventsavgifter och köpta rollspel plus allt annat ligger väl på femhundra spänn om året eller så. Att betala för spelare skulle kraftigt öka den utgiften.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Genesis;n132517 said:
Men jag skulle nog lika gärna betala för en spelare som en spelledare.

.
Jag känner att det här mest är en tillgång och efterfråga grej, som med prostitution. Är du en duktig spelledare kommer du ha en grupp medan det samtidigt finns många bra spelare som inte kan hitta en grupp.

Så med andra ord, är du en bra spelledare är du den heta blondinen vid baren och kan diktera hur mycket pengar du vill ha för att deltaga i interaktionen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Lupus Maximus;n132508 said:
Om frågan är om jag skulle kunna tänka mig betala tillräckligt mycket för att det faktiskt skulle bli en skälig lön för alla förberedelser, då alla avgifter, utgifter och skatter är betalda... Till största sannolikhet nej.

Skulle jag kunna tänka mig betala för att få spela på det sätt som jag vill spela, om alternativen är att spela något som bara lätt påminner om vad jag vill spela, eller inte spela alls... Mycket möjligt.

Men, jag generellt föredrar jag att spelleda framför att spela.
Man har ju inte mycket omkostnader som spelledare egentligen... Om man skulle lägga sig på samma kostnad i timmen som en frisör? Priset delas ju mellan 4 till 6 personer som är spelare så det borde inte vara så mycket för spelarna medan det är en rejäl summa pengar för spelledaren.
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Jag tycker det är en helt ok idée, sedan är man ju snål och föredrar saker gratis. Min bild är dock att bra(subjuktivt såklart) spelledare är en bristvara som jag själv vid flertalet tillfällen övervägt att ersätta för att tillgå. Dock har min lösning oftast istället blivit att spelleda, där har jag alldrig tänkt att ta betalt men kan vara petig med vilka som får vara med och spelar.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45;n132521 said:
Man har ju inte mycket omkostnader som spelledare egentligen... Om man skulle lägga sig på samma kostnad i timmen som en frisör? Priset delas ju mellan 4 till 6 personer som är spelare så det borde inte vara så mycket för spelarna medan det är en rejäl summa pengar för spelledaren.
Men, även om man har en hel spelgrupp att splitta kostnaden med så vill jag gärna att ett spelpass är längre än vad en klippning tar :wink:

Men, räknar vi på 5 spelare och 5-timmarspass så blir det en timpenning var att betala och enkelt att räkna på. Vi lär ju också prata om kvälls och helgtid, vilket generellt brukar vara argument för högre timpenning än kontorstid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Lupus Maximus;n132523 said:
Men, även om man har en hel spelgrupp att splitta kostnaden med så vill jag gärna att ett spelpass är längre än vad en klippning tar :wink:

Men, räknar vi på 5 spelare och 5-timmarspass så blir det en timpenning var att betala och enkelt att räkna på. Vi lär ju också prata om kvälls och helgtid, vilket generellt brukar vara argument för högre timpenning än kontorstid.
Ja, jag tänkte att man spelar mellan 4 och 6 timmar (beroende på preferens) och att man alltså betalar frisörens klippkostnad gånger 4, 5 eller 6. Så om vi säger att en klippkostand är 250 kr i timmen (vad jag betalar, inte en vetenskapligt framtagen siffra :p) och vi delar den på 5 spelare så blir det 50 spänn per spelare i timmen. Så det är 200 kr per spelare för en kväll av högkvalitativt spelledare.

Jag tänker att om man ska ta betalt så gäller det att man inte bara slentrian spelleder, det här måste vara toppen av spelledande ganska konsistent.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Ett problem är dock att om jag hittar en grupp som vill spela så pass lika som mig att vi skulle vara beredda att betala, så skulle nog någon i gruppen kunna tänka sig vara spelledaren utan att ta betalt. :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag skulle lätt kunna betala en mindre summa per spelmöte om jag fick spela med en spelledare som tillför någonting extra. Jag har haft en spelledare som gillade att göra props t.ex. och det förhöjde min spelupplevelse en del och jag har även spelat med några spelledare på konvent för många år sedan där jag känner att jag utan problem skulle pynta upp en bra slant för att få spela med dem igen. Även de som har andra saker som förhöjer spelupplevelsen t.ex. miniatyrer och liknande skulle kunna vara värda att pynta för.

När jag spelar Trad så betyder en bra spelledare enormt mycket, bra mycket mer än andra enskilda spelare (även om jag är för gammal, tidssnål och allmänt sur för att spela med spelare som jag inte gillar). I indiespel så tycker jag att det är viktigare att man känner varandra hyfsat väl så man vet hur man spelar bäst tillsammans.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Funkar inte.

Du måste har en personlig kontakt med dina spelare för att våga ta betalt "i handen" utan administration, och det vore helkonstigt att ta betalt av dina vänner. (Att spelarna kan ta med kaffe, chips och cola är liksom en annan sak)

Är det obekanta människor måste du ta såpass mycket betalt att det täcker skatt, avgifter etc och så mycket är det ingen som är beredd att betala.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
God45;n132521 said:
Om man skulle lägga sig på samma kostnad i timmen som en frisör?
Måhända off topic, men här i Malmö klipper jag mig för 50 kronor.

Inklusive kvitto :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle nog inte vilja ha betalt som spelledare.

Det har att göra med motivation att göra. Som spelledare är kreativitet en kvalitetsfaktor, och pengar blir väldigt lätt till en felaktig motivator som fokuserar mer på belöningen än på resultatet.

Däremot skulle jag gärna betala för en spelledare, men eftersom det leder till konflikten resultat/belöning igen så är jag medveten om att det kan leda till kvalitetsdrop hos tjänsten jag köper.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ja, om man säger så här, ett deltidsjobb som spelledare vore inte helt fel, jag tycker det är roligt och om man dessutom kan delvis leva på det vore det ju bara ännu bättre. Sen är ju jag sådan att om jag känner att det här blev inte bra för de där 500kr jag skulle fått (t.ex.) så skulle jag ju säga "Äh, det här blev ju inte så bra så vi skippar pengar å kör igen nästa vecka".

Sen rent allmänt så skulle det nog egentligen kännas jäääääääääättekonstigt ta betalt för det :p men å andra sidan, fick jag betalt för det skulle jag ju lägga ner extra tid för att verkligen få det att stämma. Saker som att skaffa musik och liknande som passar in specifikt till många situationer osv. Helt enkelt lägga ner tid för att få det att bli riktigt super bra. Istället för bara bra ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag ser inget principiellt fel i det hela, och visste jag att någon var en jävla bra spelledare och hade t.ex. nåt scenario hen brukade köra så skulle jag helt klart kunna tänka mig pröjsa.

Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig ta betalt själv. Jag är nämligen en alldeles för dålig SL för det. Med vilket jag menar att mitt självförtroende som SL är såpass dåligt att jag inte skulle fixa prestationsångesten.
 
Top