Nekromanti Betala sin spelledare

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag kan tillägga att jag nog även om vi säger att några helt random betalade mig för att spelleda några sessioner osv, så känns det ju nästan som att det skulle efter ett par gånger bli gratis ändå :p Trivs jag med gruppen så vill jag ju spela med dem oavsett, och trivs jag inte ja då är det ju inte så stor chans att jag kommer fortsätta. Om jag nu inte får sjukt bra betalt då kanske man får se över det ;) Fast jag har svårt att se hur jag skulle palla spela med en grupp jag hatar oavsett vad jag fick :p

Men, jag känner till en kille som har varit spelledare för en warhammer fantasy värld i väldigt många år, och jag känner en annan som kört igenom Svavelvinter några gånger.. I en sådan setting känns det väldigt bra med någon som har bra koll på hela världen och i Svavelvinter är det ju ganska öppet vart man kan åka, så det är inte helt fel med någon som kan det hela. För något sådant tror jag att jag skulle kunna tänka mig att betala typ.

Om jag hade någon som bodde väldigt långt bort och behövde flyga eller köra långt, så skulle jag absolut kunna tänka mig ersättning för något sådant (om det är enkom för det här det gäller). Ungefär som att om någon söderbo här på forumet av någon anledning ville ha mig som SL och betalade flygbiljett (eller tåg så klart :p) och stod för boende nagerst, så skulle det ju så klart göra saker betydligt enklare än annars.
Å andra sidan om jag nu hade en sådan grupp och ändå själv skulle ner och hälsa på någon, så skulle jag ju så klart betala själv och ändå komma och hälsa på om det gick. Så det beror ju på situationen.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag skulle betala. Likt Magnus har jag gjort det många gånger på konvent, vilket både resulterat i strålande och kassa upplevelser.

Liknelsen med prostitution känns fel för trad-spel: det är redan tydligt att förhållandet mellan spelare och spelledare är asymmetriskt, så det förändras inte på samma sätt av att pengar blandas in. Kanske är det annorlunda om man kör utan spelledare
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
När jag spelleder tar jag oftast "betalt" genom att vi är hemma hos någon av spelarna, så att denna (eller ibland i praktikens spelarens föräldrar) får stå för kostnaderna för hyra, värme, vatten, avlopp, dasspapper och ofta mat och snacks.
I gengäld får spelaren som står värd lite extra xp (har inte hittat något system för att ge xp åt spelarens mamma).
 
Top